Gå till innehåll

Polistillslag i Alingsås


kentAA

Recommended Posts

http://www.poker.se/nyhet.php?artid=954

 

Kanske är fel tråd?

Men undra när dom kommer göra ett tillslag emot en SVEPOF ansluten klubb?

 

O hur dom orkar slösa polis-resurser på en pokerklubb när det finns mycket värre brottsfall som är olösta och sker samma tidpunkt?

 

Nu vet jag inte vad som har skett, men det skulle vara bra att veta om det var ett tillslag enbart emot att det var en pokerturnering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pellepedal Skrivet: 2006-10-29 11:04:39 Tråd:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

NÄR kommer svepof agera?

Har de öht lyft ett finger i något fall ännu?

Blir mer och mer övertygad om att jag inte kommer gå med i förbundet...

 

Hej Pelle, jag tycker man bör vara medlem i förbundet för att få hjälp.

 

Sen är det tråkigt att dom(myndigheterna) orkar,, bry sig,, olyckligt på deras premiär turnering också..

 

Ville bara säga,, Gå med direkt,, slut upp så vi blir starkare..=) 8-)

Nått gammalt manifest.. hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pellepedal Skrivet: 2006-10-29 11:04:39 Tråd:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

NÄR kommer svepof agera?

Har de öht lyft ett finger i något fall ännu?

Blir mer och mer övertygad om att jag inte kommer gå med i förbundet...

 

Hej Pelle, jag tycker man bör vara medlem i förbundet för att få hjälp.

 

Sen är det tråkigt att dom(myndigheterna) orkar,, bry sig,, olyckligt på deras premiär turnering också..

 

Ville bara säga,, Gå med direkt,, slut upp så vi blir starkare..=) 8-)

Nått gammalt manifest.. hehe

 

 

Jag vill börja med att beklaga det inträffade, mycket olyckligt och tråkigt.

 

Jag säger som Ola, detta hade inte hänt utan Emmas artikel, men det spelar mindre roll, klart hon får skriva om vad hon vill....

 

Vi har redan pratat med Pierre, som lovat hålla oss uppdaterade om vad som händer.

 

Det är väl precis sådana här händelser som borde få en att gå med i förbundet!? Vi har inte lovat att gripa in vid första bästa tillslag, på klubbar som inte är anslutna, därmed inte sagt att vi absolut inte agerar.

 

Vi agerar i Halmstadfallet, och erbjuder advokat, helt enligt våra medlemmars önskan. Hur vi kommer agera i detta fall får jag återkomma till, beroende på hur det utvecklar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket bevisar att pokerförbundet inte arbetar för pokerns bästa, utan för pokerförbundets bästa........stor skillnad!

 

Vi arbetar för våra medlemmars bästa! Inte Svenska Pokerförbundet i sig. Utan våra medlemmar är vi ingenting, och har ingen att jobba för.

 

Innebär det sen att vi på något sätt ska agera i frågor som inte direkt rör våra medlemmar, men i förlägningen kan vara viktigt för pokersverige, där våra medlemmar ingår, så gör vi det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart är det rätt att agera mot saker o ting som hotar pokerns utveckling oavsett om det råkar drabba en medlem eller ej.

Ett sånt förbund vill nog de flesta vara medlemmar i och stödja.

 

Jag var dock under intrycket att förbundet valde att stå utanför Halmstadfallet pga av att dom inte var medlemmar. Även följande citat fick mig att tro att förbundet bara hjälper sina medlemar:

 

SvePof har inget krav på sig att agera i sig, medlemmarna har sagt att klubbar och spelare som inte är anslutna inte är prioriterade.

 

Lite på samma sätt som att man inte får ut på försäkringen om man inte betalat för den...

samt:

Hej Pelle, jag tycker man bör vara medlem i förbundet för att få hjälp.

 

Jag vet inte vilka Takalen och DCboy är, jag bara utgick från att dom förmedlade förbundets inställning.

 

Jag hoppas förbundet inser att ni i detta fall engagerar er i pokerns bästa i första hand, och APK/Pierre's bästa i andra hand.

 

Om förbundet tar fighten oavsett vem som drabbas i det enkilda fallet är jag övertygad om att ni kommer att få en tillströmning av klubbar och medlemmar som alla sluter upp för kampen att få en sansat myndighetssyn på poker som tävlingssport.

