Gå till innehåll

PLO - Triss i K med Q kicker, hur spela?


parre

Recommended Posts

Här är en hand från i lördags som jag tycker jag spelade riktigt riktigt dåligt, särskilt på rivern.

 

Spelet är PLO, 5-5 i blinds. Jag tror jag har ca 1200 i stacken, Björne täcker mig. Som vanligt på slaskbordet blir det pottraise preflop, flera stycken som synar och så vidare.

 

Minns inte min exakta hand men den var KQxx. Jag synade också, i rätt sen pos. Tror det var fem spelare med för 30kr var preflop.

 

Floppen kommer KKJ, två klöver. Björne betar ut pott, runt 150.

 

Jag har alltså triss i kungar med Q kicker. Jag sätter Björne på någon form av kung (mest troligt), alternativt en hand i stil med QTAx med färgdrag. Naturligtvis kan han ha KJxx eller JJ på handen också. Jag tror dock däremot inte att han bluffbetar rätt in i fyra man med jack shit.

 

Jag funderar på att slå om men hittar inte riktigt modet till det. Ett omslag blir i detta läge kraftigt pottcommittande, och jag tror inte att Björne svarar upp med en sämre hand, även om han kanske tror att jag köper och ställer in med vilken K som helst. Jag vill helt enkelt inte i detta läge comitta typ 1000kr till med trissen samt bara en Q som kicker (tre outs ifall han redan har kåk eller AK).

 

Är det rätt att bara syna här? Eller ska jag rentav folda?

 

Turn kommer A och sätter trefärg på bordet. Björne checkar, jag checkar bakom.

 

Nu i efterhand känns det som om denna check var mitt stora misstag. Med en bra hand tror jag inte att han checkar här med tanke på min table image. Den enda handen jag kan se honom slowplaya här är AAxx som klonkat kåken, kanske kanske AK, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Dessutom ger jag honom chansen till en billig showdown ifall han har träffat stegen eller färgen om jag checkar, samt ger upp initiativet i potten.

 

Jag antar att det rätta är att skrika de magiska orden "POTT" och trycka in 450 spänn? Jag har fortfarande tillräckligt för att folda vid ett eventuellt omslag (typ 550 kvar). Jag kan få en stor pott rakt av. Klöver A är ett rejält scarecard för alla händer han kan tänkas hålla förutom AKxx.

 

Alltså - har jag ett solklart pottbet när det checkas till mig på turn i detta läge? Det känns som det i alla fall och att det var här jag gjorde mitt första riktigt stora misstag.

 

River kommer nått lågt kort, en åtta tror jag. Björne betar ut 300, av någon jävla dum anledning hittar jag idiotsynen. Med stege, färg och kåk ute slår jag ju inte ett skit. Hur jag hittade den synen vettefan, men det var riktigt dåligt av mig i alla fall.

 

Hur borde jag spelat denna hand? Främst flop och turn jag är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ens ha synat pre flop utan potthöjningen. Gillar inte att spela starthänder utan vare sig drag, höga par eller något ess. Efter floppen hade jag nog också lagt mig. Jag skulle ha antagit att Björne haft sämst KKK med esskicker. Å andra sidan har jag märkt att en av mina största svagheter är att jag kan vara väl lättskrämd när någon höjer rejält och jag inte sitter på en hand som känns riktigt stark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte att spela starthänder utan vare sig drag, höga par eller något ess.

 

Äsch, vid slaskbordet på Klubben funkar KQxx, tror de var single suited också ;)

 

Efter floppen hade jag nog också lagt mig. Jag skulle ha antagit att Björne haft sämst KKK med esskicker.

 

Varför skulle han ha som sämst KKK med A kicker? I detta läge betar han en hel del händer som jag slår. De ända händerna som har mig slagen är händer med KJ, AK och JJ. Mot två av dessa drar jag till tre outs, mot en av dem drar jag till nio outs två gånger om, mot resten leder jag. Dessutom så måste han sätta mig på minst K när jag synar också, vilket gör att han inte kan spela bra draghänder vidare hårt heller.

