Gå till innehåll

Hur länge kan en "bad streak" hålla i sig?


benemerson

Recommended Posts

jag håller på att bli ett psykfall på riktigt. spelar fullring NL50 på party, har gjort så i ca 200k händer med en PTBB/100 på ca 5. spelar konservativt och är för feg för att gå upp i nivå.

nu är det så att jag de senaste 40k händerna har jag breakat even, något som seriöst påverkat min mentala hälsa. visst åker jag på en ovanligt massa utdragningar, förlorar alla marginella situationer etc, men det mest påtagliga problemet är att nån jävel har gått och fasvänt hela min timing med 180 grader. får ingen action på mina höga pp eller set, och när jag väl får motstånd är jag slagen. vinner små potter och förlorar stora. min sämsta hand för den här perioden är enligt ptracker AKs...

jag har läst 15-16 pokerböcker, studerar på 2+2 forumen varje dag och försöker utveckla mitt spel, och just nu slår jag inte ens NL50! fortsätter det såhär länge till funderar jag allvarligt på att lägga ner.

 

sålunda, finns det några teoretiska begränsningar för hur länge en sån här episod kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får ingen action på mina höga pp eller set, och när jag väl får motstånd är jag slagen. vinner små potter och förlorar stora. min sämsta hand för den här perioden är enligt ptracker AKs...

Din sämsta han är AKs? Du menar bästa handen? Du säger ju att du inte får action med höga PPs, så några bättre händer borde du ha fått.

 

På samma sätt som en odödlig apa, konstant knappandes på en skrivmaskin, till slut kommer skriva Shakespeare av slump, kan en bad streak teoretiskt sätt hålla i sig i all oändlighet. Men lugn, det vänder när du minst anar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att du är för bekväm på nivån som någo sa tidigare. Lägger inte ner din själv i besluten längre. spelar lite för mycket på Rutin. Vet ej om det är så men pröva att gå upp i Limit. Då Måste man ju skärpa sig. skulle tro att det skulle kunna motivera dig att spela bättre.

Men å andra sidan kan du ju gula också så lyssna inte på mig.

 

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om det påverkar din mentala hälsa så tycker jag att du bör lägga ner! NL50 kan aldrig generera sånna summor så det är värt din hälsa. Personligen tycker jag inte att några pengar i världen gör det, men jag kan förstå att folk som plussar grymma summor på NL1000 och uppåt biter ihop och lirar in en stor summa innan dem lägger ner, men inte kan väl hälsan vara värd att riskera för 5PTBB/100 @ NL50?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin är det möjligt att din downswing fortsätter hur lång tid som helst. Att du blivit utdragen tusen gånger irad spelar ingen roll för nästa utfall eftersom pokern inte har något minne. Men rent statistiskt så är det i princip omöjligt att det ska bli så illa.

 

Vissa upplever sjuka downswings som är väldigt psykiskt påfrestande, vissa upplever dem inte i lika stor grad, vissa TROR att de upplever dem och vissa upplever dem inte alls. Det är ett frustrerande och orättvist faktum och tyvärr något man måste lära sig att leva med som pokerspelare.

 

Du kunde lika väl ha legat back 30-40 inköp istället för att ha gått +-0, så även om du är väldigt missnöjd, så bör du veta att det hade kunnat vara mycket värre. Tro mig, riggens obarmhärtighet har orsakat betydligt värre downswings än vad du just nu upplever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips. kliv ner i nivå tills du hittar vinnarspelet igen.

 

Råkade ut för samma sak, nästan två månaders +/0 spel.

 

Bestämde mig för att kliva ner i nivå eftersom det inte hände ett skit med rullen, och vips så började jag vinna igen, så det blev bara en månad med noll resultat istället för två.

 

Sen kliver du upp igen när det börjar kännas bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger nog väldigt mycket på ens psyke. Säg att man backar 5 dagar i rad, går plus en dag och fortsätter backa 4 dagar i rad.

Optimisten skulle se det som en 4-dagars bad streak och pessimisten som en 10-dagars.

