Gå till innehåll

Allt om Kina


APC

Recommended Posts

Tjenare,

Är det någon här som varit i Kina och vill dela med sig av sina upplevelser?

 

Jag och tjejen har tänkt åka dit i feb-mars och det vi har tänkt är att vara i Peking 5+ dagar och sen på semesterön Hainan ca 1 vecka. Så en ca 14 dagars lång resa är inplanerad. Vi ska se nån berömd mur och nått torg bla men vad finns det mer för guldkorn? Vad ska man tänka på?

 

Nu får ni gärna bomba på med kommentarer och rekomendationer... :D

 

EDIT: Funderar på att åka med arrangören Kinalotsen. Nån om vet något om den arrangöran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peking.

 

Först är det väl det traditionella, Muren, Himmelska fridens torg, Förbjudna staden, Maos grav, olika parker, siden marknaden, pärlmarknaden och allt vad dom heter.

 

Ta dig runt med deras limos (gamla audi 100 men med kinesiskt namn) det är billigt. Gå inte i huvuvudtaget det är sjuka avstånd. Om du lessnar på kinamat som inte är som den vi är van vid här i Sverige kan jag rekommendera kedjan Grandma.

 

PS. Det finns en skjutbana utanför Peking. Tror det var ca 100km dit. Där kan man få testa på riktigt roliga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde det viktigaste.

 

Åk med tomma resväskor eller köp dom tom där.

 

Och PRUTA!

 

Jag har delar av familjen i Shanghai och har varit där en del samt ett par dagar i Peking.

 

De viktigaste sakerna som man ska göra är väll självklara. Kan bara tillägga att det finns flera delar av muren man kan besöka eftersom den inte är i duglikt skick på alla ställen, jag själv var i blada ling eller balda ling (nått i den stilen) och det var väldigt fint där även om det var en bit utanför staden.

Sedan så kan man ju besöka terrakottagravarna (tror det heter så), jag själv har aldrig varit där men det ska tydligen vara väldigt fint där.

 

Som Mira skrev så ska ni pruta på det mesta, kanske inte på restaurant men på allt som ni känner att ni betalar för mycket och det kommer ni att få göra. De blåser turister hur lätt som helst så är det skit kvalitet på sakerna. Pruta, Pruta och åter Pruta. får man saken man vill ha hos en för ett bra pris får man det hos någon annan.

Det finns två marknader i Peking och den ena är Silkmarket och den andra kommer jag inte ihåg namnet på.

 

Ha så kul.

 

PS. Ni måste äta Peking anka, det är välldigt gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmmm peking duck...

 

Tack fört lite respons :D

 

Finns det någon stans där de inte säljer kopior men som ändå är billigt? Nån form av galleria eller liknande?

 

De klassiska utflyckterna ska man nog kunna klara :)

 

Är det skitsvårt att ta sig fram i Kin apå egen hand eller är guidade turer att rekomendera, och isf finns det bra turer att fixa i peking eller bör man boka allt hemmifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i Kina för ganksa exakt ett år sedan tillsammans med sambon och ett kompispar. Var borta 14 dagar, bokade allting själv dvs flygresan ner, hotellen i peking (centralt och billigt). Allt annat löste vi på plats. Det tog ca en halvtimme varje gång vi kom fram till en ny stad att fixa boende och hade man turen att springa på någon som kunde lite engelska så var de allt som fotast väldigt hjälpsamma.

 

Vi var ett par dar i peking, flög sedan ner till Xian och arbetade oss därifrån uppåt till peking igen med hjälp av tåg och buss. Bussarna och deras chaufförer var allt ifrån ok till totalt livsfarliga. Så rädd för livhanken har jag nog aldrig varit som en av bussturerna efter det att vi lämnade pyangyao (eller vad det nu hette).

 

Taxichaufförerna i peking kommer att försöka blåsa er på pengar genom att cirkulera i de 3-4 centrumringarna. Om möjligt, ta tunnelbanan, den är snabb och billig. Om ni ska ta er från hotell till flygplats så kan ni använda er att hotellet för att fixa taxi. Då kan ni ofta komma överens om priset redan innan. Åk inte svarttaxi.

