Gå till innehåll

NL - SH och HU cashgames: Profit vs risk?


Stig_Wallby

Recommended Posts

Tja!

 

Jag är rätt nyfiken på skillnaderna mellan Shorthanded (5 eller 6 max) och Heads Up cashgames.

 

Finns det fördelar med varje av dessa "grenar" av NLHE? Skulle uppskatta det ifall ni skulle vilja till er bästa förmåga svara på dessa frågor:

 

a) Vilken av SH och HU tror ni kan ge den bästa genomsnittliga timlönen?

b) Vilka fördelar/nackdelar har de olika formerna gentemot varandra?

c) Multi-tablea HU CGs, bra eller anus?

 

Det som oroar mig lite är att man kan spela många fler bord SH än HU så man får in väldigt många fler händer per timme. Vilket innebär att man måste ha en väldigt bra bb/100 för att kunna uppnå samma resultat i $, samtidigt som bankrullekraven är högre för HU än SH, vanligtvis.

 

Jag har försökt o ställa liknande frågor tidigare men är väldigt svårt att få svar. Någon input om dessa frågor eller SH vs HU generellt skulle vara uppskattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a, det är nog rätt olika beroende hur pass bra du själv är. Personligen funkar jag bäst på sh-bord där man ändå kan vänta in hyffsade häner att spela med.

Dock spelar jag hyffsat lågt vilket gör att motståndet väldigt sällan lägger sig.

 

b, Spelar du heads-up bör det väl handlar rätt mycket om att hitta rätt person att spela mot. Spelar du dock på ett bord med 6 spelare så kan 4 stycken vara riktigt bra medans en riktigt usel så att du fortfarande vinner pengar utav honom.

 

c, aldrig prövat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden som jag ser det är att HU kräver oerhört mycket mer fokus på motspelaren om du ska ha en chans att plussa alls. Read är allt HU.

 

Beror förstås väldigt på vilken nivå du spelar på, men på låga nivåer kommer du långt SH även med det mest basala abc-spelet.

 

c. Anus. Har spelat två bord ganska mkt, men man blir bra mosig i pallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man bara bör lira ett bord, kan det då vara lönt att spela? Kan man verkligan förvänta dig typ 8-9ptbb/100 på NL100+ HU i snitt? Låter lite mycket onekligen!

Jo, det låter rätt högt och det undrar jag om du kommer upp i. Men du måste också ta med att du spelar fler händer/timme på ett HU-bord än på ett sexmanna. Säg två-tre gånger så många, kanske?

 

Mao skulle två bord HU kunna motsvara fyra-sex bord sexmanna med samma förväntade vinst/100 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså jag räknar med ungefär dubbelt så många händer per timme HU än 6 max. Så om jag vanligtvis lirar 4 bord 6 max måste jag ha samma winrate om jag 2 tablear HU och dubbelt så hög winrate om jag 1 tablear.

 

Då jag ligger på runt 4-5ptbb/100 i 6 max så känns det jäkla högt och 1 tabla och dra in 8-10ptbb/100 som sagt! Så frågan är om det då faktiskt är bättre att 2 tabla för en winrate närmre 4-5ptbb/100..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...