Gå till innehåll

NLT - Vad tycker ni om turn och river beslut med AA?

Recommended Posts

Postad

Min read på Fi är att han verkar vara en ganska vanlig spelare. Med andra ord är han/hon ingen jätte tomte.

PokerStars No-Limit Hold'em, $0.50 BB (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

BB ($46.40)

UTG ($58.15)

MP ($33.90)

HERO ($49.50)

Button ($49.75)

SB ($68.70)

Preflop: Hero is CO with Aheart.gif, Adiamond.gif.

2 folds, HERO raises to $2, 2 folds, BB calls $1.50.

Flop: ($4.25) 9diamond.gif, Tspade.gif, Kclub.gif(2 players)

BB checks, HERO bets $4, BB raises to $8, HERO calls $4.

Får en bra flopp och bettar självklart ut. Han mini-checkraisar och det kan ju betyda allt från par till stege. Väljer att syna för att inte stoppa in allt för mycket om han skulle ha set eller stege. Samt så skrämer jag inte bort par och om han mot förmodan skulle vara på en bluff skulle jag ju kunna få värde av den på turn om han väljer att betta igen. En AK skulle ju också kunna slänga iväg en bett på turn om jag väljer att syna här.

Turn: ($20.25) 5heart.gif(2 players)

BB bets $10, HERO calls $10.

Det faller en blank och han väljer att betta igen. Här sätter jag honom på ungefär samma händer som på floppen och väljer att syna igen av samma anledning.

River: ($40.25) Kheart.gif(2 players)

BB bets $15.5, HERO folds.

En K på rivern kommer, vilket är ett utav de sämta korten. Nu slår jag bara en bluff. Vilket inte är troligit och en fold känns självklar.

Final Pot: $55.75

Vad tycker ni om mina beslut?

Postad

Floppen vet jag inte vad du gör, det är inte limit.

Turn, varför bara syna? "Sätter honom på ungefär samma hand, ja men då får du bestämma dig om du tror att du är slagen eller om du tror att du leder.

Antingen all-in eller fold med tanke på att rivern knappast skänker glädje i ett A om du redan tror att du är slagen så varför syna 10 på turn eftersom FI med största sannolikhet inte tänker ge dig potten gratis på rivern eftersom du visat svaghet hela vägen. (Nej jag ser inte syn syn syn syn syn som styrka)....

På rivern kan du inte hitta synen så det var helt rätt grattis.

Postad

Turn, varför bara syna? "Sätter honom på ungefär samma hand, ja men då får du bestämma dig om du tror att du är slagen eller om du tror att du leder.

Antingen all-in eller fold med tanke på att rivern knappast skänker glädje i ett A om du redan tror att du är slagen så varför syna 10 på turn eftersom FI med största sannolikhet inte tänker ge dig potten gratis på rivern eftersom du visat svaghet hela vägen. (Nej jag ser inte syn syn syn syn syn som styrka)....

Jag tycker detta låter som en väldigt överaggresiv linje. Att ställa är väll onödigt. Poker går ju ut på att maximera vinster och minimera förluster och jag tror nog att man maximerar vinster från par och bluffar genom syn. Samtidigt som man minimerar förluster om Fi har set eller bättre. Om man ställer på flopp eller turn så maximerar man förluster och minimerar vinster, right?

Postad

Jag tycker detta låter som en väldigt överaggresiv linje. Att ställa är väll onödigt. Poker går ju ut på att maximera vinster och minimera förluster och jag tror nog att man maximerar vinster från par och bluffar genom syn. Samtidigt som man minimerar förluster om Fi har set eller bättre. Om man ställer på flopp eller turn så maximerar man förluster och minimerar vinster, right?

Som spelat var väl det enda du maximerade förlusten?

AA är inte guds gåva i alla lägen även om somligt löst folk verkar spela dem så. Jag vet inte hur du kan få för dig att du maximerar någon vinst genom att slowspela ässen sådär?

Vad hoppas du ska droppa ner på rivern som gör att du kan få för dig att syna 15.5$ på rivern med den brädan?

Hade du synat om J kommit? Eller om Q eller T kommit?

Postad

AA är inte guds gåva i alla lägen även om somligt löst folk verkar spela dem så. Jag vet inte hur du kan få för dig att du maximerar någon vinst genom att slowspela ässen sådär?

Vad hoppas du ska droppa ner på rivern som gör att du kan få för dig att syna 15.5$ på rivern med den brädan?

