Gå till innehåll

Räkna ut odds?


slaktmask

Recommended Posts

Har precis börjat spela texas holdém och har svårt att räkna ut oddsen för vinstodds och satsningsodds (eller pottodds.) Pottoddsen är väl inga större problem, men att räkna ut oddset för att få en vinnande hand tycker jag är lite krångligt. Detta speciellt när ja spelar på online för det går ju undan i svängarna om man säger så!

Nån som har något tips för att komma igång och "speeda på" beräknandet? Eller sitter ni med nån sorts tabell eller liknande?

/Tacksam för alla tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slaktmask, välkommen till POKERFORUM.nu! :)

 

Nusseman tipsade om det här;

"I omaha och Texas vet du ju alltid vad bästa handen är och du räknar alltid med samma antal osedda kort, oavsett hur många som spelar handen. Det finns ju en snabbguide som kortfattat går ut på att varje out på floppen betyder ca 4% vinstchans (om du ser både turn och river) på turn är varje vinstkort ca 2%

 

Alltså, om du har ett flushdrag på floppen så är har du 9 outs. 9x4=36 eller ca 36% chans att få in färgen. Har du samma flushdrag på turn är det 18% chans att träffa färgen på river.

 

Kortfattat: I Texas och omaha räcker det att veta hur många outs du har och sedan multiplicera det med 4 eller 2 för att få fram ungefärliga odds."

 

Sen finns det t ex olika starthandstabeller (vanligen med Sklanskys som grund) som är ett bra sätt att bedömma starthänder, t ex UB har en enklare online.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur räknar du ut outs på floppen då? Nåt sånt här eller?

Du har 4 kort i färg med floppen. Du har sett 5 kort totalt (52-5)

och på dom 47 korten finns 10 kvar i samma färg som du har.

10 utfall av 47 får du färg då alltså? Eller 1 gång på 4,7.

Var får du 9 ifrån?

 

/aldhissla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt förrutom att det är 13 kort per färg och inte 14. :)

 

4 kort i färg med floppen ger att det är 9 kort kvar som bättra på din hand, 9*4 = 36% slh att du vinner.

 

Sen måste du ta hänsyn till vilka kort du har, har du låga kort så kanske du ska räkna bort hälften, har du AKs, så är det ju lungt, är alla outs under bra för dig.

 

När du räknar odds är det lite annorlunda, odds räknas inte "vinst":"totalt utfall", utan "inte-vinst":"vinst", ifallet ovan skulle det motsvaras av (47-9) kort är 9 vinst, dvs 38:9 eller förkortat till 4.2:1.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha juste börjar ju på 2 =)

En fråga som kommer upp är om ja ska bry mig om att räkna ut det i % eller bara köra i odds. För pottoddsen räknar jag ju i odds och om dom överstiger vinstoddsen så är det ju ett fördelaktigt vad.

 

En annan fråga jag har är om man skall räkna med att man hänger med ända till 5 kortet varje gång så som du räknade nu. Jag har fått uppfattningen att man prövar situationen varje kort man vill va med på.

Alltså om du sett floppen och pottoddsen överstiger vinstoddsen så kör du vidare till nästa, för att sen göra samma sak igen.

 

Många frågor blir det å tack för att du orkat svara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikhet eller odds är en fråga om smak, jag som inte har sysslat med spel så mycket tidigare tycker det är enklare att förstå slh, men försöker vänja mig vid odds eftersom mycket i pokerlitteraturen utrycks i odds.

 

Om man räknar potodds så är jämförelsen klart enklare om du utrycker allt i odds, men det är som sagt inte så våldsamt svårt att räkna om det hela till slh.

 

Det är två olika slh/odds man räknar på, dels så har du vad är slh/oddsen för att nästa kort som alltid är "antal outs"/"osedda kort" (9/47 = 0.19 ovan), eller förenklat ca. 0.02 per out (9*2 = 18% ovan).

 

När man räknar på båda korten efter floppen så är det lite annorlunda, men får då beräkna slh för båda händelsena och multiplicera dom med varandra enligt "multiplikationssatsen", enklast är att ta beräkna komplementära händelserna och subtraherar dom.

 

I fallet med flushdraw tidigare skulle det innebära att slh för att första kortet inte bättre är 36/47 och på andra är den 37/46, dessa två händelser multiplicerade ger 0.65 slh att det inte händer, vilket innebär att det är 1-0.65 = 0.35 att det blir bättre, eller förenklat 4% per out över två kort, vilket gav 9*4 = 36% (rätt nära :)).

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okaj! De vart lite smidigare å räkna OUTS * 2 eller 4.

Men säg att ja räknar efter två kort då.

 

OUTS * 4= chans

 

Då får jag ju jämnföra det med vad pottoddsen blir efter 2 kort, eller?

Å det kan man ju bara spekulera i.

 

Är lite kass i matte, så jag tar å frågar hur man räknar om pottoddset i procentsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det hela så ska man jämföra oddsen över två kort med implicita pot-oddsen, du ska även räkna med vilka beeting rundor du tror att du kan vinna framöver.

 

Procent till odds får du av: (1/procent)-1 = odds (till 1)

 

Odds till procent får du av: 1/(odds+1) = procent

 

T ex i fallet ovan med flushdrawn:

4.2:1 => 1/(4.2+1) = 0.19

eller

(1/0.19)-1 = 4.2 (till 1)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag ju jämnföra det med vad pottoddsen blir efter 2 kort, eller?

