Gå till innehåll

Hur bör Ax hanteras?


McQwert

Recommended Posts

Jag har, av egen erfarenhet, märkt att det är svårt att hålla fingrarna borta från händer med ett ess och ett lågt kort. t.ex A6

 

Hur ska dessa spelas? bör de spelas överhuvudtaget? Skiljer sig spelet mellan tourneringar och cashbord?

 

Vore trevligt att få svar på detta, det är en av mina (många) akilleshälar i mitt spelande 8)

 

* Pillar lite i rubriken - QoS *

* pillar lite på QoS - McQwert *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar jag NL brukar jag spela AXs om jag får se floppen billigt. Får man in en nätfärgen samtidigt som någon annan får in en lägre färg tar man ofta hans stack.

 

Annars beror det helt på positionen och typ av spel. Sitter jag på SB och alla har lagt sig fram till mig så kanske jag till och med höjer med A2o. Medan jag i en turnering lägger AJs UTG. Så det beror helt på.

 

Generellt ska man akta sig för A med dålig kicker. Träffar du ässet så är det kanske svårt att lägga handen, och då kostar det mycket om någon annan också sitter på äss, vilket är ganska stor risk. Och sitter ingen annan på ässet lär du inte få särskilt mycket pengar i potten. Med andra ord kommer du antingen vinna en liten pott eller förlora en stor, och även om du skulle vinna fler potter än du förlorar så kommer du gå back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad siktar du på med när du vill gå med i en pott med t.ex. A6o??

Träffar du ässet på floppen med en sån hand ska du bli rädd. Träffar du 6an är det väldigt sällan du inte har några överkort. Den bästa floppen jag skulle vilja se med en sån är ungefär 66A men du lär inte få speciellt mycket action om du spelar på ett någorlunda vaket bord.

Shorthanded stiger dessa markant i värde... Heads up spelar jag dessa hårt. Om du skulle träffa ässet har du bra chans att ha du har den bästa handen.

 

Annars är AXo en riiiiiktig fisk hand. Gör dig snabbt av med den ovanan att spela såna, annars kommer du sitta på den näst bästa handen alldeles för många gånger vid showdown. Och det är dyrt.

 

Lycka till!

 

Edit: Förresten, jag antog att det bara var A6 unsuited han frågade om. Axs är i en helt annan liga.

Fan, Skywalker hann före och sa det mesta jag sa här... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle nog säga att det är bättre att inte spela hande... spela hellre A 2 3 4 5 suited såklart än A 6 7 8 9 pga av stegchansen också men färgen kommer väl bara 5% av gångerna du har en suited hand så det är nog många synar för att se flopen man förlorar på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att alla som är nybörjare skulle spara väldigt mycket pengar på att ALDRIG spela några ess sämre än ATs. Det är helt enkelt för svårt att släppa handen när man träffar sitt ess och är lite oerfaren. Tror att Ax och par under JJ är de händer som jag torskade mest pengar på i början. Betrakta A4 som 72 och ta en ny pott. Spela dåliga ess och vinna pengar är svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag iofs bara yttra mig om låga, fixed limits, men tendenser finns väl i andra former också.

En anledning att inte spela Axo är att väldigt många dåliga spelare får frispel så fort de ser ett ess. Skulle du floppa ett par i ess så sitter antagligen någon annan på samma par med högre kicker, ev två par. Även om du skulle sitta på högsta par kommer du ofta att bli utdragen mot flera spelare.

 

Samma fara är det att spela Axs och Kxs, frestelsen att spela högsta paret multiway är ganska kostsam om man inte vet när man ska lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
hur är A4 som 72?

A4s har du färg och stegchans.

A4s är så pass knepig att spela för en ny spelare att denne gör bäst att helt ge fan i den eftersom han troligen förlorar pengar på den, det samma gäller för 72. För en bra spelare så blir ju A4s spelbar i många situationer dock.

 

Färg eller stege är dom händerna man ska satsa på i lowlimit då alla går med i floppen och pissar bort sina pengar, den stora färg eller stegstöten skall därför föredras.

Nu har vi inte sagt att det vare sig är lågt eller fixlimitspel vi talar om här, det verkar vara ess i största allmänhet vilket inte är någon vidare relevant diskussion egentligen. Men det gäller nog att nybörjaren bör låta bli A4s i de allra flesta situationer under alla spelförhållanden.

 

Själv skulle jag rekommendera nybörjaren att inte spela annat än JJ+ och AQ/AK tills han fått lite feeling för spelet. Den rekommendationen är helt och hållet till för att begränsa förlusten för den helt färske spelaren.

 

Sen tror jag att du en aning underskattar paren vid väldigt lösa bord, de är långt ifrån ett lås på potten men rätt spelade så ger de faktiskt ganska bra med pengar eftersom de dyker upp så ofta.

 

För övrigt så tror jag nog inte att A4s-stegar egentligen lägger till särskilt mycket EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag är fortfarande ganska så färsk på on-line poker men efter att läst igenom alla kommentarer i inlägget så känns "haka på om floppen är billig" som det bästa rådet.

