Gå till innehåll

PLO8 - Gata för gata


Recommended Posts

Hand #135060554 vid bordet: Harry 1

Startad: Thu Oct 26 17:10:27 2006

 

iamivar sitter på plats 1 med 1524.61

Charibert sitter på plats 3 med 1441.41

ingrid sitter på plats 4 med 2361.54

Monster669 sitter på plats 5 med 411.38

Rafael sitter på plats 6 med 125.50

Ottan sitter på plats 7 med 540.25

Dunken87 sitter på plats 8 med 1009.10

vidur sitter på plats 9 med 1070.24

jeanjack sitter på plats 10 med 400.95

 

Rafael satsar s mörken 5.00

Monster669 satsar l mörken 2.50

 

Monster669: --, --, --, --

Rafael: --, --, --, --

Ottan: --, --, --, --

Dunken87: --, --, --, --

vidur: --, --, --, --

jeanjack: --, --, --, --

iamivar: Ac, Qh, Kd, 4h

Charibert: --, --, --, --

ingrid: --, --, --, --

 

Pre-flop:

 

Ottan: Syna 5.00

Dunken87: Lägger mig

vidur: Lägger mig

jeanjack: Lägger mig

iamivar: Höj 22.50

Charibert: Lägger mig

ingrid: Syna 22.50

Monster669: Syna 22.50

Rafael: Syna 22.50

Ottan: Syna 22.50

 

Preflop får ni inte bestämma så mycket över. Jag raisar en halvdassig hand i skaplig position efter en limper, då jag tror mig kunna få position handen igenom på det sättet. Mot inte allt för många spelare så tror jag handen kan ha hyffsat värde. Syn är inte aktuellt, och tycker man om att spela händer så är raise roligare än fold, right?

 

Flop (Board: Qs, Jd, 2s):

 

Monster669: Passa

Rafael: Passa

Ottan: Satsa 30.00

iamivar: ?

 

Potten ligger på 115kr och utg mesbetar ut 1/4. Vad betyder det på denna dragvänliga bräda?

 

Vi har prickat TPTK med hålstege och r-r seminötlåg. Vad gör vi?

 

UTG är en relativt svag spelare som jag brukar kunna ta pengar av. Han är inte jättedålig, men ej heller speciellt bra på att veta när hans händer har värde/mindre värde och synar således ner en del för mycket. Han är dock inte bland de värsta vid bordet.[/i]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TPTK och hålstege är vad du har att komma med i PLO. Du har alltså med tur 4 outs för att få nöthanden men troligen 3 för någon har färgdraget. Du kan inte få färg och måste säkerligen få RR kåk eller pricka en hålstege för att vinna. Dessutom sitter det en bakom dig plus två som checkade för att eventuellt checkraisa. Jag kan inte se vad du ska med och göra här så jag säger fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TPTK och hålstege är vad du har att komma med i PLO. Du har alltså med tur 4 outs för att få nöthanden men troligen 3 för någon har färgdraget. Du kan inte få färg och måste säkerligen få RR kåk eller pricka en hålstege för att vinna. Dessutom sitter det en bakom dig plus två som checkade för att eventuellt checkraisa. Jag kan inte se vad du ska med och göra här så jag säger fold.

 

Jag spelar PLO8, och eftersom att majoriteten av händer (men inte alla)som spelas max innehåller 1 kort mellan 9 och K så blir förutsättningarna rätt annorlunda. Floppen är således väldigt okoordinerad, vilket den inte hade varit i PLO då det självklart är en blixtmuck.

 

Psatiw: Mjo, det är nog ungefär det som spelet går ut på. Men har tycker jag mig faktiskt ha hittat en gråzon gällande huruvida floppen passar dugligt eller inte :)

 

Det kan nog tilläggas att jag är lite för stolt för att lägga mig för ett fjantbet när jag pottat pre och faktiskt träffat något av värde. Fold är nog det enklaste alternativet, ja, men finns det något annat (bra) sätt att spela den här handen på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många dåliga kort och få nötkort, dessutom är många med i potten så många drag och händer är möjliga.

 

Hade gjort en relativt enkel fold, trots mesbeten.

 

Okej, det verkar som att ingen direkt håller med mig, och att ingen heller riktigt förstår vart jag vill komma. Så jag får väl ta och berätta hur mina tankegångar gick.

 

Vad vill UTG ha ut med sitt mjölkbet på denna dragvänliga flopp?

 

Jag sätter då honom inte på set eller QJ iaf, då han antingen borde c/r'at dem eller pottat rakt ut. Att beta sådär är som att be om att bli utdragen.

Eftersom det inte finns några mer vettiga händer så sätter jag honom alltså på ett hyffsat starkt drag.

 

Vi har dock kvar problemet med att vår hand står sig väldigt dåligt mot flera spelare eftersom att vi har endast tre nötouts, så vad gör vi?

Att syna känns som det klart sämsta alternativet. Eftersom att jag tror att jag har en bättre hand än UTG så raisar jag dels värde, dels för att isolera, och dels för att försäkra mig om postion i handen. Jag håller dock bettet relativt litet för att enkelt kunna smyga undan vid vidare action.

 

Om någon av de andra fi vaknar till liv så har jag ett enkelt kast vid muthugg. Vid flatcall kan jag checka bakom på turn och ta gratiskort för att med lite tur fylla stegen eller sätta r-r lågen.

 

Är resonemanget gravt -EV eller finns det någon vidare poäng med spelet?

 

Såhär utvecklade sig iaf handen:

 

Hand #135060554 vid bordet: Harry 1

Startad: Thu Oct 26 17:10:27 2006

 

iamivar sitter på plats 1 med 1524.61

Charibert sitter på plats 3 med 1441.41

ingrid sitter på plats 4 med 2361.54

Monster669 sitter på plats 5 med 411.38

Rafael sitter på plats 6 med 125.50

Ottan sitter på plats 7 med 540.25

Dunken87 sitter på plats 8 med 1009.10

vidur sitter på plats 9 med 1070.24

jeanjack sitter på plats 10 med 400.95

 

Rafael satsar s mörken 5.00

Monster669 satsar l mörken 2.50

 

Monster669: --, --, --, --

Rafael: --, --, --, --

Ottan: --, --, --, --

Dunken87: --, --, --, --

vidur: --, --, --, --

jeanjack: --, --, --, --

iamivar: Ac, Qh, Kd, 4h

Charibert: --, --, --, --

ingrid: --, --, --, --

 

Pre-flop:

 

Ottan: Syna 5.00

Dunken87: Lägger mig

vidur: Lägger mig

jeanjack: Lägger mig

iamivar: Höj 22.50

Charibert: Lägger mig

ingrid: Syna 22.50

Monster669: Syna 22.50

Rafael: Syna 22.50

Ottan: Syna 22.50

 

Flop (Board: Qs, Jd, 2s):

 

Monster669: Passa

Rafael: Passa

Ottan: Satsa 30.00

iamivar: Höj 110.00

ingrid: Lägger mig

Monster669: Lägger mig

Rafael: Lägger mig

Ottan: Syna 110.00

 

Turn (Board: Qs, Jd, 2s, 7d):

 

Ottan: Passa

iamivar: ???

 

Turn blankar, men vi plockar upp vårat lågdrag. Vad gör vi? Notera att Fi endast har lite drygt ett pottbet kvar i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...