Gå till innehåll

NLT - SH, flopbeslut mot duktig LAG


psatiw

Recommended Posts

NL200

 

Fi är en för nivån väldigt duktig och jobbig LAG, som jag spelat en del med förut. Han har bra timing, gör ofta att man får ta jobbiga beslut och verkar inte tilta med nån större frekvens.

 

Jag har vid bordet också en LAG-image, men mot just fi har jag under den här sessionen ingen history. Vi har spelat några potter emot varandra, men inget märkvärdigt har hänt. Han borde dock ha hyffsad koll på mig sen tidigare.

 

Fi har nyligen blivit utdragen i en halvstor pott, men jag är som sagt mer eller mindre säker på att han inte tiltar.

 

Fi sitter på knappen, jag på BB.

 

Button: $240

HERO täcker.

 

HERO: :Kd::6c:

 

Preflop:

 

1 fold

UTG+1 raise 8

1 fold

Button raise 28

1 fold

HERO raise 76

UTG+1 fold

Button call

 

Flop: (~$164, 2 players)

:Kc::3h::5s:

 

HERO check.

Button shove.

 

Har en del tankar kring handen själv, men vill ha input av andra innan jag skriver nåt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag förstår inte riktigt spelet preflop. Du skriver dock att du har lite tankar kring handen, så jag får väl avvakta tills du skrivit ner dom. Nu när du iaf träffar K, så är det väl bara att köra på? Annars förstår jag inte alls varför du spelar handen. Så, syn i sådana fall.

 

//Myt4z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instacall.

 

Om han är en kompetent LAG så vet han att du representerar en mycket stark hand preflop. På en K-hög flop kan han tänka antingen att han vet att du vet att han tror att du har minst AK (och alltså bör vika eftersom han pushar in i dig när han VET att du har minst AK), samt att din check mycket väl kan vara något i stil med QQ.

 

Jag synar blixt, har han det så köper jag in en fyra på turn och sjua på rivern för stegen.

 

Som du själv skriver på din äckliga MSN - vad för händer med en K synar han bara pre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop är ju, eh, sexigt...

 

Floppen blir ju lurigt. Har nog faktiskt aldrig själv lyckats investera 30% av stacken ur position med en sådan skräphand och lyckats träffa toppar, så min erfarenhet av sådana situationer är väl inte så stor. Han kan ha synat preflop med en halvmedioker hand utan att ha odds bara för att han vet att han kan trycka bort dig på floppen om du checkar. Kan väl tänkas vara så om det är en duktig LAG. Å andra sidan är brädan så torr att bluffsannolikheten går ner, och om han har något i stil med QQ/JJ borde han checka efter. Tror faktiskt inte du har honom slagen 1/3 av gångerna här, så jag hade nog lagt. Men bara i teorin förstås, min stolthet hade förbjudit mig att lägga toppar med 30% instoppat preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol alltså, den här sitsen skulle jag aldrig sätta mig i.

 

Dum fråga när man ser denna hand men hur lösa är ni egentligen? Brukar du slå om med 78s? Brukar han syna omslag med 35s?

 

Hur ofta brukar du checka när du träffat? Han kan vara på en råbluff men nånstans måste han väl tro att du har en legitim hand eller?

 

AK som vill ta hem potten nu eller PP under K som hoppas du inte träffat när du checkar. Skulle aldrig hamna här så kan inte ge svar, bara funderingar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vilken sits. Känns verkligen som att man måste syna fast det verkligen tar emot.

 

Det som är lite avgörande tycker jag är vad du tänker på flopp. Squeeze pre ur pos är ju rätt bra om man tror folk lägger men mot en LAG du vet kan syna med rätt bred HD? Men floppen som sagt, checkar du inte rakt ut just för att få han att beta? Antar att du inte vill checka den hela vägen ut iaf. Isåfall är det väl bara att syna även om jag tror vi är efter ganska ofta här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min read säger att psatiw synade, vann och fick whine emot sig i chatten och därför postade handen här för att kolla om hans floppsyn var fiskig eller inte. Nära sanningen? :roll:

 

Men om vi ska vara allvarliga så är ju hans floppspel rätt underligt faktiskt. Ser inte riktigt varför han skulle pusha här med en vettig hand (AK+)?

 

Jag hade nog synat eftersom vi tryckte in så mycket pre och att hans floppspel känns skumt rent spontant. Ger ju skön image också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, några kommentarer på det som skrivits än så länge. Väntar med att skriva mer än detta nu dock, om det skulle komma mer input.

 

Hm, jag förstår inte riktigt spelet preflop.

 

Värdehöjer mitt monster förstås. ;)

Äh, preflopspelet gör jag ju inte allt för frekvent, men tanken med det är ju förstås att dels sno potten och dels att balansera min 4-betsrange från mörkarna (annars är det ju alltid helt transparent vad jag har). Att jag valde just det här läget är ju för att jag vet att knappens/fi's 3-betsrange där är ganska vid, så han kommer vara tvungen att folda en hel del av gångerna, så länge jag inte gör det här spelet för ofta. Att jag gör det med just en skräphand är ju för att stackarna är av karaktären att jag ska slippa tänka om nån av tomtarna får för sig att pusha pre.

 

På en K-hög flop kan han tänka antingen att han vet att du vet att han tror att du har minst AK (och alltså bör vika eftersom han pushar in i dig när han VET att du har minst AK), samt att din check mycket väl kan vara något i stil med QQ.

 

Utan att gå in djupare på det, så checkar jag ungefär 100% av mina händer där. Så om min "legitima range" är JJ/QQ+ och AK ungefär är det ju en större del händer som han inte kommer att få bort än han kommer att lyckas emot.

 

Som du själv skriver på din äckliga MSN - vad för händer med en K synar han bara pre?

 

Precis. Jag känner mig väldigt säker på att pushar eller foldar AK pre, nästan alltid det tidigare. Den enda K hand han "kan" ha här är KK, och risken att han sitter på KK när jag har en K och en är på bordet är mindre än de övriga händerna.

 

Han kan ha synat preflop med en halvmedioker hand utan att ha odds bara för att han vet att han kan trycka bort dig på floppen om du checkar.

 

Som jag skrev ovan, jag checkar ungefär 100% här. Och det är få händer postflop han kommer att kunna bluffa mig bort ifrån, givet stackdjupen.

 

Å andra sidan är brädan så torr att bluffsannolikheten går ner, och om han har något i stil med QQ/JJ borde han checka efter.

 

Det sjuka med hans spel är ju att jag inte kan se några händer han skulle spela såhär, eftersom han borde checka både QQ, KK, AK och AA bakom.

 

Dum fråga när man ser denna hand men hur lösa är ni egentligen? Brukar du slå om med 78s? Brukar han syna omslag med 35s?

 

Allt beror på situationen förstås, men han hade inte synat pre med den typen av händer här. Hur tankarna var i mitt spel skrev jag ovan. Handen är ganska oviktig i sig. Det sjuka här var ju hur postflopp-spelet blev.

 

Squeeze pre ur pos är ju rätt bra om man tror folk lägger men mot en LAG du vet kan syna med rätt bred HD?

 

Han är en duktig LAG, vilket betyder att han inte kommer kallsyna pre med en särskilt stor HD alls.

 

Anyway, nån som vill ge sig på att ge honom en HD för detta spel, och vad han bör tänka om mitt spel, och framför allt vad som får honom att pusha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det många om här :)

 

1. Om han slår om med AA/AK/KK preflop så har inte det nu.

 

2. Om han har 33/55(brukar han syna med dom?) så går han väl inte all-in direkt?

 

3. Om han har en hand med showdownvärde eller han kan få förbättra gratis skulle han inte gå all-in. Här tänker jag på med reservation för HD:n TT+.

 

4. Om han är medveten om att du inte kommer vika för hans AI som motsvarar ett potbet så kan han ju bara ha stål.

 

Punkt 1 och 2 givet din read säger att han inte kan ha stål. Punkt 3 och din egna uppfattning om dig själv(punkt 4) ger att han i stort sett måste ha stål. Om han nu är kompetent så kan han väl variera sig och ha AA alternativt att han uppfattat dig annorlunda och tror du kommer vika här.

