Gå till innehåll

Fråga om coinflips i MTTs?


crazybutcool

Recommended Posts

om man har ett marginellt par som 66-99, gäller i viss mån TT-JJ också.

 

säg fi täcker dig, du har 12.

 

fi slår upp till 3bb. du vet att om du ställer får du syn och antagligen en coinflip.

 

vad är bäst här. syna och ställa flopp eller pusha? man vill ju dubbla men coinflips suger ju.

 

man träffar ju bara floppen var tredje gång så om man synar och ställer any flopp istället så kan man få fi att lägga AK-AJ och vinna 3K där. å andra sidan förlorar man allt om man blir synad antagligen. eller får in 7K till som 3 mot 1 favorit.

 

ja vad är egentligen mer lönsamt här, syn-push eller push direkt pre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du VET att han kommer syna och är nästan säker på att du som bäst är 50/50 så är det ju bara att lägga handen preflop..Men det vet du ju inte,och med dom lite högre pocketsena i ditt exempel så är det ju rätt stor chans att han synar med en sämre hand etcetc.

 

edit : syn är ju lätt det sämsta möjliga spelet, syna med 25% av stacken med någon av ovanstående händer är inte mumma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att syna och pusha oavsett flopp är ett intressant spel (stop'n'go). Det kräver att du sitter ur position och helst är sista att snacka preflop. BB är med andra ord optimal position för det här spelet. Det kräver också att du verkligen pushar vad som än kommer, hur äckligt det än ser ut. Undantaget kan väl vara om du prickar set, då det ju kan vara värt att slöspela en aning.

 

Det stackdjup du anger är helt ok för en stop'n'go. Det lämnar dig med en 1.5x pott-bet på floppen. Du bör nog varken ha mycket mer eller mycket mindre.

 

Spelet tycker jag är bäst med pockets i den lägre regionen. Med TT och JJ förlorar du förmodligen en hel del värde genom att inte pusha preflop om du är rätt säker på att fi synar ditt omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att syna och pusha oavsett flopp är ett intressant spel (stop'n'go). Det kräver att du sitter ur position och helst är sista att snacka preflop. BB är med andra ord optimal position för det här spelet. Det kräver också att du verkligen pushar vad som än kommer, hur äckligt det än ser ut. Undantaget kan väl vara om du prickar set, då det ju kan vara värt att slöspela en aning.

 

Det stackdjup du anger är helt ok för en stop'n'go. Det lämnar dig med en 1.5x pott-bet på floppen. Du bör nog varken ha mycket mer eller mycket mindre.

 

Spelet tycker jag är bäst med pockets i den lägre regionen. Med TT och JJ förlorar du förmodligen en hel del värde genom att inte pusha preflop om du är rätt säker på att fi synar ditt omslag.

 

 

vad tycker du om stopngo med absolut noll? typ syna med en draghand som T9s och sen ställa en flopp som 852 regnbåge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att syna och pusha oavsett flopp är ett intressant spel (stop'n'go). Det kräver att du sitter ur position och helst är sista att snacka preflop. BB är med andra ord optimal position för det här spelet. Det kräver också att du verkligen pushar vad som än kommer, hur äckligt det än ser ut. Undantaget kan väl vara om du prickar set, då det ju kan vara värt att slöspela en aning.

 

Det stackdjup du anger är helt ok för en stop'n'go. Det lämnar dig med en 1.5x pott-bet på floppen. Du bör nog varken ha mycket mer eller mycket mindre.

 

Spelet tycker jag är bäst med pockets i den lägre regionen. Med TT och JJ förlorar du förmodligen en hel del värde genom att inte pusha preflop om du är rätt säker på att fi synar ditt omslag.

 

Har man 12bb i BB och fi höjer 3bb från knappen är det ett jävligt kasst spel. Du ger fi finfina implicita odds med det spelet. Missar han vinner du 3bb bara, har han träffat förlorar du 12bb.

 

Bäst är helt klart att pusha. Pga pengerna i mitten + att man har lite foldequity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 12bb i BB och fi höjer 3bb från knappen är det ett jävligt kasst spel. Du ger fi finfina implicita odds med det spelet. Missar han vinner du 3bb bara, har han träffat förlorar du 12bb.

 

Bäst är helt klart att pusha. Pga pengerna i mitten + att man har lite foldequity.

Var anser du gränser går någonstans? 10BB? 8BB? Var går det från "jävligt kasst" till bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 12bb i BB och fi höjer 3bb från knappen är det ett jävligt kasst spel. Du ger fi finfina implicita odds med det spelet. Missar han vinner du 3bb bara, har han träffat förlorar du 12bb.

 

Bäst är helt klart att pusha. Pga pengerna i mitten + att man har lite foldequity.

Var anser du gränser går någonstans? 10BB? 8BB? Var går det från "jävligt kasst" till bra?

 

Han träffar väl var tredje gång? Så om du har runt 7-9bb kan det vara ett bra spel. Mindre än så eller lite mer än så (10-13bb), ja då är det inte ett så bra spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han träffar väl var tredje gång? Så om du har runt 7-9bb kan det vara ett bra spel. Mindre än så eller lite mer än så (10-13bb), ja då är det inte ett så bra spel.

