Gå till innehåll

Vad gör du?  

15 medlemmar har röstat

1. 1. Vad gör du?

Recommended Posts

Postad

Har fått från ett par håll frågan om jag inte kunde återpublicera "dagens fråga" från WSOP-veckan för 14 dagar sedan här i avancerade-gruppen. Många är intresserade hur turneringsproffsen hade agerat i de olika situationerna. I början är det relativt enkla frågesteällningar, men mot slutet tyckte jag själv det blev riktigt jobbigt.

Vi har alltid A :heart: A :diamond:

Fråga 1:

Tänk dig att det är första dagen av WSOP och du sitter vid ett bord med, för dig, enbart okända ansikten. Du är en spelare som är duktig på live-turneringar och kan variera ditt spel bra, men i grunden är du en TAG spelare. Ingen vid bordet vet heller vem du är, så de har ingen aning om din spelstil.

Du plockar upp två röda Ess i den allra första handen. En ung amerikan i mellapposition är först in i potten och höjer till 200. Alla foldar fram till dig på small blind och du slår om till 700. Amerikanen synar efter att ha funderat i ca 30 sek.

Floppen kommer K :spade: J :club: 8 :spade:

Du betar ut 1100 i poten som är på 1450.

Hittills har väl spelet varit ganska standard antar jag. Nu till situationerna:

1a) amerikanen slår om till 2800. Vad gör du?

Rösta och motivera sedan!

Jag kommer att köra en fråga med någon dags mellanrum, ungefär.

Mina egna svar hittar ni på http://www.poker.se/daily_archive.php?qid=506&year=2006&month=10

Postad

jag stoppar nog in, men jag tycker att vårt spel är bedrövligt. har jag As kastar jag.

hur många händer slår vi om med ur sb den första handen mot en spelare? QQ+? vår hand blir väldigt genomskinlig. jag synar pf istället.

Postad

Jag lutar åt fold. C/r för att bli av med positionsproblematiken och sedan inte stoppa in ett öre till ifall han vill lira vidare?

Håller för övrigt med jacobmal - endast syn pf är skönast.

Postad

det här är som jag säger sjukt o lösa.. det är ett problem utan självklar lösning,.... frågan i sig är så komplex att det inte går att grunda någonstans. För att någonstans försöka lösa problemet måste vi ta oss in i amerikanens huvud o försöka tro o vad en sådan gör en sån låg raise på

1. Kung träff med hyfsad kicker

2. Färgdraget

3. Set

Där har vi de olika problemena... Det kluriga blir att vi aldrig förstår hur en sådan här idiot spelar och vi kan aldrig utreda hur han tänker när han raisar så lite på flopp?

En universell lösning är att syna hans fisk raise och titta vad som händer på turn för att sedan utvärdera..

Postad

Enklaste känns som fold, att slå om igen på flopp verkar kallt om vi inte har live-read vilket vi tydligen inte har. Att syna ner känns kallt, antingen har han drag eller så har han oss, eller så kommer han bluffa bort oss. Enda anledningen till syn är typ om man som ni säger vill se om han saktar ner med en en kung. Blir så väldigt enkelt att bara passa och ta 1800 förlusten, 8200 är fortfarande massor med marker på 25-50 om vi tycker vi är en bra spelare.

Han är "ung" amerkan också, lär fatta att vi har högt par så chansen att han bluffar känns liten, varför skulle han egentligen slå om med drag, det är en bra flopp för honom att syna på med drag. Äckligt om man foldar mot AK bara, där har vi en stor nackdel i positionen, vi får hoppas på att han muckar AK preflop och inte slår om. Oavsett så känns det för riskfyllt att spela vidare potten, att ha 8200 verkar mkt roligare.

Postad

Jag höjer eller kastar då jag inte vill sitta med ett pottbet kvar på turn och gissa. Betar vi turn kan vi lika gärna höja flop, det ger samma effekt förutom att vi gett draget ett kort till. Så då måste vi checka turn och syna alla blanka, vi får då lite extra värde från en turnbluff men jag tror inte det kompenserar dragets två gratiskort i den här situationen.

