Gå till innehåll

Nu är det tid att sluta!


VillInteTalaOm

Recommended Posts

Om du syftar på mitt inlägg JOEKI så behöver du lära dig att läsa.

 

Tror du inte det är en härlig känsla att överkomma jakten på rusher
.

 

Vet inte rikigt hur jag ska skriva för att du ska förstå.

 

Låt mig göra en alkoholistanalogi:

 

Tror du inte det är en härlig känsla att jakten på brännvin inte längre överskuggar allt annat här i livet?

 

 

Edit: Allt detta sluta-spela-tjat luktar lite jantelag: "eftersom inte jag klarar att återgå till ett normalt spelande efter mitt beroende ska fan ingen annan klara det heller".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du också att en extremskidåkare ska sluta åka skidor för att han får kickar av det han gör? Tycker du att det är dåligt att tipsa honom om att ha hjälm och annan säkerhetsutrustning, bara för att det minst farliga är att inte åka skidor alls?

 

Om hans extremskidåkning innebär ekonomiska problem för honom och att han försakar vänner och familj så självklart ska han sluta med det. Jag ser inte ens den här liknelsen som ett allvarligt försök till motargument så vi kan glömma den i eventuell fortsatt diskussion.

 

Det finns människor som inte klarar av alkohol, precis som det finns människor som inte klarar av att spela poker (ur ett spelberoende-perspektiv). Dessa bör givetvis i möjligaste mån hålla sig borta från det de inte klarar av.

 

Dock är min fasta övertygelse att människan inte är så oformlig att den inte har någon som helst förmåga att ändra ett skadligt beteende hos sig själv. Delvis beror detta på egna upplevelser.

 

Här kan jag absolut ge med mig. Är dock osäker på om jag ens har sagt att det skulle vara omöjligt. Det är dock inte påståendet att människan visst kan ändra egna skadliga beteenden som fick igång mig från början. Det var att vissa i tråden inte verkar förstå vad ett beroende är över huvud taget och därmed handlar helt respektlöst i mina ögon när de börjar snacka "alternativa" sätt att spela.

 

Skadan är redan skedd och den är irrepabel. Den "härliga känslan" som du nämner nöjer sig inte en spelberoende med, det bara är så.

 

För att försöka få dig att inse att det hela inte är helt igenom så svart på vitt som du försöker påskina:

 

Jag skrev i föregående post att jag utgick från att OP verkligen var spelberoende. Är han "verkligen" det (vet inte hur jag ska uttrycka det, kan man säga kliniskt spelberoende? Essensen är att han iaf inte bara tycker att han spelar mkt och förmodligen borde trappa ner) börjar det faktiskt bli ganska "svart på vitt".

 

Poängen är iallafall: om han klarar av att inse att han har problem, vilket uppenbarligen är fallet så är han halvvägs framme till en lösning.

 

En av lösningarna är att aldrig mera spela poker. Det är den säkra lösningen.

 

Den andra lösningen är att ta tjuren vid hornen. Om det ska gå vägen så kräver det av honom att han inser sina brister och att han är beredd att kämpa emot och inte låta den mörka delen av personligheten ta över.

 

Här kan vi diskutera hur länge som helst. Jag, utifrån min tolkning av OP:s situation såsom han beskriver den, ser det som uppenbart självklart att han inte ska spela en pokerhand mer i sitt liv. Jag förstår inte heller hur man kan tolka det på annat sätt.

 

Vi har inte varit inne på det men det finns såklart en skillnad på att bara vara beroende och på att missbruka det man är beroende av. Jag tror att många många av de som inte får ekonomiska (snarare tvärtom kanske) eller andra problem med sitt pokerspelande ändå skulle kunna klassas som beroende, dock inte missbrukare.

 

 

Angående spelberonde kontra beroende av substanser så har du, gissningsvis, missförstått en sak: Substanser kan ge ett fysiskt beroende. Nikotinisten, alkoholisten, heroinisten kan inte fungera normalt utan drogen. Att bli av med ett sådant beroende kräver någon typ av nedtrappning (om inte den beroende ska må rent fysiskt dåligt).

 

Ja det är en viss skillnad, men likheterna är fortfarande så stora att det inte tjänar något till att här ge sig på att börja definiera skillnaderna. Det vinner ingen på. Jag är ingen expert på beroenden, substanser etc men jag vet att de är så pass lika i grunden att en liknelse i stil med "tipsar ni en alkis om var han kan få tag i gratis sprit?" är i allra högsta grad gällande.

 

En spelberoende, som egentligen är beroende av själva kicken kan, normalt sett, byta ut spelandet mot något annat. Exempelvis bungeejump (kasst exempel, men kom inte på ngt bättre).

 

Hade folk tipsat om bungeejump istället för freerolls hade vi inte haft den här diskussionen. Hoppas inte du menar att freerolls är att jämföra med bungeejump här bara...

 

 

En faktor som bör nämnas i sammanhanget är att vissa är s.k. beroendepersonligheter (tror att det är den rätta psykologiska termen). Dessa karaktäriseras av att de dels är betydligt mer lättpåverkade/triggade av stimulantia såväl som stimuli dels att de saknar vissa spärrar när de har hamnat i affekt.

 

Denna personlighetstyp bör i regel hålla sig borta ifrån i princip alla droger samt spel om pengar etc.

 

Som avslutning vill jag nämna att jag har den största respekt för dina åsikter Sevenfeet, men jag anser bara att det hela inte är så svart och vitt som du påstår.

 

Jag ber för övrigt om ursäkt om jag upprepat mig ngn gång.

 

It's all good.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara lolla lite åt att personen som sa att spelberoende kan få den där "härliga känslan" genom att spela freerolls. Seriöst, har man varit beroende och testat på höga nivåer, hur kan någon tro att freerolls ger samma känsla?

 

:roll:

 

Ok, det är kanske inte lika roligt att vinna 1$ i en freeroll som att vinna en 800$ pott på 4/8NL eller whatever.

 

Samma problem har skidåkaren som fyllt 35år och redan har slagit sina bästa tider. Ska han då lägga av med en hobby som han ägnat halva sin fritid åt större delen av sitt liv, eller ska han fortsätta åka, men lite långsammare under de 50åren han har kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig göra en alkoholistanalogi:

Tror du inte det är en härlig känsla att jakten på brännvin inte längre överskuggar allt annat här i livet?

 

Det måste vara en underbar känsla för en alkoholist, men det funkar nog inte på de flesta om de samtidigt får rådet att det går bra att sitta och sippa folköl, för det mår de ju bara bra av så länge de har kul.

 

Har ingen aning om ifall trådskaparen är speltorsk, men att skriva idiotiska råd i en spelberoendetråd tyder väl på att ni är ganska naiva

 

Ok, det är kanske inte lika roligt att vinna 1$ i en freeroll som att vinna en 800$ pott på 4/8NL eller whatever.

 

Samma problem har skidåkaren som fyllt 35år och redan har slagit sina bästa tider. Ska han då lägga av med en hobby som han ägnat halva sin fritid åt större delen av sitt liv, eller ska han fortsätta åka, men lite långsammare under de 50åren han har kvar?

 

Hur gamla är ni, är ni vuxna så blir man ju mörkrädd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte heller riktigt "du måste sluta genast-gnället". Om han tycker poker är kul kan han väl fortsätta spela fast i lite mindre skala? Leta signup bonusar så du slipper sätta in själv. Vem vet du kanske är nästa "Dolly-Doyle" :D

 

Tänker inte ge mig i kast med uppenbara provokationer. Är det mot förmodan inte en sådan så var snäll och håll bara tyst, läs igenom tråden igen och försök få lite förståelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem har skidåkaren som fyllt 35år och redan har slagit sina bästa tider. Ska han då lägga av med en hobby som han ägnat halva sin fritid åt större delen av sitt liv, eller ska han fortsätta åka, men lite långsammare under de 50åren han har kvar?

 

Vet inte varför jag bemödar mig med att påpeka något så uppenbart men jag vill så gärna att du ska börja förstå. Du kan inte jämföra vad som helst som någon lägger ner otroligt mkt tid på med ett beroende eller missbruk. Det måste du väl koppla?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...