Gå till innehåll

FL - Nivåskillnad $0.5/1 till $1/2?


Gyre

Recommended Posts

Jag har den senaste tiden försökt ta steget upp från 0.5/1.0 till 1/2 på party/empire. Detta har inte gått så himla bra. Faktum är att det har gått väldigt dåligt. Jag har iofs bara spelat ca 700 händer, men tycker det borde ge en liten fingervisning iaf. På dessa 700 händer har jag lyckats backa ca 70 BB's, vilket är en bit ifrån det resultat jag hade hoppats på.

 

Innan, när jag har spela 0.5/1.0 så ligger jag efter 2300 händer i PO ca 5.5BB/100 händer, vilket är ett bra resultat. 2300 händer är visserligen inte de heller speciellt mycket, men jag har spelat kanske 10.000 händer på 0.5/1.0 nivån, innan jag införskaffade PO, och då legat på runt 4-5BB/100 händer. Troligtvis ligger jag på runt 4.5-5BB/100 händer på 0.5/1.0 efter ca 12500 händer, vilket borde visa att jag inte har några störra problem med den nivån.

 

Är steget upp till 1/2 verkligen så stort? Även fast borden på 1/2 är märkbart tightare tycker jag att jag borde plussa lite, när jag klara mig så pass bra på nivån under. Några tips och tankar på hur jag ska lyckas komma igång på 1/2?

Vill inte vara kvara och harva på 0.5/1.0 även fast jag vinner stadigt där, utan jag vill ta mig upp i nivå och bli bättre.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att sitt och nöt 0.5/1.0 tills du bygger upp din rulle så att du har lite "space" att förlora lite. När du byggt upp den gå på 1/2, förlorar du lite går du ner på 0.5/1.0 med en erfarenhet rikare.

 

Efter ett tag tror jag du anpassar dig till 1/2 och kan börja spela det hela tiden, utveckla ditt spel mera och i slutänden tjäna mera pengar :)

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma "problem" för tillfället... Spelar vinnande poker på lägre nivå än den nuvarande där det bara gått obetydligt + sen jag gick upp i nivå. Har haft väldigt svårt att träffa nåt och när jag väl gjort det så har jag varit uppe mot en eller flera(!) bättre händer. Det har varit helt otroligt emellanåt! Nästan så man börjar undra om siten avsiktligen driver med en... :? Nåja, man börjar lätt tvivla på sin förmåga och leta fel och brister vilket iofs kan vara nyttigt ibland men jag känner igen mönstret från tidigare nerperioder som jag tagit mig ur så jag både tror och hoppas att det ska vända ordentligt uppåt igen även den här gången. Inom en vecka!?! Men visst tvivlar man ibland...

 

 

/Holdem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaba!

 

Till att börja med, 700 händer säger väldigt lite. Känner du att du haft otur och spelat, som du ser det, bra poker tycker jag du ska fortsätta.

 

Jag har också provat att gå upp från 0,5/1 till 1/2 med misslyckat resultat. Så här i efterhand så kan jag se några förklaringar till varför det inte gick så bra.

 

1. Anpassade inte mitt spel. På den lilla tiden jag spelade 1/2 tyckte jag mig märka att borden är avsevärt mycket tightare än på 0,5/1. Jag för min del lyckades inte anpassa mitt spel efter det utan fortsatte att spela spekulativa draghänder som tex Axs ganska urskiljningslöst. På 0,5/1 är det vanligtvis tillräckligt många som ser floppen för att de ska vara spelbara från nästan alla positioner.

 

2. Nivåbytet ägde rum efter en bra period. Ja, efter sol kommer regn eller vad man nu säger. När sedan regnperioden kom på en högre nivå så märktes den ännu tydligare då jag glömde regnkläderna i garderoben.

 

3. Jag var inte bekväm med insatserna. Det är nog en väldigt viktig faktor. Spelade mycket försiktigare för att minimera en eventuell förlust. Det är givetvis förödande.

 

Vad göra vid nästa försök?

1. Tighta till spelet och beakta position ännu mera.

2. Känna mig bekväm med insatserna och hoppas att regnkläderna är med.

 

 

/L-K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar Lasse K,

Precis den erfarenheten har jag också av nivåbytet. Inte så stor skillnad i skicklighet. Men tillräckligt för att man ska få lite mindre när man vinner och betala lite mer när man förlorar om man inte anpassar sitt spel från 0,5-1. Och visst krävs det en tillvänjning att pynta dubbelt på gatorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar. Har gett mig lite att tänka på under nästa session, dvs om 10 min :) Har faktiskt haft intrycket av att jag har fått färre bra händer och bra träffar de gånger jag har spela 1/2. Session igår var ganska typisk för detta. Träffar bra två gånger och vinner två småpotter samtidigt som jag hade ett par second-best händer som var dyra. Ske försöka lägga upp några HH's på de händer och se vad ni säger om mitt spel.

