Gå till innehåll

Okej fonder?


Grillkrydda

Recommended Posts

Vore kul om någon insatt i ekonomi och som spekulerar själv kunde ha lite synpunkter.

 

Jag hade tänkte satsa 45 000 kr och eftersom att jag är ny och lite semi-lost hade jag tänkt satsa i fonder, utifrån vad jag tror kommer gå bra: nämligen Indien och Sverige (och Europa), som båda har fina prognoser.

 

Hade tänkt satsa i

"Carnegie Småbolag" à 25k

"SKAGEN Fonder Global" à 10k

Någon Indien-fond à 10k - vilken??

 

Tänkte hålla det så i ett halvår eller någonting, läsa på lite och sedan långsamt migrera till och öka på med aktier i stället då det visst kostar lite i avgifter osv. med fonder.

 

Okej plan (och förslag på Indienfond!!) eller idioti? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore kul om någon insatt i ekonomi och som spekulerar själv kunde ha lite synpunkter.

 

Jag hade tänkte satsa 45 000 kr och eftersom att jag är ny och lite semi-lost hade jag tänkt satsa i fonder, utifrån vad jag tror kommer gå bra: nämligen Indien och Sverige (och Europa), som båda har fina prognoser.

 

Hade tänkt satsa i

"Carnegie Småbolag" à 25k

"SKAGEN Fonder Global" à 10k

Någon Indien-fond à 10k - vilken??

 

Tänkte hålla det så i ett halvår eller någonting, läsa på lite och sedan långsamt migrera till och öka på med aktier i stället då det visst kostar lite i avgifter osv. med fonder.

 

Okej plan (och förslag på Indienfond!!) eller idioti? :lol:

 

Tro inte du kommer undan avgifter bara för att du handlar med aktier. Fondavgifter ligger kring 2% årligen beroende lite på vilken fond det gäller. Handlar du med aktier så tar ju institutet du handlar med courtage vilket kan bli ganska mycket om du ska trada mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OffTopic men ändå inte:

 

Om man ska slaska in ett par pengar på Aktier (inte direkt mycket) och så ser jag Avanza.

 

Hur är de mot banken? Billigare/Dyrare? Sämre/Bättre?

 

Har ingen direkt koll på saker och ting =/

 

 

Billigare, och bättre. Iaf bättre än de bankar jag har (SEB/NORDEA), men framförallt smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...