 

Glöm bara inte bort bisatsen: släpp fortare än skridskor om du inte träffar och möter på motstånd.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle vilja säga att om man får Ax och får se en flopp som innehåller ett A så är det ju bara att betta någorlunda, och om du får mothugg och turnen inte slår så kan du tänka om, men det händer ofta då folk är med på en raise pre-flop bara pga suget att se floppen, och om den då inte slår och du bettar så ligger folk och du tjänat en slant.

 

DOCK ska man vara riktigt försiktig om man får medspel eller re-raise på bettet efter floppen, då det kan komma att kosta.

 

Men detta är min åsikt, och jag har nu cirka 12-15 kalla starka under västen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag brukar spela A10 och upp, eller A4 och ner OM jag känner till bordet någotsånär. Suited är så klart ett annat läge.

 

Men som alltid med mig (I alla fall) så brukar det mesta bero på en massa faktorer, men generellt talat så.. :)

 

Mvh

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag brukar spela A10 och upp, eller A4 och ner OM jag känner till bordet någotsånär. Suited är så klart ett annat läge.

Ehh, A7o är rätt mycket bättre än A2o. Stegpotentialen hos A2-A5 är i stort sett meningslös, och deras parpotential är mycket sämre än de mellanstora essen. Skillnaden blir väl egentligen bara relevant i big-bet med enorma mörkar (läs slutet av en turnering) samt fixlimit heads-up.

 

När jag spelar något av dessa spel så föredrar jag A7o ganska mycket framför A3o. Det valet har jag ju iofs bara när det är jag som dealar...

 

I de flesta andra spel så är ju samtliga osuitade ess under AJ skräp större delen av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du inte AA om du känner bordet någotsånär? :)

Nej AA all-in preflopp är ju rena döden, 77 kan ju lätt dra ut. Nej för alla oss som likt Phill Hellmuth kan skåda in i vanliga dödligas skälar och massivt utspela dem post-flop så måste AA foldas pre-flop mot en all-in så att vi med 100% säkerhet istället kan spela ut dem i post-flop-spelet (då förlorar vi enbart när motståndaren spelar väldigt dåligt). ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela A10 och upp, eller A4 och ner OM jag känner till bordet någotsånär.

 

Vad hände med A5? Den är ju tveklöst bättre än A2 A3 och A4. Sedan är det väl som Johan säger att A7o är bättre än samtliga av A2o-A5o. Tror det bara är A5o och A6o som brukar rankas ungefär lika pga den lilla stegpotentialen hos A5o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo A5 visst, men som jag sade "OM" lägg märke till det stora "OM" , det är väldigt sällan jag spelar nånting som A5-2 :-)

 

Som någon sa innan att, A9->A2 + par låga par (tom JJ är inte så väldigt mycket att ha) är nog det som man mest förlorar på I början..

 

Mvh

J

 

Ps: Softabananer

:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo A5 visst, men som jag sade "OM" lägg märke till det stora "OM" , det är väldigt sällan jag spelar nånting som A5-2 :-)

 

Som någon sa innan att, A9->A2 + par låga par (tom JJ är inte så väldigt mycket att ha) är nog det som man mest förlorar på I början..

 

Mvh

J

 

Ps: Softabananer

:twisted:

 

det beror på att när man är nybörjare förlorar man mycket på att man itne kan hantera vad som kommer på flopen. som nybörjare blir det lätt så att är man inte all-in preflop så förlorar man poten. (detta gäller nl-tourneys)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering:

 

Bör man spela Axs särskilt ofta i NL, även med många callers och man sitter i sen position? Om man floppar en flushdraw så måste man ju hela tiden ha en massa callers med sig för att ha odds att dra på färgen, eller hur? Potten måste ju hela enkelt vara väldigt stor för att det ska löna sig...

 

Så, hur brukar ni hantera Axs? Själv har jag tills nu ofta spela i sen position, och även i mitten ibland, men kanske bör jag tänka om? Väldigt ofta man skänker bort pengar då man floppen, en enda person bettar pot och alla andra foldar....implicita oddsen borde ju inte heller vara så bra, då det är lätt att se när det är tre av samma färg på brädan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha många callers är väl viktigare i fixed än i NL/PL pga de implicita oddsen i NL/PL. Det beror ju iofs mycket på stackdjupen. På vissa siter (hint hint MP/PP) så är ju inköpen så grunda att de implicita oddsen i stort sett alltid är dåliga om inte tre fyra spelare inklusive en själv redan har dubblat upp. Särskilt ofta bör man nog hur som helst inte spela den på ett NL/PL-bord speciellt inte ur position. Men kan man se floppen billigt och träffar färgdraget så varför inte? Jaja jag bara spekulerar lite här jag har ingen statistik som backar det men jag tror att jag ofta fått betalt när jag spelar Axs på NL-bord pga att de är så lösa och ogärna vill släppa sina händer. En lägre färg kan mycket väl betta rakt in i en när man har position på dom (och har träffat) men det är också en bra hand att semibluffa med om bordet är weaktight och man träffar två av sin suit på floppen och bordet inte är alltför skrämmande. Skulle dock aldrig spela den om jag sitter ur position eller om de implicita oddsen inte medger det med hästlängder. Hmm kom just på att jag skulle kunna göra det oxå ibland men det är nog inte rätt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...