Gå till innehåll

Nordkoreas provsprängning av kärnvapen


Axix

Recommended Posts

Jag vet inte om det är ett formellt bistånd, men det är ju i praktiken en gåva.

Snarare en stöld.

 

Inte ge bort saker till dem från början.

Det här var väl på sjuttiotalet. Det fanns ju en hel del kommunistdiktaturer på den tiden, skulle man skurit av handeln med alla dem? Eller fanns det något som talade särskilt för att just Nordkorea skulle vägra betala sin skuld? Nu för tiden är handeln med Nordkorea försumbar.

 

Skämtar du? Det är massivt -EV för svenska staten och massivt +EV för företagen och NK.

Jag vet inte hur den är uppbyggd. Det jag menar är att om den är uppbyggd som vad jag menar när jag säger försäkring så är det inget att oja sig över. När jag säger försäkring menar jag att många risktagare betalar in en mindre summa vilket tillsammans blir en större summa som går till den risktagare som får ta smällen, och det hela går jämnt ut utan några pengar tillsatta utifrån. Om det däremot är en av staten subventionerad försäkring håller jag med om att det är något att oja sig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer om ev. källa och passar på att efterlysa faktaunderlag gällande Lil' Kims allra första golfrunda. Du vet den där han gjorde 11 "hole-in-one"...

 

Lol, läste också om detta. Han måste vara mytoman, för inte ljuger väl någon så dåligt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problematiskt när landet svälter egna befolkningen för att istället bygga bomber och förlitar sig på utlandsbidraget till befolkningen (för att generalisera).

Min spelteoretiska hjärna säger ju något i stil med "shoot 'em all and let god sort 'em out!" För att ta bort det generella incitamentet att behandla sin befolkning på det sättet.

 

Så vi kan ju konstatera att det är tur att jag inte har någon som helst militär makt.

 

Nordkorea har ingen olja, så inget lär hända.

 

Vissa delar av Iran är dock ett större hot mot demokratin i världen (dock inte hela landet, bara de oljerika delarna).

 

Indirekt är alltså dessa provsprängningar bra, för nu kan inte gärna Bush hävda att Iran ska invaderas före Nordkorea...

 

Du är väl inte ironisk hoppas jag. Det är helt klart så att allt som USA hittar på ett eller annat sätt beror på olja, det skulle ingen vettig människa ens vara i närheten av att ifrågasätta. Allt från Disney World till Starbucks och 100 meters löparen Carl Lewis framgångar är kopplade till den gigantiska konspirationen som till slut kommer att försätta Bush, personligen, i kontroll över ALL olja.

 

Vad det gäller möjligheterna att invadera NK, så kommer det förstås inte att ske pga avsaknaden av olja. Det har inte ett dugg att göra med att NK har sisådär 1,2 miljoner man stark arm'e, en grundligt indoktrinerad befolkning och en terräng som inte direkt kan jämnföras med öken att göra. Små detaljer som att seoul ligger inom artilleri avstånd från NK är förstås också ovesentliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer om ev. källa och passar på att efterlysa faktaunderlag gällande Lil' Kims allra första golfrunda. Du vet den där han gjorde 11 "hole-in-one"...

 

Lol, läste också om detta. Han måste vara mytoman, för inte ljuger väl någon så dåligt ?

 

:lol: skoja ej! hahahahahha, kanske pratade om minigolf dock? (mer troligt, men dock ej rimligt i hans fall heller) fy fan så sjukt... undrar om nån verkligen går på det? seriöst? :shock: läskigt ffs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer om ev. källa och passar på att efterlysa faktaunderlag gällande Lil' Kims allra första golfrunda. Du vet den där han gjorde 11 "hole-in-one"...

 

Lol, läste också om detta. Han måste vara mytoman, för inte ljuger väl någon så dåligt ?

 

:lol: skoja ej! hahahahahha, kanske pratade om minigolf dock? (mer troligt, men dock ej rimligt i hans fall heller) fy fan så sjukt... undrar om nån verkligen går på det? seriöst? :shock: läskigt ffs!

 

Nej, det gällde 18 hål "långgolf".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer om ev. källa och passar på att efterlysa faktaunderlag gällande Lil' Kims allra första golfrunda. Du vet den där han gjorde 11 "hole-in-one"...

 

Gör gärna det, borde inte vara så svårt att hitta om det nu är så allmänt känt. Faktaunderlag angående golfrundan kan du skippa om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer om ev. källa och passar på att efterlysa faktaunderlag gällande Lil' Kims allra första golfrunda. Du vet den där han gjorde 11 "hole-in-one"...

 

Gör gärna det, borde inte vara så svårt att hitta om det nu är så allmänt känt. Faktaunderlag angående golfrundan kan du skippa om du vill.

