tdr Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Jag har under den senaste månden spelat 514 st SnG's på Prima. Alla $5 hittills, men vill gärna kliva upp till $10. Tyvärr ligger jag på -3.7% ROI med rakeback inräknat, vilket är alldelles bedrövligt tyvärr och ingen poäng att gå upp förrän jag är vinnande på $5. Lite statistik: ITM: 31% 1a plats: 48 gånger (9%) 2a plats: 56 gånger (11%) 3e plats: 56 gånger (11%) OOTM: 354 gånger (69%) Jag spelar enbart 10-manna SnG (ej turbo). Min ungefärliga spelstil: Level 1-3 QQ-AA, AK höjer jag med, om någon raisat innan mig så går jag all-in. 22-JJ synar jag bara i tidig position om jag har odds att pricka triss (ca 15x mer i stack hos mig och FI brukar jag tänka). Är jag i sen position och ingen visat styrka trycker jag all-in med TT+. Level 4+ eller <= 4 spelare kvar Kör endast fold eller all-in. Position och pengar avgör om jag går all-in. Om ingen har raisat innan mig kan jag gå all-in med 66+, A9-AK, beror på lite som sagt. När jag är HU blir det oftast all-in hela tiden om det inte är för låga blinds kombinerat med usla kort. Hur blir jag vinnande? Vad gör jag för fel? Finns massa guider om vinnande spelstil till andra nätverk, men inte Prima? Givetvis är jag medveten om att man inte bara kan läsa en guide och spela exakt som den, det krävs erfarenhet och man måste anpassa sig efter flertalet faktorer. Vad kan flaskhalsen i mitt spel vara? Vad bör jag ändra på? Vad bör jag tänka på? Skulle uppskatta all hjälp jag kan få! Tack på förhand! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Till och börja med tycker jag din ITM % är väl låg, med lite finslipning kan du utan problem komma upp i ca 40% (själv har jag 39 % men att komma upp i 45 % är absolut ingen omöjlighet). Hur höga är blindsen under level 3 på Prima? Jag vet att de dubblar blindsen för varje hand men jag minns inte riktigt vad de börjar på. Generellt sett tror jag du kan försöka stjäla lite mer redan under level 3, och då i sen position så klart. Att som du säger "Är jag i sen position och ingen visat styrka trycker jag all-in med TT+." känns väldigt mekaninskt, exempelvis att under level 1 pusha TT från CO med två limpare innan känns rätt kallt exempelvis. Eftersom du spelar väldigt tight under level 1-3 (vilket är korrekt) samt din låga ITM % så har du förmodligen störst problem med bubbelspelet. När du skriver: "Kör endast fold eller all-in. Position och pengar avgör om jag går all-in. Om ingen har raisat innan mig kan jag gå all-in med 66+, A9-AK, beror på lite som sagt. " så förtydligas problemet ännu mer. Spontant känns det som om du spelar väldigt tight även på bubblan. Först in från knappen och särskilt från SB kan du pusha väldigt många händer, ofta any-two. Det hela handlar om att spela stackarna i mycket högre grad än de faktiska korten. Ofta kan du pusha any-two och ibland foldar du en hand som AT. Om du är chiptvåa på bubblan vill du exemepelvis inte gärna gå upp mot chipleadern. Är stackarna väldigt jämna på bubblan vill du å andra sidan spela väldigt aggressivt. Att spela efter en förbestämd HD på bubblan känns iskallt. Svårt att ge mer generella råd så posta gärna HH's och liknande så kan vi nog hjälpa dig ska du se. Det jag rekomenderar dig att göra: 1) Införskaffa SNGPT. Det kostar iofs $70 men det kommer betala tillbaka sig så många gånger eftersom det bubbelspel kommer förbättras markant. 2) Posta HH's i forumet. 3) Läs allt du kan i SNG-forumet. Hoppas det har hjälpt dig något i alla fall! Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Om du har möjlighet att spela in en film med camtasia över en hel SnG så skulle det nog vara intressant att studera. Och i annat fall, något mindre överskådligt, posta all hh från en eller ett par SnGs, så kan vi säkert hitta några luckor att täppa till. Det låter spontant som att du pushar alldeles för lite och är lite rädd för flopspelet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sommar Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Läs detta och spela sen 500 SnG så lovar jag att du kommer att vara en vinnande spelare efter det. Och ja, jag är seriös. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tdr Postad 29 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 29 November , 2006 Till och börja med tycker jag din ITM % är väl låg, med lite finslipning kan du utan problem komma upp i ca 40% (själv har jag 39 % men att komma upp i 45 % är absolut ingen omöjlighet). Instämmer, vad jag läst så brukar dom vinnande spelarna ha runt 40%. Hur höga är blindsen under level 3 på Prima? Jag vet att de dubblar blindsen för varje hand men jag minns inte riktigt vad de börjar på. Blindsen är 40/80 på Level 3. Man börjar på 10/20 och de dubblas var 10:e hand. Start stack: 1000. Generellt sett tror jag du kan försöka stjäla lite mer redan under level 3, och då i sen position så klart. Att som du säger "Är jag i sen