Jakke Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 jag ska plota en darttavla som på bilden http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/2D1312/prgi06/Matlab%20delen/MatlabHemtal.pdf min plot blir nästan som den men jag har ett streck som går längs y=0 till cirkeln i mitten. vad är problemet ? : x=[-6:0.1:6]; n=[1 2 3 4 5]; for r=n y=-sqrt(r.^2-x.^2); plot(x,y, 'r');hold on y=sqrt(r.^2-x.^2); plot(x,y, 'r');hold on end Citera
QoS Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Aha, NumMe är nice! Nu var det ett tag sen jag kodade matlab, men det känns som att problemet inte är så mycket matlab som att det är en transformering till polärakoordinater. Skriv om cirkeln i polärakoordinater och låt parametern t:0->2*pi så borde du kunna få till ett par fina cirklar med radien R. Lycka till! - QoS Citera
JimmyFlöjt Postad 4 December , 2006 Rapport Postad 4 December , 2006 Det är de imaginära lösningarna som plottas ut som ett streck. Fast egentligen går de ut från skärmen. Se på nåt sätt till så att du får bort alla "r.^2-x.^2" som blir <0. Citera
fredyr Postad 5 December , 2006 Rapport Postad 5 December , 2006 Som QoS säger är nog polära koord enklaste sättet. Typ x = r * cos( t ) y = r * sin( t ) och låt t gå från 0 till 2PI Citera
Jakke Postad 5 December , 2006 Författare Rapport Postad 5 December , 2006 tack för svaren : ) Så här blev den. Tar lite långt tid att plotta den bara, men den funkar function ritacirkel® t = 0; while t<2*pi x=r*sin(t); y=r*cos(t); t=t+0.001; plot(x,y,'r');hold on end Citera
Recommended Posts