 

någon höjer rejält och jag inte sitter på en hand som känns riktigt stark.

 

Han höjde inte, utan betade ut vilket är en väsentlig skillnad. Hade jag betat ut och han höjt hade jag antagligen passat (då jag var nykter ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skulle släppa på min tighthet lite grann, om inte annat för att öva mer på svårspelade händer... Jag har valt att spela tight som nybörjare för att jag tror att det är enklaste sättet att tjäna pengar i början, däremot kan det nog hända att jag blir väl förutsägbar om jag börjar spela mot bättre spelare.

Jag skulle ha satt Björne på JJ eller AK i detta läge beroende på vilken typ av spelare han är (JJ om han är försiktig, AK om han vill slowplaya för checkraise). I min tighta, försiktiga värld finns det inte att betta högt på ett färg- eller stegdrag från tidig position med så många spelare kvar och ett par på bordet, fast å andra sidan verkar ju Björne ha lyckats i detta fall! Får man fråga vad han hade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att spela tight som nybörjare för att jag tror att det är enklaste sättet att tjäna pengar i början, däremot kan det nog hända att jag blir väl förutsägbar om jag börjar spela mot bättre spelare.

 

Alltid en bra idé.

 

I min tighta, försiktiga värld finns det inte att betta högt på ett färg- eller stegdrag från tidig position med så många spelare kvar och ett par på bordet, fast å andra sidan verkar ju Björne ha lyckats i detta fall! Får man fråga vad han hade?

 

Att beta ger honom ofta potten. Men, som jag skrev, så är det mest troliga att han har någon form utan kung i detta läge där han betar ut (även om man inte kan utesluta färgdrag+wrapdrag, eller kung+färg/stegdrag, eller AA). Men de händer han kan tänkas ha är absolut inte begränsade till AK eller JJ, dock är de ej heller en omöjlighet.

 

Som spelare är han bra och aggressiv.

 

Han hade K8xx - minns inte exakt vad han hade för kort, men han hade inget A - så min KQ ledde på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en kung bettar man pott på den floppen för att man inte vill att ngt mongo vid bordet ska få in stege/färg på turn och sedan syna ner ens K8. har man KJ känns ju ett slowplay inte så farligt. Har man däremot JJ vill man gärna betta hem det på en gång. Skulle ha bettat KA i tron att jag ledde också. med sämre kicker än så är det mer tveksamt.

 

 

Jag som spelar en hel del PLO tycker att det här är en av de vidrigaste situationer som finns, man vet aldrig vart man står... iofs är floppen KK2 värsta tänkbara ur den aspekten.

 

Du har ju bra position i potten så jag tycker raise or fold på floppen jag skull aldrig orka syna raise med KT98 exempelvis.

 

Potta på turn går ju också även om det är rena rama bluffen, frågan är då om björne orkar folda mot slask-parre eller om han fortfarande tror att han kan köpa ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju bra position i potten så jag tycker raise or fold på floppen jag skull aldrig orka syna raise med KT98 exempelvis.

 

Vad ska jag göra om jag blir re-raisad i det läget då? Jag höll KQxx - med AK re-raisar jag definitivt, men jag blev rädd med KQ och bara synade. Förstår resonemanget att man ej ska calla.

 

Hur mycket ska jag re-raisa då? En pott-reraise är ju ca 2/3 av stacken, vilket gör mig mer eller mindre comittad om Björne slår om (ca 450 till för syn i en pott som då blir ca 2.5k) och det är ett läge jag inte vill befinna mig i med triss+nästbästa kicker på parat bord. Att folda gillar jag inte heller då jag tror att Björne betar typ alla kungar där för att ta potten men å andra sidan så kan är det problem om jag re-raisar eftersom jag committar mig själv med en relativt kass hand.

 

Kan jag i detta läge bara syna och se en turn? Om den är ofarlig (och inte klöver A som nu) kan jag väl beta ut pott? I och för sig samam läge.

 

Känns som om jag är för dålig på Omaha för att spela denna handen postflop, kanske får ta och börja folda oftare preflop ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...