Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Standard situation. Säg att vi vet att storstacken är kompetent och någorlunda tight från tidig position. Shortstacken är bara "yet-another" shortstack.

Hur spela AK här? Syn känns kallt med risk att bli uthöjd. Raise så måste jag spela om hela stacken. Fold okej?

** Rouen [Hold 'em] (0.50|1.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- Lhlm sitting in seat 1 with $99.00

- sh0rtstack3d sitting in seat 2 with $113.40

- hapina sitting in seat 3 with $125.75

- Onsite24 sitting in seat 4 with $99.00

- andreas_78 sitting in seat 5 with $24.90 [Dealer]

- cOPstER sitting in seat 6 with $99.25

cOPstER posted the small blind - $0.50

Lhlm posted the big blind - $1.00

Onsite24 posted to play - $1.00

** Dealing card to cOPstER: Ace of Diamonds, King of Clubs

sh0rtstack3d folded

hapina raised - $5.00

Onsite24 folded

andreas_78 went all-in - $24.90

cOPstER ??

** Edit: Menar alltså situationer där vi tror att AK dominerar shortstackens HD.

Postad

Jao, du blir väl som bäst coinflip.

Personligen blir jag inte allt för kär i AK, hade kunnat foldat här för

man vet inte vad orginal raisarn kommer att göra.

Visst är det AK ruter gå all in för fan :lol:

Postad

Fold kan ju aldrig vara fel, som jag ser det.

Samtidigt, om PFR1 inte är för tight, och hans range är typ 77+, AK-AJ och KQ, så kan jag tänka mig att pusha här, om du skrev att shortstacken är en vanlig, för nivån sopig shortstackspelare (och då har med andra händer än bara par i sin HD där).

Men som sagt, det kan ju aldrig vara fel att folda, du har ju investerat 0 i potten.

Postad
Men som sagt, det kan ju aldrig vara fel att folda, du har ju investerat 0 i potten.

Huh, det får jag inte ihop? Är det inte fel att folda AA här heller då?

Samtidigt, om PFR1 inte är för tight, och hans range är typ 77+, AK-AJ och KQ, så kan jag tänka mig att pusha här, om du skrev att shortstacken är en vanlig, för nivån sopig shortstackspelare (och då har med andra händer än bara par i sin HD där).

Agreed. Jag hade pushat med din read på killen som höjer. Han måste ju nästan ha AA/KK för att hitta synen om du ställer och det har han ju inte så ofta.

Postad

Huh, det får jag inte ihop? Är det inte fel att folda AA här heller då?

Uäx, det var dåligt uttryckt av mig. Sen är det ju en viss skillnad på AK och AA iof. Det jag menade var att att jag tror inte det är finns nåt jätte-EV hur man än spelar den här handen, och att om man t.ex vill minimera sin varians, tycker jag att en fold av AK här går att hitta.

Han måste ju nästan ha AA/KK för att hitta synen om du ställer och det har han ju inte så ofta.

Samtidigt - även om jag ofta, som jag skrev, själv kan tänka mig att pusha - måste vi ju veta att inte shortstacken bara pushar par efter en tidig PFR, eftersom vi ibland kommer vara uppe mot KK+ hos shortstacken, ibland samma händer hos original PFR, och att de extra pengarna i potten (6,5 BB) måste täcka för dessa gånger. Orkar inte räkna på det, men jag tror som sagt att vi har iaf ett OK EV+ givet att shortstacken ställer några andra händer än bara par här, och det gör ju de flesta av dem. I övrigt håller jag med om att OPFR kommer att få svårt att syna med sämre än KK+.

För övrigt, nån som orkar ta fram vårat EV vid push om OPFR's range är 77+, KQs och AK/AQ/AJ, han bara synar omslaget med KK+, och shortstacken bara pushar par? Jag kan annars göra det senare i eftermiddag. Kan ju vara intressant att se. Någon?

Postad

Skulle nog faktiskt luta åt en fold (det är dock ytterst marginellt). Med den handdistribution som psatiw har satt upp har väl storstacken kk+ typ 7 procent av gångerna. Det gigantiska EV- vi får då motväger nog stora delar av det ev+ vi har om han lägger sig (antar att vi är ca 55/45 favorit mot lillstacken). Men som sagt, det hela blir readberoende.

För övrigt, nån som orkar ta fram vårat EV vid push om OPFR's range är 77+, KQs och AK/AQ/AJ, han bara synar omslaget med KK+, och shortstacken bara pushar par?

edit

Om shortstacken bara trycker med par lär det nog vara EV- i detta läge. Blir ett litet negativt EV de gånger storstacken lägger sig och gigantiskt EV-de få gånger han synar. Om du skall vara EV+ här måste du sätta lillstacken på en vidare distribution än så.

Jag kan annars göra det senare i eftermiddag. Kan ju vara intressant att se. Någon?

Skulle vara intressant att se den uträkningen.

Postad

Okej, rätt duktigt stressad nu, så jag kommer inte hinna svara på följdfrågor ikväll, men jag räknade lite på handen, och med reservation för fel i modellen så får jag ett negativt EV på både den snävare och den vidare rangen på shortstacken.

