Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi brukar vara 5-6 pers som lirar No limit texas hold em hemma hos en polare ibland. Alla startar med 100 kr, vi ska skaffa marker snart men det är mynt som gäller så länge. Vi börjar med mörkar på 1/2 kr och dubblar var 20:e min.

Det jag undrar är vad jag borde ha för starthandskrav i dessa homegames. Vad är de sämsta startkorten jag kan acceptera? När man spelar shorthanded måste man ju lira med fler händer va..

De andra går gärna med och ser floppen på nästan vilka kort som helst så länge mörkarna inte har stigit till 8/16 och ingen höjer innan floppen. Alla PP, alla suited och alla händer med ett klätt kort ungefär.

* RP - QoS *

Postad

Fram till 8/16 med de här spelarna skulle iaf jag spela alla Kx (helst suited), möjligtvis Qx för x större än 7 (stegchans).

Spela hårt på alla premium hands, i hemmaspel brukar alltid någon torsk fastna.

Postad
Fram till 8/16 med de här spelarna skulle iaf jag spela alla Kx (helst suited), möjligtvis Qx för x större än 7 (stegchans).

Ok, det låter ju vettigt.

Någon med en annan syn på detta?

Postad

Det där är alldeles för lösa starthandskrav. Har svårt att tänka mig att du skulle kunna få positivt EV med händer som K2 K7 etc. Senare i turneringen när blindsen är höga och det är shorthanded är det väl mer ok att börja spela sånna här händer men då är det ju bara allinpoker som gäller.

Postad

det där är ju rena tomte starthanskraven, K2o kasta i slasken.

fokusera inte för mycket på specifika starthänder, höj med premiumhänder och se floppar med draghänder, bara för att motspelarna är dåliga och lösa betyder inte det att A7o blir en bra hand.

Postad

Men det är ju nästan shorthanded från början, med låga blinds och många som ser floppen. Dessutom verkar slasknivån vara hög.

Nu blev det iofs lite fel i min post, jag menade inte att jag skulle spela alla "gånger" jag fick Kx, utan jag menade att jag skulle kunna acceptera Kx som starthand.

Sen frågade han vilka de sämsta korten som han skulle kunna acceptera var, om vi bortser från att man kan mixa in en 7,2 var 1000:e hand så tycker jag att Kx och Qxs är händer man kan, men kanske inte så ofta "bör" spela.

Rätta mig gärna.

Postad

så länge blindsen är låga så kan man slaska med det mesta, men det man ofta får bra betalt av lösa spelare är när båda sätter paret men du har bättre kicker, var därför försiktig att calla med K-lågkicker och Q-lågkicker. att spela Kx "nångång" kan vara bra om man hittar ett läge att spela den, när man har position och dyligt.

Postad

Tycker i stort sett du kan spela alla händer i grupperna 1-7 dvs ner till 2,2 och då och då Kxs. Men med spela så beror det naturligtvis på blindsen kontra din stack, din position och hur andra agerat före dig. Har du en raise och sedan en call så är det enkelt att kasta K,10 såklart. På samma sätt som att du inte bör spela J,10 i första position.

Du säger att ingen höjer innan floppen. Det är rätt vanligt vid home-games att stämmingen är lite "friendly". Dra nytta av detta och raisa 3-4BB med alla händer du kunde tänka dig att syna med. Då kommer du kunna sno blinds och risken att bli utdragen av slaskhänder minskar efter floppen.

Postad
men det man ofta får bra betalt av lösa spelare är när båda sätter paret men du har bättre kicker, var därför försiktig att calla med K-lågkicker och Q-lågkicker

Å andra sidan får man också bra betalt de gångerna man träffar tvåparet med t.ex. Q6 mot AQ.

Postad

Så länge blindsen är låga skulle jag mot polarna kunna tänka mig att lira med:

- Alla PP

- Alla suited connectors från 45s och uppåt.

- Alla händer med två kort T eller högre

- Alla Axs och Kxs

- Ev. T9o och 89o.

Tror jag fick med allt nu.