Gå till innehåll

5CD - Basic speltips för nybörjare?


Gyre

Recommended Posts

Har precis börjat spela lite 5CD på 24h och måste säga att det är en trevlig variation mot grindandet av texas. Håller mig till lägsta PL nivån på 24h och tycker inte att nivån på spelet är vidare högt.

Är ju helt grön på detta med 5CD, det enda jag håller mig till är att inte köpa kort med sämre än JJ, och att jag höjer före bytet med höga tvåpar och bättre. Spelar heller inga håldrag osv.

 

Det är typ allt jag "kan". Så ni lite mer erfarna 5CD rävar kan väl upplysa mig lite om hur man bör spela, tolka hur folk byter osv. Borde väl finnas nått läsvärt på nätet också?

 

Är det värt att syna höjningar med färg/stegdrag osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar också spela 5-card draw på nätet ibland. Har dock ej hittat så mycket matnyttig om spelet på nätet tyvärr. På cardplayer.com finns det iallafall några intressanta artiklar skrivna av Michael Wiesenberg om draw som är läsvärda.

 

Lycka till!

 

/PeO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, sluta nu att spela drag ihelt och hållet mot höjningar. Möjligt undantag för färgstegedrag.

 

Har inte spelat drag mot höjningar, och tänker inte börja med det heller.

På samma grunder som man inte ska spela drag mot höjningar så bör man inte spela de så ofta i tidig pos? Iofs är det inte alls vanligt med höjning före bytet på 24h... Så det bör väl inte vara så fel?

 

Ska test några SnG4's och se vad motståndet bjuder på.

 

Hur räknar man för att få ut sannolikheten att man sätter ett drag? Det bör vara på samma sätt som på texas eftersom x antar kort är okända och det är y antal som hjälper dig. Eller är jag fel ute nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du aldrig någonsin spelade färg- eller stegdrag i pot-limit draw så skulle du inte göra något särskilt stort misstag. Situationerna (utanför mörkarna) du ska spela dem i är antingen en semibluffhöjning för att ta potten direkt eller möjligen en limp på knappen efter att flera andra spelare limpat in.

 

Eftersom du behöver 4:1 respektive 5:1 i odds för att dra till färg respektive stege och implicita odds knappat finns i draw så är det rätt lätt att se att det är skräphänder.

 

Överlag så ska du vara jäkligt restriktiv med att limpa in i potten efter spelare (om du är först in utanför lilla mörken får du aldrig limpa). I draw har du antingen en hand som troligen är 3:1 favorit mot dina motståndare och i så fall ska den värdehöjas, om du inte har en sådan hand så är det troligen du som ligger efter med 1:3 och då ska du inte spela.

 

Alltså: Ska du spela i en ohöjd pott så höj.

 

Om du är uppe mot en höjningen så kan det däremot vara ok att syna. Fast om du har en hand som du inte ens funderar på att höja med så är det antagligen en fold. Minihanden för att syna en höjning är väl något i stil med tvåpar med kungar i topp, minihanden för att reraisa är något i stil med triss i sjuor.

 

Efter köpet så är det viktigt att veta vilka händer du kan värdebeta med. Normalt sett så är det svårt att värdebeta något sämre än tvåpar med ess i topp. (Kickerparet är viktigt där, du tjänar mycket mer på att värdebeta AAKKx än AA22x). Vilka händer du kan värdebeta beror ju förstås mycket vad din motståndare representerat att han dragit till. Om någon drar ett så ska det vara lite av en station för att det ska vara rätt att värdebeta tvåpar.

 

Bluffar är också en väldigt viktig del av spelet. Ett exempel:

Om du värdebetar efter köpet 20% av tiden med ett pottbet så ska du även bluffa runt 7% av tiden. Läs igenom biten om optimalt bluffande i Theory of Poker ordentligt. Det är väldigt användbart för mörkpoker.

 

Allmänt om bluffande i draw: Efter köpet så ska du bluffa de sämsta av dina dåliga händer, alltså de som har har så lågt showdownvärde som möjligt. Innan köpet så ska du bluffa med de bästa av dina händer som är för dåliga att syna med/värdehöja, detta för att maximera dina chanser att dra ut när du blir höjd.

 

Alltså: 9h8h6h3s2s är en mycket lämplig han att bluffa med efter köpet eftersom den knappast kan vinna en showdown. Däremot vore det en hemsk hand att bluffa med innan köpet eftersom den är bland de sämsta av dina skräphänder. Innan köpet vore en hand såsom AhKhQsJc9d mycket lämpligare att bluffa med. Dels eftersom den faktiskt kan rädda sig på en del sätt och dels eftersom den minimerar sannolikheten att någon har högt par, tvåpar eller triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan köpet så ska du bluffa med de bästa av dina händer som är för dåliga att syna med/värdehöja, detta för att maximera dina chanser att dra ut när du blir höjd.

Blir du kontrahöjd är det väl bara att kasta bluffen (även om den är något i stil med AKQT3)?

 

Däremot köper jag resonemanget att det är bra att ha ett gäng höga kort vid bluff för att minska risken att springa in i ett högt par/Tvåpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir du kontrahöjd är det väl bara att kasta bluffen (även om den är något i stil med AKQT3)?

Skrivfel av mig så klart. Blir du höjd är det bara att lägga ned, det är när du blir synad som det är bättre att ha några utdragningsmöjligheter.

Tänkte nästan det... Du brukar veta vad du snackar om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du aldrig någonsin spelade färg- eller stegdrag i pot-limit draw så skulle du inte göra något särskilt stort misstag. Situationerna (utanför mörkarna) du ska spela dem i är antingen en semibluffhöjning för att ta potten direkt eller möjligen en limp på knappen efter att flera andra spelare limpat in.

 

Eftersom du behöver 4:1 respektive 5:1 i odds för att dra till färg respektive stege och implicita odds knappat finns i draw så är det rätt lätt att se att det är skräphänder.

 

Att draghänder är dåliga har jag listat ut själv, är ytterst selektiv med att spela sånna händer, spelar som du sa innan bara händer med färgstegdrag. Fick en sån hand under senaste sessionen där jag spelade. Hur ofta får man en sån hand?

 

Överlag så ska du vara jäkligt restriktiv med att limpa in i potten efter spelare (om du är först in utanför lilla mörken får du aldrig limpa). I draw har du antingen en hand som troligen är 3:1 favorit mot dina motståndare och i så fall ska den värdehöjas, om du inte har en sådan hand så är det troligen du som ligger efter med 1:3 och då ska du inte spela.

 

Alltså: Ska du spela i en ohöjd pott så höj.

 

Har läst innan att man inte ska spela händer sämre än JJ innan bytet. Vad gör man med en sådan hand om man sitter först, eller näst först efter mörkarna och man är först in? Slänga JJ? AA då? Värt att höja?

 

Bluffar är också en väldigt viktig del av spelet. Ett exempel: Om du värdebetar efter köpet 20% av tiden med ett pottbet så ska du även bluffa runt 7% av tiden. Läs igenom biten om optimalt bluffande i Theory of Poker ordentligt. Det är väldigt användbart för mörkpoker.

 

Allmänt om bluffande i draw: Efter köpet så ska du bluffa de sämsta av dina dåliga händer, alltså de som har har så lågt showdownvärde som möjligt. Innan köpet så ska du bluffa med de bästa av dina händer som är för dåliga att syna med/värdehöja, detta för att maximera dina chanser att dra ut när du blir höjd.

 

Alltså: 9h8h6h3s2s är en mycket lämplig han att bluffa med efter köpet eftersom den knappast kan vinna en showdown. Däremot vore det en hemsk hand att bluffa med innan köpet eftersom den är bland de sämsta av dina skräphänder. Innan köpet vore en hand såsom AhKhQsJc9d mycket lämpligare att bluffa med. Dels eftersom den faktiskt kan rädda sig på en del sätt och dels eftersom den minimerar sannolikheten att någon har högt par, tvåpar eller triss.

 

Blev tyvärr av med min ToP i tsunamin, skulle precis börja läsa just det avsnittet på stranden hade jag tänkt, men mina planer rann ut i havet så att säga :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett par frågor:

 

 

1)

 

Händer det är ofta? :oops:

 

Players:

ezze (EUR 6.00 in seat 1)

Dannne (EUR 51.50 in seat 2)

davidedd (EUR 14.75 in seat 3)

cakija (EUR 52.00 in seat 4)

arealoser (EUR 9.50 in seat 5)

RollinHand (EUR 51.25 in seat 6)

 

Dealer: arealoser

Small Blind: RollinHand (0.50)

Big Blind: ezze (1.00)

 

RollinHand was dealt: 3s - 7s - Jc - Ks - 7h

 

Dannne Fold

davidedd Fold

cakija Fold

arealoser Fold

RollinHand Call (0.50)

ezze Check

 

RollinHand changed 3 cards: 7d - 7s - Ts - Td - 7h from (3s) - 7s - (Jc) - (Ks) - 7h

ezze changed 4 cards

 

RollinHand Bet (1.00)

ezze All-In (5.00)

RollinHand Call (4.00)

 

ezze shows: Qh - Ad - Ah - Qc - Qd (a full house, queens full of aces)

RollinHand didn't show: 7d - 7s - Ts - Td - 7h (a full house, sevens full of tens)

 

ezze wins: EUR 11.50 (with a full house, queens full of aces)

Rake: EUR 0.50

=================================================================

 

 

2) Är det ok att syna i lilla blindsen när endast BB är kvar i potten med små par och AK tex?

 

 

 

3) Sitter i cutoff med 6d - 6c - 9h - 7d - 8d. Det foldas fram till mej, rätt att höja? Tycker det är ett perfekt läge att bluffa/köpa efter stegen, de kommer se ut som en triss eller högt två par.

Jag fick syn av SB och BB, SB slänger ett kort, BB tre och ja köper ett styck kort.

Check till mej som bettar lite mer än halva potten. SB foldar men BB synar med TTTXX och vinner mot min K-hög.

Hade jag bara oflyt att han plockade upp triss eller ska jag strunta i sånna här spel?

 

4) Plockar upp Tc - Kd - Ks - Ts - Kh in EP. Öppnar för 2.5xBB alla foldar.

Ska jag seg spela dom här händerna? Isåfall, ska jag stå pat eller köpa ett kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att draghänder är dåliga har jag listat ut själv, är ytterst selektiv med att spela sånna händer, spelar som du sa innan bara händer med färgstegdrag. Fick en sån hand under senaste sessionen där jag spelade. Hur ofta får man en sån hand?

Ingen aning faktiskt, inte särskilt ofta.

 

Har läst innan att man inte ska spela händer sämre än JJ innan bytet. Vad gör man med en sådan hand om man sitter först, eller näst först efter mörkarna och man är först in? Slänga JJ? AA då? Värt att höja?

AA kan du nog alltid spela om du är först in i potten vid de lägre borden, däremot inget av de andra paren. JJ bör nästan enbart spelas först in från sen position. Ingen av händerna är någon bra idé mot en höjning (om det nu inte är mörk vs mörk vi talar om).

 

Blev tyvärr av med min ToP i tsunamin, skulle precis börja läsa just det avsnittet på stranden hade jag tänkt, men mina planer rann ut i havet så att säga :(

Kunde ju lätt varit värre. Det är ju hur som helst ingen vidare lång text och om du inte kan låna boken av någon kompis så kan du ju alltid starta en diskussion här eller på 2+2 så får du säkert hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer det är ofta? :oops:

Nej.

