Gå till innehåll

Vad äta för att gå upp i vikt?


Sylwester

Recommended Posts

Ja, vad ska egentligen inmundigas? Är typ 1,90 och känner att jag skulle vilja gå upp båda fem och tio kilon. Är det ett måste att träna som fan för att få en markant viktökning?

 

Så,

 

gröt?

mackor?

gainers?

potatis?

 

Let 'em come...

 

Btw, hade tänkt att slippa få världens pissigaste kolesterolvärden och sånt skit på köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom för guds skull ihåg att träna samtidigt så det lägger sig på rätt ställen.

 

Som någon sa innan, nötter av alla de slag e jättegott o sjukt energirikt (tyvärr).

 

Valnötter är bäst, men ät gärna cashew, pistage etcetc.

 

Dock: Börjar du vräka i dig nötter som e icke valnötter så komplettera med mycket fet fisk så du inte pajar din omega 3/6 ratio samt ät mycket frukt och grönt se så du får i dig antioxidanter, det behövs när man äter mkt fleromättat fett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gröt?

mackor?

gainers?

potatis?

 

Let 'em come...

 

Gainers är bara till för att tas efter träning eftersom det innehåller väldigt snabba kolhydrater.

 

Mockor och vis form av potatis (mossad, tillagad i ugn m.m.) innehåller snabba kolhydrater och bör ocksp bara ätas efter träning.

 

Det finns inget magiskt som gör att du går upp i vikt förutom mer kalorier. Kalorierna ska komma från protein, fet och långsamma kolhydrater (utom direkt efter träning då du ska ha snabba)

 

Kolla även in 13 rätt om näring för muskeltillväxt

 

Sen är ett bra tips att under en vecka räkna ut hur mycket energi man äter och sedan ta ett genomsnitt på det. Öka ditt energi intag med 500 kcal per dag under 2-3 veckor och se om du börjar att öka i vikt. Gör du inte det öka med 500 kcal till. Ät var 3-4 timme. Det är här de flesta gör fel genom att bara äta frukost, lunch och middag.

 

Har du svårt att få i dig tillräckligt med energi så finns är fett bästa utväggen efter som det är det näringsämne som innehåller mest energi. Som mellan mål är funkar ju alltid 0,5l mjölk med valfri mängd proteinpulver och till sätt fett i form av tex olivolja om du vill få i dig mer energi. Plus någon frukt för att få i dig tillräckligt med fibrer och vitaminer som är viktig för både uppgång och nergång av vikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara vad man äter utan även hur. Försök käka var annan eller var tredje timme. Sikta på att käka 7 mål mat/kosttillskott om dagen.

 

Gainers är bara till för att tas efter träning eftersom det innehåller väldigt snabba kolhydrater.

 

Kan med fördel även tas innan och under själva träningen, inte bara efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gröt?

mackor?

gainers?

potatis?

 

Let 'em come...

 

Gainers är bara till för att tas efter träning eftersom det innehåller väldigt snabba kolhydrater.

 

Mockor och vis form av potatis (mossad, tillagad i ugn m.m.) innehåller snabba kolhydrater och bör ocksp bara ätas efter träning.

 

Det finns inget magiskt som gör att du går upp i vikt förutom mer kalorier. Kalorierna ska komma från protein, fet och långsamma kolhydrater (utom direkt efter träning då du ska ha snabba)

 

Kolla även in 13 rätt om näring för muskeltillväxt

 

Sen är ett bra tips att under en vecka räkna ut hur mycket energi man äter och sedan ta ett genomsnitt på det. Öka ditt energi intag med 500 kcal per dag under 2-3 veckor och se om du börjar att öka i vikt. Gör du inte det öka med 500 kcal till. Ät var 3-4 timme. Det är här de flesta gör fel genom att bara äta frukost, lunch och middag.

 

Har du svårt att få i dig tillräckligt med energi så finns är fett bästa utväggen efter som det är det näringsämne som innehåller mest energi. Som mellan mål är funkar ju alltid 0,5l mjölk med valfri mängd proteinpulver och till sätt fett i form av tex olivolja om du vill få i dig mer energi. Plus någon frukt för att få i dig tillräckligt med fibrer och vitaminer som är viktig för både uppgång och nergång av vikt

 

paulun sigh. Tipsa aldrig om honom. Han tror ffs fortfarande att gi är livsviktigt och har med fettinlagring att göra... beeep WRONG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du gå upp i vikt för?

Sen när blev det fel att se ut som man är skapt?

 

så om man är underviktig och kroppen tar skada (benskörhet, organskador mm mm) ska man fortsätta vara underviktig eftersom man är skapt så? verkar ju jävligt vettigt!

 

Det finns ingenting i hans post som tyder på att han är sjukligt underviktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att gå upp i vikt har under lång tid varit mitt mål. Hela min barndom var jag mycket smal, av flera olika orsaker, och som minst i förhållande till kroppslängd vägde jag för fyra år sedan 52 kg. Min längd är 180 cm, så det säger ju sig självt att det inte alls är särskilt mkt EV+.

 

Hur mycket jag än ville gå upp i vikt så var det så sjukt svårt att äta mer än jag gjorde. Tränat har jag gjort i stort sett hela mitt liv, men ingen styrka utan i princip bara kondition.

 

Den stora skillnade kom när jag började träna styrka istället. Sakta men säkert ökade min aptit, det hjälpte också att jag hade några riktigt bra vänner som tipsade om olika sätt att laga bra mat på (jag är vegetarian vilket kan göra det lite knepigare att gå upp i vikt). Det sista steget jag har tagit tag i är att äta ordentliga frukostar (mkt tack vare kellogg's hemsida 8-) )

 

I helgen vägde jag mig och tänka sig, jag hade äntligen kommit över 70-gränsen, närmare sagt 71 kg! Äntligen!

 

Jag är iof långt ifrån färdig men jag känner ändå att det har fungerat. Mitt tips är väl i första hand just träningen, eftersom just tanighet kan ge upphov till svåra skador i olika delar av kroppen (själv lider jag ofta av ryggsmärtor tex). Ett annat tips är att se hur mycket energi, fett, proteiner osv som en 'normalt' vägande man bör få i sig på en dag och jobba mot det målet, oavsett vad du själv väger.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gainers är bara till för att tas efter träning eftersom det innehåller väldigt snabba kolhydrater.

 

Kan med fördel även tas innan och under själva träningen, inte bara efteråt.

 

Jo det är iofs sant men det är också lite överkusr ochgör du det på fel sätt kan det få motsatta efffekter. Det viktiga är att man inte får en insulind dipp under träningen. För när insulinet sjunker så hamnar kroppen i katabolisk fas vilket betyder att kroppen börjar bryta molekyler för att få energi. Eftersom du då har tömt stora delar av dit glykogen depåer i musklerna så kommer kroppen att börja bryta ner musklerna för att få snabb energi. Fördelen med att ta i sig snabba kolhydrater förre eller efter träningen är att insuling är en form av anabol dvs hög insulin nivå gör att du bygger mer muskler.

 

Därför brukar det vara bättre att äta långsamma kolhydrater 1-2 timmar innan så att man dels har en jämninsulinnivå och dels är säker på att musklerna är fyllda med glykogen.

 

 

Sen efterträninge (och detta gäller även om du ätit snabba innan) så tar du en gainer eller annan forma av protein blandat med snabba kolydrater. Det gör du för att avbryta den katabola fasen som du hamnar i.

 

För den som är intresserad är det bara att googla ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mockor och mossad potatis

 

Mmmmm....

 

homer_drooling.gif

 

paulun sigh. Tipsa aldrig om honom. Han tror ffs fortfarande att gi är livsviktigt och har med fettinlagring att göra... beeep WRONG.

 

Vill du utveckla?

 

Sen när blev det fel att se ut som man är skapt?

 

Sedan när föds man 190 cm lång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har svårt att få i sig mycket mat kan man ta sig en titt på olika produkters satiety index som anger hur stor och långvarig mättnadskänsla man får av en bestämd mängd energi. Om man vill gå upp i vikt ska man käka mat med lågt SI.

 

Mättnadsindex (satiety index - SI)

 

240 kcal portioner, vitt bröd är referens = 100

 

Bageriprodukter

Croissanter 47

Tårta 65

Munkar 68

Småkakor 120

Smörgåskex 127

 

Snacks och godis

Mars (Japp) 70

Jordnötter 84

Yoghurt med jordgubbssylt (3 % fett) 88

Chips 91

Glass 96

Gelégodis 118

Popcorn 154

Frukostflingor med mjölk

Müsli 100

Special K 116

Cornflakes 118

All bran 151

Havregrynsgröt 209

 

Proteinrika livsmedel

Linser 133

Ost 146

Baked beans (konserverade bönor) 168

Biffstek 176

Fisk (vitt kött) 225

Kolhydratrika livsmedel

Pommes frites 116

Pasta 119

Brunt ris 132

Vitt ris 138

Fullkornsbröd med hela korn 157

Fullkornspasta 188

Potatis 323

 

Frukt

Bananer 118

Vindruvor 162

Äpplen 197

Apelsiner 202

 

snott från http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=243895

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tränat har jag gjort i stort sett hela mitt liv, men ingen styrka utan i princip bara kondition.

 

 

Det är väl bara att fortsätta med det.

180cm och 70kg låter fullt normalt och det är ungefär där många ligger som tränar konditionsidrott.

 

Det är väl kanske tveksamt om överdrivet fet mat är någon bra lösning som många här föreslår. Ta en titt i uppladdningen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...