 

Om det redan är så, ber jag förbundet om ursäkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilka Takalen och DCboy är, jag bara utgick från att dom förmedlade förbundets inställning.

 

Det rimliga vore väl att förbundets styrelse talar fölr förbundet, och inte några random internetanvändare. Förbundets styrelse är tydligt markerad med "Svenska Pokerförbundet" och med logga (dock inte alltid logag ser jag i Peders fall...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske denna händelse ändå kan vändas till något positivt för tävlingspokern på lång sikt.

 

Hoppas kloka herrar går ihop alldeles oavsett om man till vardags är engagerad i pf.nu/prosharks/wsop.info/svepof, är kändis, pokerproffs eller på något annat sätt har nån form av genomslagskraft i debatten.

 

Vi har väl alla samma mål och jag hoppas inte revirtänkande och omtanke om den egna domänen står ivägen för den gemensamma fienden: den svenska lagstiftningen.

 

Vi andra nobodys jobbar väl som alltid med att lobba för vår sak i vår egen omgivning, arbetskamrater, släktingar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart är det rätt att agera mot saker o ting som hotar pokerns utveckling oavsett om det råkar drabba en medlem eller ej.

Ett sånt förbund vill nog de flesta vara medlemmar i och stödja.

 

Jag var dock under intrycket att förbundet valde att stå utanför Halmstadfallet pga av att dom inte var medlemmar. Även följande citat fick mig att tro att förbundet bara hjälper sina medlemar:

 

SvePof har inget krav på sig att agera i sig, medlemmarna har sagt att klubbar och spelare som inte är anslutna inte är prioriterade.

 

Lite på samma sätt som att man inte får ut på försäkringen om man inte betalat för den...

samt:

Hej Pelle, jag tycker man bör vara medlem i förbundet för att få hjälp.

 

Jag vet inte vilka Takalen och DCboy är, jag bara utgick från att dom förmedlade förbundets inställning.

 

Jag hoppas förbundet inser att ni i detta fall engagerar er i pokerns bästa i första hand, och APK/Pierre's bästa i andra hand.

 

Om förbundet tar fighten oavsett vem som drabbas i det enkilda fallet är jag övertygad om att ni kommer att få en tillströmning av klubbar och medlemmar som alla sluter upp för kampen att få en sansat myndighetssyn på poker som tävlingssport.

 

Om det redan är så, ber jag förbundet om ursäkt...

 

Förbundet har, vid minst fem tillfällen talat med Halmstadfallets huvudman OCH också med hans advokat. Vid lika många tillfällen har vi uttryckt vår inställning att vilja hjälpa till.

Vi varje kontakttillfälle har också huvudmannen OCH hans advokat lovat att sända oss information i form av förundersökningsprotokoll, åtalet mm.

Detta har trots upprepade påminnelser inte skett.

 

Jag kan garantera att passiviteten inte ligger hos förbundet i den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilka Takalen och DCboy är, jag bara utgick från att dom förmedlade förbundets inställning.

 

Det rimliga vore väl att förbundets styrelse talar fölr förbundet, och inte några random internetanvändare. Förbundets styrelse är tydligt markerad med "Svenska Pokerförbundet" och med logga (dock inte alltid logag ser jag i Peders fall...)

 

Samtliga i styrelsen ska göra sina uttalanden med sitt för- och efternamn, och med förbundsloggan som extra markering att det är som styrelsemedlem man gör uttalandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga att jag inte hade haft för avsikt att få folk att tro att jag uttalade mig i förbundets namn.

Tyckte att det var ganska uppenbart, men om jag har missuppfattats vill jag be om ursäkt.

 

Däremot menar jag vekligen att förbundet inte har något ansvar inför arrangörer och spelare som inte är medlemmar.

Det innebär inte att förbundet aldrig ska hjälpa dessa, men jag anser att det är en fråga från fall till fall.

Det jag reagerade över var att det förväntades av förbundet att ingripa, trots att klubben i fråga inte är medlem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i att förbundet inte har något direkt ansvar gentemot någon icke-medlem, men att frågor som denna kan vara av intresse även för medlemmarna, varför den isf bör behandlas av förbundet.