 

Nu ska jag gå och kissa och sen ska jag sätta mig ner och försöka igen! Wish me luck!

 

EDIT: Bra start, plockar upp JJ och förlorar mot runner runner färgen.

Plockat upp AKo och AA, båda har blivit osynade preflop :) Dock marginellt + efter 60 händer. Känns bättre ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag funderar på att köra lite $1/$2 på Party ikväll efter att enbart ha lirat på .5/1 och lägre tidigare. Någon som vill tillägga något utöver det som står i tråden?

 

Jag tänkte sätta en stopp/loss på 50BB, även om det kanske är i minsta laget. Dvs om jag går $100 back så flyttar jag ner till 0.5/1 igen. Efter att ha sett att Gyre backade 70BB ganska omgående så kanske det är för lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för inte så länge sen hoppat upp från 0.5/1 till 1/2. Mina erfarenheter jämfört med 0.5/1 efter knappt 15000 händer på 1/2:

 

- Antalet riktigt bedrövliga spelare/bord är märkbart lägre. De flesta verkar ha nån sorts uppfattning om starthänder. Att hålla koll på vilka spelare som är usla/ok/bra verkar mycket viktigare här.

 

- Man vänjer sig väldigt snabbt vid insatsskillnaden, men det är lite småjobbigt i början. Särskilt om det går dåligt då. För mig tog det 1-2000 händer, sen kändes 0.5/1 löjligt :)

 

- Man får "ofta" tillfälle att stjäla eller försvara blindarna.

 

- Man får lära sig att sätta (hyffsade/bra) spelare på händer. Det kan man ju nästan skita helt i på 0.5/1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl passa på och skriva hur det har gått för mig sen jag skrev tråden.

 

Har inte spelat så himla mycket just 1/2 utan provat på lite annat, men säg en 3000 händer på 1/2 har jag nog hunnit med. Och resultatet är kanske inte lysande, men iaf pluss. Skulle tippa på 1.5-2BB/100 händer so far. Då ska man ha i åtanke att jag förlorade ganska stabilt de ~1500 första händerna. Det borde innebära att jag ligger på iaf en 3.5BB/100 händer när jag väl kom igång med ett bättre spel, vilket jag är ganska nöjd med.

 

Det som gjorde att jag efter det vände uppåt var boken "Smal Stakes Hold'em", den har verkligen lyft mitt spela till en ny och bättre nivå. Spelade mina drag och de flesta händer på tok för passivt tidigare, vilket funkade på 0.5/1.0 men inte alls på samma sätt på 1/2. Har också tightat upp mitt spel ett par %, vilket har behövts då spelat på 1/2 faktiskt är en ganska stor bit tightare än 0.5/1.0, åtminstånde på party-nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Man vänjer sig väldigt snabbt vid insatsskillnaden, men det är lite småjobbigt i början. Särskilt om det går dåligt då. För mig tog det 1-2000 händer, sen kändes 0.5/1 löjligt

 

Har nog kännt likadant efter varje nivå från 0,10/0,20. Varje steg har varit jobbigt i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är lätt att tappa lite när man går upp i nivå. Dels för att det är lite annorlunda spel oftast och det kan medföra att man ändrar sitt spel lite grann. En annan viktig faktor tror jag faktiskt har att göra med att man spelar på en högre nivå. Visst, skillnaden mellan 0.5/1 och 1/2 kanske inte låter mycket men undermedvetet tror jag att en hel del reagerar på det.

 

Sen så är 70BB inte så mycket att oroa sig för. Det är en ganska "normal" svängning på kortare tid. Det är värre när man börjar gå upp mot 150BB och över.

 

En sista sak. När ni skriver om BB/100 och snackar om 4-5BB/100 händer så är det väldigt mycket. På längre sikt så räknar man nog mer att över 1 är bra, över 2 är mycket bra och över 3 är nästan otrolig. Tänk därför inte så mycket på BB/100 innan ni har kanske 20-30.000 händer (minst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
En sista sak. När ni skriver om BB/100 och snackar om 4-5BB/100 händer så är det väldigt mycket. På längre sikt så räknar man nog mer att över 1 är bra, över 2 är mycket bra och över 3 är nästan otrolig. Tänk därför inte så mycket på BB/100 innan ni har kanske 20-30.000 händer (minst).

 

Det beror naturligtvis på motståndet. Att ligga på 3-4 BB/100 på Party 0.5/1 är definitivt inte otroligt.

 

Kort delrapport om mitt eget steg upp: Party 1/2 är en märkbart tightare nivå än 0.5/1 och de dåliga spelarna är inte lika vanliga (det finns fortfarande gott om dem). Det är viktigare att välja bra bord/dåliga motståndare än det var på 0.5/1.