2) Är det ok att syna i lilla blindsen när endast BB är kvar i potten med små par och AK tex?

Jag föredrar lätt höjningen. Plus att jag antagligen dragit till färgen och bluffat rätt ofta vid miss. Detta för att BB lätt kan ha en bättre hand än 77 (och då är färgdraget att föredra med god marginal) och färgen är mycket enklare att valuebeta. Om du har en aggressiv motspelare i stora mörken får du helt enkelt skära ned rejält på händerna du spelar från lilla mörken, särskilt om han är duktig är det en riktigt jobbig sitts.

 

 

3) Sitter i cutoff med 6d - 6c - 9h - 7d - 8d. Det foldas fram till mej, rätt att höja? Tycker det är ett perfekt läge att bluffa/köpa efter stegen, de kommer se ut som en triss eller högt två par.

Perfekt, och perfekt vet jag inte. En höjning kan det kanske vara värt. Problemet är bara att om ni är sex spelare och tre spelare foldat så har spelare kollat på 20 kort i leken och inte sett särskilt många höga kort. Det betyder att höga par är rätt mycket troligare bland de tio korten som mörkarna sitter på samt även bland resterande leken. Dels gör det en liten aning otroligare att du sätter din hand men vad mycket värre är att mörkarnas sannolikhet att ha en riktig hand ökar dramatiskt.

 

Jag vet faktist inte om en höjning eller fold är bäst, båda bör ligga rätt nära varandra. Däremot vet jag att en syn vore åt helvete nästan alltid.

 

Jag fick syn av SB och BB, SB slänger ett kort, BB tre och ja köper ett styck kort.

Check till mej som bettar lite mer än halva potten. SB foldar men BB synar med TTTXX och vinner mot min K-hög.

Hade jag bara oflyt att han plockade upp triss eller ska jag strunta i sånna här spel?

Värdet på din bluff har gått ned väldigt mycket när båda mörkarna synar. Idealiskt sett så foldar båda, det är därifrån större delen av spelets värde kommer ifrån. Att bluffa efter köpet är en väldigt knepig historia eftersom det i regel är mycket svårare att bluffa ut två motspelare än en.

 

4) Plockar upp Tc - Kd - Ks - Ts - Kh in EP. Öppnar för 2.5xBB alla foldar.

Ska jag seg spela dom här händerna? Isåfall, ska jag stå pat eller köpa ett kort?

Höj och stå pat. För att kunna beta efter köpet med ordentlig vigör så måste du ju ändå dra in en kåk, så får helt enkelt vara nöjd med det som ligger i potten. Möjligen kan du höja mindre än vanligt, eller kanske syna i hopp om att få återhöja innan köpet. Men draw saknar i väldigt stor utsträckning ordentliga slöspelsmöjligheter. Mycket för att spelet bara har två bettingrundor och i stort sett saknar implicita odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill inte möta dig i en high stakes 5CD session ;)

Eftersom jag inte spelar high-stakes 5CD så är det nog ingen fara med det.

 

Mycket bra och matnyttiga inlägg Hjorten!! Mera mer :D

Överdriv inte vikten av mina åsikter nu, det är rätt sällan som jag har definitiva svar och själv ser jag mig som en glad amatör. Det finns gott om spelare som är bättre än mig i vilket spel som helst.

 

Men tackar så mycket för komplimangerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj och dra ett kort. Får du bara en synare kan du ibland faktiskt värdebetta efter bytet mot ett trekortsdrag. Beror på motspelaren förstås, men många synar din höjning med lägre par än kungar, och synar ner dig när de sätter tvåpar. Om du dessutom har gjort några misslyckade semibluff/bluffar med draghänder ökar chanserna ytterligare för att sämre händer synar. Men oftast är det check som gäller efter bytet (om du inte satt en kåk).

Du vet att han redan satt kåken va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din förbenade messerschmitt! :) Tyckte väl du gav lite konstiga råd.