 

läs t.ex. "This is Paradise!" av Hyok Kang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att han även är världens bäste filmproducent. Filmerna är för bra för att visas utanför Nordkorea. Det säger väl allt!

 

Todaro nöjer sig inte med sådant trams. Han vill ha handfasta bevis på att han stjäl biståndspengar...

 

Exakt vad har tramset om hans påhittade skicklighet som filmproducent och golfspelare att göra med biståndet? Det är möjligt att du har rätt i att dom tjänar en jävla massa pengar på matsändningarna, jag vet inte, just därför undrar jag om du kan peka på nån rapport eller artikel som visar detta. Tycker bara det är konstigt att fao skulle fortsätta göra detta om det inte kom folket till nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni det kan ge för konsekvenser?

Jag tror knappast att lil kim kommer att använda dessa, men debatt lär det ju bli.

Kims Norkorea hade väl inte så mycket val. Att skaffa en uppsättning nya fräscha vapen eller att bli ockuperade inom en snar framtid verkar vara alternativen. Kanske skulle dom och kanske även Iran inte känt pressen av att skaffa kärnvapen om vi bara låtit dom vara. Istället kunde vi ha upplyst folket genom satellituppkopplad internet och låtit revolutionen komma inifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni det kan ge för konsekvenser?

Jag tror knappast att lil kim kommer att använda dessa, men debatt lär det ju bli.

Kims Norkorea hade väl inte så mycket val. Att skaffa en uppsättning nya fräscha vapen eller att bli ockuperade inom en snar framtid verkar vara alternativen. Kanske skulle dom och kanske även Iran inte känt pressen av att skaffa kärnvapen om vi bara låtit dom vara. Istället kunde vi ha upplyst folket genom satellituppkopplad internet och låtit revolutionen komma inifrån.

Tror inte att det finns många satellituppkopplade internetanvändare i ett land där de inte ens har mat för dagen.

Kim Sung eller vad överhuvudet i Nordkorea är väl rätt gammal?

Frågan är ju vad som händer när han dör, blir det ett maktvakuum eller har han utsett en efterträdare tro? Man får väl hoppas på någon som inte är fullt så finetligt inställd till omvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad har tramset om hans påhittade skicklighet som filmproducent och golfspelare att göra med biståndet? Det är möjligt att du har rätt i att dom tjänar en jävla massa pengar på matsändningarna, jag vet inte, just därför undrar jag om du kan peka på nån rapport eller artikel som visar detta. Tycker bara det är konstigt att fao skulle fortsätta göra detta om det inte kom folket till nytta.

 

NK är världens mest slutna land och därifrån går det knappast att få ngn info. Min analys baseras mest på det deprimerande svaga resultatet med bistånd till afrikanska länder. Utvecklingen där har ju i princip stått stilla de senaste 50 åren trots massiva utbetalningar från västvärlden. De styrande i dessa länder har blivit rikare ock rikare men folket har blivit fattigare och fattigare. FAO resonerar väl som så att det förhoppninsvis rinner igenom en del slantar mellan de styrandes fingrar som såsmåningom når den fattiga befolkningen.

 

Ett annat exempel är ju PLO och den paletinska staten som för några år sedan var bankrutt och inte kunde betala statliga löner etc. Det visade sig då att Arafat hade ett antal miljarder i Schweiz vilket gjorde många palestinier extremt upprörda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NK är världens mest slutna land och därifrån går det knappast att få ngn info.

FN-organisationer som FAO och WFP har personal i landet som gör resultatuppföljningar.

Min analys baseras mest på det deprimerande svaga resultatet med bistånd till afrikanska länder. Utvecklingen där har ju i princip stått stilla de senaste 50 åren trots massiva utbetalningar från västvärlden. De styrande i dessa länder har blivit rikare ock rikare men folket har blivit fattigare och fattigare.

Jo det har du väl rätt i men biståndet till Nordkorea de senaste åren har väl inte bestått av utvecklingsbistånd utan främst varit humanitärt bistånd för att förhindra svält och andra akuta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NK är världens mest slutna land och därifrån går det knappast att få ngn info.

FN-organisationer som FAO och WFP har personal i landet som gör resultatuppföljningar.

 

Ja, men de tjänstemän som gör dessa uppföljningar är alltid eskorterade av fixare från DPRK som ser till att visar det WFP/whatever vad dom vill se, och inte som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men de tjänstemän som gör dessa uppföljningar är alltid eskorterade av fixare från DPRK som ser till att visar det WFP/whatever vad dom vill se, och inte som det är.

 

Jo självklart finns det problem. Men att det inte skulle ge några resultat alls och att lösningen på problemen är att sluta ge bistånd helt som macroman hoppades på håller jag inte med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...