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 31.0999 % 28.60% 02.50% { 77+, AJs+, KQs, AJo+ }

Hand 2: 38.3220 % 38.02% 00.30% { 22+ }

Hand 3: 30.5780 % 28.23% 02.35% { AKo }

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 21.0373 % 20.91% 00.13% { 22+ }

Hand 2: 15.4474 % 15.01% 00.43% { AKo }

Hand 3: 63.5153 % 63.09% 00.42% { KK+ }

Uppskattad range OPFR:

AA-77, 8 par: 48/1326

AK-AJ, 3 s+o: 48/1326

KQs, 1 suited: 4/1326

Höjer in: 100/1326 (7%)

Synar omslag: 12/1326 (0.9%)

Andel: 12/100 (12%)

Foldar: 88/100 (88%)

Uppskattad range SS:

AA-22, 13 par: 78/1326

Equity/SS: 43%

Equity/SS/OPFR: 15%

Postat: 1+5 (ignorerar extra postning 1)

SS Raise: 25

88:100 spelar vi 25:56 med 43%.

Resultat:

43:100: +31 (+1333)

57:100: -25 (-1425)

TOTALT: -92

EV/hand: -0.92

12:100 spelar vi 100:226 med 15%.

Resultat:

15:100: +126 (+1890)

85:100: -100 (-8500)

TOTALT: -6610

EV/hand: -66

TOTALT:

88:100: -0.92 (81)

12:100: -66 (792)

EV/hand -8.73

MED EN VIDARE RANGE PÅ SS:

--------------------------

Uppskattad range SS:

AA-22, 13 par: 78/1326

AK-AJ, 3 s+o: 48/1326

KQs, 1 suited: 4/1326

Equity/SS: 51%

Equity/SS/OPFR: 15%

88:100 spelar vi 25:56 med ~51%.

Resultat:

51:100: +31 (+1581)

49:100: -25 (-1225)

TOTALT: +356

EV/hand: 3,56

12:100 spelar vi 100:226 med ~15%.

Resultat:

15:100: +126 (+1890)

85:100: -100 (-8500)

TOTALT: -6610

EV/hand: -66

TOTALT:

88:100: -3,56 (313)

12:100: -66 (-792)

EV/hand: -4.79

Postad
det får jag inte ihop? Är det inte fel att folda AA här heller då?

HAHAHA, jo antagligen är AA och AKoffsuit samma sak. Bra jämförelse

HAHAHA du förstår inte.

:lol:

Eftersom han hade lagt in $0 i potten med AKoffsuit och med tanke på situationen, så är det inte fel att lägga AK, men visst det är cashgame, kan pusha och reloada i värstafall, men med AA får det se ut hur det vill fram till mig

Jag skulle nog ha lagt, ak för min smak är lite överskattad hand.

Antingen vinner du en liten-mellan pott eller förlorar en stor

Postad

Modellen förefaller inte stämma, antal komb blir inte så som du skrivit om jag har förstått det rätt. Eftersom man själv har AK så blir det färre komb med Ax,Kx för fi right?

Postad
Modellen förefaller inte stämma, antal komb blir inte så som du skrivit om jag har förstått det rätt. Eftersom man själv har AK så blir det färre komb med Ax,Kx för fi right?

Var samma eventuella problem jag tänkte på.

Postad
PSATIW- Var väl ungerfär som jag trodde. Dock var siffrorna ännu mer negativa. Hur har du fått fram sannolikheten för omslag (vid den snäva?)

På samma sätt som vid den vida, att han bara synar omslaget med 12 (KK+) av sina 100 PFR-händer.

Antagligen, men känner mig lite osäker på hur man ska dra ner hans syn% för att kompensera för det. Detta påverkar ju EV:et till vår fördel (om man utgår ifrån att vi ska spela handen), och det finns ju även andra saker som gör (om han t.ex synar omslag med fler händer än KK+), så den modell jag presenterade är väl den mest negativa tänkbart, ur ett vi-ska-spela-handen-perspektiv.

Nån som vet hur man bra kompenserar för att vi har AK här? Hur mycket krymper våra fi's HD's, och framförallt, hur påverkar det OPFR's syn% vid omslag, som jag misstänker är det som faktiskt kan göra en del skillnad, eftersom varje syn-kombo han har är "värda" väldigt mycket i beräkningen? Någon?

Postad
Nån som vet hur man bra kompenserar för att vi har AK här? Hur mycket krymper våra fi's HD's, och framförallt, hur påverkar det OPFR's syn% vid omslag, som jag misstänker är det som faktiskt kan göra en del skillnad, eftersom varje syn-kombo han har är "värda" väldigt mycket i beräkningen? Någon?

Skall väl börja med att meddela att jag inte är någon större expert på EV beräkningar. Hursomhelst borde man inte helt enkelt räkna bort alla de kombinationer han inte kan ha (i sin range) och sedan dela antalet händer han slår om med det.

Exempelvis (den snäva rangen)

Totalt antal händer:

77+ 42 kombinationer (varav kk och AA 6 st)

AJ-AQ 24 kombinationer

AK 9 kombinationer

KQs 3 kombinationer.

Ger totalt 78 kombinationer varav han slår om med 6 stycken. Således slår han om i 7.7 % av fallen (6/78).

Som sagt, jag är ingen stjärna på denna form av beräkning och det finns säkert något grovt statistiskt fel (alternativt slarvfel) i det hela. Om någon mer bevandrad i ämnet har lust får de gärna rätta mig.

Postad

Kompletterande stuff.

Kan nog stämma, som du skrev. Och isåfall, om vi får ner hans syn% vid omslag till dryga 7 istället för 12, så gör ju det en markant eller iaf påverkande skillnad på vårat EV, antar jag. (Ska kolla exakt hur mycket sen).

Hmm, fast man borde också kompensera i SS fall, förstås, eftersom några av hans kombinationer påverkas.

Får återkomma.