Gå till innehåll

NLT - Poll, hur ska jag agera på turn och varför?

Recommended Posts

Postad

NLT, Live, Sviten. Jag har 4k, Fi täcker. Fi är rätt LAG, vågar dega in, vågar bomba och rätt kompetent vad jag märkt. Min image kan ni ju ana er till... Satte mig vid bordet "nu ska degen in" och har jobbat upp mitt inköp från 2k till 4k, främst genom att träffa en tiooutare i en trevägsallin på floppen.

Bordsstämningen är lös och aggressiv, spelet rätt djupt men inte extremdjupt som det är ibland. De som varit mest aktiva (iaf preflop) är jag och Avsaknad som konstant bombar pre...

Blinds: 10/10

Preflop:

Några limpar, jag slår upp till 100 med J4o från knappen.

Får typ 3 syner.

Flop: (Pott: 300)

644r.

Fi betar ut 200, spelaren emellan foldar, jag synar.

Turn: (Pott: 700)

644 9 - nu ligger det två hjärter.

Fi betar ut 300.

Vad är bästa spelet och varför?

Postad

Om vi antar att fi ser dig som en rätt så slaskig och aggressiv spelare som egentligen kan pusha med any2 här, eller i värsta fall färgdraget, så är det väl inte helt fel att ställa in. Tror inte du fi synar med 6-an eller överpar? En mesraise är väl sämre alternativ (beaktat din förmodade image) och jag skulle hellre få in degen på turn innan ett skrämselkort (för fi) landar på river.

Edit: vadå poll?

Postad
Om vi antar att fi ser dig som en rätt så slaskig och aggressiv spelare som egentligen kan pusha med any2 här, eller i värsta fall färgdraget, så är det väl inte helt fel att ställa in. Tror inte du fi synar med 6-an eller överpar? En mesraise är väl sämre alternativ (beaktat din förmodade image) och jag skulle hellre få in degen på turn innan ett skrämselkort (för fi) landar på river.

Ställa in?

Ska jag pusha för ca 3.4k i en 1k-pott!?!?

Det känns inte sådär jättehett....

Postad

Ställa in?

Ska jag pusha för ca 3.4k i en 1k-pott!?!?

Det känns inte sådär jättehett....

jag hade betat pott eller strax under!!! 8-)

edit. och varför, för att han inte ska klonka färgdraget på river...

Postad

Har varken spelat på Sviten eller med en 4k-stack, men här är min femtioöring:

1. Självklar fold preflop (speciellt som du beskriver bordet) ;)

2. På mina NL50 bord är det nästan regel att folk checkar den här floppen om de har trips eller bättre, speciellt i första position. Antar att detta även kan hända live i en typ fyrvägspott. Detta minskar i så fall risken att du ligger under. Samtidigt måste fi ha rätt svårt att sätta dig på en fyra eftersom det då vore fold pre som gällde för dig (bygger förstås på att du inte gjort likande moves mot denne fi några gånger förut).

Eftersom jag ser det som sannolikt att du leder och eftersom fi kan ha färgdraget (kanske ville han dra billigt för 300) tycker jag att du ska höja lagom mycket. Jag hade höjt drygt halvpott, ca 700-800. Då är det lockande men jobbigt att syna med drag samtidigt som du förmodligen får syn av flera höga överpar.

Blir du fetreraisad är det bara att kasta, men du hade säkert synat bort lika mycket på river ändå efter turn-syn.

River blir förstås tufft om färgdraget trillar in men du har ändå position och dessutom lite egna outs till kåken.

Postad

En raise till ~800-900 skulle kännas rätt bra. För att sedan syna om fi pushar. Din HD på knappen innehåller ju allt? Fi borde inte slänga TT+, 4x, hyfsade 9or och hyfsade 6or för ett sådant bet. Synar fi, värdebeta rivern med kanske ett ½-potbet.

edit:

Syn. Raise är iskallt.

Varför?

Postad
Syn. Raise är iskallt.

Varför?

Därför att vi får mer värde genom att låta fi tro att hans hand är bäst eller att han bluffar igen på river om vi fortsätter att visa svaghet. De alternativa linjerna tycker jag hade varit att isåfall raisa direkt på floppen, eller att betta turn om fi hade checkat (då hade det sett ut som att vi flotade floppen och försöker sno på turn). Genom att slå upp på turn talar vi ju mer eller mindre om för fi vad vi har. Vad ska han syna med liksom? Han kommer INTE sitta på händer som TT och dylikt här givet preflop-spelet.

