Grillkrydda Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Vore kul om någon insatt i ekonomi och som spekulerar själv kunde ha lite synpunkter. Jag hade tänkte satsa 45 000 kr och eftersom att jag är ny och lite semi-lost hade jag tänkt satsa i fonder, utifrån vad jag tror kommer gå bra: nämligen Indien och Sverige (och Europa), som båda har fina prognoser. Hade tänkt satsa i "Carnegie Småbolag" à 25k "SKAGEN Fonder Global" à 10k Någon Indien-fond à 10k - vilken?? Tänkte hålla det så i ett halvår eller någonting, läsa på lite och sedan långsamt migrera till och öka på med aktier i stället då det visst kostar lite i avgifter osv. med fonder. Okej plan (och förslag på Indienfond!!) eller idioti? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Agent Cooper Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Raderat mitt inlägg eftersom tråden är flyttad till Off Topic. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hajen Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Grillkrydda Gå in här---> http://borssnack.di.se/Diseconf/Default.aspx och välj fonder i forummenyn. Finns mycket kunnigt folk där bla nick Proforma mfl. De är hjälpsamma. Själv lämnade jag rysslandsfonderna idag mitt PPM, och gick in i penningfond tillsvidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JoeFalk Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Vad har detta med poker att göra? Det är därför den ligger i off topic ... Eller var frågan retorisk?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doggybag Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Vore kul om någon insatt i ekonomi och som spekulerar själv kunde ha lite synpunkter. Jag hade tänkte satsa 45 000 kr och eftersom att jag är ny och lite semi-lost hade jag tänkt satsa i fonder, utifrån vad jag tror kommer gå bra: nämligen Indien och Sverige (och Europa), som båda har fina prognoser. Hade tänkt satsa i "Carnegie Småbolag" à 25k "SKAGEN Fonder Global" à 10k Någon Indien-fond à 10k - vilken?? Tänkte hålla det så i ett halvår eller någonting, läsa på lite och sedan långsamt migrera till och öka på med aktier i stället då det visst kostar lite i avgifter osv. med fonder. Okej plan (och förslag på Indienfond!!) eller idioti? Tro inte du kommer undan avgifter bara för att du handlar med aktier. Fondavgifter ligger kring 2% årligen beroende lite på vilken fond det gäller. Handlar du med aktier så tar ju institutet du handlar med courtage vilket kan bli ganska mycket om du ska trada mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Agent Cooper Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Vad har detta med poker att göra? Det är därför den ligger i off topic ... Eller var frågan retorisk?? Jag skrev inlägget när tråden låg i Poker Off Topic. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snerki Postad 30 November , 2006 Rapport Share Postad 30 November , 2006 All in på Enronski a.k.a Gazprom, så slipper du de hutlösa köp- och förvaltningsavgifter som förekommer i samband med de flesta "högrisk" fonderna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kfluffie Postad 30 November , 2006 Rapport Share Postad 30 November , 2006 Lite OffTopic men ändå inte: Om man ska slaska in ett par pengar på Aktier (inte direkt mycket) och så ser jag Avanza. Hur är de mot banken? Billigare/Dyrare? Sämre/Bättre? Har ingen direkt koll på saker och ting =/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vetgirig Postad 30 November , 2006 Rapport Share Postad 30 November , 2006 Avanza Zero - där får man direkt 1-2 % högre avkastning än på andra fonder för de har inga avgifter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snerki Postad 30 November , 2006 Rapport Share Postad 30 November , 2006 Lite OffTopic men ändå inte: Om man ska slaska in ett par pengar på Aktier (inte direkt mycket) och så ser jag Avanza. Hur är de mot banken? Billigare/Dyrare? Sämre/Bättre? Har ingen direkt koll på saker och ting =/ Billigare, och bättre. Iaf bättre än de bankar jag har (SEB/NORDEA), men framförallt smidigare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rille Postad 3 December , 2006 Rapport Share Postad 3 December , 2006 Nu ska man ju ta andras råd med en nypa salt men jag har dessa fonder. Moderna försäkringar Offensiv Graal Graal Offensiv Odin Europa SMB Odin Norden Skagen Global Skagen Kon Tiki Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts