Gå till innehåll

Fel personlighet för poker?


Richthofen

Recommended Posts

Hej!

Jag är en så kallad känslomänniska. Fördelen är att jag är bra på att läsa andra spelares intentioner vid bordet men den stora nackdelen är att jag lätt tiltar bort en massa i frustration över en misslyckad idiotisk bluff eller dylikt (som typ kostade en tredjedel av stacken). Jag har aldrig gått plus under någon längre period men fortsätter att intala mig själv att jag nu har fått så mycket erfarenhet att jag bör kunna spela bättre än tidigare. Det är skälet till att jag inte slutar med nätpoker trots att min personlighet uppenbarligen inte lämpar sig för poker ;)

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till mig själv att jag nu ska spela disciplinerat och skärpt och inte ta några onödiga risker. Men när jag väl sitter där så rycks jag alltför lätt med och tappar så att säga kontrollen över min mentalitet och de uppgjorda principerna.

 

Så nu är min fråga om ni tror att en "känslomänniska" någonsin kan få tillräcklig kontroll över

sig själv för att kunna gå plus i längden? Det är väl en dum och patetisk fråga men jag tycks inte kunna hålla disciplinen uppe i timme efter timme hur mycket jag än vill. Hur lyckas ni vinnande spelare hålla er till era kloka principer under alla omständigheter? (går det verkligen??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 112
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

spela kortare perioder, 1-2 timmar man behöver inte grinda flera timmar på en gång.

Men kruxet är att man ju ogärna lämnar ett riktigt hotseat när man väl har chansen att fixa storkovan. Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation. Eller att lämna när man mest har förlorat vid ett bord eftersom man tänker att det borde vända när som helst. Jag tror att de flesta känner igen sig i det här så det borde finnas någon form av tänkesätt för att upprätthålla disciplinen. Något slags mental morot ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation.

Till att börja med så krävs det oerhörd självdisciplin för att som Aron Ralson såga av sin egen arm med en slö pennkniv och sedan promenera ett par mil tillbaka till civilisationen. För att sluta spela vid ett pokerbord är allt som krävs att du klickar på musen två gånger, i extrema fall tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation.

Till att börja med så krävs det oerhörd självdisciplin för att som Aron Ralson såga av sin egen arm med en slö pennkniv och sedan promenera ett par mil tillbaka till civilisationen. För att sluta spela vid ett pokerbord är allt som krävs att du klickar på musen två gånger, i extrema fall tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela kortare perioder, 1-2 timmar man behöver inte grinda flera timmar på en gång.

Men kruxet är att man ju ogärna lämnar ett riktigt hotseat när man väl har chansen att fixa storkovan. Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation. Eller att lämna när man mest har förlorat vid ett bord eftersom man tänker att det borde vända när som helst. Jag tror att de flesta känner igen sig i det här så det borde finnas någon form av tänkesätt för att upprätthålla disciplinen. Något slags mental morot ;)

 

Du svarade själv på din fråga i ditt första inlägg med:

 

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till mig själv att jag nu ska spela disciplinerat och skärpt och inte ta några onödiga risker. Men när jag väl sitter där så rycks jag alltför lätt med och tappar så att säga kontrollen över min mentalitet och de uppgjorda principerna.

 

På mig och rätt många andra fungerar att ta paus t.ex efter en eller två timmar.

Det är bra att ta t.ex en kort rask promenad úte i friska luften och sedan efter

10-15 minuter fortsätta håva hem pengar med nya krafter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation.

Till att börja med så krävs det oerhörd självdisciplin för att som Aron Ralson såga av sin egen arm med en slö pennkniv och sedan promenera ett par mil tillbaka till civilisationen. För att sluta spela vid ett pokerbord är allt som krävs att du klickar på musen två gånger, i extrema fall tre.

Man skulle kunna påstå att du tog i från tårna där 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela kortare perioder, 1-2 timmar man behöver inte grinda flera timmar på en gång.