 

Efter 1500 händer ligger jag på ett nollresultat efter att som mest ha legat 40-50BB ner. En del i nedgången är nog normal fluktuation och en annan är anpassningen till de högre insatserna. Det tog emot i början, men nu tänker jag inte på det längre. Det känns definitivt som om jag kan överleva nivån, men det återstår att se hur mycket jag kan vinna här på lång sikt. Jag spelar 2 bord i taget mot 3 tidigare på 0.5/1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag gick också back precis när jag gick upp till 1/2 från 0,5/1 och hade i stort sett samma funderingar kring vad jag höll på med. Nu spelar jag utan problem och går stadigt plus. Det kanske kan hjälpa dig att få någon annans syn på detta.

 

För min del handlade det om att det kändes värre än var det egentligen var på grund av omställningen i blinds och bets. Man går helt enkelt mer back än vad man är van vid även då man inte tappar stora potter.

 

Detta förde med sig att jag blev lite passivare och då spelar jag givetvis mycket sämre. Mitt största misstag var att inte vara aggressiv nog när jag väl hade en vettig hand eftersom jag då inte vann tillräckligt stora potter när de väl kom.

 

Jag löste det genom att spela samma tighta, aggressiva spel som jag hade kört på 0,5/1 och då löste problemet sig självt. När man väl vant sig vid att variationen är större så blir man inte nojjig av att backa eftersom man snabbt tar igen det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också problem när jag gick upp till den nivån (0.5/1) var det första jag spelade. Och ännu mer till 2/4. Men jag tycker inte det är någon större skillnad på spelet egentligen. Problemet är väl snarare rent psykologiskt. Det var det för mig i alla fall. Har man inte massor med stålar så känns potterna väldigt stora och det känns som att man "kan förlora" för mycket.

 

Desuutom sitter man ju och funderar på skillnader i spelet. Summa sumarum: Jag blev mer försiktig, för försiktig. Foldade vinnande händer på rivern för att ett stort bet kändes så stort, samt var alldeles för passiv. Efter ett tag tänker du knappt ens på hur mkt pengar det är i en pot, utan bara dess relativa storlek, och då kan jag lova att det går bättre (även om det gör ont när man torskar ibland).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iaktagelse på skillnader i nivåer är den att folk blir mer benägna att kasta händer när man går in och försöker öka potterna. Till och med tretal med paret på handen brukar de lägag sig mot. Nu kan det vara en konspiraition mot mig (vad annars? ;)) eller så kan folk spela bättre på de nivåerna (inte troligt).

 

Med andra ord, förlusten ligger i att potterna inte blir lika stora på de högre nivåerna, i BB räknat då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelet $1/$2 ett tag nu och det är snart dax att börja ta lite skott på $2/$4 lite då och då. Känner att jag spelar ett spel som klara sig ganska bra på $1/$2 så jag tror att jag skulle kunna spela vinnande på $2/$4 utan större problem. Måste bara se till att komma över stadiet där man tycker det är dyrt att syna ett stort bet på river när potten säger att man ska.

Jag har igenteligen rulle för en bit över $2/$4 till och med men känner att jag vill skynda sakta.

 

Ska bara hora till mig en bonus eller två till sen blir det $2/$4!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, förlusten ligger i att potterna inte blir lika stora på de högre nivåerna, i BB räknat då...

 

Jupp. (Inte bara av anledningen du skriver utan också för att färre ser floppen.) Skillnaden mellan 0.5/1 och 1/2 på Party är märkbar. Eller så är det bara jag som suger på att välja bord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, förlusten ligger i att potterna inte blir lika stora på de högre nivåerna, i BB räknat då...

 

Jupp. (Inte bara av anledningen du skriver utan också för att färre ser floppen.) Skillnaden mellan 0.5/1 och 1/2 på Party är märkbar. Eller så är det bara jag som suger på att välja bord...

 

Skillnaden mellan 0.5/1.0 och 1/2 på party är faktiskt rätt stor, bra mycket tightare spel på 1/2. På 0.5/1.0 är det inte ovanligt med över 50% sedda floppar i snitt, och under 40% är ovanligt lågt.

På 1/2 är 40% inte alls vanligt och man får nöja sig med lite över 30%. Dock tycker jag inte att det är så mycket bättre spel post-flopp. Händer ofta att man blir nedsynad av Fi som cold callat rais från UTG med KJo och sitter med mellanparet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj, har spelat 400 händer på $2/$4 idag och igår och fått precis samma start som när jag försökte ta steget upp till $1/$2, dvs förlora stort utan att direkt spela så himla fel.

 

Har verkligen haft en hel del oflyt, suttit med K-hög färg för att vara slagen av A-hög i två stora potter bara senaste halvtimen. Förlorade även 2 floppade set (alla jag fick med andra ord) under samma session. Och ett helt gäng 3- och 5-outare har man fått på sig också. Måste dock erkänna att jag har gjort en del onödiga och dumma spel också, som jag bara har mig själv att skylla, men överlag så har oturen varit den stora faktorn.

 

Ska hålla mig kvar på $1/$2 iaf denna månaden ut också, sen får jag se hur det har gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...