Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Gjorde ett uttag från PKR.com i Januari, vet inte exakt datum för uttag.

Det jag vet är att jag fick in pengar som disponibelt den 5:e Januari.

Noterade då på ett kontoutdrag att pengarna faktiskt blev insatta redan den 3:e Januari. Jag fick alltså vänta i två dagar för att pengarna skulle bli disponibla, någon har hållt på mina pengar.

Jag har använt mig av VISA payback, alltså ett s.k återköp. Det fungerade ju bra sist.

I Söndags tog jag ut ytterligare pengar från PKR > VISA.

Fick mail från PKR att dem gjort överföringen, precis som sist.

Detta mail fick jag i Måndags strax efter 15:00. Nu är det Torsdag och fortfarande inga pengar från PKR.

Ringde Nordea, första tjejen hette Malin och sade "jag kommer inte längre med dig" och lade på luren. Jag ringde då upp min kortavdelning, då det handlar om ett VISA återköp. Hon kunde inte heller se några pengar på väg, säger hon.

Jag frågar henne då om det som hände i Januari, varför är pengarna insatta den 3:e Januari men inte disponibla förrän två dagar senare. Hon säger då att det är stora flöden pengar ute i luften och att Nordea mycket väl kan hålla på pengarna för räntornas skull.

Mina frågor är om dem får göra så här ? Och finns det några banker som inte gör så här ?

Sen kan man ju undra varför det alltid ska gå så jävla segt andra vägen...insättning med VISA och pengarna försvinner tamig fan på sekunden. Därimot tar det fyra-fem bankdagar innan man får tillbaka dem.

Jag är, i detta läge, inte orolig för att PKR gjort något fel då detta har fungerat förrut. Men dem jävlarna på Nordea gillar jag inte.

Funderar på byte av bank faktiskt. Man lägger inte på luren i örat på en kund.

Är Nordea "segare" än andra banker eller är dem alla av samma skrot och korn ?

Ledsen om jag gjorde denna post i fel forumdel...

/ Peace :heart:

Postad

Är det inte kortföretaget som håller i pengarna några dagar? Och bankerna kanske håller på dem i en dag eller så. De tjänar pengar på räntorna. Tror inte det går så mycket snabbare med någon annan bank. Neteller tar väl max 24h har jag för mig, men då får du istället betala en miljard i avgifter.

Postad

Kortet är från Nordea.

Och det är klart att dem tjänar pengar på alla pengar som hålls inne.

Men frågan är får dem göra så ? Jag har inte blivit informerad om att dem ska hålla inne med mina pengar...inga avtal, vad jag kan minnas som säger något sådant.

Jag skiter i att det tar 3-4 bankdagar, det är helt OK. Det brukar det ju göra. Det jag stör mig på är att pengarna sätts in ett datum men blir inte disponibla förrän ett par dagar senare.

Kan säga till 99% att när dessa pengar som är på G blir disponibla, kan jag se på mitt kontoutdrag att dem faktiskt blev insatta redan den 17:e eller 18:e Oktober.

Ändå sitter dem jävlarna på Nordea och säger att "vi kan inte se några pengar".

Postad

Är också riktigt lack på Nordea, tog ut pengar från en site och fick en Check hemskickad, smyger till banken och allt funkar fint, pengarna kommer in ett par dagar senare på kontot. 3 veckor senare går man dit med en ny exakt likadan Check, då är det en tjurig kärring som påstår att dom inte tar emot sådana checkar :? förklarar att jag lämnat in en likadan check för bara ett par veckor sedan, men hon vägrar ta emot den. TILT på Nordea

Postad

Information mellan bankerna kommer i batchfiler.

För att pengarna skall vara tillgängliga så krävs det att personalen kör batchfilen så pengarna kommer in på ditt konto.

Det kan hända att körningen av batchfilen blir försenad och därmed så får du pengarna 'retroaktivt'

Bankerna kör fortfarande i stordatormiljöer där batchtänkadet är det enda som finns. De har inte direkt realtidssystem för det hela. Realtidssystem med direkt överföring finns endast i Internetbankdelen som ofta är nyare.

Bankerna använder helt enkelt gammal datorteknik vilket gör dem långsamma.

Postad
Information mellan bankerna kommer i batchfiler.

För att pengarna skall vara tillgängliga så krävs det att personalen kör batchfilen så pengarna kommer in på ditt konto.

Det kan hända att körningen av batchfilen blir försenad och därmed så får du pengarna 'retroaktivt'

Bankerna kör fortfarande i stordatormiljöer där batchtänkadet är det enda som finns. De har inte direkt realtidssystem för det hela. Realtidssystem med direkt överföring finns endast i Internetbankdelen som ofta är nyare.

Bankerna använder helt enkelt gammal datorteknik vilket gör dem långsamma.

Ok, konstigt att det går långsamt på tillbaka vägen till mitt konto men oerhört blixtsnabbt på vägen från mitt konto.

Postad

Jag förstår inte riktigt problemet. Du säger att du fick in pengarna på ditt konto (enligt kontoutdraget) den 3 januari MEN att dom blev disponibla först den 5 januari.

