Gå till innehåll

Om Värdebets, för spelare på låg och mellan-nivån nl txs


wingman

Recommended Posts

Hjälp till alla låg och mellan-limit grindare som fastnat.

 

Detta inlägg gäller full-ring spel i no-limit texas holdém! Ja mycket av det jag skriver här kan appliceras på shorthanded men wingmans dominans är inom fullring och det finns mycket bättre spelare som kan skriva om shorthanded.

(själv lirar jag nuförtiden mest 10:20 men även både 5:10 och 25:50)

 

När jag läser inlägg på detta forum blir jag ofta förvånad över att folk som kan rätt mycket teori ändå spelar väldigt lågt.

För att nå nivåer upp till säg 5:10 behöver man inte kunna all teori, man behöver inte heller helt förstå alla inläggen som duktiga teoretiker postar på olika forum och man behöver verkligen inte kunna räkna någonting.

 

För några månader sedan bestämde jag och en kompis (icke-pokerkunnig sådan) oss för att ta en grind-helg. Jag spelade på den tiden mest 5:10 men eftersom hans kassa var begränsad bestämde vi oss för att gå in med $1000 vardera och börja spela på 1:2 nivån. (Hur detta gick spelar egentligen ingen roll men vi gick iallafall stabilt från 2k till 8k på 1.5 dag utan att ta några risker)

Då fick jag i allafall en uppenbarelse och jag insåg direkt att: Ja wingman det är därför du spelar 5:10 och plussar där.

 

Mitt största tips går ut till mellan-nivå grindarna säg 1:2-3:6 men för alla er som spelar lägre kommer först ett grundläggande tips:

 

LÄR ER BETSIZAR!!! TITTA PÅ POTTEN INNAN NI BETAR! Läs på forumet och kolla hur duktiga spelare anpassar sina bets till pot-sizen.

 

Så där, nu över till mellan-nivån...jo som sagt, läser man trådar här så verkar folk i regel ha rätt bra koll på betsizar och gör på intet sätt bort sig. Dom betar en sisådär 3-4 bb preflop och ökar denna bet om folk limpat innan. Dom betar sedan ut ca 75-85% som standard fortsättningsbet efter floppen och så långt verkar det inte vara några stora fel (även om folk borde re-raisa mera preflop med semistarka händer, men det är ett annat inlägg).

 

Vad är då det största felet?

Som spelare har jag alltid tyckt att bästa sättet att lära sig är att spela så högt man kan (utan att riskera rullen...mycket viktigt om du har poker som levebröd!!) för då kommer man hela tiden se hur dom bästa spelarna spelar på den aktuella nivån och ens eget spel kommer att bli liknande efter ett tag. Felen som du gör och kommer undan med på lägre nivåer kommer snart att slipas bort.

DET ÄR INGA PROBLEM ATT PLUSSA RAKT UT PÅ SÄG 2:4 NIVÅN MED DIREKT FELAKTIGT SPEL! Därför ska man hela tiden flytta uppåt och lära sig nåt nytt. Man kan och ska alltid flytta ner igen om man får spö!

Jo i allafall det jag själv blev förvånad över när jag ibland skottade för en liten del av rullen var hur extremt aggressiva dom duktiga spelarna var tidigt i händer för att sedan kunna folda river för säg en bet motsvarande 1/4 av potten.

 

Här kommer då huvudtipset för folk på mellan-nivån 1:2-3:6 och en lärdom jag drog under grind-helgen på låglimit.

 

1. SLUTA CALLA ANDRAS VÄRDEBETS!!!

2. VÄRDEBETA SJÄLV HELA TIDEN!!!

 

Det är detta som skiljer er från att spela på högre nivåer! Det är helt sjukt vad folk callar värdebets på låga nivåer, ni ska strunta i att ni lagt in halva eran stack i potten! So what! Ja ni kommer självklart att göra bort er ibland och ge bort potten men på det stora hela kan jag lova er att det är +EV.

Så till nummer 2, det spelar ingen roll att brädan visar As8s8h4d4s. Om ni höjt preflop med AK så värdebeta den hela vägen, visst ibland får ni stryk av nån idiot som gick med preflop med J8 men han kommer visa det på river så då kan ni lugnt folda. Det som oftast händer är dock att han synar hela vägen med AQ, AJ, A10 istället, så detta är klart +EV. Även om brädan visar Axxxx och ni betat med hårt preflop med KK och din cb får syn efter flop och turn checkas av båda och han checkar river...släng in en värdebet, dåliga spelare vill inte släppa sin QQ,JJ och kommer syna.

 

Just det en sak till som egentligen förtjänar sitt eget inlägg är att spela era drag mycket hårdare. Även om procenttalen inte är på eran sida så vägs allt upp av foldequityn. Och ska man vara ärlig så är txs nl i slutändan på högre nivåer en enda lång jakt på extra foldequity. Nu borde jag skriva mer om det men det får vara nog för denna gång.

Jag är medveten om att artikeln skrevs på ett lite oortodoxt sätt men budskapet borde vara klart, och även om det för vissa är självklarheter som jag skrivit så vet jag av det jag sett att det finns många som inte har detta klart för sig.

 

Till sist, som jag skrev är pokerrulle-management väldigt viktigt och speciellt om det ska betala hyran.

Dock är det minst lika viktigt att med jämna mellanrum ta skott på högre nivåer för att själv bli bättre.

Grindar du 2:4 och plussar stadigt kommer du inte ändra din spelstil för varför skulle du det, du vinner ju? Däremot när du väl flyttar upp till 5:10 kommer du slukas om du fortsätter med din inlärda 2:4 grind stil som vid det laget kommer vara så inarbetad att den är svår att bryta.

Det man ska göra är att hela tiden ha en grind-nivå som håller rullen varm men samtidigt så ofta man kan lira med bättre spelare på högre bord. Det ger snabbt ökade insikter och får en inte att fastna i ett felaktigt beteende.

 

Lycka till med Pokern!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...