Gå till innehåll

NLT - SH, TPNK mot överbet


Sansrom

Recommended Posts

Fi är en spelare jag inte fått kläm på riktigt. De två sessioner vi har mötts har han vunnit rätt mycket, men på rätt konsigt spel. Han borde vara förlorande i längden, men är inte helt säker. Han spelar nog 50% av händerna preflop. Av dessa limpar han hälften (gärna först in på knappen också), minihöjer 25% och pottar 25%.

 

Tidigare under sessionen bluffade jag bort hela stacken med färgdrag mot AT med träffad T. Trots c/r på flopp och pottbet på turn och på river, ville han inte släppa. Kan hända att han tror jag är lite tiltad, förmodligen med all rätt.

 

I handen sitter jag på BB och Fi UTG. Bordet är femhandet, NLT $2/$4. Jag har runt $400, fi täcker.

 

Preflop:

 

Fi minihöjer till $8, alla lägger sig fram till mig på BB, jag synar med :Qh::9h:.

 

Flop: :Qs::Td::3d:

 

(Pott $18)

 

Jag checkar, fi betar runt $15, jag synar.

 

Han CB:ar nästan alltid och älskar att syna i position, så jag vill inte riktigt beta ut eller c/r här. Ok?

 

Turn: :2h:

 

(Pott $48)

 

Jag checkar igen, fi betar $100

 

Vad gör jag nu? Har aldrig sett honom överbeta förut. Min första känsla var drag, men å andra sidan kan han sätta mig på drag och överbeta för att undvika att bli utdragen. Jag har runt 370 kvar här. Blixtfold? Tilta in stacken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med den där typen av spelare, och att spela passivt emot dem på en dragig bräda, är att de ofta har en "aha, han sitter på drag, den fittan"-logik i sina fiskhjärnor, så de bara bombar på rakt av. Hans hand här är ju helt oviktig i hans värld, för han "vet" att du drar, och därför bombar han. Och det hade ju varit lugnt, om de spelat annorlunda med stål eller på drag själva. Men det gör de ju inte.

 

Hursomhelst. Jag tror inte du ger upp särskilt mycket EV att folda här. Att ur position spela två gator till med den där handen mot hans UTG-raise och utseendet på brädan tycker jag känns...uäck. Typ.

 

En alternativ linje, givet fi's spel, tycker jag faktiskt kan vara att betta ut både flopp och turn (beroende på vad som faller), eftersom du tidigare beskrev honom som "synig", och då har du ett lätt vik om han slår om, och får värde när han inte kan släppa dragen och/eller händer du har slagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske borde foldat den direkt på floppen, men eftersom han spelar såhär preflop och på flopp med en väldans massa händer (att han sitter UTG betyder ingenting), kändes det som jag ville se vad han gör på turn. Hade han betat normalt hade handen förmodligen åkt i mucken direkt, det är hans överbet jag hänger upp mig på. Det är ju helt readberoende naturligtvis hur man ska spela här och att folda är knappast jättefel vem man än möter. Men vad gör man inte för lite varians? ;)

 

Att beta ut på både flopp och turn är ett möjligt alternativ, men det känns ju inte direkt standard... Det jobbiga är att jag förmodligen måste syna en riverbet om han synar flop och turn. För bomba river också är knappast en bra idé, eller? Det kanske är mot sådana här spelare stoppbetar faktiskt funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psatiw skrev:

Problemet med den där typen av spelare, och att spela passivt emot dem på en dragig bräda, är att de ofta har en "aha, han sitter på drag, den fittan"-logik i sina fiskhjärnor, så de bara bombar på rakt av. Hans hand här är ju helt oviktig i hans värld, för han "vet" att du drar, och därför bombar han. Och det hade ju varit lugnt, om de spelat annorlunda med stål eller på drag själva. Men det gör de ju inte.

 

En alternativ linje, givet fi's spel, tycker jag faktiskt kan vara att betta ut både flopp och turn (beroende på vad som faller), eftersom du tidigare beskrev honom som "synig", och då har du ett lätt vik om han slår om, och får värde när han inte kan släppa dragen och/eller händer du har slagna.

 

Har jag lärt dig ett och annat? När jag resonera på detta vis i en tidigare hand så totaldissa du mig :)

 

Vad innebär konstigt spel? Tokbluffar/semibluffar med marginella händer eller miniraise/limp med AA/KK? Han älskar att syna men hur ofta slår han om? Vill du ha denna hand till SD? I sånna fall kan man dra en CR på floppen och synar han bara den kan du i de fall han bara synar(som han älskar) försöka hålla ner potten på turn/river. Som spelat nu får du gå på känsla och sug efter varians :) tror han har QJ eller JT, lagomt konstigt att dra en UTG-miniraise med...

 

Edit: kusligt samtidigt vi postade inläggen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag lärt dig ett och annat? När jag resonera på detta vis i en tidigare hand så totaldissa du mig :)

 

Men LOL. Om jag sa annorlunda då, så lär det ju varit helt andra omständigheter i potten. Annars skulle det ju betyda att jag inte alltid har instarätt, och hur skulle det gå till? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...