Men kruxet är att man ju ogärna lämnar ett riktigt hotseat när man väl har chansen att fixa storkovan. Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation. Eller att lämna när man mest har förlorat vid ett bord eftersom man tänker att det borde vända när som helst. Jag tror att de flesta känner igen sig i det här så det borde finnas någon form av tänkesätt för att upprätthålla disciplinen. Något slags mental morot ;)

 

Du svarade själv på din fråga i ditt första inlägg med:

 

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till mig själv att jag nu ska spela disciplinerat och skärpt och inte ta några onödiga risker. Men när jag väl sitter där så rycks jag alltför lätt med och tappar så att säga kontrollen över min mentalitet och de uppgjorda principerna.

 

På mig och rätt många andra fungerar att ta paus t.ex efter en eller två timmar.

Det är bra att ta t.ex en kort rask promenad úte i friska luften och sedan efter

10-15 minuter fortsätta håva hem pengar med nya krafter.

Tack för det vettiga svaret. Man borde särskilt ta en promenad efter en onödig förlust (men det är lätt att skriva i förväg, inte sant?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela kortare perioder, 1-2 timmar man behöver inte grinda flera timmar på en gång.

Men kruxet är att man ju ogärna lämnar ett riktigt hotseat när man väl har chansen att fixa storkovan. Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation. Eller att lämna när man mest har förlorat vid ett bord eftersom man tänker att det borde vända när som helst. Jag tror att de flesta känner igen sig i det här så det borde finnas någon form av tänkesätt för att upprätthålla disciplinen. Något slags mental morot ;)

 

Det finns alltid nått jävla krux. Gör som Gunnarn säger och spela kortare perioder (Dvs bara så många beats du orkar med, eller så länge du kan hålla fokus.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyckas ni vinnande spelare hålla er till era kloka principer under alla omständigheter? (går det verkligen??)

 

Går ju inte under alla omständigheter ibland tiltar ju vem som helst...

 

Tror dom flesta vinnande spelarna (på låga nivåer) gillar pengarna mer än själva spelet och på så sätt har lättare att hålla sig borta från tilten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela kortare perioder, 1-2 timmar man behöver inte grinda flera timmar på en gång.

Men kruxet är att man ju ogärna lämnar ett riktigt hotseat när man väl har chansen att fixa storkovan. Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation. Eller att lämna när man mest har förlorat vid ett bord eftersom man tänker att det borde vända när som helst.

 

Behövs inte så mycket diciplin, bestäm innan hur länge du ska spela.

 

Själv spelar jag ytterst sällan längre än 1-1/2 timma åt gången, sen skiter jag i om jag krossar eller förlorar för jag VET att jag börjar slaskspela efter ca.en timme. fattar inte varför men tydligen funkar jag så.

 

Om jag inte hade den här regeln så skulle jag aldrig klarat av att spela ett vinnande spel.

Sen räcker det att ta en paus på 1-2 timmar,sen kör jag på igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungera som arbetsgivare och allmänt sur och grinig chef, anställ därefter lillebrorsan eller annat lämpligt offer. sedan FÖRE du sätter dej och spelar skriver du ett kontrakt med honom där hans arbetssysslor består av att dra i strömbrytarn varannan timme eller när han hör ett ohyggligt vrål innifrån ditt rum/bostad utan risk för att bli återbetalningsskyldig de gånger du trycker allin men glömmer en dollar och datorn dör när moståndaren ställer dej

 

Juste glömde tillägga att han har rätt till risktillägg på lönen och bur som kan låsas innifrån då hans tilltag kanske inte är så uppskattande just för stunden.

 

Lycka till! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina två cent är att det tyvärr (eller som tur är) finns ett stort antal personer som inte har den personlighet som krävs för att lira. Det beror mycket på hur man reagerar på olika händelser och sånt är väldigt svårt att påverka själv. Om man instinktivt börjar spy ur sig marker och inte kan sluta efter några dryga händer är det väldigt svårt att göra något åt saken. Det är många här som kommer med välmenande råd, men om man inte har den självkontroll som krävs så hjälper inte de råden särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antingen växer man ifrån tilt eller inte, du har inte gjort det och kommer förmodligen inte göra det, lägg ner pokern!