position och ingen visat styrka trycker jag all-in med TT+." känns väldigt mekaninskt, exempelvis att under level 1 pusha TT från CO med två limpare innan känns rätt kallt exempelvis. Ja, pusha med TT,JJ,AQ i sen position med några limpare kanske inte är så smart de första 2 nivåerna.. Jag lär väl som bäst få coinflip om någon synar i ett så tidigit skede. Eftersom du spelar väldigt tight under level 1-3 (vilket är korrekt) samt din låga ITM % så har du förmodligen störst problem med bubbelspelet. När du skriver: "Kör endast fold eller all-in. Position och pengar avgör om jag går all-in. Om ingen har raisat innan mig kan jag gå all-in med 66+, A9-AK, beror på lite som sagt. " så förtydligas problemet ännu mer. Spontant känns det som om du spelar väldigt tight även på bubblan. Först in från knappen och särskilt från SB kan du pusha väldigt många händer, ofta any-two. Det hela handlar om att spela stackarna i mycket högre grad än de faktiska korten. Ofta kan du pusha any-two och ibland foldar du en hand som AT. Om du är chiptvåa på bubblan vill du exemepelvis inte gärna gå upp mot chipleadern. Är stackarna väldigt jämna på bubblan vill du å andra sidan spela väldigt aggressivt. Att spela efter en förbestämd HD på bubblan känns iskallt. Ja, förmodligen är bubbelspelet mitt stora problem. Jag kanske måste vara lite aggressivare redan på level 3 när jag är i sen position, och försöka sno lite blinds så jag har lite större stack vid bubbelspelet. När vi är 4st kvar och jag är SB/BB och ingen raisat innan pushar jag som det är nu endast med typ 77+, any A.. Om jag bara har några BB's kvar och i samma situation brukar jag dock ställa med any two (om inte båda korten är riktigt låga). Om någon raisat innan mig på bubbelspelet trycker jag bara med i princip 99+ och AJ-AK.. när jag skriver detta själv hör jag hur mekaniskt det faktiskt låter, men jag bör alltså bli lite mer aggressivare först in från knappen, SB och BB redan på level 3? Det jag rekomenderar dig att göra: 1) Införskaffa SNGPT. Det kostar iofs $70 men det kommer betala tillbaka sig så många gånger eftersom det bubbelspel kommer förbättras markant. 2) Posta HH's i forumet. 3) Läs allt du kan i SNG-forumet. Hoppas det har hjälpt dig något i alla fall! Lycka till! Det ska jag göra, och jag uppskattar verkligen din hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tdr Postad 29 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 29 November , 2006 Om du har möjlighet att spela in en film med camtasia över en hel SnG så skulle det nog vara intressant att studera.Och i annat fall, något mindre överskådligt, posta all hh från en eller ett par SnGs, så kan vi säkert hitta några luckor att täppa till. Det låter spontant som att du pushar alldeles för lite och är lite rädd för flopspelet. Mm.. Ska nog börja posta lite hh's till en början iaf, tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tdr Postad 29 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 29 November , 2006 Läs detta och spela sen 500 SnG så lovar jag att du kommer att vara en vinnande spelare efter det. Och ja, jag är seriös. Haha, oj, sjukt mycket material. Med så mycket material lär ju några tips säga emot varandra, men får väl sålla ut vad jag tror är bra, tack så mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tdr Postad 29 November , 2006 Författare Rapport Share Postad 29 November , 2006 Ordnat fram statistik för övriga placeringar nu också. här är en sammanställning över alla placeringar: Sammanställning över alla placeringar ITM: 31% OOTM: 354 gånger (69%) 1a plats: 48 gånger (9%) 2a plats: 56 gånger (11%) 3e plats: 56 gånger (11%) 4e plats: 90 gånger (17.5%) 5e plats: 104 gånger (20%) 6e plats: 82 gånger (16%) 7e plats: 37 gånger (7%) 8e plats: 18 gånger (3.5%) 9e plats: 15 gånger (3%) 10e plats: 8 gånger (1.5%) Enligt detta påverkas mitt resultat extremt negativt av placeringarna 4-6, så man kan nog lugnt säga att problemet för mig ligger i slutskedet av en SnG, speciellt bubbelspelet! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ossy Postad 29 November , 2006 Rapport Share Postad 29 November , 2006 Kan ju vara så att du är för passiv (eller för aggressiv med bra kort så att du inte får syn) i början av SnGn så att du i de allra flesta fall har en liten stack med runt 6-4 spelare kvar. Du tvingas till någon coinflip och åker ut. Om det höjs väldigt lite/limpas med kring 3 spelare (i början av sng) och du har sc i sen position kan man syna för att försöka få ett fint drag eller två par. Om någon spelare är väldigt aggressiv på draghänderna du får är det tyvärr bara att lägga...investera inte för mycket i såna händer. Annars betta fyllt drag så att du själv hade synat med TPTK och liknande. Floppar du tvåpar, var aggressiv (halvt pottbett eller mer) du har en bra hand och motståndarna tjänar bara på att få se fler kort billigt. Dessutom... på $5 