Jag hade definitivt synat om T kommit, det hade ju varit ett bra kort. Minskar risken för att han har set. Q och J är helt klart scarecards så där vet jag faktiskt inte om jag hade hittat synen.

Kanske att det hade varit bättre att ställa på turn iofs, finns ju tror lite jobbiga kort och en AK och KQ kan nog betala av vid ställ och ett set eller stege hade ju stält på rivern och då hade jag varit tvungen att syna om inget utav scarecardsen hade kommit iaf. Så förmodligen är nog inte ett ställ på turn helt fel ändå. :P

Postad

Jag hade definitivt synat om T kommit, det hade ju varit ett bra kort. Minskar risken för att han har set. Q och J är helt klart scarecards så där vet jag faktiskt inte om jag hade hittat synen.

Det är ju därför jag menar att det är bättre att ställa om du tror att du leder eller folda om du tror att du ligger risigt till.

Sen kan du dilla om att maxmiera vinster/minimera förluster känns mer som att du är rädd om dina pengar (vilket troligtvis är bra men jag förstår mig inte på det) :P

Postad
Det är ju därför jag menar att det är bättre att ställa om du tror att du leder eller folda om du tror att du ligger risigt till.

Sen kan du dilla om att maxmiera vinster/minimera förluster känns mer som att du är rädd om dina pengar (vilket troligtvis är bra men jag förstår mig inte på det) :P

Editerade mitt förra inlägg, innan jag såg det här. Men ett turn ställ sitter nog fint som sagt. ;)

Postad

Poker är ju även ett spel om information. Vilket du inte fått i denna handen? Raise flopp och/eller turn för att få reda på om han verkligen har nåt.

Som jag ser det så kan FI sitta på många typer av händer, dom du slår (som han troligen kan ha) är väl AK/KJ/KQ.. detta innebär att det finns många scarcard som kan komma på både turn + river..

Jag skulle iaf vilja ta potten rätt omgående på floppen eller åtminstone låta han betala om han sitter med toppar+stegdrag. Har han set/2par bör han själv skydda sin hand då du visar styrka, vilket gör att du redan på flopp kan komma undan ganska så billigt.

"Min read på Fi är att han verkar vara en ganska vanlig spelare. Med andra ord är han/hon ingen jätte tomte."

Vad är enligt dig en vanlig spelar? image: TAG , semi-LAG?

Postad
Poker är ju även ett spel om information. Vilket du inte fått i denna handen? Raise flopp och/eller turn för att få reda på om han verkligen har nåt.

Åh fan, jag trodde vitsen med poker var att maximera sina vinster.

Jag tycker du spelar handen rätt bra. Han visar styrka på flop. Att återhöja där finns det ingen anledning till, antingen har han dig slagen eller så har han få outs. På turn samma sak, bättre att låta honom beta en K på river också, gratiskort är inte så farligt att ge av samma anledning. På river blir det ju jobbigt, och fold är inte fel tror jag.

Postad

Åh fan, jag trodde vitsen med poker var att maximera sina vinster.

.....

Vad av _även_ förstod du inte?

Hur ska man kunna maximera vinsten och minimera förlusten genom att göra gissningar? Bättre att lira bingo då eller nåt annat mer turbetonat.

Ps. Tror att fi betar river här typ 30% av ggr utan att veta om att du har AA och att han då bluffar, fast han tror han värdebetar eftersom Hero inte visar styrka mer än preflop. Ds.

Postad

Vad av _även_ förstod du inte?

Jag såg inte ordet, sorry...

Hur ska man kunna maximera vinsten och minimera förlusten genom att göra gissningar? Bättre att lira bingo då eller nåt annat mer turbetonat.

I vissa lägen är det bättre att låta fi beta av sig genom att syna. Möjligt att du får syn av AK om du ställer turn här, men han lär nog beta den på river också. I övrigt får du bara syn av bättre händer, och skrämmer iväg händer som annars hade kunna värdebetat river. Vad hade du tänkt göra med informationen du får?

Ps. Tror att fi betar river här typ 30% av ggr utan att veta om att du har AA och att han då bluffar, fast han tror han värdebetar eftersom Hero inte visar styrka mer än preflop. Ds.

Tja, möjligt att det är ok att syna river, men jag tror det beslutet är ganska marginellt EV-mässigt.

