Gå till innehåll

stonkens frågesport - Wizn och deva ftw


thestonk

Recommended Posts

Reglerna kan ni. Halvpoäng delas ut efter behag baserat på dagsform, felstavningar och personlig smak.

 

1. Vad mäts i enheten Kelvin?

 

2. På vilken vintyps etikett anges Puttonyos?

 

3. Om någon kallar dig evertebrat, vad anser denne då troligen att du saknar?

 

4. Inte enklare än så och Den ryske vännen är böcker skrivna av samma person. Vem?

 

5. Galenskaparna har gjort två filmer som innehåller mansnamn. Åke är det ena, vilket är det andra?

 

6. Vad hette Filip II:s (av Makedonien) son?

 

7. Vilken skådespelerska spelade den kvinnliga huvudrollen i Top Gun?

 

8. Fredrik och Filip i all ära, men vilka är deras efternamn?

 

9. Australiens respektive Nya Zeelands ursprungsbefolkningar?

 

10. Vad är bresaola?

 

11. Vad heter personen man enligt reklamen hyrde från Manpower?

 

12. Huvudstaden i Rumänien?

 

13. Vad är huvudingrediensen i en traditionell surskorpa?

 

14. Vilket lags emblem har Demis Nikolaidis tatuerat in?

 

15. Vilken är förkortningen för Finlands valuta?

 

16. Penderyn är unikt i ett hänseende, vilket?

 

17. Vad hette det hotell i Las Vegas där Elvis frekvent uppträdde från 1969 och framåt? Bonuspoäng: Vad heter det idag?

 

18. Varför flyter viss honung? Anmärkning: Konsistensen är flytande, alltså. Det handlar inte om den flyter på vatten eller ej.

 

19. Ett av världens största travlopp går av stapeln på Solvalla, traditionsenligt på mors dag. Vad heter det?

 

20. Vad är fjädermyggans huvudsakliga föda?

 

Utslagsfråga: Hur snabbt (mätt i genomsnittlig fart i minuter och sekunder per kilometer) sprang vinnaren av svenskt travkriterium 1985?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj pinsamt.

Angående fråga 6: För mig finns bara en Filip II. För andra finns...minst tre till. Jag syftar så klart på the one and only Filip II av Makedonien. Troligen den ende av dem med en så berömd son, i alla fall... vill någon av denna anledning komplettera med svar på fråga 6 så kör på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Devalanteriel svingar sig upp i ledningen med häpnadsväckande konungalängdskunskaper (som gav 0,5p fast det inte var svaret jag efterfrågade, se tidigare).

 

devalanteriel 10,5

Waggho 8,5

Loveless 8

RayIV 8

eurythmech 7,5

swalling 6

albert 4,5

brumpa 3

 

Swalling har tilldelats en halv bonuspoäng för förmågan att inte kunna stava ett ord alls men ändå göra sig förstådd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu stängde jag butiken. Ett par eftersläntrare bombarderade toppskiktet och en knep förstaplatsen, vilken efter en sen uppgradering delas med devalanteriel v2.0. Och jag tror att det skulle vara mycket underhållande att spela TP med devalanteriel.

 

Wiznakh 11 (inklusive djup respekt för att vara ensam om att ha rätt på AEK Aten)

devalanteriel 11

Allurhorses 10

Jennez 9,5

Broccoli 9,5

Waggho 8,5

Loveless 8

RayIV 8

bodinarn 8

eurythmech 7,5

Plala 7,5

arsenalrulez 6,75 (med hälsningar från Moskva)

swalling 6

albert 4,5

brumpa 3

bluwajt 3

 

1. Vad mäts i enheten Kelvin?

Temperatur

2. På vilken vintyps etikett anges Puttonyos?

Tokajer (ett ungerskt ädelrötat sött vin. Puttony är en druvkorg, och ju fler puttonyos som används i ett vinfat, desto högre kvalitet anses vinet ha (det styr restsockerhalten bl a)

3. Om någon kallar dig evertebrat, vad anser denne då troligen att du saknar?

Ryggrad (evertebrat är ett ryggradslöst djur)

4. Inte enklare än så och Den ryske vännen är böcker skrivna av samma person. Vem?

Kajsa Ingemarsson

5. Galenskaparna har gjort två filmer som innehåller mansnamn. Åke är det ena, vilket är det andra?

Leif

6. Vad hette Filip II:s (av Makedonien) son?

Alexander (III) den store. (Här fick jag en imponerande utläggning signerad devalanteriel om ungefär samtliga regenter i Europa sedan antiken som haft någon form av koppling till någon som hetat något i stil med Filip II. Respekt. Men perverst... ;)

7. Vilken skådespelerska spelade den kvinnliga huvudrollen i Top Gun?

The one and only Kelly McGillis

8. Fredrik och Filip i all ära, men vilka är deras efternamn?

Wikingsson och Hammar

9. Australiens respektive Nya Zeelands ursprungsbefolkningar?

Aboriginer resp. maori. Highscore: Swalling med 'Auroboinger', gav en halv bonuspoäng, trots att jag skulle vara benhård med stavningen här.

10. Vad är bresaola?

Lufttorkat italienskt nötkött (ofta oxfilé)

11. Vad heter personen man enligt reklamen hyrde från Manpower?

Nisse

12. Huvudstaden i Rumänien?

Bukarest

13. Vad är huvudingrediensen i en traditionell surskorpa?

(Fullkorns)rågmjöl

14. Vilket lags emblem har Demis Nikolaidis tatuerat in?

AEK Aten. ('Deminho' är (helt objektivt) världshistoriens störste fotbollsspelare. Numera basar han över sin gamla klubb.)

15. Vilken är förkortningen för Finlands valuta?

EUR (eller något liknande + symbol godkändes). Jag som hoppades att fler skulle svara FIM eller något, men det var det bara en person som gjorde :(

16. Penderyn är unikt i ett hänseende, vilket?

Det är den enda single malt-whiskyn som tillverkas i Wales.

17. Vad hette det hotell i Las Vegas där Elvis frekvent uppträdde från 1969 och framåt? Bonuspoäng: Vad heter det idag?

The International (bonus: Las Vegas Hilton)

18. Varför flyter viss honung? Anmärkning: Konsistensen är flytande, alltså. Det handlar inte om den flyter på vatten eller ej.

Den har en högre halt av fruktsocker relativt druvsocker (gäller oavsett vattenhalt).

19. Ett av världens största travlopp går av stapeln på Solvalla, traditionsenligt på mors dag. Vad heter det?

Elitloppet

20. Vad är fjädermyggans huvudsakliga föda?

Den lever sitt liv utan att äta ett dugg. Den har tyvärr ingen mun.

 

Utslagsfråga: Hur snabbt (mätt i genomsnittlig fart i minuter och sekunder per kilometer) sprang vinnaren av svenskt travkriterium 1985?

1.16.9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, dum som jag var så slängde jag in en bonusfråga mitt i smeten också, och den ska inte få avgöra i min subjektiva och för tillfället väldigt förkylda värld. Jag kör den weak-tighta Bamsestilen och tar tillbaka min check-raise på Alexander (nummer III, den store, Ptolemaios I:s polare och bundsförvant, var lite osäker på om du menade honom).

 

Så: Delad seger Wiznakh/devalanteriel. Och då slipper deva bestraffas för att det alltid tar minst 15 sekunder att skriva hans nick. Någon gång skall väl även jag lära mig.

 

Samma här. :)

 

Jag lämnade ju in en komplettering, borde jag inte få ½p till för den? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...