Gå till innehåll

NLT - Syna shortieställ med mellanpar?

Recommended Posts

Postad

Inga reads på fi.

MannenMedH sitter vid 0 med $62,70.

baruther sitter vid 1 med $15,24.

sebator sitter vid 2 med $50,75.

fredalowan sitter vid 3 med $4,50.

svewe77 sitter vid 4 med $27,70.

Donjons sitter vid 5 med $84,13.

PatserP sitter vid 7 med $271,28.

Heiko sitter vid 8 med $49,75.

Flapjack sitter vid 9 med $13,68.

Dealern sitter vid 0.

baruther lägger en blind på $,25.

sebator lägger en blind på $,50.

(MannenMedH ges :9d: . :9s: )

Före floppen:

fredalowan synar med $,50.

svewe77 synar med $,50.

Donjons foldar.

PatserP foldar.

Heiko foldar.

Flapjack höjer med $2,25.

MannenMedH synar med $2,75. <-hyfsat standard?

baruther foldar.

sebator synar med $2,25.

fredalowan foldar.

svewe77 foldar.

Floppen kommer upp

:Tc::4d::3h: .

sebator checkar

Flapjack satsar $9,50.

?

Nå? Syna/folda mot random shortstack-kille på 50$?

Hur ofta har han mig slagen? Spelar den andra killen någon större roll?

Postad

Jag spelar på samma nivå och tar synen här. Den är lätt om inte Fi2 sitter bakom, men nu när han gör det tycker jag ändå att det är en syn då denna inte visat någon direkt styrka tidigare.

Jag ser väldigt ofta spelare som är shortstacked som bara väntar på en hyffsad hand och sen när dom får den så överspelas den kraftigt. Min erfarenhet säger att han sitter på typ AJ-AK eller lägre pp och har missat floppen och inte vill släppa potten. Hade han haft högt pp eller bra träff här tror jag inte han skulle höjt så mycket. Undataget möjligen typ KT.

Det är ju också väldigt relevant hur fi spelat tidigare. Hur länge har han varit short? Köpte han in sig som short? Har han varit out of line tidigare? osv osv

Men utan read tycker jag det är en syn.

Det är väl lite det här du e ute efter när du tar synen pre mot en shortstack? Du kan ju knappast spela handen för setvärde när han e så kort och att hoppas på att 99 står som överpar efter floppen är väl lite väl optimistiskt.

Postad

99 blir ganska svårspelad mot en shortstack... tycker du borde reraisat honom preflop...

grejen är att han ställer med nästan alla händer på den floppen om han är hyfsad på att lira short, så det är mycket möjligt att du leder och desutom 9,5$ borde du ju kunna gambla med, i värsta fall så dubblar du upp honom och bustar han några händer senare, har iaf en del erfarenheter av att shortstackar ofta blir av med allt tillslut eftersom dom är comittade om dom träffar toppar eller något drag...

en annan faktor är ju hur tight han spelat och eftersom du inte har någon read så kan han mycket väl vara dan glimne själv och då är det instantfold preflop :D

Postad

Reräjs eller fåld före flåppen: mellanpar är apsvåra att spela efter flåppen och du har inte implicita odds för att hoppas på set mot en kortstack.

Tycker även att det verkar ganska kallt att syna kortstackens ai när du är inklämd mellan honom och sebator: om s går med har du förmodligen 2 outs.

Jag spelar också NL50 och hoppas att snart få se dig vid mitt bord. ;)

Postad

Hade jag mött bara shortstacken så hade jag väl alltid reraisat preflop, men nu är det en hel bunt med andra spelare med och om jag synar så synar dom också väldigt ofta vilket ger mig goda implicita odds, helt fel? jag jagar ju inte bara set utan låga floppar också. tycker alla att jag ska raisa preflop? I mitt nuvarande spel reraisar jag sällan med 99, fel/dåligt? Hursomhelst måste syn vara bättre än fold preflop.

Shortien köpte in sig short, mycket mer vet jag inte. Tanken är att detta scenario är mot en random 50$ short.

pablosebbe: visst, 9,5$ är inte mycket att gambla med, men jag vill fortfarande maximera EV så summan är irrelevant.

Utan read så får man utgå från den spelartyp som är mest sannolik. Och den mest sannolika spelartypen är sannolikt inte dan glimne :P

Ignatius: Jag har ju implicita om man räknar in låga floppar också? händer långt över 20%

och kaxa lagom! :)

Postad

Ignatius: Jag har ju implicita om man räknar in låga floppar också? händer långt över 20%

och kaxa lagom! :)

Well, mot shorstacken synar du 3 för att få runt 20% chans att vinna upp till 14 . Det ger inte implicita odds eftersom du inte alltid kommer att få in hela fis stack när du vinner och eftersom du inte kommer att vinna varje gång du har ett överpar på floppen. Mot storstacken vinner du nog inte heller så mycket med ett överpar eftersom du kommer att få extremt lite action (om du inte är slagen).