Jag har inte jättemycket kött på benen här, så jag kommer inte kunna argumentera alltför mycket. Men ett par saker ang. ditt argument om implicita:

 

1) Du antar att han har två höga kort och att han kommer syna så fort han träffar något av dem. Har han t.ex. KQ och floppen kommer AQx, kan han ju lägga mot en bet.

 

2) Fi kan ha ett högre pocket som blir svårt att syna med på flopp. Om du t.ex. har 66, fi har 99 och floppen kommer AKJ, blir det svårsynat för fi om du pushar, speciellt om du har lite mer än ett pottbet i stacken på flopp.

 

Jag uttryckte mig lite klumpigt när jag skrev "inte mycket mindre och inte mycket mer". 12 BB är i övre rangen i stackstorlek, och man kan ha betydligt mindre. Men jag håller inte med om, iaf inte spontant utan att se lite argument, att 10-12BB skulle vara för mycket och att det skulle göra det till ett "jättekasst spel". Upplys mig gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har man 12bb i BB och fi höjer 3bb från knappen är det ett jävligt kasst spel. Du ger fi finfina implicita odds med det spelet. Missar han vinner du 3bb bara, har han träffat förlorar du 12bb.

 

Bäst är helt klart att pusha. Pga pengerna i mitten + att man har lite foldequity.

 

Min tanke också. Det är ofta fi foldar vid push därför att de har marginella händer typ A6 och försöker stjäla.

 

Aldrig förstått det där med stoppngo? Väldigt lättläst och fungerar bara bra om fi inte träffar alt har dåliga pockets.

 

Det är bara tomtar som försöker spela poker med marginella händer med 12 BB. De som kan spela kör lo2 IMO.

 

//

 

Kontentan är att trixa i detta läge fungerar oftast inte därför att randomspelaren är för dålig och svårbestämd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har man 12bb i BB och fi höjer 3bb från knappen är det ett jävligt kasst spel. Du ger fi finfina implicita odds med det spelet. Missar han vinner du 3bb bara, har han träffat förlorar du 12bb.

 

Bäst är helt klart att pusha. Pga pengerna i mitten + att man har lite foldequity.

 

Min tanke också. Det är ofta fi foldar vid push därför att de har marginella händer typ A6 och försöker stjäla.

 

Aldrig förstått det där med stoppngo? Väldigt lättläst och fungerar bara bra om fi inte träffar alt har dåliga pockets.

 

Det är bara tomtar som försöker spela poker med marginella händer med 12 BB. De som kan spela kör lo2 IMO.

 

lo2=?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han träffar väl var tredje gång? Så om du har runt 7-9bb kan det vara ett bra spel. Mindre än så eller lite mer än så (10-13bb), ja då är det inte ett så bra spel.

Jag har inte jättemycket kött på benen här, så jag kommer inte kunna argumentera alltför mycket. Men ett par saker ang. ditt argument om implicita:

 

1) Du antar att han har två höga kort och att han kommer syna så fort han träffar något av dem. Har han t.ex. KQ och floppen kommer AQx, kan han ju lägga mot en bet.

 

2) Fi kan ha ett högre pocket som blir svårt att syna med på flopp. Om du t.ex. har 66, fi har 99 och floppen kommer AKJ, blir det svårsynat för fi om du pushar, speciellt om du har lite mer än ett pottbet i stacken på flopp.

 

Jag uttryckte mig lite klumpigt när jag skrev "inte mycket mindre och inte mycket mer". 12 BB är i övre rangen i stackstorlek, och man kan ha betydligt mindre. Men jag håller inte med om, iaf inte spontant utan att se lite argument, att 10-12BB skulle vara för mycket och att det skulle göra det till ett "jättekasst spel". Upplys mig gärna!

 

Oj, jag antog att vi just i det här exemplet visste att fi sitter på två överkort och därifrån skulle spela optimalt. Isåfall tillåter vi ju fi att spela helt korrekt (om vi har just 12bb) då han tvingas folda vid miss men har en enkel syn vid träff. Men detta är nog inget nytt för dig.

 

I praktiken kan det säkert funka bra i längden att stopngo:a, men jag föredrar att pusha där. Allt för ofta har fi luft eller en marginell hand han kan släppa pre. Är vi i bad shape (dvs TT+) är det ändå sällan han kommer släppa postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 12 BB har vi en optimal storlek på stacken för att göra en re-raise som kan få Fi att slänga handen.

Man behöver ca 12-15BB för att det skall vara optimalt.

 

Så med ett bra PP så är det ingen tvekan om att man bör ställa in. För låga PP så bör man nog oftast slänga handen. Men der beror lite på hur stor chansen att man blir synad är. För helst vill man inte bli synad och måste överleva ett coin-flipp - det säkraste sättet är om man kan få FI att lägga handen pre-flopp. Då ökar man sin stack med 4.5 eller ca 1/3-del och det räcker till att betala blinds en lång tid.

 

88+ bör man nog alltid ställa med i detta läget. Lägre pockepar så kan man välja att fold och vänta på ett bättre läge.

 

Självklart bör man då även spela t.ex. AK/Q på samma sätt för att ta ner en fin pott pre-flopp och få FI att lägga A med dålig kicker och även t.ex. händer som KQ/J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...