Gå till innehåll

NLT - Trn, KQs jättetidigt, foldar pf på knappen. Fel?


parre

Recommended Posts

Typ fjärde handen i FullTilts 250k-garre. Inga reads som helst, inga större potter har spelats. Alla har runt startstack på 3000.

 

SnapOne posts the small blind of 15

bgitty posts the big blind of 30

 

Dealt to ParreToTheRail [Q :spade: K :spade: ]

Jag sitter på knappen.

 

KBroz folds

anzell calls 30

Mig_com folds

WHYME711 calls 30

Davidp18 calls 30

JohnnyBax raises to 195

ParreToTheRail folds

 

Rätt/fel?

 

Ponera att jag synar och han betar in i mig ett standard contbet (säg 2/3-pott, vilket borde bli runt 400) på en Q/K-hög flop. Jag...?

 

EDIT: Problemet här i mitt tycke är ju alltså att det är tre personer som limpat och att hans raise blir så pass stor därför. Självklart är det en icke-fråga om höjningen är till säg 4BB efter en limpare. Hur ska jag generellt spela sådana här händer tidigt utan reads i liknande situationer? Det är ju trots allt inte SÅ ovanligt med ett gäng limpare och en stor pre-raise...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju ganska värdelöst att avgöra spelet på om Fi är proffs eller inte...

 

Jag tycker det beror på om de som sitter efter dig och de som limpat är synvilliga eller inte. Kanske svårt att veta så här tidigt men i tidigt skede finns det många tomtar att råna. Det kan bli en trevlig familjepott som ger dig implicita odds för den här handen. Sen får du ju aldrig underskatta vikten av positionen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

given fold oavsett om det är ett proffs eller inte. Varför syna så tidigt i turneringen med en hand som med stor sannolikhet är dominerad .

 

Handen kanske är dominerad men vi sitter på knappen och fem andra ska säga sitt också. Ponera att exempelvis 3 av dessa går med i potten, då ligger potten på över 1000. 3000-195 = 2805 marker kvar är ju inte hela världen om vi tokmissar floppen, men vi kan träffa ruggigt hårt också. Är väl därför man ibland synar en raise med typ 77 fast man anar att Fi har AA/KK, en sjua på floppen så är saken biff annars enkel fold...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

given fold oavsett om det är ett proffs eller inte. Varför syna så tidigt i turneringen med en hand som med stor sannolikhet är dominerad .

 

Handen kanske är dominerad men vi sitter på knappen och fem andra ska säga sitt också. Ponera att exempelvis 3 av dessa går med i potten, då ligger potten på över 1000. 3000-195 = 2805 marker kvar är ju inte hela världen om vi tokmissar floppen, men vi kan träffa ruggigt hårt också. Är väl därför man ibland synar en raise med typ 77 fast man anar att Fi har AA/KK, en sjua på floppen så är saken biff annars enkel fold...

Du kan inte jämnföra ett PP som man hoppas floppa set med och KQ. Det du kan hoppas på på är K eller Q hög flop och får du då action är det troligt att du är slagen speciellt när blindsen är så låga då folk är inte överdrivet tricky.

 

Tycker det är ganska självklar fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Spelar roll om han är proffs eller inte, om han nu är det så är det ingen info jag hade när jag satt vid bordet.

 

Personligen tycker jag dock att jag inte tjänar något på att syna en 7xBB-raise såhär tidigt i turneringen utan reads. Det är just storleken som är problemet. Ponera att alla andra foldar; det ligger lite över 500 i potten. Ett standard contbet från Fi komemr vara på runt 400. Och det kan jag inte vika mot om en Q eller K floppar, samtidigt som jag måste mucka om han så mycket som blåser på potten på senare gator.

 

Om vi säger att en limpare synare också så blir potten runt 700, ett contbet på kanske 500. Och exakt samma scenario. Det är jättefå bra floppar som jag vill se. Säker känner jag mig på KKQ, KQQ, AJT. Rätt säker på KQx. KKx och QQx kan bli jobbiga.

 

Och sedan har vi problemet med floppar där man får både öppet färgdrag+stegdrag eller färgstegdrag - den handen kan man ju inte passa, men mot mycket action så kommer man ha en coinflip för hela stacken fjärde handen. Frågan är om det verkligen är värt det?

 

Och vad gör man när man floppar färgdraget? Måste ju nästan syna contbet även då, om det inte kommer är man 6-700 marker back direkt ändå.

 

Känns i alla fall som om jag har mycket mer att förlora än att vinna på att syna preflop, även om jag har position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold pga sunkig position.

