Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag spelar SnG's på Prima (främst 5$) och är medveten om att mitt "late stege" spel inte är det bästa, jag måste helt enkelt bli lite mer aggressivare.

Hur skulle ni göra i följande situation?

Scenario:

Level är 4 (eller högre) med blinds på 80/160 och startstackar på 1000.

Jag sitter på knappen och alla har foldat fram till mig. Jag har 3-10BB i stacken och varken SB eller BB ligger topp-2 i chipcount, och båda har minst 2BB's kvar vid fold.

Fråga:

Är det värt att pusha i det läget? Isåfall med vilken hand distribution? Själv tänker jag på typ alla par och om båda korten är typ över 8 eller nåt. Hamnar ibland i denna sits, och ligger själv på avg. stack men vågar inte pusha när det kommer till kritan.

En motivering jag kan hitta till push är:

Spelarna på blindsen har inte för liten stack för att syna med any two, och de har heller inte "för mkt" för att syna bara för att dom har "råd". Således har jag fold equity.

Hur skulle du spela?

Postad

Du har 3-10 BB ?

När du kommer ner under 10 BB så är det dags för att gå all-in eller fold i praktiken så fort du är först in i potten och sitter med ett A eller ett par på handen.

Med 3 BB så har du i praktiken nästan 0 FE. Du behöver > 5 BB för att börja tänka på FE (om det inte är så att ALLA är extremt kortstackade - men i det läget är det i praktiken lottospel)

Fi har FE då de har 2 BB kvar efter att de lägger sig ? Glöm det.

I verkligheten så vinner 27 mot AK hela 37% av gångerna. Så kostar det 2 BB att vinna 5.5BB så har Fi väldigt stor handdistribution där det är rätt och syna dig. Med 2 BB har Fi ingen FE så de kan lika gärna ta synen mot dig.

Du måste definitivt börja pusha tidigare när folk fortfarande kan folda sina händer.

Postad
Du har 3-10 BB ?

När du kommer ner under 10 BB så är det dags för att gå all-in eller fold i praktiken så fort du är först in i potten och sitter med ett A eller ett par på handen.

Med 3 BB så har du i praktiken nästan 0 FE. Du behöver > 5 BB för att börja tänka på FE (om det inte är så att ALLA är extremt kortstackade - men i det läget är det i praktiken lottospel)

Fi har FE då de har 2 BB kvar efter att de lägger sig ? Glöm det.

I verkligheten så vinner 27 mot AK hela 37% av gångerna. Så kostar det 2 BB att vinna 5.5BB så har Fi väldigt stor handdistribution där det är rätt och syna dig. Med 2 BB har Fi ingen FE så de kan lika gärna ta synen mot dig.

Du måste definitivt börja pusha tidigare när folk fortfarande kan folda sina händer.

Tack för tipsen vetgirig, uppskattar verkligen all hjälp jag kan få för att förbättra mitt spel. Som det är nu hamnar jag ofta i en sits där jag blir tvingad att gå all-in, vilket är den stora läckan antar jag.

Jag ska försöka satsa på att pusha när jag är först in med Ax, par och typ QK när jag har under 8BB, förhoppningsvis kommer det hjälpa :)

Postad
lite OT kanske men jag skulle råda dig att byta site om du ska spela SNG seriöst, Primas lottostruktur får mig att må illa.

Prima har ingen lottostruktur, olika sajter kräver olika skills. Går med största sannolikhet att få lika stor ROI här som på alla andra sidor.

Däremot kanske du kan säga att den inte passar dig och ditt spel... vi är alla olika.

Postad
lite OT kanske men jag skulle råda dig att byta site om du ska spela SNG seriöst, Primas lottostruktur får mig att må illa.

Prima har ingen lottostruktur, olika sajter kräver olika skills. Går med största sannolikhet att få lika stor ROI här som på alla andra sidor.

Däremot kanske du kan säga att den inte passar dig och ditt spel... vi är alla olika.

TACK för att du påpekar det. Tiltar sönder på folk som kallar det lotto bara för att de inte kan anpassa sig...

---

Förresten så kan du pusha riktigt friskt först in från knappen. Utan att pilla med ICM och SNGPT så pushar jag spontant anytwo med mindre än 8BB och liiite tightare med 10BB.

Postad
Men ni måste väl ändå förstå att det känns som lotto om alla, efter 20 minuters spel, sitter med 2xBB varje gång?

Hur kan ALLA sitta med 2*BB? Vem har tagit resten av chipsen? Ken kanske... ;)

Vad har Ken med Primanätverket att göra?

Postad
Men ni måste väl ändå förstå att det känns som lotto om alla, efter 20 minuters spel, sitter med 2xBB varje gång?

Hur kan ALLA sitta med 2*BB? Vem har tagit resten av chipsen? Ken kanske... ;)

Blindsen höjs ju också... ;)

Postad

Jo jag har spelat tillräckligt mycket för att veta att blindsen går upp.

Men hur kan ALLA sitta med 2*BB och efter 20 minuter dessutom? Skulle, om det resonemanget stämmer, vilja veta strukturen, hur många som är kvar efter 20min och hur stora blindsen är då!? Ähh, skit i det förresten. Jag tyckte att det lät totalt taget ur luften bara....

Postad

Sng började (reg) 19.41, blinds 10/20 startstack 1000 på Prima. 19.50 andra blindnivån (bn) 20/40, 19.56 40/80 8 spelare kvar,

20.02 80/160 7 st

20.05 160/320 6st

20.09 320/640 3st

20.10 SLUT