Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Oftast är det bäst att bara kasta skräphänder som T3o utan att tänka i form av pottodds etc. i NL om man är nybörjare.

Ett problem är att om man t ex har ovannämnda T3o och floppen träffar hårt, typ K T 3 så har oftast fi ett gäng kort att köpa tillbaka med om han t ex har KQ. Inklusive runner-runner.

Floppar man trips typ TT2 är risken stor att någon har en totaldominerad med en hand typ AT.

Postad

Jag skulle vilja säga aldrig. Vad som kan hända är att du torskar på hela stacken mot någon som har gått in med en bättre hand.

Detta hände mig för några sessioner sedan när jag var i big blind. Ett gäng spelare limpade in, jag satt på T6 ena gången och 29 den andra gången. Bägge gångerna floppade jag triss TTT och 999. Det blev väldigt dyrt när någon annan gått in med T och 9 fast med högre kicker.

Att automatiskt syna från sb är inte smart. Spela bara med de kort du skulle ha gjort i annat fall. Visst är det så att du kommer att kunna gå in med mer kort från sb än om du behövt betala fullt belopp, men samtidigt har man så dåligt position att det inte är värt det.

Postad
Kan det vara en idé att syna emd vad som helst i sb i cashgame med redan 5 pers med i potten?

Visst har man odds att syna med precis vad som helst från SB i en osynad pott med en massa limpers före. Dock leder dåliga starthänder ofta till svåra beslut post-flop, och behärskar man inte post-flop-spelet bra, så kan det vara smartare att helt enkelt folda skräphänderna pre-flop och se till att man undviker de där svåra situationerna.

iller gav några exempel på att man förlora även om man verkligen träffar floppen. Ett ännu vanligare sätt att förlora en massa pengar på är "halvträffade" floppar.

Exempel:

Du har 62o i SB, synar. Sex spelare ser floppen. Flopp: 653 rainbow. En rätt bra flopp, du kanske rentav har bästa handen. Och ett stegdrag. Din tur?

Om du checkar så får A9, KJ och QT bakom dig ett gratiskort, och om du bettar blir du höjd av otrevliga händer som 77 eller 66, eller den där A9 som vill bråka med dig.

Postad

Spela inga 84o eller 73o och liknande oavsett position. Syna inte på sb.

Detta är min mening. Visst kan du sitta med 73o och floppa en triss, men det är möjligt att någon annan kommer gör desamma och då kommer det kosta rejält. Lägg handen! Du må han implied odds men än värre reversed implied odds.

Postad

Exempel:

Du har 62o i SB, synar. Sex spelare ser floppen. Flopp: 653 rainbow. En rätt bra flopp, du kanske rentav har bästa handen. Och ett stegdrag. Din tur?

Om du checkar så får A9, KJ och QT bakom dig ett gratiskort, och om du bettar blir du höjd av otrevliga händer som 77 eller 66, eller den där A9 som vill bråka med dig.

Enda anledningen till att öht spela den handen borde vara att försöka pricka stegen.

Förstår inte riktigt hur folk kan mena att man har tillräckliga implicita odds med 72 då man floppar monster så pass sällan (typ 3% av gångerna, eller vad det var...).

Postad

62 med toppar och stegdrag med 5 pers efter dig. Tycker inte det är ett speciellt trevligt scenario. Visst har man goda odds från SB med många limpare. Men allt för ofta får man problem tack vare sin usla pos i nästföljande betrundor.

Postad

Nja, har i min ungdom spelat i cashgame (pot-limit) där vi spelade 5-5 i mörkar och 5000 i upptag. Då spelet var mycket vekt före flop (max en höjning) men det var vissa synmaskiner respektiva patologiska bluffare efter flop, så var det faktiskt korrekt att spela alla starthänder.

Men, det kräver:

* Extremt djupa stackar - du hittar aldrig 1000ggr big blind på nätet, max 100 ggr.

* Kompletta syngalningar som synar tre pottbetar med lägsta paret

* Alternatibt bluffare som bluffar tre pottbetar med no hand no draw

Då kan du få de odds du behöver för att spela skräphänder.

/Ola

Postad

Jag spelar micro limit och brukar syna med t.ex 82s eller 79o och liknande om nån där lägger ut den "typiska" jag har AA eller KK raisen (5-7xbb) i en ohöjd pott. Då dom ofta går all in oavsätt bräda. Jag har lyckats dra hem ett par stackar på så sätt men jag har funderat på om det verkligen är lönsamt i längden. Någon kommentar?

Postad

Jag hade en stor läcka i mitt spel just i Small Blind. Jag lyckades övertala mig själv att spela nästan vilka händer som helst eftersom det var "halva priset". Nu kör jag med regels att jag synar bara med händer som jag skulle kunna tänka mig att spela på knappen.

Postad
Jag hade en stor läcka i mitt spel just i Small Blind. Jag lyckades övertala mig själv att spela nästan vilka händer som helst eftersom det var "halva priset". Nu kör jag med regels att jag synar bara med händer som jag skulle kunna tänka mig att spela på knappen.

Du sammanfattar mitt spel bra. Jag gjorde likadant i början.

Det räntar på rätt bra ifall man synar från small blind varje gång. Ifall man rutinmässigt synar varje gång även med skitkort så blir det många $$$$$ under ett pokerliv.

Ett problem som många nya glömmer är att man dels har dålig position sen, men till det kommer också att man lätt hamnar i problem efter floppen. Elvis gav ett alldeles lysande exempel på problem man kan hamna i.