Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ofta sitter jag där med en veritabel skräphand i nån av blindpositionerna och tänker "men jag får ju såna sjukt bra odds, så jag limpar" också träffar jag inte också har jag slösat ännu ½-1 bet.

Ok, vi ställer upp ett antal situationer:

I alla situationer antar vi att effektiva stackar är 100 BB. Spelet är NL Texas.

1) Vi sitter i SB och X antal personer limpar fram till oss. BB är passiv så vi behöver inte oroa oss mkt för en höjning om vi limpar. Frågan är hur många limpare vi behöver med de lika händer som jag anger nedan för att det ska vara värt att själva limpa.

2) Vi sitter i BB och UTG minimihöjer. X antal spelare kallsynar fram till oss. Hur stort värde på X behöver vi för att syna?

Vår hand:

a) 32o

b) 72o

c) K7o

Så, om vi kombinerar förutsättningarna 1-2 med händerna a-c så har vi 6 situationer. Vad säger ni?

Postad

Observera att i fall nr 2 har vi X+1 personer med i potten innan turen kommer till oss, då utöver X antal limpare finns ju UTG med då han höjde.

I fall nr 1 har vi också X+1 personer med i potten, då X personer limpat och BB är med gratis.

Postad

Jag hade slängt alla ovanstående. Oavsett X. De känns jäkligt svårspelade postflop och jag är inte så bra att jag kan spela dem och plussa.

Är mer benägen att syna med 87os eller liknande händer för ett halvt bet eller så.

Postad

hellre a, än b och c iallafall... vi lär ju va dom enda som spelar 32 och riskerar då inte att nån annan oxå har träffat om du träffar... K utan kicker är bara en problemhand som du vid träff kan ge dig fan på att nån annan oxå har, men med bättre kicker... (alltid en 8:a vs 7:an för övrigt) ;)

a) 32o

b) 72o

c) K7o

Postad

Jag tänker mig att man vid något värde för X kanske får odds att hoppas floppa en monsterflop. Särskilt från SB.

Däremot skulle jag inte kunna tänka mig spela K7 för att träffa ett enkelt par.

Men att folda 32o från SB om 8 spelare limpat skulle jag finna mkt svårt. Förutsatt ingen raise från BB så får man ju 1 mot 19 i direkta odds. Och om man ligger bra till så vet man det för det mesta med den handen.

Postad

ni får ju spela som ni vill...

varför limpa ? räknar ni med att träffa floppen ?

1 ska ni stjäla efter flop när ni sitter utg ?

2 ska ni stjäla på turn om ingen raisat ?

dessa spel kan fungera när tillfälle ges men hur ofta ?

jag vet inte men tror starkt på ev-

Postad

Enda skälet att syna en limp i sen position med många andra i potten är om man har en hand som är bra mot en stor mängd andra spelare. Då talar vi om att man vill limpa för att träffa färgen eller stegen eller bättre än så.

K7o och 72o kan man då helt glömma.

23o kan man syna med för att försöka träffa stegen.

Notera att med 2 i samma färg så kan man i praktiken syna med många kort när det finns många limpare för att försöka träffa färgen.

Mike Caro har räknat på hur ofta man floppar en viss hand given en annan hand. Oddsen för att träffa finns på:

http://www.poker1.com/mcu/mculib_odds.asp

Postad
K7o och 72o kan man då helt glömma.

Notera att jag inte vill hävda motsatsen genom följande påstående:

K7o och 72o spelas (om alls) i dessa situationer som extrema draghänder, dvs på ett sätt som gör att de spelar bra (bättre/mindre dåligt) mot många motspelare. Dvs man hoppas träffa (tvåpar/)triss/kåk.

Notera att med 2 i samma färg så kan man i praktiken syna med många kort när det finns många limpare för att försöka träffa färgen.

Frågan är dock hur bra en rag-hög färg är i en full ring family pot. Risken är stor att nån har en bättre och de implicita är nog rätt omvända. K7s hade varit en annan sak kanske.

Postad

Nja mest en dum tanke. Men svaret skulle väl bli "pga ohyggligt bra odds". Men de räcker ju knappast, då man praktiskt taget MÅSTE träffa stenhårt på floppen, därefter kommer man ju knappast inte få de odds man behöver (utom möjligen på ett passivt FL-bord).