Ost Postad 18 Oktober , 2006 Rapport Postad 18 Oktober , 2006 Spelade igår en live-frirulle med 41 deltagare (Betways Student-SM-tävling i Linköping). Förutsättningen var i princip winner-takes-all, så det fanns ju ingen anledning att försöka folda sig fram till målet. Dock var det många som försökte med just det, otroligt weaktight spel för det mesta. Jag var inte bättre, men har som ursäkt att jag blev lite sänkt av att jag i princip bara plockade upp skräp, och inte hittade läge att spela en hand på nästan tre nivåer. Sedan var blindsen ikapp en, och något behövde hända. Då kom den här handen: 16 spelare kvar. 8 spelare vid bordet, nästan bara weaktighta och högst mediokra spelare. Blinds 1,000/2,000. Min stack är på 21,000. UTG+1 limpar. Har sett många tidiga limps och svaga höjningar (2xBB) preflop från de flesta spelarna, så det var inget nytt. Fold till mig på knappen, jag har K:diamond:J:diamond:, och synar bara eftersom jag inte vet vad den ganska aggressiva spelaren i SB och kortstacken i BB kan hitta på, och allmänt anser KJ vara en skithand. SB foldar (tight värre), BB knackar bordet. Tre spelare ser floppen. UTG+1 har överlägset störst stack av oss (säkert 40-50K), BB har bara 5,500 kvar, jag 19,000, potten är 6,000. Floppen kommer J hög med två hjärter, om jag minns rätt J:heart:9:heart:2:spade:. BB ställer in sina sista marker, UTG+1 synar. Jag sitter nu med toppar, K kicker, och undrar vad jag ska ta mig till. Jag har fått känningar på att UTG+1 inte har en made hand, åtminstone inte en som slår mig, tror istället han sitter på ett färgdrag. Tror inte någon av dem har AJ, QQ, KK, AA, de hade sannolikt höjt preflop då. Möjligt att BB har klonkat in nåt tvåpar, men jag tyckte det var för lite marker för att bry sig om. Tror inte att weaktighte UTG+1 vågar slowspela nåt stort om jag nu skulle sitta på nåt nötdrag. Tror inte heller han limpar så tidigt med J9. Fold finns alltså nästan inte alls på min karta just nu. Jag funderar dock på om jag ska ställa in för 13,500 till eller bara syna 5,500 av mina 19,000. Om jag nu misstänker att UTG+1 har färgdrag, kanske nötdraget, så kan jag kanske se på turn om jag är slagen, och hitta fold. Men då kommer jag sitta med en liten skitstack och tvingas ställa in preflop ganska snart, och jag hatar att spela den formen av icke-poker. Är det dessutom winner takes all, och 16 spelare kvar, kan man inte direkt folda sig in i pengarna heller. Ställer jag in nu, och UTG+1 har nötdraget, så kommer han säkert att syna. Då är det i princip 50/50 om sidopotten. Vinner jag den (oavsett vad BB sitter på) så har jag i alla fall större stack än när handen började. Slår jag dessutom BB så vinner jag en duktigt stor pott och är med i matchen. Så jag tänkte, "vad fan", ställde in, och fick syn. (Fortsättning följer där.) Spelade jag "rätt"? Det kändes rätt igår, men till morgonkaffet idag blev jag tveksam - fast det kanske jag inte borde vara? Eller borde jag t.o.m. ställt preflop? Citera
Sansrom Postad 18 Oktober , 2006 Rapport Postad 18 Oktober , 2006 Tryck all-in eller lägg preflop. Syna aldrig med 10BB i stacken. Som spelat, tryck floppen. Citera
Ost Postad 18 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 18 Oktober , 2006 Jag kände på mig att jag skulle få såna svar. Synen preflop kändes rätt där och då av någon bisarr anledning, men jag borde väl ha ställt pre. I detta fall hade BB JTo och var typ körd, UTG+1 hade A:heart:8:heart: och drog ut mitt ynkliga par (på båda gator, först A:spade:, sedan K:heart: ). Kanske hade han lagt sig preflop om jag ställt. Kanske inte. Nåväl, ingen ånger, måste bara sluta vara så weaktight! Citera
Recommended Posts