Postad

Därför att vi får mer värde genom att låta fi tro att hans hand är bäst eller att han bluffar igen på river om vi fortsätter att visa svaghet. De alternativa linjerna tycker jag hade varit att isåfall raisa direkt på floppen, eller att betta turn om fi hade checkat (då hade det sett ut som att vi flotade floppen och försöker sno på turn). Genom att slå upp på turn talar vi ju mer eller mindre om för fi vad vi har. Vad ska han syna med liksom? Han kommer INTE sitta på händer som TT och dylikt här givet preflop-spelet.

Jag håller med om att de alternativa linjer du nämner är bra val.

Jag håller dock inte med om att vi talar om vad vi har här, är parres HD verkligen så snäv här? Fi:s betar ju mindre jämfört med potsize på turn också, ett ypperligt tillfälle för ett move... Jag antar att parre skulle kunna spela en bluff på liknande sätt?

Ang TT+ har du rätt... Har aldrig spelat på Sviten så kan inte direkt säga så mycket om spelet pre-flop, kan 77, 88 vara tänkbara händer?

Postad

1) Ehh. Jag vet inte hur folk mår som tror att jag (nykter) ställer in för att köpa en pott på 1k tom. Nej, jag ställer inte med KJo där. Det finns inte på kartan. Det finns nog inte på kartan att jag ställer in där överhuvudtaget, om jag inte sitter på 44 och har sett Fi:s kort som är antingen 66 eller QQ. Det skulle vara enda gången jag pushar för över 3x pott på denna turn.

2) Bossbaver: Om han nu har färgdraget (vad ska han ha för hand som innehåller två hjärter? känns också rätt osannolikt), det kommer och jag inte kåkar så betalar jag av ett pottbet på en lax på rivern, inte mer med det. Sånt händer och är en del av spelet, syn, betala av, next hand please.

3) Ignatius: självklart fold eller raise preflop, ja... :) Fi vet vem jag är och hur jag spelar och att jag kan ha en fyra. Mer rimliga fyror innehåller är väl t.ex. 54, 43, 64 och dylika (som jag ofta höjer på knappen shorthanded i sådana här games). Om Fi har en fyra är jag rätt säker på att Fi betar den, det finns liksom ingen större mening att slowplaya en triss på det bordet OOP. Däremot betar nog Fi även en mängd andra händer.

Ah - ang. "feta överpar" så finns det inte på kartan. Fi kan ha limpat 99 och under t.ex., det är inte helt omöjligt, fast om jag minns rätt så var potten inte övermörkad och då raisas oftast dessa händer preflop. Om jag blir fetreraisad när jag slår om blir det skitjobbigt, men går nog inte att slinka ändå.

4) Edison: Syna om Fi pushar är väl rätt självklart, även om jag då i snitt ligger under mot hans HD ("rimliga" händer är väl 43/54/64/42/66/A4/K4). Eventuellt 7h5h, även fast det är en väldigt vågad push i sådant fall.

Jag orkar inte skriva mer just nu, återkommer senare med mina tankar om vad som är bäst och varför. Posta gärna fler svar på vad ni tycker jag ska göra, syn/raise, och om jag borde raisat redan på flop kanske? Folk som tycker fold tar jag inte på allvar...

Postad
Syn. Raise är iskallt.

Jaha, så nu ska vi som LAG/storslaskare(?) börja slowspela våra starka träffar till ända till river? Thats a new one. Eller nja, det är inte direkt nytt på low limit. Där är det kokhett. ;)

Fi kan mycket väl sitta på 75 (eller 53) och vilja se en billig river (med alternativscenariot att ta hem potten på turn). Orka gå han till mötes lixom. Jag raisar till typ 1000. Och det ser ut som en hel massa händer om jag har tolkat parres image rätt.

(Givetvis finns också risken att fi sitter på ett moster och bettar så här mesigt för att induca omslag, men shit happens.)

Postad

Jaha, så nu ska vi som LAG/storslaskare(?) börja slowspela våra starka träffar till ända till river? Thats a new one. Eller nja, det är inte direkt nytt på low limit. Där är det kokhett. ;)

Mjo, fast det går inte riktigt under kategorin "slowplay" tycker jag, eftersom fi faktiskt donkar in i oss på två gator när vi höjt pre. Det du talar om är att raisa pre och sen checka både floppen och turn bakom, och sen betta stort på river. Det är väl inte riktigt caset här. Anledningen till att vi synar är ju också för att få honom att skjuta en sista bluff på river ibland eller att få honom att tro att hans J eller typ 55 är bra. Och spelet gällde turn. Vi kommer bara reppa så jävla mycket styrka om vi bara synar floppen och slår upp på turn.

