Gå till innehåll

Mrdawwe från lowstakes till highstakes. Ett löfte.


mrdawwe

Recommended Posts

Mr davve. Vare sig du eller CDS har utmärkt er på något sätt på detta forum tycker jag. Till skilnad från ex Hjort eller nebbis. Har inte sett er spela heller för den delen. (orkar inte ens göra det vilket innebär att jag inte är helt säker på det som jag skriver nedan, därimot så känner jag i magen att det är rätt).

Det finns mängder av er. Studerar man ex 100 st CDS så kommer man antagligen få fram någon eller några st som fått de resultat han har(och sedan skryter om dem i en dagbok på pf) resten har gått massor med - eller är bust efter några månader. Skulle han spela roulett eller lotto skulle det antagligen se lika dant ut.

Därimot om du ex tar 100 st heltok så kommer du antagligen hitta 100 st vinnare efter ett år. Detta bla pga att han höjer av andra skäl än att det känns rätt i magen. Där ligger skilnaden.

Edit: Nej jag är inte avundsjuk. BEhöver inte spela poker eller arbeta mer i mitt liv.

 

 

Vrf måste dom utmärka sig i detta forum? Dom kanske inte har samma mål som Nebbis och Hjort? Och nej det hade inte sett likadant ut om dom spelat Roulette eller lotto. Båda har varit vinnande i över ett år i poker (antagligen ännu mer). CDS har inte haft en förlustmånad sen han började spela, tror du inte han hade haft det i t.ex Roulette? Pinsam jämförelse imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej det hade inte sett likadant ut om dom spelat Roulette eller lotto. Båda har varit vinnande i över ett år i poker (antagligen ännu mer). CDS har inte haft en förlustmånad sen han började spela, tror du inte han hade haft det i t.ex Roulette? Pinsam jämförelse imo.

 

Är du en sån som tror att man kan göra fett med cash på börsen om man bara är lite insatt och läser di och kanske affärsvärlden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..puh läst igenom 10 sidor nu, men det enda jag egentligen stör mig på förutom alla tomteinlägg emellan hjort, nebbis, heltok's mycket bra inlägg är jämförelsen CDS gjorde med tennis och poker...

 

Nu är jag inte så jätteinsatt i tennis, men den jämförelsen känns känns som att den är lika kass som "100 meter löpning och poker" liksom med talang kan hålla dig kvar i världseliten som maradona, tjock och nerknarkad, allas våran pingisgud battlandes kineser, eller michael jordan gammal nog för att få färdtjänst ägandes runt i basket..

 

lycka till att slå världseliten i 100 meter löpning utan att vara på din absoluta fysiska topp... ellertennis som jag ser som ett extremt skicklighetsspel där träning är allt.

 

tennis kan inte jämföras med poker, lika lite som 100meter löpning kan jämföras med poker... fotboll är en bättre jämförelse då... men även den är rent barock.

 

Nu kommer det väl att regna inlägg från cds om att han är mycket mer införstådd kring vad som krävs av en tennisspelare än mig eftersom han har varit en av 'sveriges mest lovande juniorer'...att han minsann hade bara talang och tränade inte aaaaaaaaaaallls så mycket... yada yada säger jag bara, jag är tennisexpert, du är pokerexpert.

 

Du har förstås helt rätt i att det är idiotiskt att jämföra skicklighetsspel/-idrotter och poker vilket jag också skrev i ett tidigare inlägg. Dock biter inga argument på vissa här på forumet trots alla bra inlägg från Hjort, Nebbis och Heltok.

 

FWIW så har jag spelat tennis på samma nivå som CDS dock på den tiden Sverige var bra i denna sport och det till skillnad mot nu var lite konkurrens på juniorsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden beslutspunkter är nämligen otroligt stort i poker (storleken beror på vilket sorts pokerspel du väljer samt stackdjupet), vilket omöjliggör en "korrekt" spelteoretisk lösning. Du kan exempelvis ta 10 slumpmässigt utvalda punkter i ett tvådimensionellt plan och redan där börjar även de mest erfarna programmerarna/matematikerna att få problem (över 3 miljoner lösningar). Problemet kallas förövrigt 'travelling salesman'.

 

Poker handlar ju om att optimera sitt spel, inte sant? Intressant nog kallas just denna typ av problem för optimeringsproblem. Sökandet efter den bästa möjligaste lösningen inom givna begränsningar.

 

Som du säkerligen förstår kommer den optimala lösningen vara helt beroende av VEM du spelar mot och hur denne person spelar. Det är inte alls omöjligt att en framtida bot slår alla mänskliga spelare, men det innebär INTE att den är optimerad, således kommer det knappast finnas en "korrekt spelteoretisk lösning".

 

 

Det var allt jag hade att säga i ämnet för tillfället. Väl mött ärade Nebbis.

 

Brukar inte skriva i trådar så ofta, men shit! Riktigt bra skrivet!

 

Låter som du pluggat en del optimering själv?

Jag sliter med det jag själv på kth för närvarande och tyckte bara att det var riktigt intressant att höra någon tillämpa det till poker. Det du säger här stämmer verkligen till punkt och pricka. Det finns ingen magisk formel för det perfekta pokerdraget, matematiken bakom avancerad spelteori är otroligt mycket mer komplex än så. Någon dag, som du säger, kommer förmodligen några datorer kunna sköta dessa extrema uträkningar och slå höga NLspel. Det tror jag absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte skriva i trådar så ofta, men shit! Riktigt bra skrivet!

 

Låter som du pluggat en del optimering själv?

Jag sliter med det jag själv på kth för närvarande och tyckte bara att det var riktigt intressant att höra någon tillämpa det till poker. Det du säger här stämmer verkligen till punkt och pricka. Det finns ingen magisk formel för det perfekta pokerdraget, matematiken bakom avancerad spelteori är otroligt mycket mer komplex än så. Någon dag, som du säger, kommer förmodligen några datorer kunna sköta dessa extrema uträkningar och slå höga NLspel. Det tror jag absolut.

Hur ska du ha det? Först säger du att det inte går att räkna ut ett perfekt spel, sen säger du att kraftfulla datorer kommer att kunna det..

 

Om du läst optimering så antar jag att du vet att det finns spelstrategier som inte går att vinna mot? (i enklare spel än poker) Hittar man den strategin i poker ligger man rätt bra till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska du ha det? Först säger du att det inte går att räkna ut ett perfekt spel, sen säger du att kraftfulla datorer kommer att kunna det..

 

Om du läst optimering så antar jag att du vet att det finns spelstrategier som inte går att vinna mot? (i enklare spel än poker) Hittar man den strategin i poker ligger man rätt bra till.

 

Förlåt att jag var oklar. Jag menade självklart inte att motsäga mig själv i mitt egna inlägg :-). Det jag menade att säga, nu när jag läser igenom texten, var självklart att det i min vetskap inte finns någon sådan optimal strategi idag. Jag har inte läst optimering under en längre period så jag kan inte påstå att jag skulle ha alla hästar i stallet ännu, but I'm getting there. :-)

 

piiice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag helt säkert. jag spelade också schack en del, hade väl 1700+ i rating. första gången jag spelade poker tyckte jag det var som bondeslutspel i schack. :shock:

 

något som jag tycker är intressant är hur schackvärlden har ändrat sig sedan jag spelade. numera använder man datorer mkt mkt mer i analys av ställningar. som exempel ger jag:

 

känns lite som att pokervärlden håller på att förändra sig åt det hållet. det blir mer och mer matte och datorkod som krävs för att knäcka de högsta gamesen.

 

Fy fan vad intressanta dom där videosen var. Spelade själv schack som ung. Väldigt ung. Dock rätt medelmåttig, men fan vad roligt det var på alla resor man åkte på. :D Nördig sport tyckte folk, men jävlar vi hade inte en tråkig stund någon gång. :D Har spelat basket, fotboll och bordtennis men aldrig haft så skön sammanhållning som när jag lirade schack. ;D

 

Sorry för en jävla massa OT men blev bara så nostalgisk när jag började tänka på schack så var tvungen att skriva av mig lite. :P

 

För övrigt satt jag och spelade lite schack på någon online-grej som hette Blitz eller något sånt där. Fick pisk i sex raka partier mot någon gubbe på 50+ som lirat i hela sitt liv. :P Det var ingen rolig historia. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr davve. Vare sig du eller CDS har utmärkt er på något sätt på detta forum tycker jag. Till skilnad från ex Hjort eller nebbis. Har inte sett er spela heller för den delen. (orkar inte ens göra det vilket innebär att jag inte är helt säker på det som jag skriver nedan, därimot så känner jag i magen att det är rätt).

Det finns mängder av er. Studerar man ex 100 st CDS så kommer man antagligen få fram någon eller några st som fått de resultat han har(och sedan skryter om dem i en dagbok på pf) resten har gått massor med - eller är bust efter några månader. Skulle han spela roulett eller lotto skulle det antagligen se lika dant ut.

Därimot om du ex tar 100 st heltok så kommer du antagligen hitta 100 st vinnare efter ett år. Detta bla pga att han höjer av andra skäl än att det känns rätt i magen. Där ligger skilnaden.

Edit: Nej jag är inte avundsjuk. BEhöver inte spela poker eller arbeta mer i mitt liv.

 

???

Du är säkert jätteduktig på att kasta kula och diskus men att komma och vara domare utan att ha sett matchen.................

Har aldrig försökt mäta mig med Hjort eller Nebbis varför jag nu skulle göra det?

Förstår inte alls vart du vill komma..

Ville du bara skriva lite här eller vad är det frågan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dawwe, har du sett CTS senaste video på Cardrunners? Han diskuterar en del där kring mindset vid HU poker, stop-loss och hur han brukade jaga förluster i långa pass innan han blev klokare. Dessutom pratar han en del om game flow och annat som kanske kan vara av intresse.

 

Nej har inte gjort det, antar att du menar NL400-600videon. Ska nog sätta mig och kolla den när jag har käkat. Låter intressant, har sett en HUvideo med honom tidigare som jag tyckte gav en del.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag helt säkert. jag spelade också schack en del, hade väl 1700+ i rating. första gången jag spelade poker tyckte jag det var som bondeslutspel i schack. :shock:

 

något som jag tycker är intressant är hur schackvärlden har ändrat sig sedan jag spelade. numera använder man datorer mkt mkt mer i analys av ställningar. som exempel ger jag:

 

känns lite som att pokervärlden håller på att förändra sig åt det hållet. det blir mer och mer matte och datorkod som krävs för att knäcka de högsta gamesen.

 

Fan! Minns inte min rating.. Vi kanske skulle ta en match nån dag? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade oxa en kortare karrier inom schack. Borjade lirade ner jag var 13-14 och slutade vid 17-18 aars alder. Efter lumpen slutade jag spela langpartier och spelade bara lite blixt paa skoj paa ICC o FICS.

Jag laag +2200 ner jag slutade i laangpartischack och +2500 i blixt paa ICC. Jag er helt overtygad om att de flesta hyfsade schackspelare, med lite guts och vilja att lera kan bli vinnare paa poker. Med guts saa menar jag att han har hyfsad koll paa vad som er det retta spelet i ett visst lege samt att han inte er redd for att setta alla sina marker paa spel.

En spelare kan ha hyfsad koll paa vad han borde goora for spel, men sen vaagar han inte setta fingret paa avtryckaren iallafall. Han er helt enkelt for redd att foorlora sina marker, vilket goor honom foor passiv for att lyckas inom poker.

 

Precis som i schack saa handlar poker mycket om moonsterigenkenning. Floptexture, er det her en bra flop att c-beta eller checkraisa?

 

Jemfoort med schack saa er poker ett simpelt spel, dermed inte sagt att man kan lera sig ALLT inom poker pa nolltid. men det finns iallafall en reel chans att lera sig det mesta inom hur man boor spela poker till skillnad fraan schack.

 

Svammel, svammel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni sluta bunta ihop mrdawwe me CDS??? mrdawwe är en skön kille med fötterna på jorden... CDS är en idiot

 

håller med, finns inget att störa sig på hos mrdawwe förutom när han rungoodar in 20-30 inköp per dag på NL5k (och det är inget personligt mot mrdawwe utan mot ALLA som gör det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...