 

Jag ger honom HD:n any PP sen får du göra matten hur många du leder mot :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om han slår om med AA/AK/KK preflop så har inte det nu.

 

Jag tror inte jag har skrivit nånstans att han måste slå om pre med AA/KK. Jag skrev att jag trodde att han skulle pusha med AK. AA/KK skulle han kunna spela tricky. Har jag skrivit nåt annat var det klumpigt av mig.

 

2. Om han har 33/55(brukar han syna med dom?) så går han väl inte all-in direkt?

 

Han skulle inte syna pre med dessa händer, nej. Iallafall tror jag inte det.

 

3. Om han har en hand med showdownvärde eller han kan få förbättra gratis skulle han inte gå all-in. Här tänker jag på med reservation för HD:n TT+.

 

Låter rimligt, ja. Eller också tolkar han min check som att jag är rädd för kungen, och tror att han kan köpa.

 

4. Om han är medveten om att du inte kommer vika för hans AI som motsvarar ett potbet så kan han ju bara ha stål.

 

Mjo, så kan det ju vara. Samtidigt så är det ett konstigt spel med stål. Eller?

 

Anyway, för att vara riktigt jävla jobbig, anta att ni varit fi och satt med en av följande händer, hur hade ni spelat postflop givet förutsättningarna? Vi antar för enkelhetens skull att ni bara synat pre, precis som här.

 

1. AA

2. KK

3. AK

4. QQ

5. JJ

 

Har nån bara ideer/tankar om en eller några av händerna, så posta det bara, om ni inte orkar tänka igenom alla.

 

Tack än så länge för all input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för min punkt 1 där, det gällde bara AK men KK nämndes i samma mening, blandade ihop...

 

Kanske skulle lagt till det att poängen med mitt inlägg är alla motsägelser som dyker upp. Normalt ställer man inte med stål men du inte viker för en AI så då måste han ju ha stål... Så vad har han då?

 

Som svar på din fråga sen.

 

Om jag har en read att du inte viker i detta läge så skulle jag ställa med 1-3 och checka med 4&5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du koll på hur pass bred UTG+1´s uppslags-HD i tidig position är? Samt, Är han vek eller inte? Det borde ju rimligen ha betydelse för hur pass frekvent knappen trebettar mot just hans höjningar. Om du vet att UTG+1 tidigare lagt sig mot knapenns trebets preflop så är ju det här ett perfekt tillfälle att göra detta move.

 

Väl på floppen så skulle iaf inte jag orka med att vika efter at ha investerat så mycket preflop och dessutom ha inducerat en bluff genom en check. Vill du ha en vek image så hittar du folden eftersom folk kommer se dig som Psatiw, Killen som 4-bettar preflop med AA för att sedan checkfolda K-hög flop i rädsla för KK :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min read säger att psatiw synade, vann och fick whine emot sig i chatten och därför postade handen här för att kolla om hans floppsyn var fiskig eller inte. Nära sanningen? :roll:

 

Min bäste Gyre, FYI: jag spelar aldrig fiskigt. EOD. ;)

 

Har du koll på hur pass bred UTG+1´s uppslags-HD i tidig position är? Samt, Är han vek eller inte? Det borde ju rimligen ha betydelse för hur pass frekvent knappen trebettar mot just hans höjningar. Om du vet att UTG+1 tidigare lagt sig mot knapenns trebets preflop så är ju det här ett perfekt tillfälle att göra detta move.

 

Väldigt bra input, även om det nu inte spelade så stor roll, eftersom det jag var postflop-situationen jag ville ha input på (det andra spelet kändes som att det var standard). Men det var ju förstås så, att readen jag hade på UTG+1 var att han var en TAG som inte var rockish, och att han var rädd för att committa mycket pengar. Tänkte att det var lite underförstått, eftersom jag inte skulle göra det här movet annars, men du har ju helt rätt att det ska med i beskrivningen ändå. My bad.