Sen håller jag med Ramz att inte många höjer drag i den här handen men det jobbiga är ju att det gäller lika mycket för AK. I så fall kommer vi nästan alltid syna av en värdebet på turn och inte en bluff. Känns som en slantsingling EV- mässigt om vi ska höja flop eller vika. Ska jag säga något säger jag fold.

Postad

Jag kastar. Vi har bra med marker kvar, 8200. Synar vi har vi 6500 kvar, mycket kallare. Sen måste vi lägga då på turn om det kommer spader, eller om han betar igen, känns inte bra.

Vad kan han ha då? AK, AJ:spade:, AQ:spade:, 88, JJ, kanske KK, kanske KQ. Om han gillar att spela många händer i början kan han lätt ha T9:spade:, QT:spade: och händer i den stilen. Hursomhelst ligger vi inte bra till alls mot hans generella handdistribution och vi vet inte ens om han slår om med drag eller AK i det här läget. Det krävs speciella reads för att syna på den här floppen, och eftersom vi inte har det i det här fallet så blir det pass.

Postad
Känns som en slantsingling EV- mässigt om vi ska höja flop eller vika. Ska jag säga något säger jag fold.

Jag tror inte ens det är en slantsingling, han slår oftast bara om när vi är slagna här eller så är han på bluff. Det kalla är att vi måste i princip gå all in för att få reda på vilket och då synar han nog bara om vi har 2 outs, känns semikallt.

Postad
hur många tror seriöst vi är slagna JUST NU?
Det är väldigt svårt att säga med så lite information, vi har inte spelat någonting med killen, oftast så har man någon form av info om honom genom någon annan hand han spelat eller så. Men eftersom vi tydligen har noll info och inte den minsta liveread på tex hur snabbt han betade, hur mkt han brukar slå om, om han skakade, om han spände sig, hur han tittade på korten. Det är i princip som att vi spelar potten online.

Jag skulle i alla fall gissa på att vi är slagna just där ca 40% av fallen men det kan vara att ta i en smula. Frågan är, hur tycker ni att vi ska spela vidare handen även om vi tror att vi mkt väl kan leda? Om han slår om för att kolla om hans kung står så lär han inte sakta ner på turn vilket gör att vi får folda eller måste checkraisa all in. Om han har oss slagna gäller detsamma. Om han har drag som missar på turn tror ni han checkar eller betar. Om draget kommer och han fortfarande betar sin kung kommer vi checkraisa all in då och hoppas att han hade kungen?

Alla förslag känns semikalla. Det alternativet jag har förutom fold är att checkraisa all in på blank turn. Checkar han bakom så betar vi blank river och checkar oblank river, dvs alla Q och flushkort typ. Om det kommer icke-blank och han betar så får vi väl helt enkelt bedömma av storleken på hans bet om vi tycker det är värt att syna. Denna alternativa linje känns dock lite vinglig och om vi anser att vi är en ganska bra spelare så skulle jag hellre minska min varians där och spela vidare med 8200.

Postad
crai på turn är hemskt med tanke på att han checkar turn typ 100% av ggrna

det är som att ha ett set på en monotonbräda, man vill stoppa in på floppen och fan inte nån annanstans

Ok du vill ha in allt mot set eller? Och varför skulle han checka bakom 100% av gångerna, som jag ser det så lär han oftast betta.

Jag försöker mest komma på ett sätt att komma undan på billigt :) det är ändå wsop med massa åsnor och vi har 8200 marker på 25-50. Det bör vara mer värt än att dega in allt för att tjäna 3600 marker om vi leder och ha 2 outs om vi ligger efter, för inte får vi väl syn av AK här så ofta? Någon som tycker vi leder tillräckligt ofta för att det ska vara värt att dega in allt på flopp?

Sen så tycker jag vi kan elliminera drag, det är nog relativt liten chans att han är på drag om det inte är någon överaggro fisk. Som jag ser det så är vi uppe mot AK/KK/JJ i ca 90% av fallen

Postad

Jo men varför skulle han checka bakom merparten av gångerna? Ok om han har drag eller AK men hur ofta har han drag här? Och om han är en sån fisk som slår om med AK på flopp varför skulle han inte beta igen om han bara får syn?

Inser att dom flesta håller med att fold är det bästa alternativet. Men hur tycker ni vi ska spela handen om vi inte vill folda?