 

Edit: blir lika förvånad varje gång, hur folk uppmanar andra att fortsätta spela även fast de postar i denna forumdelen. inners inne vill dem förmodligen få det bekräftat att dem bör lägga ner pokern. jag tror ni bara förvärrar hans situation genom att ge honom tips som han uppenbarligen inte kommer att kunna hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har något av samma problem när det gäller tilt. Jag kan vissa gånger klara mig men ibland krävs de inte mycket för att få mig på maxtilt . De räcker med att jag haft motgång i två händer under kort tid så kommer den krypandes, den byggs liksom upp. Oftast i de stadiet kommer handen där bägaren rinner över och försätter mig i maxtilt där jag hänsynslöst kan blåsa 2-4 inköp på rent adrenalin.

Oftast är de motspelarens aktion som gör mig så förbaskat arg att jag kokar av ilska att jag exploderar i ett gigantisk vulkanutbrott. Jag har slått sönder stolar, flertal möss, soffbord i ren bärsärkagång. Detta händer inte jätteofta men iaf en gång i månaden minst.

För övrigt är jag en hyfsat vinnande spelare som spelar 05/1 usd men har också funderat på hur jag ska radera tilten ut mitt spel.

Som postaren skriver tror jag att det har med min personlighet att göra, jag blir lätt uppretad och svårt att hålla kylan eller tålamodet när det blåser motvind eller när nånting retar mig.

Hade jag varit jätteseriös med pokern hade jag nog skaffat mig en mental coach för att kommer över detta problem men kanske finns de andra sätt?

 

 

" Tilt är INTE en del av poker "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela kortare perioder, 1-2 timmar man behöver inte grinda flera timmar på en gång.

Men kruxet är att man ju ogärna lämnar ett riktigt hotseat när man väl har chansen att fixa storkovan. Det krävs oerhörd självdisciplin att lämna en så fördelaktig situation. Eller att lämna när man mest har förlorat vid ett bord eftersom man tänker att det borde vända när som helst.

 

Behövs inte så mycket diciplin, bestäm innan hur länge du ska spela.

 

Själv spelar jag ytterst sällan längre än 1-1/2 timma åt gången, sen skiter jag i om jag krossar eller förlorar för jag VET att jag börjar slaskspela efter ca.en timme. fattar inte varför men tydligen funkar jag så.

 

Om jag inte hade den här regeln så skulle jag aldrig klarat av att spela ett vinnande spel.

Sen räcker det att ta en paus på 1-2 timmar,sen kör jag på igen.

Tack för ett mycket tänkvärt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungera som arbetsgivare och allmänt sur och grinig chef, anställ därefter lillebrorsan eller annat lämpligt offer. sedan FÖRE du sätter dej och spelar skriver du ett kontrakt med honom där hans arbetssysslor består av att dra i strömbrytarn varannan timme eller när han hör ett ohyggligt vrål innifrån ditt rum/bostad utan risk för att bli återbetalningsskyldig de gånger du trycker allin men glömmer en dollar och datorn dör när moståndaren ställer dej

 

Juste glömde tillägga att han har rätt till risktillägg på lönen och bur som kan låsas innifrån då hans tilltag kanske inte är så uppskattande just för stunden.

 

Lycka till! :lol:

Hm.. tål att tänkas på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina två cent är att det tyvärr (eller som tur är) finns ett stort antal personer som inte har den personlighet som krävs för att lira. Det beror mycket på hur man reagerar på olika händelser och sånt är väldigt svårt att påverka själv. Om man instinktivt börjar spy ur sig marker och inte kan sluta efter några dryga händer är det väldigt svårt att göra något åt saken. Det är många här som kommer med välmenande råd, men om man inte har den självkontroll som krävs så hjälper inte de råden särskilt mycket.