 

Alltså, för att klargöra ytterligare, så är jag ju typ alltid färdig med min hand när han synar preflop - jag försökte köpa, det gick inte, jag ger upp. Det som var med den här handen var ju just hur weird floppen kom, och hur konstigt hans spel var.

 

I övrigt finner jag en sak jävligt intressant, och det är att de som kommenterat hur de skulle spelat fi's imaginära HD (som jag ställde upp) säger alla att de checkar JJ/QQ och pushar AA/AK/KK i fi's position, men alla är samtidigt väldigt eniga om att jag har en syn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min read säger att psatiw synade, vann och fick whine emot sig i chatten och därför postade handen här för att kolla om hans floppsyn var fiskig eller inte. Nära sanningen? :roll:

 

Min bäste Gyre, FYI: jag spelar aldrig fiskigt. EOD. ;)

Det vet jag väl, alla mina reads är off så varför skulle inte denna vara det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt finner jag en sak jävligt intressant, och det är att de som kommenterat hur de skulle spelat fi's imaginära HD (som jag ställde upp) säger alla att de checkar JJ/QQ och pushar AA/AK/KK i fi's position, men alla är samtidigt väldigt eniga om att jag har en syn.

 

Men det är ju för att du ställer frågan som du gör, i verkligheten måste han kunna ha lite mer exakt vad som helst och bluffa där, och många LAG kommer pusha med AA KK AK QQ kanske JJ också preflop där. Känns mer som en random hand du har slagen faktiskt även om du kommer va slagen ofta och känna en smått pinsam känsla när du ser hans hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger att du checkar ungefär 100%, menar du 100% med just den handen eller med alla händer? Du betar väl AK/AA iaf?

 

100% av mina samtliga händer. Inklusive AK/AA. Eftersom jag med båda är wa/wb, varför ska jag betta?

 

Ge oss den spännande upplösningen nu!!!

 

Men TILT. Var ju så sjukt nära att slinka, och så kommer du och ska bumpa skiten. :)

 

Okej, blev iaf så fett ÄGD. Men om det nån gång känns OK att busta ett inköp är det när man torskar det till nån som spelar snyggt.

 

Jag synade iaf, och drog dött mot hans KK. Sen satt jag där och faktiskt log för att han han spelade den så jävla sexigt (tycker jag). Om min range är QQ+, AK och air, och air bara är sisådär en 10-15% av den, så är det så sjukt snyggt att spela sådär. Det är ok med AA också, men allra snyggast med KK. Han vet att jag inte kommer att släppa AA eller AK - de betalar jag av med. QQ kommer jag kanske att försöka checka ner och air är jag färdig med. Så finns det nånting mer att tjäna utöver mina AA/AK-syner, så är det ju just en sån där push, eftersom jag kanske kan bli nyfiken på om det inte är TT/JJ jag är uppemot om jag sitter med QQ. Checkar han bakom, och bettar turn kommer jag oftare att tro att han mjölkar och eventuellt hitta vik.

 

Nåja, såg lagom fiskigt ut att vika upp min hand där, men vad gör man inte för att underhålla liksom. :) Och som Gekko påpekade: RIGG, med ALLA kungar ute.

 

Tack för all input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger att du checkar ungefär 100%, menar du 100% med just den handen eller med alla händer? Du betar väl AK/AA iaf?

 

100% av mina samtliga händer. Inklusive AK/AA. Eftersom jag med båda är wa/wb, varför ska jag betta?

 

Ge oss den spännande upplösningen nu!!!

Jag är en sjukt värdelös idiot som inte kan spela poker för fem öre (synar med AT på världens farligaste bord t.ex.), samt är en totalt urusel och miserabel människa som inte förtjänar att leva.

 

FYP

 

Nä, men som sagt, tycker du måste syna. Och som du själv säger fick du fint betalt senare i spelet efter din "idiotsyn".

 

Sjukt att båda vi har fel. Brukar ju vara så att JAG har rätt och du har fel annars :)

 

PS: Metagame - nötrationaliseringen för alla dåliga spel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...