(Givetvis finns också risken att fi sitter på ett moster och bettar så här mesigt för att induca omslag, men shit happens.)

Det är ju inte främst för att vi är rädda för typ 66 som vi bara synar bakom. Så bra händer som kåkar har ännu inte kommit till Sviten. ;)

Postad
Syn. Raise är iskallt.

Fi kan mycket väl sitta på 75 (eller 53) och vilja se en billig river (med alternativscenariot att ta hem potten på turn). Orka gå han till mötes lixom. Jag raisar till typ 1000. Och det ser ut som en hel massa händer om jag har tolkat parres image rätt.

Njae. Den här Fi är inte dålig. Problemet är att en tunraise är extremt transparent och skriker "bra hand". Problemet med en turnraise är att jag definierar min hand väldigt väl (typ överpar/kåk/fyra/bluff), vilket gör att Fi får ett rätt så enkelt beslut att fatta. Jag tror inte att Fi spelar vidare utan en fyra mot en turnraise, kanske kanske kanske en A9 eller TT men även där är jag tveksam. Och det är inte sådär jättetroligt att Fi har en fyra eftersom jag har en och två är ute.

Det handlar inte om slowplay. Det handlar om att maximera värde. Det finns två ställen (såsom denna hand spelades) där jag kan slå om - på floppen och på rivern. På floppen för att min hand är väl maskerad och för att jag har bra image och borde få action av en mängd händer jag krossa, på rivern som ett tunt värdebet. Att slå om just på turn känns rätt så meningslöst, jag tappar sjukt mycket värde av tänkbara händer då.

Slår jag om på turn förlorar jag värde på flera sätt mot många av hans tänkbara händer; han kommer aldrig att syna tom för att bluffa river (doh!) vilket han eventuellt kan göra om jag kallsynar (försöka få mig att släppa ex. en sexa eller 99ish-hand), plus att jag förlorar allt värdebetsvärde. Om jag bara synar på turn så finns det en mängd händer som han check-synar typ 2/3-pott på rivern med som han viker mot turnomslag. Tror ni t.ex. han skulle passa en KQ som han bluffat flop med när jag betar river? Det tror jag inte, däremot kan han mycket väl hitta ett vik på turn om jag slår om. Jag må vara LAG, men även LAGs hittar händer, och jag är inte dum... hur het känns liksom A9 på det bordet mot en raise till 1000 mot en LAG preflophöjare som kallsynat flop,när man vet att man kommer förlora minst 1500-2000 till på rivern ifall man är slagen (för syna turn och checkfolda rivern finns nog inte).

Jag synar för att jag är till 99% säker att jag har bäst hand och att jag tror att jag får ut bäst värde mot hans tänkbara händer genom att bara syna. Givet min table image så är det ju inte helt omöjligt att folk tror att jag floatar floppen när jag bara synar... men slår jag om någonstans i handen så är det nog på flop.

Angående att slå om för värde på river:

Checkar han river finns det inte att jag INTE betar. En rivercheck betyder ett autobet från mig i storleksordningen ungefär en lax. Har han mig slagen så har han, slår han om förbannar jag min otur, stirrar in i hans vidriga 49 och pissar blod. Men checkar han rivern så värdebetar jag absolut, finns inte att checka ner. Däremot när han betar in i mig - värdehöjningen är väldigt tunn. Ska han verkligen orka syna med ett toppar? Det känns lite som om risken är väldigt stor att det blir väldigt dyrt om han synar/slår om igen på rivern. Men det är såklart en öppen fråga.

Och nu till resultaten:

Jag synar 300 på turn. River kommer en blank Q. Fi betar 700 rätt in i mig, jag funderar på att värdehöja men synar till slut bara. Fi visar A3o för bluffen på tre gator.

Postad
1) Ehh. Jag vet inte hur folk mår som tror att jag (nykter) ställer in för att köpa en pott på 1k tom.

Igår mådde jag bra, idag betydligt sämre.

Igår hade jag, i fi:s ställe, gjort en monstersyn med 6x och sen fått ett Hellmuth-utbrott.

Men självfallet är spelet så som du själv skriver i slutanalysen. Det är väl rätt fundamental nl-poker. Jag tolkade nog din post som att "hur ska jag, den store fyllslaskaren, få fi att dubbla upp mig? Ska jag spela standardpoker, eller...?". Typ.

Postad
1) Ehh. Jag vet inte hur folk mår som tror att jag (nykter) ställer in för att köpa en pott på 1k tom.

Ah, den där alkoholinducerade måbra-mådåligt-klassikern?

Postad

Ah, den där alkoholinducerade måbra-mådåligt-klassikern?

japp, och ack så sann