Jo men åtminstone två av de råd jag nu har fått kan mycket väl få mig till att sätta en tidsgräns för mitt spel. Jag borde köpa en äggklocka som jag slaviskt måste rätta mig efter, oavsett situation vid bordet. Sedan måste jag ju inte sluta helt för dagen men för stunden vilket kan vara nog så effektivt. Jag uppskattar verkligen era seriösa svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har något av samma problem när det gäller tilt. Jag kan vissa gånger klara mig men ibland krävs de inte mycket för att få mig på maxtilt . De räcker med att jag haft motgång i två händer under kort tid så kommer den krypandes, den byggs liksom upp. Oftast i de stadiet kommer handen där bägaren rinner över och försätter mig i maxtilt där jag hänsynslöst kan blåsa 2-4 inköp på rent adrenalin.

Oftast är de motspelarens aktion som gör mig så förbaskat arg att jag kokar av ilska att jag exploderar i ett gigantisk vulkanutbrott. Jag har slått sönder stolar, flertal möss, soffbord i ren bärsärkagång. Detta händer inte jätteofta men iaf en gång i månaden minst.

För övrigt är jag en hyfsat vinnande spelare som spelar 05/1 usd men har också funderat på hur jag ska radera tilten ut mitt spel.

Som postaren skriver tror jag att det har med min personlighet att göra, jag blir lätt uppretad och svårt att hålla kylan eller tålamodet när det blåser motvind eller när nånting retar mig.

Hade jag varit jätteseriös med pokern hade jag nog skaffat mig en mental coach för att kommer över detta problem men kanske finns de andra sätt?

 

 

" Tilt är INTE en del av poker "

Nu kan t o m jag lämna ett litet tips som du väl iochförsig redan är medveten om nämligen att somliga spelare gör sitt bästa just för att få en att tilta. När man precis har förlorat en rejäl pott så börjar de kaxa och tala om hur usel man är på poker. Knappast bara för att de känner för att jävlas utan med en tydlig avsikt som tyvärr ofta får avsedd effekt. Detta för att man just då är så jävla förbannad på sig själv p g a en idiotisk bluff eller på idioten som synade jättebettar med 8 3 och fixar tvåpar med rivern :evil:. Sedan kan man ju fråga sig varför man alltid har sån otur när tilten väl har skenat iväg? Man försöker desperat komma tillbaka men så raderas istället hela stacken för att motspelaren har ett sanslöst flyt. Nu syftar jag inte på att man själv spelar dåligt utan på att ens egna tur med korten alltid är som bortblåst i samband med tilt. Men det är klart, när man spelar dåligt är man inte heller värd någon tur ;) (observera självkritiken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antingen växer man ifrån tilt eller inte, du har inte gjort det och kommer förmodligen inte göra det, lägg ner pokern!

 

Edit: blir lika förvånad varje gång, hur folk uppmanar andra att fortsätta spela även fast de postar i denna forumdelen. inners inne vill dem förmodligen få det bekräftat att dem bör lägga ner pokern. jag tror ni bara förvärrar hans situation genom att ge honom tips som han uppenbarligen inte kommer att kunna hålla.

Tack för omtanken men jag tror att mantrat "sluta spela" är ett ganska ineffektivt sätt att få någon att sluta upp med sitt i många fall största intresse. Svaren på min förfrågan kan däremot få mig att undvika tilt-och-spela-bort-inköp-efter-inköp-situationer genom bättre principer och rutiner för själva spelandet. Det krävs en übermensch-retoriker för att få mig att sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så lägger du ner en massa tid på att bli bra istället. Vet du vad som är rätt, och vill spela rätt. Så kommer du inte "tilta" lika ofta.

 

Jag förstår att vissa bra spelare kan ha problem med tilt. Jag tror bara att många mindre bra spelare, skyller på tilt. När det egentligen handlar om skills.

 

(Jag påstår inte att du är kass för det har jag ingen aning om.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...