Steppwolf Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 Har spelat ganska mycket 1/2 FL SH och rullen har växt såpass att jag funderar på att gå upp i nivå. Målet är att lira 5/10. Ni som har klättrat i nivå får gärna berätta var största skillnaderna är på 2/4, 3/6 och 5/10 jämfört med 1/2. Om det nu är några. Kan tänka mig att det är en mer homogen grupp spelare på de nivåerna. 1/2 har ju en salig blandning av superaggro, tightasses, fiskar och bonusgrinders. Så, dela gärna med er av era erfarenheter. Citera
Sactodian Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 Jag kan bara tala för mig själv och jag kände inte av någon större skillnad mellan 1/2 och 5/10, förutom psykologisk (relativt stor skillnad mellan nivåerna rent pengamässigt så det gäller att ha rulle mentalt också). När jag däremot skulle upp på 10/20 så var det stor skillnad och det tog lång tid att lära sig spelet där. Fi spelar ganska straightforward på dom nivåerna du nämner. edit: jag menar 2/4 istället för 1/2. Verkar som att du ligger i det vägskälet. Du måste lära dig att spela aggressivare, beta drag något aggressivare, särskilt om fler fi's i potten. Måste värdebeta mer på turn och river, syna ner mer med andraparet osv. Kort sagt handlar det mer om fingertoppskänsla för att få ut dom där extra beten. Få fi att lägga sig. Raise eller fold preflop. edit 2. visst, inte lika homogen grupp, men ändå många fi's som inte borde vara där. De är de s k TAG och TPA players, för tighta och samtidigt aggressiva eller passiva. De är bäst att spela mot på den nivån. Citera
elvis77 Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 Jag tycker helt ärligt att det är lättare på 5/10 - 15/30 än på tex 1/2, det är väl den där implicita collutionen som ställer till det på lägre nivåer antar jag. Som någon tidigare sa så värdebettas det mer på högre nivåer, har man inte lärt sig att göra det i rätt lägen får man det nog svårt. Citera
heltok Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 på min tid var den stora skillnaden mellan $2/4 och 3/6 i fullring iaf. i 6max kändes övergången till 3/6-5/10 rätt lätt. 10/20 hade jag visserligen väldigt bra flyt vid övergången men tyckte 10/20 6max var väldigt fiskigt. dock var det många grinders och rätt aggro spel så var lätt att bli överkörd. så först på 10/20 6max som man började få motstånd. sedan 15/30 och 20/40 var i stort sätt samma sak bara att table selection var mycket svårare. 30/60 var mycket jobbigare tyckte jag. efter 13oktober och efter bottarna så kan jag tänka mig att det har blivit lite svårare och att semihajjarna hoppar ner i nivå oftare, men tror att 5/10 fortfarande är lätt och 10/20 är första riktiga nivån. Citera
Sactodian Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 Vad hände 13 oktober och hur har bottarna påverkat spelet? Gäller det Party eller? Citera
Steppwolf Postad 5 December , 2006 Författare Rapport Postad 5 December , 2006 Tack för intressanta svar. Jag är redan väldigt aggresiv i mitt spel och tror jag värdebetar rätt så det skall förhoppningsvis funka. Är variansen ungefär den samma om man bibehåller det spel man har på 1/2? Det svänger ju ganska bra. Citera
Sactodian Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 Ja, det är den. Du kan ju alltid tighta till dig aningen när du går upp tills du får en känsla för spelet... Tänk på att när du går upp så är det i praktiken ny jaktmark och skottning, räkna med att torska i början. Sen kör man på igen och tillslut sitter man där själv. Citera
nutte_1983 Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 På tal om Limit... har nyss börjat lira det men har ännu inte hittat ngn site där det är action på Cashgamen dygnet runt. Har ni ngn site att rekommendera? Jag menar, man vill ju ändå ha fler än 2 bord att välja på när man ska spela. Citera
Steppwolf Postad 5 December , 2006 Författare Rapport Postad 5 December , 2006 På tal om Limit... har nyss börjat lira det men har ännu inte hittat ngn site där det är action på Cashgamen dygnet runt. Har ni ngn site att rekommendera? Jag menar, man vill ju ändå ha fler än 2 bord att välja på när man ska spela. Prima, Fulltilt och UltimateBet tycker jag det är ganska mycket folk på. Nu har jag inte kollat dygnet runt iofs. Citera
lallaren Postad 7 December , 2006 Rapport Postad 7 December , 2006 Pokerstars. Finns alltid massa 6-maxbord. Citera
lallaren Postad 7 December , 2006 Rapport Postad 7 December , 2006 Ja, det är den. Du kan ju alltid tighta till dig aningen när du går upp tills du får en känsla för spelet... Tänk på att när du går upp så är det i praktiken ny jaktmark och skottning, räkna med att torska i början. Sen kör man på igen och tillslut sitter man där själv. Jag tycker att det är en dum idé att tighta tills sig bara för att man går upp i nivå. Jag tror att det konceptet säljs av hajarna däruppe som går ihop sig och bluffar skottare. Man ska köra sitt bästa spel. Och glöm inte rullen. Det finns de som säger att 300 BB räcker. Jag vet inte hur de räknat ut det men jag skulle inte känna mig bekväm på 3/6 med 1800 i ryggen. DET SVÄNGER. Kör med 600-1000 BB i rulle så behöver du inte känna att du skottar när du byter nivå. För mig är 100 BB en fullkomligt normal swing över ett par tusen händer. Citera
lallaren Postad 7 December , 2006 Rapport Postad 7 December , 2006 dubbelpost. Får passa på att önska lycka till i stället=) Citera
Sactodian Postad 7 December , 2006 Rapport Postad 7 December , 2006 Jo visst, men då räknas det inte som skottning om du går upp med 600-1000 BB i rulle. Problemet är att det tar en j-a lång tid att bygga upp rulle för 10-20 om man lirar 5-10. Säg att du lirar med 6k i rulle (600 BB på 5-10), då måste du bygga upp dig till 12k, vilket kan ta ett tag om man jobbar och vill ta ut lite pengar då och då. Hellre avsätt 100 BB för skottning (2k). 100BB är ett bra startkapital för skottning. Sen när det går vägen så blir vinsterna större på 10-20 och man kommer snabbare upp i 600 BB. Jag gillar mer att avsätta 100 BB och gå upp och skotta. Det kanske tar några gånger att göra det innan man lyfter men hellre det än att sitta och gneta upp rullen på lägre nivåer. Citera
Steppwolf Postad 7 December , 2006 Författare Rapport Postad 7 December , 2006 Tack, det kan behövas! Och jag håller med dig om att 300BB är i lägsta laget. När vi ändå är inne på ämnet, nån som kan rekommendera nån bok eller några artiklar om SH. Har läst Sklanskys advanced och de artiklar du får fram om du googlar fixed limit shorthanded samt sökt på 2+2. Gärna artiklar specifikt för nätspel för jag tror att det höga tempot vid borden gör att det spelas annprlunda online. Citera
Recommended Posts