Bjorn_ Postad 26 Januari , 2005 Rapport Postad 26 Januari , 2005 Totalbet $1/2 Hold'em (3 handed) Bonushorande på crypto. Blev "tvungen" att starta ett nytt tiobord och med tanke på att det bara i det här skedet spelats typ 3-4 händer har jag inga reads på någonting. Brukar normalt sett inte spela shorthanded. Preflop: Hero is Button with A 2 Hero raises, SB calls, BB calls På tremanna känns Ax som en given raise preflop, speciellt på knappen. Flop: T 5 3 (6 SB) (3 players) Hero bets, button folds SB checks, BB checks, Hero bets, SB folds, BB calls Ingen träff men heller inga uppenbara scare cards. Skulle kunna ta frikortet här men det känns som att man sätter upp sig själv för ett riktigt svårt beslut på turn då. Möjligheten finns ju också att "A high" är bästa handen här. Turn: 5 (4 BB) (2 players) BB checks, Hero checks Väljer att ta frikortet här istället. Har han träffat femman eller tian (även trean om han är agro) väntar jag mig en checkraise här som jag vill undvika. River: 8 (4 BB) (2 players) BB checks, Hero checks Ingen hjälp här inte. Har mycket svårt att se att jag skall lyckas få ett par att lägga sig här och ser egentligen ingen chans att få syn av en sämre hand så det känns som att checka ned är enda rimliga alternativet. Results BB: shows [Qc Ks] (A Pair of Fives, King high) Hero: shows [Ad 2s] (A Pair of Fives, Ace high) Hero collected 4 BB from Main pot Antagligen spelar jag den här handen lite halvdåligt, är som sagt ingen van shorthanded spelare. Brukar normlat sett undvika det då jag inte tycker shorthanded passar min spelstil. /Bjorn Citera
Ector Postad 26 Januari , 2005 Rapport Postad 26 Januari , 2005 Nu spelar jag i o f s inte 1-2 utan lite högre, men jag skulle läst handen så här om det va på 5-10 eller högre i alla fall. När han inte checkraisar dig på floppen så måste du ju utgå från att A-hög står. 5 är ett bra turnkort men varför ge honom gratiskort till sina 6 outs som dessutom kan vara ännu flera. Du kan dessutom få många spelare att lägga en A hög på turn här på lägre nivåer så betta bara för den sakens skull. Många synar floppen med nästan vad som helst men inte turn om de inte har plockat upp fler outs. Synar han turn så bettar jag river också bara för att ge honom en chans att göra fel igen. Han kanske är inne på att syna ner med K hög här? Citera
raol Postad 26 Januari , 2005 Rapport Postad 26 Januari , 2005 Antagligen är väl den korrekta strategin att ibland checka och ibland betta på turn. Detta för att han inte ska veta att du har åtminstone ett par de gånger som du bettar. Detsamma på rivern, även om jag tror att check är det man ska göra allra oftast då. Citera
Hjort Postad 26 Januari , 2005 Rapport Postad 26 Januari , 2005 Preflopp: Jag har ju gjort en hel del turbosimmar på sistone och i 5-10 med $2-cappad rake så var A2o värt ungefär 1/250 stort bet mot två jämnbra motståndare i mörkarna. Så den är minst sagt rätt marginell att spela. Om dina motspelare spelar väldigt fel i mörkarna så kan den nog tänkas glida över i klart +EV. Om du kan utnyttja det fullt ut. Så här i efterhand så kan man ju konstatera att BB hade KQo och det är ju definitivt en potentiell trebetshand mot en tjuv på knappen. Vilket också hade gjort handen mycket obekväm att spela för dig. På floppen: Hepp, hålstegedrag, a-högt och check till dig så är det väl bara att beta. Möjligen (eller kanske rent av antagligen) är det fel mot riktigt kroniska checkraisare. Jag tror dock att det är en aning mer åt semibluffhållet än värdebetshållet, alltså att du i snitt ligger efter lite grann när du blir synad. Till skillnad från Ector så har jag sett rätt mycket passivt spel short-handed på både 5-10 och 10-20, så det skulle inte förvåna mig så mycket om någon bara synade med TPNK här, eller helt enkelt var för rädd för att höja med en hand som 65 eller A6. Men en fold och en syn är ju ändå ett trevligt resultat. På turn: Här förbättrar du faktiskt ditt läge en del eftersom en hel del av din motståndares möjliga par just försvann. Jag skulle beta här mot de allra flesta motståndare. Återigen mot trixiga check-raisenissar är det antagligen en bra idé att checka tillbaka. Om det är en passiv spelare så är det bara att hamra på. På rivern: Jag har väldigt svårt att se att du får bort en bättre hand, det skulle ju i så fall vara A9-AJ. Särskilt inte när du checkade på turn. Typisk hand att bara checka tillbaka med. Antagligen är väl den korrekta strategin att ibland checka och ibland betta på turn. Detta för att han inte ska veta att du har åtminstone ett par de gånger som du bettar. Jag är inte alls så säker på det. Efter vad jag lärt mig om optimal strategi så sker mixandet vid olika tröskelhänder och alla händer som är bättre eller sämre har en ren strategi. Jag har också sett varianter (Abduls grejer främst) där de starkaste och svagaste händerna spelas likadant. Detsamma på rivern, även om jag tror att check är det man ska göra allra oftast då. Jag har lite svårt att se nyttan av ett bet med en dålig A-hög när det checkas till en på rivern. Som jag ser det är det en typisk hand som är för bra för att bluffa och för kass för att valuebeta. Kan tänka mig att bluffhänderna startar någonstans vid Q-hög. Citera
Bjorn_ Postad 26 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 26 Januari , 2005 På floppen: Hepp, hålstegedrag, a-högt och check till dig så är det väl bara att beta. Känns ju lite pinsamt att erkänna det men jag missade faktiskt hålstegdraget, i alla fall nu när jag knappade in handen. Det förbättrar ju läget en del. Jag är inte alls så säker på det. Efter vad jag lärt mig om optimal strategi så sker mixandet vid olika tröskelhänder och alla händer som är bättre eller sämre har en ren strategi. Jag har också sett varianter (Abduls grejer främst) där de starkaste och svagaste händerna spelas likadant. För att det ska vara lönt att variera sig här krävs det ju också att fi är (tillräckligt) kapabel att utnytja långtidsinfon om hur man spelar. Min erfarenhet är att många på denna nivå inte är det. Jag har lite svårt att se nyttan av ett bet med en dålig A-hög när det checkas till en på rivern. Som jag ser det är det en typisk hand som är för bra för att bluffa och för kass för att valuebeta. Kan tänka mig att bluffhänderna startar någonstans vid Q-hög. Att checkarna är genomskinliga här gör ju inte direkt något, handen är ju slut då i vilket fall som helst. Det är ju betsen som mäste/bör vara varierade dvs innehålla en del bluffar. Ser inget problem med en distribution där bet kan betyda stål, sämsta paret eller rent skräp medans check alltid betyder högt kort. Han kan ju ändå inte utnytja den sistnämda infon. /Bjorn Citera
Recommended Posts