lost Postad 26 November , 2006 Rapport Postad 26 November , 2006 Hur kan jag visa att följande summa är konvergent? Summan av 1/((e^n) -1) summagränser är n = 1 till oändligheten Jag tänkte använda Cauchys integralkriterium och beräkna den generaliserande integralen men jag har svårt att hitta en primitiv funktion till denna (försökt med subsititutionen e^n = t). Kanske något jämförelsetest? Något tips? Citera
lfx Postad 26 November , 2006 Rapport Postad 26 November , 2006 Borde väl gå att klämma in integralen /inf | 1 | --------- dx | e^x - 1 /1 mellan över- och undersumman till 1/(e^x-1) va? Integralen kan du ju räkna genom att sätta e^x = t Detta ger dt = e^x*dx <=> dt/t = dx Detta ger /inf | 1 | --------- dt | ( t - 1 )* t /e Partialbråksuppdelning ger /inf | 1 | --------- - 1/t dt | ( t - 1 ) /e = [ln(t-1) - ln(t)] = [ln(1-1/t)] Citera
fredyr Postad 26 November , 2006 Rapport Postad 26 November , 2006 Din substitution är rätt, d/dt ln(t-1) = 1 / (t-1), så den vägen borde vara framkomlig. Citera
Brumpa Postad 26 November , 2006 Rapport Postad 26 November , 2006 ingen som vill lära mig envariabelkursen?? har tenta i det om 4 veckor.. Citera
lost Postad 26 November , 2006 Författare Rapport Postad 26 November , 2006 tack för snabba svaren!! ser varför jag inte kom fram till nåt, slarvade med p.uppdelningen. 1 / [t(t-1)] = A/t + B/(t-1) = A(t-1) + B(t) = At - A + Bt = t(A+B) - A = 1 dvs: A + B = 0 (här hade jag skrivit A + B = 1 och A = 0 men det ska givetvis vara A + B = 0 och - A = 1) Citera
lost Postad 26 November , 2006 Författare Rapport Postad 26 November , 2006 vidare har vi att: X [ln(n-1) - ln n] = e X ln [(n-1) / (n)] = e ln [X-1/X] - ln (e-1) där X går mot oändligheten. ser dock inte hur denna kan konvergera, alltså jag ser inte hur jag ska tolka följande gränsvärde.. Citera
Ost Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 ln [X-1/X] - ln (e-1) där X går mot oändligheten. ser dock inte hur denna kan konvergera, alltså jag ser inte hur jag ska tolka följande gränsvärde.. Om det är dina integraler du har skrivit ovan så ska det väl stå: ln(1 - 1/x) - ln (1 - 1/e) Som ju konvergerar mot just ln(1 - 1/e) = ca 0.459 när x -> oo. Citera
chapman Postad 27 November , 2006 Rapport Postad 27 November , 2006 Något tips? Du kan ju alltid höra på http://www.pluggakuten.se, de brukar ge bra svar(inget ont om pf) Citera
Recommended Posts