 

Men som Peder säger så måste ju förbundet rimligen vara till för sina medlemmar. Det är ju inte en välgörenhetsorganisation som vissa pokerspelare donerar medlemsavgifter till för att främja andra pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inser att det finns två olika strategier att använda om man vill starta en organisation som företräder en intressesfär:

 

1. Man sätter ihop ett litet förbund, man deklarerar en rad saker man ämnar göra om bara folk o klubbar ansluter sig.

 

2. Man sätter igång direkt att göra de sakerna man har bildats för, gör man det bra nog så får det genomslagskraft och folk o klubbar ansluter sig.

 

 

Jämförelsen med en försäkring haltar tycker jag, om jag tecknar en brandförsäkring så fonderar jag pengar i ett försäkringskollektiv händelse av ekonomisk katastrof, jag stöder inte någon anti-brand-kommission som propagerar för säkrare brandskyddat material hos sofftillverkare....

 

Jämför hellre med någon som vill starta företag, man kan inte säga att jag startar upp om ni kommer o handlar. Man får starta upp och om mitt företag är bra nog så kommer folk o handlar.

 

Jag ser inte Svepof som en försäkringsfond där medlemmar fonderar pengar utifall man hamnar i problem.

Svepofs roll är väl att påverka makthavare, skapa opinion och organisera en gemensam front för att pokern accepteras i samhället som sund tävlingsform.

 

Jag trodde helt ärligt att Svepof var ett förbund som enbart stödde sina medlemmar o inga andra, Klingemos förklaring av Halmstadfallet gjorde det klart att jag hade fel.

 

Av döma av "random internetanvändare" här på forumet är det nog så att fler har samma åsikt som jag hade.

 

Skillnaden är bara att dom tycker det är rätt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inser att det finns två olika strategier att använda om man vill starta en organisation som företräder en intressesfär:

 

1. Man sätter ihop ett litet förbund, man deklarerar en rad saker man ämnar göra om bara folk o klubbar ansluter sig.

 

2. Man sätter igång direkt att göra de sakerna man har bildats för, gör man det bra nog så får det genomslagskraft och folk o klubbar ansluter sig.

 

Du har helt rätt...

...och de som beslutar om vilken väg man ska gå är medlemmarna.

Alltså, är man inte medlem kan man hamna i den situationen att förbundet inte hjälper en. Svårare än så är det inte.

 

Jämförelsen med en försäkring haltar tycker jag, om jag tecknar en brandförsäkring så fonderar jag pengar i ett försäkringskollektiv händelse av ekonomisk katastrof, jag stöder inte någon anti-brand-kommission som propagerar för säkrare brandskyddat material hos sofftillverkare....

 

Jämför hellre med någon som vill starta företag, man kan inte säga att jag startar upp om ni kommer o handlar. Man får starta upp och om mitt företag är bra nog så kommer folk o handlar.

 

Din liknelse haltar tyvärr också, eftersom det hela i så fall handlar om att man efterfrågat en av de tjänster som säljs, men utan att ha för avsikt att betala för den.

 

Jag trodde helt ärligt att Svepof var ett förbund som enbart stödde sina medlemmar o inga andra, Klingemos förklaring av Halmstadfallet gjorde det klart att jag hade fel.

 

Att du trodde att SvePof endst arbetade för sina medlemmar beror nog på att du är lat/ointresserad, eftersom det är ganska lätt att få information att så inte är fallet, exempelvis i det här forumet.

 

Av döma av "random internetanvändare" här på forumet är det nog så att fler har samma åsikt som jag hade.

 

Skillnaden är bara att dom tycker det är rätt.....

 

Till slut. Ja, jag tycker det är rätt att förbehålla sig rätten att prioritera sina medlemmar före icke-medlemmar. Med detta inte sagt att jag inte tycker det är bra att förbundet hjälper till i de fall de hittills har gjort det.

Men säg att något motsvarande händer ikväll, hos en ansluten klubb, då anser jag att det fallet bör prioriteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att Stat/Polis/Etc struntar i om "klubben" är medlem i Svepof lr nått liknande.

 

Så vore bättre att se till att förekommas än bli förekommen..dvs jobba för att såna här tillslag blir omöjliga, oavsett man är medlem lr inte.

 

Så det är iaf vad jag tycker man borde prata om...

 

Tack för lilla mig

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...