I praktiken innebar det att pengarna kom in på ditt konto den 3 januari. Du och ingen annan har kunnat lyfta ränta under dom dagarna (3-5 januari), banken har alltså inte haft någon egenintresse i just det här fallet.

Att dom inte är disponibla förrän två dagar senare är ingen ovanlighet när det gäller betalningar från utlandet, men som sagt var, som du förklarar det har pengarna varit dina, inte Nordeas, sen den 3/1 2006.

Postad

tycker det skönaste nordea gör är när de visar att pengarna kommer imorgon o precis hur mkt, men man kan inte använda dem idag. sker vid varje wiretransfer jag gjort. syns i internetbanken som en insättning fast morgondagens datumstår på insättningen.

banker i största allmänhet är inget annat är skurkar som inte vill dig väl utan tjäna så mkt som möjligt på dig o dina pengar.

Postad
Jag förstår inte riktigt problemet. Du säger att du fick in pengarna på ditt konto (enligt kontoutdraget) den 3 januari MEN att dom blev disponibla först den 5 januari.

I praktiken innebar det att pengarna kom in på ditt konto den 3 januari. Du och ingen annan har kunnat lyfta ränta under dom dagarna (3-5 januari), banken har alltså inte haft någon egenintresse i just det här fallet.

Att dom inte är disponibla förrän två dagar senare är ingen ovanlighet när det gäller betalningar från utlandet, men som sagt var, som du förklarar det har pengarna varit dina, inte Nordeas, sen den 3/1 2006.

Klart dem har tagit ränta på pengar som är låsta, jag kan inte använda dem alltså är dem "utlånade" och flyger omkring som ränta.

Ska det vara så ? Att jag efter att beloppet blir disponibelt ser att pengarna kom in för två dagar sen ?

Kan någon svara på varför ? Min bank kan inte förklara det.

Postad

Byt bank, Nordea suger, dessutom får du ingen ränta, lagom roligt skämt!

Rekommenderar skandiabanken, tyvärr har dom bara bankkontor i Sthlm men allt annat funkar bra, samt får du åtminstone 2% ränta.

Postad

Pratat med Nordea nu och dem säger att det är dem som skickar/återbetalar pengarna som har satt tiden...

Jag fick mail från PKR samma dag jag gjorde uttaget därifrån, den 16:e. Samma dag bokförs pengarna, men dem blir inte disponibla förrän den 19:e.

Vad fan är det som pågår ? Ska det vara så här ? Jag är till 98% säker på att PKR inte har ett skit med vilket datum mina pengar ska bli disponibla.

Är det någon i detta land som kan svara på varför det blir så här, Nordea är ju otroligt Otrevliga och totalt inkompetenta vad det verkar.

Gjorde ett nytt uttag, denna gång på Paradise Poker igår, ska bli spännande att se vilket bokföringsdatum samt disponibelt datum blir. Ska vi tippa på att bokföring ligger den 20:e och disponibelt runt 25:e ?

Postad
banker i största allmänhet är inget annat är skurkar som inte vill dig väl utan tjäna så mkt som möjligt på dig o dina pengar.

Crazy talk! Inte kan väl någon vara ute efter att tjäna pengar?

Jag som trodde alla taxichaufförer, banker, klädaffärer och konditorier arbetade enbart för att skapa ett välbefinnande för oss andra :(

Postad

Falcy är nog precis som Nordea säger att det är insättaren som har bestämt vilket datum pengarna ska släppas. Det fungerar t ex på samma sätt när du får studiemedel från CSN. Du ser exakt vilket belopp du kommer få 1 dag innan de är disponibla för dig.

Samma sak gäller även vid reserverade kortköp. Ett företag kan reservera ett kortköp på ditt konto utan att ha dragit några pengar. De pengarna kommer inte vara disponibla för dig då Nordea håller dem för tillfället. Men det är inte Nordeas "fel" och de gör det inte för att vara elaka eller utsugare.

Jag har alltid 1 väntedag då jag ser hur mycket kommer komma in på kontot när jag tar ut från NETeller. Pengarna släpps automatiskt kl 00:00 samma dag som pengarna kom in till kontot.

2-4 dagar verkar däremot lite länge att vänta kan jag hålla med om, men jag tror inte problemet ligger hos Nordea för att vara lite av en party pooper.

Postad
Falcy är nog precis som Nordea säger att det är insättaren som har bestämt vilket datum pengarna ska släppas. Det fungerar t ex på samma sätt när du får studiemedel från CSN. Du ser exakt vilket belopp du kommer få 1 dag innan de är disponibla för dig.

Samma sak gäller även vid reserverade kortköp. Ett företag kan reservera ett kortköp på ditt konto utan att ha dragit några pengar..

Grejen är den att pengarna syns inte alls förrän dem blir disponibla.

Men på kontoutdraget kan man se att pengarna kom in den 16:e, detta är dock inget som syns direkt, utan först när pengarna är "släppta" behagar Nordea visa denna information.

Vore kul att testa annan bank, funderar starkt på det.

Jaja, herregud vad klagar man på, dagens I-landsproblem ?

Finns stackare som inte ens har kranvatten...

Peace :heart: