Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har lite funderingar på denna stat i pokerprogram. I POs manual står det beskrivet så här:

PREFLOP statistic showing percentage of hands where player raised preflop as the first person to act, out of all hands

Mao hur ofta man höjer UTG, av alla händer? Det måste ju bara vara felskrivet. Vad jag antar att de menar är hur ofta man höjer först in, dvs när ingen utom blindsen lagt in pengar. MEN även då hanterar de statistiken på ett sätt som gör den helt värdelös:

Det är orimligt att min RaisedFirstIn% ska dras ner för att det sitter många limpare vid bordet. Min spelstil att ofta höja först in har inte påverkats. Vad som är intressant är hur ofta jag höjer av de händer jag faktiskt är först in. Eller hur?

Hojta om jag missuppfattat något. Eller allt.

Postad

Om alla foldar till dig, du sitter på knappen och du höjer så kommer det att räknas till Raised First In %. Det är alltså när du höjer och ingen annan har gått med i poten innan.

Postad
Om alla foldar till dig, du sitter på knappen och du höjer så kommer det att räknas till Raised First In %. Det är alltså när du höjer och ingen annan har gått med i poten innan.

Jo det är jag med på. Men iaf i PO räknas det som andel händer av samtliga spelade, vilket gör statistiken beroende av andras spel och därmed helt värdelös.

Varför räknas den inte som gånger man höjt först in av de gånger man faktiskt haft möjlighet att göra det? Det måste ju vara det enda meningsfulla.

Postad

Ska utveckla det här för att se om någon nappar:

Sätt att jag är en maniac som höjer varje hand pre. Samtidigt har jag en synstation till höger om mig som limpar varje hand. Då kommer min Raise First In % vara låg, trots att jag gör det varje gång jag får chansen.

Rimligt? Och framför allt, rättvisande? Jag tycker det inte.

Postad
Ska utveckla det här för att se om någon nappar:

Sätt att jag är en maniac som höjer varje hand pre. Samtidigt har jag en synstation till höger om mig som limpar varje hand. Då kommer min Raise First In % vara låg, trots att jag gör det varje gång jag får chansen.

Rimligt? Och framför allt, rättvisande? Jag tycker det inte.

Nä då blir den hög eftersom du höjer varje gång du är FÖRST in.

Postad

Så räknas inte siffran ut i PO iaf. Där räknas det som kvoten: de gånger jag höjt som först in, delat med samtliga spelade händer. Alltså blir Raised First In % betydligt lägre än Raised %, vilket definitivt inte beskriver verkligheten i mitt fall iaf.

Postad

Så räknas inte siffran ut i PO iaf. Där räknas det som kvoten: de gånger jag höjt som först in, delat med samtliga spelade händer. Alltså blir Raised First In % betydligt lägre än Raised %, vilket definitivt inte beskriver verkligheten i mitt fall iaf.

Jag håller med du, det är bakvänt.