 

Terracotta-armén var väl rätt ok att se men om ni inte planerar att åka åt det hållet så skulle jag inte rekommendera omvägen. Jag tror att det är lite som att se Frihetsgudinnan i new york. Man tror att det ska vara så fräckt och när man kommer dit så är det rätt mewh ;)

 

Att shoppa

Som svensk är man inte van vid att pruta, åtminstone var inte jag det. Men allt eftersom så kommer man in i det. Vi besökte ett fem våningar stort shoppingcenter (som jag inte kommer ihåg namnet på men som sambon kanske gör om en liten stund). Butiksplanen var uppbyggda som en mässa ungefär där säljarna hade sina respektive bås med varor, mest kläder.

 

Obs, jag åkte ner med kanske 5 kg packning och kom hem med ca 35.

 

Börja med att gå omkring nån timme och reka för vad ni vill köpa. Sedan betar ni av allt i tur och ordning. Låt oss säga att du vill köpa 10 st tshirts (märkesfejk men de ser helt ok ut och häller rätt bra). Till en börja med kommer de att begära ca 1000-1500 för dessa tshirts. Trixet är att då kontra med ett motpris som i vanliga fall skulle få dig att skämmas och och vilja sjunka genom golvet. Exempelvis 150! De kommer då att häva ur sig lite säljsnack om klädernas kvalitet och att de måste överleva yada yada yada, bossen tillåter inte att de säljer för det priset blablabla. Sen går de ner lite i pris, kanske till 900, medans du funderar länge och väl och säger att du kanske kan sträcka dig till 170 för tio tshirts. Sen håller ni på så i kanske tio minuter under vilken tid du kommer att ha lämnat "butiksområdet" säkert 3-4 gånger (no worries, de kommer att kalla tillbaka er och erbjuda ett bättre pris). Till slut borde du stå som segrare med tio tshirts för kanske 300 spänn.

 

Kul som tusan när man väl kommer in i det :lol: Shopping på detta sätt är i sig en upplevelse, väl värd en dag.

 

I övrigt har jag inte så mkt att tillägga just nu. Mira har redan beskrivit de sjyssta sevärdheterna!

 

Btw, för en bra start på dagen, se till att leta upp en av de få Starbucks oms finns i peking. En bra frukost är guld värd! Hotellfrukosten bestär oftast av nån skum vattnig soppa, pösigt mjölbröd som bara smackar luft och pecka och en herrans massa grejjer som man helt enkelt inte kan leva på :shock:

 

Rätt övertygad om att jag käkade hund vid flera tillfällen.

 

Anyhooo, kina, jäkligt kul!

 

/TF

http://www.nylend.com/bilder/kina/images/kina173.jpg

*edit* herrejäklars vad stavfel. men orka ändra liksom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack TF...

som extra krydda får gärna lägga till hur ni tog er dit (vilken arrangör) samt pris?

 

TF: de ser ju ut som där jag spelar tennis ;) btw så skiter jag i stavfelen då jag själv brister mycket vid tangernterna när det gäller denna bagatell :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmmm peking duck...

 

Tack fört lite respons :D

 

Finns det någon stans där de inte säljer kopior men som ändå är billigt? Nån form av galleria eller liknande?

 

De klassiska utflyckterna ska man nog kunna klara :)

 

Är det skitsvårt att ta sig fram i Kin apå egen hand eller är guidade turer att rekomendera, och isf finns det bra turer att fixa i peking eller bör man boka allt hemmifrån?

 

Det finns "vanliga" gallerior med äkta grejer.

 

Jag tyckte det är lätt att ta sig fram på egen hand. Ta bara en taxi från hotellet och åk dit du ska. Limos, kostade 1,90yaun per km har jag för mig (1yuan~1 krona). Säg till i receptionen att dom skriver ner på kinesiska vart ni ska för taxichaffisarna kan inte engelska. När ni inte tar taxi från hotellet se till att taxin har en skylt med km pris på rutan så ni inte blir tvärlurade (1,20 till 1,90 är standard beroende på storleken på bilen). Ha även med ett visitkort från hotellet att visa upp när ni åker "hem". Vissa tider kan det vara bra att ta tunnelbanan då det kan bli väldigt långa köer.

 

Var också i Badaling som loka2. Se till att åka dit på morgonen. Vi traskade runt där i flera timmar så när vi kom tillbaks till utgångspunkten vid 18-19 så hade allt stängt och det fanns inga taxibilar. Så vi fick jaga någon kines att köra oss tillbaka dom ca 100km till Peking. Efter lite prutning kom vi till Peking för 150 spänn.

 

Tarracottagravarna ligger ganska långt borta men är man intresserad är det värt att åka dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, well, vi bokade flygbiljetterna i god tid och hittade dessutom någon form av erbjudande iom att vi bara köpte flystolar och inte någon paketresa. Kolla dagstidningar och de vanliga flygsajterna. Risken med att boka paketresor är ju att ni hamnar i nåt pensionärsgäng och det är det sista ni vill göra antar jag ;) Vill minnas att biljetterna hamnade på ca 8k per person t/r.

 

Inflik: Marknaden hette Yashow Market. Det är märkesfejk men det är good shit och man handlar billigt ! En kompis berättade att han köpte med sig ca 15 windstoppers hem som han sålde på Blocket i efterhand och på så sätt tjänade in flygresan. Windstoppers och liknande sjyssta frtitdsjackor kan man få för ca 200-250 SEK och kan säkert sälja för det tre-fyrdubbla i sverige.

 

När man ska ta sig från stad-stad på "landsorten" så beger man sig helt sonika till den lokala busscentralen och börjar kika runt bland bussarna. Skaffa dig Lonely Planets china-guide! I den hittar du alla destinationer från de hyggligt stora städerna som man kan tänkas besöka. Detta är ett så hett tips ås det tåls att sägas igen, skaffa lonely planets china-guide ;)

 

Bussarna avgår f.ö inte som i sverige, dvs i tid. Utan snarare så cruisar de gata upp och ner tills bussen är full. Detta betyder att man kanske lämnar stan 1 timme efter utsatt tid. Men det är det bästa sättet att ta sig fram på om man inte ska sådana sträckor att man bör flyga.

 

Kommer du på nåt mer att fråga om så bara shoot!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer info mmmmm...

 

Grejen är att vi ska flyga till semesterön Hainan så ligger ungeför vid vietnam och då måste man flyga inrikes vilket blir problem. Kinalotsen verkat kunna skräddarsy även om vi bara är 2 så kan han fixa med allt omkring och han verkar ganska prisvärd.

 

ca 12 000 flr flyg tor sverige, hotell, inrikesflyg ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kinesiske muren er et "must", den er utrolig. Badaling (ikke Bada Bing ;) ) er ok, men det er der det er mest turister. Det finnes mer eksotiske steder å se muren om du reiser litt lengre fra Bejing sentrum. Ta en taxi (til fast pris), du kan boke via hotellet.

 

"Forbidden city" er trevligt, og rett brevid er Tianman Square som du sikkert også vil se.

 

Ellers finnes en club som heter "Emergency Room" i Bejing; serverings-personalen er kledd som sjuk-sjöterskor og serverer drinker i prov-rör.

 

Shanghai har beste nattlivet, jeg kan anbefale "M on the Bund" for litt drinker för middag, har en utrolig utsikt over "the bund". "Park 97" er en disco som er populär. Shanghai minner om HongKong eller Singapore og er - etter min mening - en mye trevligere stad en Bejing. Her finnes mye å gjöre, og en unik arkitektur.

 

Xian er ok, men det er ikke så mye mer enn Terracotta-armeen. Jeg tyckte armeen var verdt besöket, men Xian er litt "off" så om du ikke er spesielt interessert så er det kanskje ikke så viktig.

 

Jeg har ikke värt i Hainan, men har hört det er bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...