Å det kan man ju bara spekulera i.

 

I limit kan du göra ganska så kvalificerade gissningar. 1 mot 1 är det enkelt, kostnaden är ett litet bet nu samt ett stort bet på turnen. I flerspelarsituationer blir det genast knepigare eftersom du inte kan begränsa antalet bet där, beroende på situationen kan du ofta räkna ut om potten antagligen blir höjd eller ej på turnen.

 

I no-limit och pot-limit så gör du oftast bäst i att bara räkna med ett kort i taget om du inte är all-in. Är du i en situation där du kan gå all-in är det väldigt enkelt att räkna ut potoddsen.

 

Är lite kass i matte, så jag tar å frågar hur man räknar om pottoddset i procentsats.

 

Motsvarigheten till pottodds när man räknar med procent är helt enkelt att multiplicera potten med vinstchansen. Resultatet ger din genomsnittliga inkomst för den här situationen. Detta kan med fördel jämföras med kostnaden som är summan du behöver syna.

 

Liten not: Så fort din vinstchans överstiger din beskärda del så vill du nästan alltid ha in mer pengar i potten. Exempelvis om du har 60% vinstchans mot en spelare så bettar du för value. Ett till exempel som kan vara lite mer kontraintuitivt är att du också vill ha in mer pengar när du har 40% chans att vinna mot två motspelare, eller när du 20% att vinna mot 9 motspelare. Du kommer ju att förlora större delen av tiden i de här fallen, vilket kan kännas lite jobbigt, men i längden tjänar du ordentligt på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt viktig sak att påpeka angående mitt tips, som QoS klippte in i början av denna tråd, är att 4% på floppen gäller under förutsättning att du ser både turn och river. Det är alltså inte 36% chans att få in färgen på turn, utan 36% chans att få in färgen på turn _eller_ river.

 

Dessutom är, som jag själv skrev, uträkningen endast en uppskattning. Vill du veta dina exakta odds så krävs en gammal hederlig uträkning. Uppskattningen är dock tillräckligt exakt för att vara användbar när du sitter i stridens hetta och inte hinner räkna ut exakta odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En annan fråga angående odds:

 

Vad är det för odds att få flush om man sitter med två kort suited, och vad är det för odds att träffa sin stege om man sitter på exempelvis 98. I båda situationerna menar jag efter femte kortet på bordet.

 

Jag har nämligen en tendens att, tycker i alla fall jag själv, överskatta t ex A3s och liknande händer med dålig kicker till esset eftersom jag hoppas att träffa nut flush (eller möjligtvis stege). Om man inte inte gör det så är handen ganska dålig på grund av kickern. Hur spelar ni själva en sån hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 eller 4...

 

Det är korrekt att man skall använda snabbtalet 4% om det är två kort - det stämmer inom felmarginalen förutom då man har väldigt få outs (2-3) eller väldigt många (16+).

 

Ex öppen stege = 8 outs, 32% chans att få in den på två kort.

 

Däremot skall man inte använda faktorn 2, utan snarare 2,5 (eller något däremellan) om man bara avser att räkna på ett kort, annars får man för låg vinstchans.

 

Men varför det, säger någon? 2,5 *2 är ju 5 och inte 4, det borde ju vara hälften så mycket om man bara tittar på ett kort som om man tittar på två?

 

Orsaken till detta är att siffran 4 tar i beaktande även de gånger du fyller på både fjärde och femte kortet. Exempel om du har ett flushdrag - fyra hjärter. Om du nu inte "räknar bort" de gånger du får flush på fjärde och även flushkortet kommer på femte, så får du en för hög siffra.

 

Alltså:

2 kort kvar = 4% gånger antalet outs

1 kort (kvar) =2,5 ggr antalet outs

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok om man använder någon form av approximationsalgoritm för att räkna ut oddsen efter floppen, men efter turn kan man ju räkna väldigt enkelt i huvudet. Har man flushdraw har man 9 outs och 44 kort kvar i leken. Oddsen är alltså 9:35 eller ca 20%. 20,454545...% för att vara exakt, men vill man ha så exakta odds och kör Windows är det ju inga problem att ha kalkylatorn igång. Eller en miniräknare på skrivbordet.

 

Efter turn är det ju lite svårare att räkna oddsen att sätta flushen, men dessutom bör man väl räkna med oddsen för en runner-runner, och då blir det jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt men rätt jobbigt sätt är att räkna ut sannolikheten för varje enskilt fall och sedan addera. Till exempel för färg:

 

Fall 1: Alla fem kort på bordet är rätt färg

(11/50)*(10/49)*(9/48 )*(8/47)*(7/46)

 

Fall 2: Fyra kort är rätt färg. Här blir det fem fall.

(39/50)*(11/49)*(10/48 )*(9/47)*(8/46) - (första kortet är fel färg)

(11/50)*(39/49)*(10/48 )*(9/47)*(8/46) - (andra kortet är fel färg)

...

...

 

Fall 3: Tre kort är rätt färg. Här blir det sex fall.

(11/50)*(10/49)*(9/48 )*(39/47)*(38/46) - (tre första korten är rätt)

(11/50)*(10/49)*(39/48 )*(9/47)*(38/46) - (kort ett, två och fyra är rätt)

...

...

 

Räkna ut varje enskilt fall och addera alla. Jobbigt, men lätt att förstå och svaret bli exakt.

 

EDIT: Det blev visst en smiley 8) om man skrev 8 och ) precis efter varandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...