Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej !

Nederländska Antillerna tillhör EU. Det viktiga i frågeställningen är

dock om anordnaren av pokerspelet har ett lotteritillstånd utfärdat av ett

EU-land, det är detta som grundar till skattefrihet.

Med vänliga hälsningar

Lars-Erik Larsson

Skatteverket, Stockholm

Hej !

Det enda intressanta är var den juridiska person som är arrangör har sitt säte.

Med vänliga hälsningar

Lars-Erik Larsson

Skatteverket, Servicejouren

Hej !

Det förändrar inget. Licensen är det som styr.

Med vänliga hälsningar

Lars-Erik Larsson

Att man får motsägelsefulla uppgifter från olika personer på skatteverket är inget ovanligt. Att man får motsägelsefulla uppgifter av samma person på skatteverket är väl desto ovanligare. Han får ta och bestämma sig för vilket ben han ska stå på, lilla Lasse-Erik...

Det är så att det är den juridiska personen som är avgörande, och inte licensen, detta har diskuterats i den andra skattetråden, samt står att läsa i två olika skrivelser om poker-/lotterivinster på skatteverkets hemsida.

Skatteverket[/url'>]

Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land.

I det stycket nämns visserligen inget om licensen, men det behövs inte heller, eftersom det ju sägs att det är den juridiska personens hemvist som är avgörande.

De flesta Crypto-sajter är brittiska företag (som dock har sin licens utomlands) och är därmed skattefria, såvida de inte driver pokerverksamheten i ett dotterbolag utanför EU/EES. Skicka ett mail till den sajt du spelar på och fråga vilket bolag det är man som kund sluter avtal med (och i vilket land detta företag är hemmahörande) när man spelar poker hos dem. Delge gärna infon i tråden med listan över skattefria sajter.

• Svars 208
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
En anledning till krångel är att om man bara ser till vilket företag man sluter avtal med så kan vem som helst starta en agentur inom EU, som man sluter avtal om spel på utomeuropeiska sajter med. Då blir alla utomeuropeiska sajter skattefria, och det konstituerar skatteflykt.

Vilket är både lagligt och otillåtet, lustigt nog.. :shock:

Reglerna tar säkert hänsyn till fler aspekter än en, troligen är det någonting liknande lagvalsfrågan inom IP-rätten (ren spekulation, men sånt är kul :)) , dvs att det väsentliga är var den för avtalet karakteristiska prestationen utförs. Vilket är ganska lätt att avgöra i fråga om internationella köp, men desto krångligare i fråga om internet-poker. Att inga rättsfall finns på området gör saken inte bättre.

Du kan inte starta ett företag/en agentur som driver pokerverksamhet hur som helst inom EU. Detta måste du ha licens för, vilket bara kan fås på Gibraltar och Malta. Har du licens på Gibraltar så måste du också driva all verksamhet där. Har du licens på Malta så finns den i olika klasser, där en klass innebär att du måste bedriva all verksamhet på Malta, och en annan klass innebär att du är en portal/ett skin till en utrikisk sajt. I det sistnämda fallet är det dock alltid det utländska företaget, och inte det Maltianska (?), som kunden sluter ett avtal med, så det är fortfarande skattepliktigt.

Postad
Du kan inte starta ett företag/en agentur som driver pokerverksamhet hur som helst inom EU. Detta måste du ha licens för, vilket bara kan fås på Gibraltar och Malta. Har du licens på Gibraltar så måste du också driva all verksamhet där. Har du licens på Malta så finns den i olika klasser, där en klass innebär att du måste bedriva all verksamhet på Malta, och en annan klass innebär att du är en portal/ett skin till en utrikisk sajt. I det sistnämda fallet är det dock alltid det utländska företaget, och inte det Maltianska (?), som kunden sluter ett avtal med, så det är fortfarande skattepliktigt.

Det jag hade i åtanke var snarare någon som agerar som kommissionär/agent, dvs sluter avtal i eget namn för annans räkning.

Om tex jag är kommissionär för PokerStars så sluter du de facto avtal med mig, men jag bedriver ingen pokerverksamhet, utan den biten sköts helt och hållet av dem. Avtalet resulterar i att du spelar på PokerStars klient. Det enda som skiljer från normalfallet (att du sluter avtalet direkt med dem) är att det har tillförts en mellanman. Denna konstruktion får som enda effekt att kringgå lagstiftningen, vilket aktualiserar skatteflyktslagen (vilken säger att sådan skatteflykt är laglig men otillåten...).