 

Om jag då istället kommenterar det som faktiskt stod, så tycker jag inte heller att slöspel är någon bra idé. Undantaget är om du spelar med flera aggressiva spelare som gillar att höja med till exempel par i ess efter att en eller flera limpat. Då kan du limpa och sen reraisa. Men den situationen uppstår nog sällan på de lägre nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill inte möta dig i en high stakes 5CD session ;)

Eftersom jag inte spelar high-stakes 5CD så är det nog ingen fara med det.

 

Inte jag heller så då slipper vi det :)

 

Mycket bra och matnyttiga inlägg Hjorten!! Mera mer :D
Överdriv inte vikten av mina åsikter nu, det är rätt sällan som jag har definitiva svar och själv ser jag mig som en glad amatör. Det finns gott om spelare som är bättre än mig i vilket spel som helst.

 

Men tackar så mycket för komplimangerna.

 

Du kan bra mycket mer än mig så det är matnyttigt för mig, och säkerligen för många andra :)

 

Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig mera 5CD eftersom jag har sett att nivån är väldigt låg på 24h, iaf på 0.5/1 eller 1/2 PL. Och för att inte tala om i turneringarna...

Folk synar en pottraise och sen drar 3 kort hur ofta som helst, ibland har man 2-3 motståndare som gör lika....helt galet :)

Och sen när man bettar ut efter köpet så foldar alla om ingen har satt trissen...ofta iaf :)

Av den anledningen tycker jag att det känns mera rätt att semibluffa med färgdrag/stegdrag och representera ett starkt 2par och köpa 1 kort.

 

Några bra tips på vart man kan lära sig lite mera 5CD?

 

sry om jag lånade tråden en aning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

4) Plockar upp Tc - Kd - Ks - Ts - Kh in EP. Öppnar för 2.5xBB alla foldar.

Ska jag seg spela dom här händerna? Isåfall, ska jag stå pat eller köpa ett kort?

 

Nu är visserligen inte draw något som jag alls är väl förtrogen men som jag ser det

 

Att köpa kort i den här situationen känns som lite väl mycket gamblande. Om du inte byter några kort så lär det inte kännas så lönt att slowplaya din hand, budskapet brukar gå rätt väl fram när man behåller allla sina kort. Om du desutom spelar på en låg nivå så behövs det knappt slöspelas alls. Det bästa exemplat jag har är från när jag spelade $1/2 på paradise:

 

Jag plockar upp KKK88 på knappen och höjer, blir synad av båda blindsen.

 

Lilla blind byter 1 kort stora 2, jag står nöjd. Efter bytet bettar lilloa blind och stor HÖJER honom, jag re-raisar (jag måste erkänna att jag blev gansk ställd av höjningen men kände ändå att min hand var stark nog att re-raisa) Jag blir synad av båda spelarna som visar upp:

 

2- par

och

en triss

 

ingen av deras händer kunde någon av de händer som jag representerade.

 

SÅ sensmoralen är :

 

 

HÖJ!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken är grundtanken?

Om den är att alltid stå nöjd med en kåk håller jag med, om den är att du alltid får betalt då du står nöjd håller jag inte med. FL har en förmåga att locka fram det sämsta i folk, och där kan du i en hand bara riskera ett eller två extra bets till skillnad från NL/PL där du kan tvingas sätta hela stacken på spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var inte det jag menade.

Det är givetvis väldigt sällsynt att folk spelar så här illa men ibland blir man överraskad. Men jag tror fortfarande de hade spelat så illa även om det vore NL. Det hela var mest en liten sidohistoria för att ytterligare visa på varför en höjning kan vara rätt i situationen.

 

Huvudprincipen var:

Om du står nöjd så kommer du ändå att visa styrkan i din hand, så att slöspela den är ganska meningslöst.

 

Om saker kan verkat vara lite småvirrigt igår så kan det bero på att det jag fått i mig någon mystisk vätska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...