Gå till innehåll

5CD - Basic speltips för nybörjare?


Gyre

Recommended Posts

Att folk spelar såhär illa är också ganska sällsynt. Det var nästan för illa för att kännas helt bra..

 

--------

torch (EUR 25,75 in seat 1)

DustyMan (EUR 17,00 in seat 2)

VILLERO_24 (EUR 15,25 in seat 3)

mynkan (EUR 6,25 in seat 4)

mott (EUR 13,50 in seat 5)

hejsan (EUR 15,25 in seat 6)

 

Dealer: DustyMan

Small Blind: VILLERO_24 (0,25)

Big Blind: mynkan (0,50)

 

torch was dealt: 8s - 6s - 7s - 9d - Td

 

yes! stegen!

 

mott Fold

hejsan Call (0,50)

torch Raise (1,00)

DustyMan Raise (1,75)

VILLERO_24 Fold

mynkan Call (1,25)

hejsan Call (1,25)

torch Raise (1,50)

DustyMan Call (0,75)

mynkan Call (0,75)

hejsan Raise (1,50)

torch Raise (1,50)

DustyMan Call (1,50)

mynkan Call (1,50)

hejsan Raise (1,50)

torch Raise (1,50)

DustyMan Call (1,50)

mynkan Call (1,50)

hejsan Raise (1,50)

torch Call (0,75)

DustyMan Call (0,75)

mynkan All-In (0,75)

 

callar. nån kan ju faktiskt sitta på högre stege/färg/kåk :)

 

mynkan changed 3 cards

hejsan changed 4 cards

torch stood pat: 8s - 6s - 7s - 9d - Td

DustyMan changed 3 cards

 

w-t-f?? alla fi köper minst 3 kort vardera!

 

hejsan Bet (0,50)

torch Raise (1,00)

DustyMan Fold

hejsan Raise (1,00)

torch Raise (1,00)

hejsan Raise (1,00)

torch Raise (1,00)

hejsan Raise (1,00)

torch Raise (1,00)

hejsan Raise (1,00)

torch Call (0,50)

 

fråga mig inte varför jag callar här (med tanke på pre-köp-höjningarna..), men det kändes som det fick räcka där..

 

hejsan shows: Js - Ts - Kd - Ad - 4h (high card ace)

torch shows: 8s - 6s - 7s - 9d - Td (a straight, ten high)

 

torch wins: EUR 8,50 side pot (with a straight, ten high)

mynkan shows: 4c - 2c - Ks - 3h - Kc (a pair of kings)

torch wins: EUR 24,25 main pot (with a straight, ten high)

Rake: EUR 1,50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sitter och slaskar lite på 5CD och tycker det är roligt med lite omväxling. Hur som helst har jag lärt mig en del bra saker från den här tråden, men det är en sak som jag verkligen undrar över (som har med 5CD att göra, inte tråden).

 

Folk spelar sina tvåpar väldigt, väldigt passivt. Ser folk om och om igen check-calla med sina tvåpar, är tvåpar en så dålig hand i 5CD?

 

Förövrigt, är AA en hand man callar 3-4xbb raises med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk spelar sina tvåpar väldigt, väldigt passivt. Ser folk om och om igen check-calla med sina tvåpar, är tvåpar en så dålig hand i 5CD?

Generellt bör man spela tvåpar aggressivt eftersom man lätt blir utdragen av höga par. Väldigt sällan rätt att bara syna med dem, möjligen som variation i fall alla kommer att tro att du drar till en stege eller färg. Men väldigt sällan som sagt.

 

Förövrigt, är AA en hand man callar 3-4xbb raises med?

Beror på vem som höjer och från vilken position. Mot aggressiva (oftast bra) spelare som höjt från en sen position: ja. Mot de flesta andra: oftast nej.

 

Centralt på de lägre nivåerna är att folk anpassar betstorleken efter hur stark hand de har. En potthöjning före bytet indikerar för de flesta en ganska stark hand. Om de höjer lägre än potten är handen oftast svagare. Efter bytet kan man få ut ännu mer info av betstorleken. Ett pottbet in i en stor pott betyder nästan alltid stål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk spelar sina tvåpar väldigt, väldigt passivt. Ser folk om och om igen check-calla med sina tvåpar, är tvåpar en så dålig hand i 5CD?

Generellt bör man spela tvåpar aggressivt eftersom man lätt blir utdragen av höga par. Väldigt sällan rätt att bara syna med dem, möjligen som variation i fall alla kommer att tro att du drar till en stege eller färg. Men väldigt sällan som sagt.

Alltså, de spelar dem väldigt passivt före och efter bytet, raisar i stort sett aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk spelar sina tvåpar väldigt, väldigt passivt. Ser folk om och om igen check-calla med sina tvåpar, är tvåpar en så dålig hand i 5CD?

Dags att återigen börja läsa inläggen lite noggrannare :) Om du menar tvåpar efter bytet så är de ofta inte så mycket att hänga i julgranen, nej. Hur de ska spelas beror dock förstås på hur högt tvåparet är, hur många motståndare du har, hur många kort de drog, hur bluffbenägna de är osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, har lite fler funderingar, aldrig spelat 5CD förut. Men tycker det är jävligt skoj och jag går stadigt plus på mina sessioner.

 

Säg att jag sitter med AJJ på knappen, hur ska jag byta? Ska jag satsa på att byta allt förutom JJ eller spara A som kicker för att ha kickern eller för att representera en triss?

 

Förövrigt detta måste väl vara väldigt dåliga spel från hans sida? Checka en kåk på knappen efter att två checkat innan honom.

 

Players:

rovibe (EUR 23,25 in seat 1)

gebbe (EUR 3,75 in seat 3)

kenwood (EUR 51,00 in seat 4)

Cronquist (EUR 28,00 in seat 5)

bzkt (EUR 52,25 in seat 6)

 

Dealer: Cronquist

Small Blind: bzkt (0,50)

Big Blind: rovibe (1,00)

 

bzkt was dealt: 2c - Kc - 6c - 6s - Ks

 

gebbe Fold

kenwood Call (1,00)

Cronquist Raise (3,00)

bzkt Call (2,50)

rovibe Fold

kenwood Call (2,00)

 

bzkt changed 1 card: Jh - Kc - 6c - 6s - Ks from (2c) - Kc - 6c - 6s - Ks

kenwood changed 1 card

Cronquist changed 1 card

 

bzkt Check

kenwood Check

Cronquist Check

 

bzkt shows: Jh - Kc - 6c - 6s - Ks (two pairs, kings and sixes)

kenwood didn't show: 3s - 9c - 2s - 4d - As (high card ace)

Cronquist shows: 5h - 5c - 5s - Jd - Jc (a full house, fives full of jacks)

 

Cronquist wins: EUR 9,75 (with a full house, fives full of jacks)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag sitter med AJJ på knappen, hur ska jag byta? Ska jag satsa på att byta allt förutom JJ eller spara A som kicker för att ha kickern eller för att representera en triss?

Till en början är det en rätt bra idé att aldrig göra tvåkortsköp, för övrigt så ökar nyttan av att spara esset ju lägre par du har. Men du ska ju ändå aldrig gå in i en pott med ett par om du inte tror att det är högsta paret.

 

Och ja, Cronkvist tomtespelade. Beroende på hur löst han höjer kan du ju fundera på att slå om hans omslag, men då ska han nog vara lösare än snittspelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ok, sluta nu att spela drag ihelt och hållet mot höjningar. Möjligt undantag för färgstegedrag.

 

Men om ingen höjt så semibluff höj med samma höjning som när du spelar två par/triss och bluffa igen efter köpet om du inte får färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...