Nåt sånt, men det hela är rätt luddigt i mitt huvud, så jag kan vara ute o cykla. Bara lite allmänna resonemang om en av många saker som kan ligga bakom att det är så klurigt som det är.

Postad
Luddig text ;)

Jo, men det går inte. Du sluter alltid avtal med det företag som driver verksamheten. En agent eller liknande kan visserligen få kommission, men han får inte sluta något avtal med någon om pokerverksamhet utan att ha licens för det. Och om han har licens, så måste han antingen 1) driva pokern i egen regi eller 2) slussa vidare kunderna till det företag som driver pokern och som man som kund sluter avtal med.

Ta HeyPoker (Malta) t.ex., de är en portal till 24h (Costa Rica), vilka du sluter avtalet med, och vilka även driver pokerverksamheten. Men det är lätt att anta att det är ett Maltaföretag man sluter ett avtal med och att det skulle vara skattefritt, men så är inte fallet.

Postad
Att man får motsägelsefulla uppgifter av samma person på skatteverket är väl desto ovanligare.

Nej, inte ovanligt. Det är med all sannolikhet med beräkning ochså, alltid lurar det någon att göra fel och som sedan kan åläggas straffskatt.

Postad

Skickande in följande till skatteverket förra veckan:

Hej Skatteverket,

Jag tycker det är svårt att förstå vad som gäller. Skapar jag ett konto och laddar hem en pokerklient på ett till exemepl Brittisk vadslagningsfirma som har sitt huvudkontor i Storbritannien men hyr en pokertjänst av ett utomstående företag som har sin SPELlicens utan för EU/ESS så är det väl fortfarande så att att MITT avtal är mellan mig och den brittiska vadslagningssiten?

Nedan är olika citat i olika svar från Skatteverket.

"Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land."

"Nederländska Antillerna tillhör EU. Det viktiga i frågeställningen är dock om anordnaren av pokerspelet har ett lotteritillstånd utfärdat av ett EU-land, det är detta som grundar till skattefrihet."

"Det enda intressanta är var den juridiska person som är arrangör har sitt säte."

"Det förändrar inget. Licensen är det som styr."

"Efter en dom har dock EG-domstolen förklarat att EG-rätten hindrar EU-länder att beskatta inkomster på vinster i andra EU-länder om samma vinst skulle ha varit skattefri i det egna landet. Därför ska vinster på pokerspel som anordnas inom EU/EES-området inte inkomstbeskattas."

Det sista citatet är riktigt intressant, det säger ju mer eller mindre att var spellicensen finns inte spelar någon roll, inte ens huvudkontoret?

Vore tacksam för ett definitivt svar. Detta är något som diskuteras flitigt i skrivande stund på olika forum runtom på nätet.

Med vänlig hälsning

Linus Lindström

Och fick detta svaret idag:

Hej !

Jag återkommer när Rättsavdelningen har samlat ihop sig för ett uttalande, ev. styrsignal ang. detta.

Med vänliga hälsningar

Lars-Erik Larsson

Jag återkommer så snart jag fått ytterligare ett svar.

Postad
Det enda intressanta är var den juridiska person som är arrangör har sitt säte /…/ Licensen är det som styr
Aningen komiskt.

Jag återkommer när Rättsavdelningen har samlat ihop sig för ett uttalande, ev. styrsignal ang. detta.

Fråga honom när dom beräknas göra det

Postad

Jag tycker det är svårt att förstå vad som gäller. Skapar jag ett konto och laddar hem en pokerklient på ett till exemepl Brittisk vadslagningsfirma som har sitt huvudkontor i Storbritannien men hyr en pokertjänst av ett utomstående företag som har sin SPELlicens utan för EU/ESS så är det väl fortfarande så att att MITT avtal är mellan mig och den brittiska vadslagningssiten?

I exemplet du beskriver så är det den tredje parten (d.v.s. det utomstående företaget som driver pokerverksamheten) som du sluter ett avtal med och inte det brittiska företaget. Det enda kluriga är att hitta den infon i ett eventuellt avtal, vilket inte alltid är det lättaste, om man ens lyckas hitta avtalet då förstås...

Postad

från WorldPx.com FAQ (den rakefria siten).

Are you licensed?

Yes, World Poker Exchange is licensed and regulated by the government of Antigua and Barbuda, a sovereign nation in the Eastern Caribbean. We are wholly located in Antigua and run our entire operation from here. This is not just a remote server location for us. The government of Antigua and Barbuda takes regulation of the offshore wagering industry very seriously. Not just any company can get a license here.

ganska kört att det skulle vara skattefritt, eh?