Spektakel Postad 3 September , 2004 Rapport Postad 3 September , 2004 Om man floppar en flushdraw så måste man ju hela tiden ha en massa callers med sig för att ha odds att dra på färgen, eller hur? Nej, så är det inte. Även om det inte ligger en enda cent i potten, räcker med två synare för att flushdraget ska vara lönsamt. Citera
Bjorn_ Postad 16 September , 2004 Rapport Postad 16 September , 2004 Jag skulle tro att alla som är nybörjare skulle spara väldigt mycket pengar på att ALDRIG spela några ess sämre än ATs. Det är helt enkelt för svårt att släppa handen när man träffar sitt ess och är lite oerfaren. Tror att Ax och par under JJ är de händer som jag torskade mest pengar på i början. Betrakta A4 som 72 och ta en ny pott. Spela dåliga ess och vinna pengar är svårt. Mycket bra råd! Är själv nybörjare (spelar mest microlimit på 10-manna) och Axo står nog för uppemot hälften av de händer jag ångrat i efterhand och som kostat mig mest i onödiga förluster. Gör mitt bästa för att motstå frestelsen att spela den skithand. Dessutom är väl detta en sådan hand som matematiskt borde gynnas av att få personer ser floppen, eller tänker jag fel då? Detta är ju precis motsatsen mot vad som brukar gälla på låg och microlimit där jag antar att alla utom de dumdristigaste nybörjarna börjar. Låga och medelpar har jag däremot redan lagt till i min arsenal. När det ofta är 5-6 man med till floppen (vilket det ofta är på min nivå) känns det som att man i princip alltid har implicita odds att spela denna hand GIVET att man har disciplinen att osentimentalt kasta den om man inte träffar trissen. /Bjorn Citera
gdaily Postad 16 September , 2004 Rapport Postad 16 September , 2004 Nej, så är det inte. Även om det inte ligger en enda cent i potten, räcker med två synare för att flushdraget ska vara lönsamt. I en ideal värld ja, men mycket marginellt. För att förenkla lite: Sätter du flushen så vinner du. Sätter du inte fluschen så förlorar du, okej? Du kan alltså inte vinna på par mm. Du blir inte utdragen av kåk. Noll i potten. Du får alltid syn på din flopbet och din turnbet, men du får inte syn på riverbet (om du sätter fluschen) respektive alltid (om du bluffar). Många förenklingar, men vi låtsas att de tar ut varandra. a) Du investerar 1 enhet (pot 3), träffar flush (20% chans) och vinner efterföljande action (pot 9). Vinst 6 enheter b) Du investerar 1 enhet, missar flush (80% chans), investerar 2 enheter och sätter flushen (20%). Total vinstchans (0,2*0,8 = 0,16). Vinst 6 enheter. c) Du investerar 1 + 2 enheter och missar flushen. 64% chans. Förlust 3 enheter. EV för detta är: -3 * 64 +6 * 16 +6 * 20 = + 24 per 100 försök (eller 0,24 per gång) Citera
gdaily Postad 16 September , 2004 Rapport Postad 16 September , 2004 Den intresserade läsaren kan räkna ut vad EV blir om man inte betar på floppen med sitt flushdrag (alltså gratis den rundan). Citera
Hjort Postad 16 September , 2004 Rapport Postad 16 September , 2004 = + 24 per 100 försök (eller 0,24 per gång) Och så tar vi rake på det så blir det inga pengar kvar. Men lägger man till något extra som tre till nötstege och ett överkort så blir färgdraget genast mycket starkare. Citera
gdaily Postad 16 September , 2004 Rapport Postad 16 September , 2004 Japp... och spelar vi NL så är det en förlorande affär (om fi kan sina saker). En fjärdedels bet och omsätta tre (postflop) betyder hög varians, och som sagt, spelar man middle-limit så är det inte säkert det blir något över när raken är betald. Höglimit däremot så blir det bra vinst (i kronor räknat) Citera
Recommended Posts