Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spela topptvå mot färgdrag på flopp?


Govno123

Recommended Posts

En riktigt nybörjar fråga, har spelat nu i 6 månader , bara online.

 

Turneringar freerolls för det mesta drar till sig många nybörjare . OCh sitautaion är oftast i början då man har rätt lika stack.

Ladbrokes 10$ byin

 

Pengar :runt 1500

Blindes 25/50(tror jag)

 

Delt: A :club: J :club:

 

Raise :100

Re-raised av nästa :200

call

 

Flop: A :heart: 8 :diamond: J :diamond:

 

Bet 200, rerasad av honom som sitter brevdi med all in runt 1200.

 

Turne: 8 :heart:

 

River : 4 :diamond:

Han visar A :diamond: K :diamond:

Out of tournament.

 

Hur brukar ni göra ? När nån går all in mot färgdrag och ni har triss eller 2 par`? Det här har hänt rätt ofta. Jag brukar lägga när handen om jag har 1 par eller str8 draw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I just det här fallet är det väldigt troligt att han själv trodde att han hade bästa handen + att om han inte har det så har han 12 outs till att förbättra sig (9 ruter + 3 kungar), alltså är han, om han har sämsta handen, i detta läge nästan 50-50 (orkar inte räkna ut, men hans vinstchans låg väl kring 45-48 procent).

 

Han satte väl dig på A med sämre kicker. Mot AQ t.ex. så förlorar han bara mot två eller tre kort, samt får nötfärgen på nio, så jag antar att han i detta fall trodde att han hade bäst kort.

 

I övrigt håller jag med postaren ovan. All-in på floppen i 95% av gångerna och hoppas på fold om potten är stor eller syn och miss om potten är liten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJs är visserligen en bra hand, om den är raise-vänlig kan ifrågasättas. Om det dock ter sig att någon efter dig re-raisar så tycker jag du ska folda. Antagligen re-raisar någon (bra spelare) bara med AA, KK, QQ, AK.

 

Trevligt att du träffade tvåpar här, skjut in allt du har i detta läge, du vill ju inte att någon ska få in färgen, även om denne bara sitter på ett kort av den färgen så finns ju alltid risken för runner-runner-färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten för att jag ska lägga mig på den floppen ligger ganska nära noll. För att jag ska dumpa top two (eller bättre) i en turnering så krävs det något i stil med ensuitad flop, 3-i-rad plus bettande som starkt indikerar att jag är slagen för att jag ska ge mig. Så ja, jag skulle alltid syna där. Om potten var sjukt liten och någon jag respekterade ställde in mot mig utan synbar anledning kanske jag skulle folda. Men i grund och botten är det här ett utmärkt ställe att dubbla upp på.

 

Däremot så är det fullt möjligt att jag inte gillar ditt preflopp spel, det beror mycket på position och vad du trodde om fi.

 

P.S. Du var ganska exakt 55% favorit att vinna den här potten, vilket får betraktas som ganska ok om man kör i början av en turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJs är visserligen en bra hand, om den är raise-vänlig kan ifrågasättas. Om det dock ter sig att någon efter dig re-raisar så tycker jag du ska folda. Antagligen re-raisar någon (bra spelare) bara med AA, KK, QQ, AK.

Jag håller med om AJs, fast frågan om höjning eller ej beror mycket mer på position och beteende hos motspelarna än just de här korten. En höjning med AJs kan mycket väl vara motiverad av situationella skäl, precis som en höjning med A7s eller 55 kunnat vara det.

 

Med tanke på storleken av höjningen så får man nog syna ändå. Dessutom så är antagandet om en bra motståndare antagligen felaktigt. Jag tror att man i början av en turnering inte ska bli förvånad om någon slår om med 88 eller ATs. Överväganden som läckor hos motståndaren postflop och position väger väldigt tungt här.

 

Trevligt att du träffade tvåpar här, skjut in allt du har i detta läge, du vill ju inte att någon ska få in färgen, även om denne bara sitter på ett kort av den färgen så finns ju alltid risken för runner-runner-färg.

En extra detalj att tänka på här är att esset inte är ett av de två korten i samma suit, eftersom motståndaren indikerat att han har ett stort ess eller stort par så ökar det sannolikheten att han åtminstone har en backdoor. Detta eftersom hälften av alla hans händer som innehåller ett ess, innehåller ruter ess.

 

Överlag så är tvåsuitade floppar mycket trevligare när det högsta kortet matchar ett av de andra korten än när det är de två lägsta korten matchar varandra. Orsaken är att när det högsta kortet matchar ett annat så kan ingen ha top pair + färgdrag, vilket är en mycket kraftfull hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...