För nog har du väl vunnit någon hand på sistone? Då kan du ju själv "välja" hur lång bad streak du vill ha haft.

Vissa hänger upp sig väldigt mycket på bad beats när man har haft en bad streak. Det är nästan som om den väntar på att bli utdragen bara för att bevisa att den faktiskt är den mest otursamma i hela världen.

Jag har tänkt så själv ibland, men det är dumt, man tänker för mycket på utdragningarna istället för att analysera handen så mycket som man borde.

Och bara för att du har haft en bad streak fram till NU, finns det inget, förutom eventuell dålig mentalitet, som tyder på att den skulle fortsätta imorgon (även om faktiskt kan ha otur då igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis samma problem. Har iofs försökt ta längre uppehåll för att komma på rätt spår, men i princip har det hållt på 1½ år. Lyckas nätt och jämt hålla mig flytande. Men hur kul är det i längden?

 

Känns som om allt började gå illa när jag började plugga och läsa en massa pokerböcker. Gick bättre när jag inte hade nåt koll =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där känner jag verkligen igen mig i. Helt otroligt ibland hur det kan se ut, t.ex. igår tror jag att bara vann en av alla all-in situationer där jag var klar favorit...

 

Hände igen precis nu. Förlorade 50bb med AA på floppen A45. Fi synade med A2o. Turn 3 och river en sexa bara för att håna mig lite extra mycket.

 

Det är lätt hänt att man börjar spela allt sämre, t.ex inte vågar beta när man "vet" att Fi ändå runner runner sin färg eller nåt.

 

Gäller bara att inte glömma att det i slutändan är de som betalar dig för ditt bättre spel. Det som är psykiskt jobbigt är väl mest det att när man loosar så loosar man det som har tagit ett par timmar att spela ihop mot en Fi som drar på direkten.

 

För mig har det iaf hjälpt att gå ner i nivå för att försöka få självförtroende igen och faktiskt våga tro att man har en fördel pre-flop med händer som AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg kommer säkert många av er inte sympatisera med , men iaf...

JAG tror att många spelare hamnar i "badstreaks" för att´dom ofta har skaffat sig en större förstålse för spelet än sina motståndare på in nivå. Detta generar att spelaren lättare tiltar då man inte kan förstå hur fi kan spela så jävla dåligt. Man tappar helt enkelt för mkt respekt för pengar, motstånd etc.....

Detta problem framstår således av spel på för låg nivå i förhållande till sin förmåga. Orkar inte formulera mig bättre eftersom jag e bakis men hoppas någon kan spinna vidare på denna tråd med lite reflektioner, Detta är såklart bara min personliga teori och jag har bara spelat 10 mån på nätet 100NL SH för närvarande/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt möjligt att det är sant. När man försöker läsa Fi:s synar och raisar beroende på position och pottstorlek, stackdjup osv, lägger man kanske in lite för mycket i det hela.

 

Som jämförelse kan jag säga att jag som regel klarar mig mycket bra i diverse turneringar, men har svårt för att plussa mot vissa i cg.

 

Problemet är väl mest det att man inte kan skylla på att man är bättre än fi när man loosar mot deras genialiska(?) spel. Just nu har jag ingen aning hur jag ska klara av att vinna. Har inte heller bankrulle för att gå upp i nivå. Dessutom, om det visar sig att jag är en fisk ås loosar jag ju snart hela min bankrulle

 

edit: som exempel kan nämas att jag loosade ytterligare 100bb mot fi när jag tittar ner på KK och höjer pre. Fi som är loose contrahöjer all-in. Borde väl foldat men i min tilt så synar jag. Fi visar upp 10 10. runner runner fyrtal och killen drar fortare än kvickt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som exempel kan nämas att jag loosade ytterligare 100bb mot fi när jag tittar ner på KK och höjer pre. Fi som är loose contrahöjer all-in. Borde väl foldat men i min tilt så synar jag. Fi visar upp 10 10. runner runner fyrtal och killen drar fortare än kvickt

 

Varför Folda då???

 

Brukade själv gå breakeven btw. sedan bytte jag till WorldPX sen dess plussar jag stadigt.

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...