tycker jag du med gott samvete kan höja upp med AQ från mellanposition och senare i början, vid träff så höjer du upp... annars ta det coolt och försök läsa av motspelarna. Just my 2 cents... ps, läs Myssions SnG guide... jag tycker han är lite väl lös för vanliga SnGs men det ger en uppfattning om vilka händer man kan spela i sen position i början med många limpare... gör ett rutnät eller något och rita in de händer han rekommenderar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Onkel Burt Postad 2 December , 2006 Rapport Share Postad 2 December , 2006 Gå inte för mkt på automatik. Studera varje motståndares stil och deras misstag/svagheter. Vissa kan du manipulera att gå all-in, andra kan du bluffa massor. Anpassa konstant ditt spel efter situationen och spela generellt supertight fram till bubblan. Med en supertight image har får dina all-ins oftare respekt. 49% ITM Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
petla Postad 2 December , 2006 Rapport Share Postad 2 December , 2006 Sluta spela på prima, deras sng blir lotto alldeles för snabbt. Spela 100st på pokerstars återkom och berätta om dina framgångar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tdr Postad 3 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 3 December , 2006 Jag har försökt bli lite mer aggressiv vid senare levels och vid bubbelspelet, och det har väl hjälpt lite. Dock undrar jag hur ni gör i följande situation.. Låt säga att det endast är 4st spelare kvar, du sitter på SB, alla har foldat fram till dig, och BB har minst pengar på bordet. Brukar ni pusha med any two då? Förutsatt att han har typ minst 2BB kvar om han foldar (så han har en anledning att folda). Hur gör ni när det är 5-6st spelare kvar och det är level4+ med 80/160 i blinds och 1000 i startstackar. Attackerar ni ofta blinds från cutoff? När motiveras ett stöldförsök för er? Vad jag förstått så brukar det oftast bli lotto mot slutet av turneringen, och då kan det vara bra att aggressivt leta coinflips? Vad säger ni? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DronkaN Postad 3 December , 2006 Rapport Share Postad 3 December , 2006 DU skriver att du ställer om nån reraisar dig nivå 1-3 med AK, helt fel enligt mig.. d är en marginell hand som oftast är slagen om du får omslag och man tar inte gärna coinflips så tidigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Joey Postad 3 December , 2006 Rapport Share Postad 3 December , 2006 Jag har försökt bli lite mer aggressiv vid senare levels och vid bubbelspelet, och det har väl hjälpt lite. Dock undrar jag hur ni gör i följande situation.. Låt säga att det endast är 4st spelare kvar, du sitter på SB, alla har foldat fram till dig, och BB har minst pengar på bordet. Brukar ni pusha med any two då? Förutsatt att han har typ minst 2BB kvar om han foldar (så han har en anledning att folda). Hur gör ni när det är 5-6st spelare kvar och det är level4+ med 80/160 i blinds och 1000 i startstackar. Attackerar ni ofta blinds från cutoff? När motiveras ett stöldförsök för er? Vad jag förstått så brukar det oftast bli lotto mot slutet av turneringen, och då kan det vara bra att aggressivt leta coinflips? Vad säger ni? Jag ställer nästan alltid i det fallet du först nämnde, alltså från SB. Snor hyggligt ofta från cutoff med en raise på 2.5-3BB. Har jag riktigt usla kort eller har snott mkt på sistone så kastar jag dock. När jag väl är ITM tar jag gärna en coin flip för att öka mina chanser på förstaplatsen. Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tdr Postad 3 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 3 December , 2006 DU skriver att du ställer om nån reraisar dig nivå 1-3 med AK, helt fel enligt mig.. d är en marginell hand som oftast är slagen om du får omslag och man tar inte gärna coinflips så tidigt Jo, det kanske inte är så smart spelat. Men om exempelvis 2st har visat styrka då lägger jag den och QQ. Men om endast 1 person visat styrka brukar jag pusha, och hamnar då oftast i en coinflip, vilket kanske inte är så smart egentligen.. för även om jag dubblar upp är jag inte garanterad ITM. Får kanske försöka ändra mig lite och inte överspela QQ/AK tidigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Max Cady Postad 3 December , 2006 Rapport Share Postad 3 December , 2006 Har läst denna tråd lite snabbt bara men jag slås av att det bla föreslås att limpa med sc under de lägre nivåerna. Min uppfattning är att det INTE lönar sig att spela så pass svaga händer då det är mer värde i att bygga upp en tight och aggressiv image! Vidare ser det verkligen ut som att bubbelspelet är det stora problemet och ja, du måste ställa i sb om alla andra foldat när ni är på bubblan! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tdr Postad 4 December , 2006 Författare Rapport Share Postad 4 December , 2006 EDIT: Never mind. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts