summlan Postad 31 Januari , 2005 Rapport Postad 31 Januari , 2005 Har lite funderingar på en hand igår. Jag satt på BB, första killen foldar, nästa höjer och resterande 6 synar hans bet (rätt otroligt bara det) Jag hittar K4s och väljer att syna ett bet för att se floppen. Är de ett jättefel? Såhär ser jag det. Iom att det är så många som redan är med har jag bra odds att dra till nästnötfärg. Visseligen sitter jag på BB alltså rätt kass position, men samtidigt vet ja ju att killen som höjde preflop förmodligen kommer betta ut ändå oavsett vad som floppas. Jag vet även att min kung inte är bra så floppas en kung kan jag lugnt lägga mej. Det ja är ute efter är färgen, två par eller bättre. Iom att de är så pass många som synat en höjning kommer oxå många följa med om ja drar in färgen och kommer vinna en riktigt fin pot. Hade det vart en ohöjd pot och ja suttit i sen pos hade jag förmodligen betalat ett litet bet mot att få se floppen med så många som 7 pers i potten. Även nu synar jag ett litet bet mot att få se flopp mot många synare men ja har mer information än i en ohöjd iom att ja vet att nån eller åtminstonde några sitter på bra händer (eftersom så många synade) så jag vet vad jag måste träffa på floppen. Nu kom 2 hjärter, de bettades av han som raisa (precis som de ska va) postflop och ja drog in färgen på turn och vann 20BB men de är oviktigt. De ja undrar är om ja tänker rätt eller om ja alltid borde slänga en sån hand i ett sånt läge? Ett plus va ju att en kille satt me QJh och tilta totalt för ja spela K4s i höjd pot ur position och tyckte ja borde läsa SSH minst 3 ggr. (han gav mej resten av sina pengar senare oxå och ja påminde han om SSH varje gång ja tog hans pengar, evil evil ) Citera
Hjort Postad 31 Januari , 2005 Rapport Postad 31 Januari , 2005 Det skulle förvåna mig väldigt mycket om SSH rekommenderade en fold i det läget. Att få 15:1 och folda Kxs vore snällt uttryckt rätt pantat. Det vore ett jättefel att folda Kxs där. Jag skulle faktiskt fundera på att höja för value när det finns 7 motståndare. Med JTs eller A2s hade jag definitivt höjt själv. Du kommer förstås ändå få folda på de flesta flopparna, men för sju gånger pengarna behöver du inte träffa särskilt ofta för att det ska vara ett bra valuebet. När man värdehöjer preflopp på det sättet så är det naturligtvis så att det allra oftast kommer vara någon annan som tjänar mer på det än en själv. Men i en sjuvägspott så tjänar näst bästa och tredje bästa handen oftast också pengar på prefloppbetandet. Jag hoppas verkligen att du såg till att floppen blev cappad, med så många motståndare är det obligatoriskt att värdehöja färgdragen på floppen. Citera
summlan Postad 31 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 31 Januari , 2005 Jag hoppas verkligen att du såg till att floppen blev cappad såg till å såg till, visst hade jag velat ha den cappad. men han betta, jag raisade och han synade. ja har förstått de som att cappa är när det är "fullbettat" alltså 4 bets, stämmer de? tyvärr så fick ja otroligt bra händer hela kvällen. AA 3 ggr, KK 2 ggr och JJ 4 ggr. (på 90 händer) givetvis ingen som höll me så många synare tack för svaret. känns skönt att man börjar förstå dehär med FL nu. Citera
Hjort Postad 31 Januari , 2005 Rapport Postad 31 Januari , 2005 tyvärr så fick ja otroligt bra händer hela kvällen.AA 3 ggr, KK 2 ggr och JJ 4 ggr. (på 90 händer) givetvis ingen som höll me så många synare Fast det räcker ju med att en eller två av dem står för att det ska bli hyffsat lönsamt. Citera
Bjorn_ Postad 31 Januari , 2005 Rapport Postad 31 Januari , 2005 Att syna med Kxs där är ju så självklart att det är inget att kommentera. Med 15-1 i potodds och ingen kvar att snacka bakom kan du nästan syna med "any suited" där, du skall hur som helst syna alla Jxs-Kxs, alla suited connectors och de flesta suited semiconnectors. Tycker inte heller att positionen behöver vara så dålig, som du säger lär ju preflophöjaren betta ut igen och har du då fått ett färgdrag så får ju du sedan chansen att höja för value EFTER att övriga jönsar redan synat ett bet vilket gör det mycket mer troligt att de synar igen. Sedan skall du självklart inte lägga dig om du floppar en kung, dels kan du ju inte vara säker på att det finns en bättre kung ute och dessutom så har jag svårt att se (med 8 man i en preflophöjd pot) att du inte skulle ha odds att dra till tvåpar. Tycker rent allmänt att det här är ett typexempel på när det är dags att applicera det som står i kapitlet "when the pot is large" (de flesta hold'em böcker brukar ha ett sådan) och spela hårt och INTE vika ner sig. Tycker man att det är korrekt att syna två bets med QJs kan det heller knappast vara fel att syna ett med K4s. Hans hand är dock en av få som jag skulle kunna tänka mig att cold calla en raise från UTG+1 med, speciellt med callers innan. Sitter man i tidig position och någon höjt före dig är det dags att slänga väldigt många händer och de få man inte ska slänga bör man nästan garanterat höja. Kan på rak arm inte komma på någon hand jag cold callar i UTG+2 om UTG+1 raisat, har någon annan något förslag? /Bjorn Citera
ematic Postad 31 Januari , 2005 Rapport Postad 31 Januari , 2005 Enda fallet med cold call skulle väl kanske vara om bordet är väldigt löst och man vill limpa in med ett litet PP. Citera
eroz Postad 31 Januari , 2005 Rapport Postad 31 Januari , 2005 En hand jag direkt kommer att tänka på är AJs. Med den skulle jag kunna ibland kunna coldcalla 2 bets givna de förusättningar du angett. Citera
Johan Postad 31 Januari , 2005 Rapport Postad 31 Januari , 2005 KQs, och några par. Spelar väl i och för sig mest 6-max, och då höjer jag oftast. Citera
Recommended Posts