 

Sant - mycket bättre att vara i SB. Då kan jag bluffa på flop, turn och river ifall jag missar och han MÅSTE ju folda, eller hur? ;)

 

Ja, det är en bra linje också. :)

 

Tänkte iofs mest på positionen relativt räjsaren. Om någon av limparna synar så kommer de ofta att checka till räjsaren, som ofta kommer att beta, och då blir semiträffarna ännu mer kluriga, eftersom limparen lika gärna kan ha dig slagen som inte.

 

Säg istället att du limpar med från knappen här, och att SB gör samma höjning som i ditt exempel. Då ligger det mkt mer värde i att syna, för att du kommer att ha mkt bättre koll på hur limparen/limparna agerar i förhållande till räjsaren, såväl pre som post.

 

Att ha räjsaren direkt till höger i en (eventuell) flervägspott är helt enkelt ingen jättehöjdare, rent positionsmässigt, lätt att bli lurad att tro det bara för att man har teh knapp liksom.

 

 

Om vi tänker folda pre så är ju iofs reraise ett intressant alternativ. :) Men seriöst så är nog reraise bättre än syn. Iofs är nog fold i sin tur bättre än reraise också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger att en limpare synare också så blir potten runt 700, ett contbet på kanske 500. Och exakt samma scenario. Det är jättefå bra floppar som jag vill se. Säker känner jag mig på KKQ, KQQ, AJT. Rätt säker på KQx. KKx och QQx kan bli jobbiga.

 

 

Att floppa 9TJ eller färg är ju usch och fy alltså ;)

 

Nä men visst kan man ta den säkra vägen ut men om jag tror mig ha de implicita oddsen(att fler av de fem bakom dig kommer syna) så synar jag här. Om jag synar med KQs med baktanken att det är en spekulativ hand så hoppas jag inte på K/Q-hög flop utan en tyngre träff, därav jämförelsen med låga PP, jag hoppas inte på att 77 ska bli överpar på typ floppen 245...

 

Är det bara jag som tycker att position och eventuella implicita odds motiverar syn här? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold pga sunkig position.

 

Sant - mycket bättre att vara i SB. Då kan jag bluffa på flop, turn och river ifall jag missar och han MÅSTE ju folda, eller hur? ;)

 

Ja, det är en bra linje också. :)

 

Tänkte iofs mest på positionen relativt räjsaren. Om någon av limparna synar så kommer de ofta att checka till räjsaren, som ofta kommer att beta, och då blir semiträffarna ännu mer kluriga, eftersom limparen lika gärna kan ha dig slagen som inte.

 

Säg istället att du limpar med från knappen här, och att SB gör samma höjning som i ditt exempel. Då ligger det mkt mer värde i att syna, för att du kommer att ha mkt bättre koll på hur limparen/limparna agerar i förhållande till räjsaren, såväl pre som post.

 

Att ha räjsaren direkt till höger i en (eventuell) flervägspott är helt enkelt ingen jättehöjdare, rent positionsmässigt, lätt att bli lurad att tro det bara för att man har teh knapp liksom.

 

 

Om vi tänker folda pre så är ju iofs reraise ett intressant alternativ. :) Men seriöst så är nog reraise bättre än syn. Iofs är nog fold i sin tur bättre än reraise också. :)

 

Att börja re-raisa med en hand som denna efter tre händer i en turre där jag antar att detr är minst ett antal hundra pers med är att skapa onödiga bekymmer, är det nåt vi vill är ju att vid träff ha många med i handen, och då menar jag inte topp-par. Vid re-raise och den förväntade synen/re-reraisen vi får vet vi fortfarande inte vad vi ska göra eller vart vi står.

 

Jag förespråkar fold, och kanske om man tror sig få med fler synare så finns det ev en syn här.

Men absolut ingen ide att chansa så här tidigt. Det lär komma bättre lägen.

 

EDIT: Misstänker vi också att FI är en kompetent spelare gör han inte denna raise utan en stark hand, såsom ett högre PP eller ett högt A.ö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[14:43:23] <Avsaknad> Att tänka som Parre har hjälpt mitt turneringsspel enormt, jag köper ut mer nu

 

Läser man ovanstående så förstår jag inte varför tråden uppkom.

 

SC på knappen, finns det bättre läge att köpa ut så snälla berätta :)

Skulle knappast kalla KQs för en sc eftersom man bara har två stegkombinationer jämnfört med en äkta sc som har 4 olika stegkombinationer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...