Postad

I vissa lägen är det bättre att låta fi beta av sig genom att syna. Möjligt att du får syn av AK om du ställer turn här, men han lär nog beta den på river också. I övrigt får du bara syn av bättre händer, och skrämmer iväg händer som annars hade kunna värdebetat river. Vad hade du tänkt göra med informationen du får?

Kan hålla med, men beslutet på turn (att syna) ger ju att man INTE vill se ett J, Q eller K mer eller mindre (då detta träffar fi's troliga HD väldigt ofta). Ett av de korten kommer rätt så ofta, och har då genom att välja syn-syn lämnat över bollen till fi om han vill bluffa ifall han är tom. Antar Hero bara tänkt syna ifall en blank kom på river.

Självklart funkar Hero's spel, men beror såklart på vad fi har för stats och visat för tidigare händer vid SD.

Nåja.. det var mina 50 cent.

Bara att kämpa vidare!

Postad
Min read på Fi är att han verkar vara en ganska vanlig spelare. Med andra ord är han/hon ingen jätte tomte.

PokerStars No-Limit Hold'em, $0.50 BB (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

BB ($46.40)

UTG ($58.15)

MP ($33.90)

HERO ($49.50)

Button ($49.75)

SB ($68.70)

Preflop: Hero is CO with Aheart.gif, Adiamond.gif.

2 folds, HERO raises to $2, 2 folds, BB calls $1.50.

Flop: ($4.25) 9diamond.gif, Tspade.gif, Kclub.gif(2 players)

BB checks, HERO bets $4, BB raises to $8, HERO calls $4.

Får en bra flopp och bettar självklart ut. Han mini-checkraisar och det kan ju betyda allt från par till stege. Väljer att syna för att inte stoppa in allt för mycket om han skulle ha set eller stege. Samt så skrämer jag inte bort par och om han mot förmodan skulle vara på en bluff skulle jag ju kunna få värde av den på turn om han väljer att betta igen. En AK skulle ju också kunna slänga iväg en bett på turn om jag väljer att syna här.

Turn: ($20.25) 5heart.gif(2 players)

BB bets $10, HERO calls $10.

Det faller en blank och han väljer att betta igen. Här sätter jag honom på ungefär samma händer som på floppen och väljer att syna igen av samma anledning.

River: ($40.25) Kheart.gif(2 players)

BB bets $15.5, HERO folds.

En K på rivern kommer, vilket är ett utav de sämta korten. Nu slår jag bara en bluff. Vilket inte är troligit och en fold känns självklar.

Final Pot: $55.75

Vad tycker ni om mina beslut?

Håller med ovanstående. På turn om du sätter honom på samma hand som på flopp så måste du ju antagligen lägga dig eller höja! Att syna är ju katastrofen, river förklarar varför. Känner du dig slagen, lägg dig, känner du att han har AK eller liknande så får du ju dänga in en raise, han kommer antagligen att syna men du kan ju inte låta honom fiska ut dig med något sjukt, säg att en dam eller knekt kommer på river då får han dessutom chansen att bluffa ut dig totalt ur potten.

Postad

Om det här var en sån där uppgift där man ska sätta Fi på en hand så skulle jag säga att han har T9. Tycker att han visar visar svaghet på rivern när kungen kommer. Ett bet i hopp om att få en bluff från dig skulle nog vara mindre och ett valuebet utan rädsla skulle vara större. Kan också vara QJ som fruktar en kåk, men det verkar mindre troligt, så jag skulle nog syna där.

Dock är du efter på floppen. Ett min-checkraise där är nog minst åtta gånger av tio två par eller bättre (på den här nivån). Det kan nog vara värt $4 för att få se ett till kort, men sen skulle jag ge mig.

Postad

Nja, jag tror nog att man faktiskt leder ganska ofta på den där floppen mot en mini-check raise. Men visst är det möjligt att han har set+.

Reaper: Om det hade fallit en blank hade jag synat på rivern.

För övrigt kan jag säga att jag frågade vad han hade och då sa han AK (vilket man iofs inte vet om det är sant)

Postad
Känner du dig slagen, lägg dig, känner du att han har AK eller liknande så får du ju dänga in en raise, han kommer antagligen att syna men du kan ju inte låta honom fiska ut dig med något sjukt, säg att en dam eller knekt kommer på river då får han dessutom chansen att bluffa ut dig totalt ur potten.

Så om man tror att motståndaren har 2 outs så ska man dänga in en raise så han foldar och inte får chansen att beta bort resten av stacken dom 44 av 46 gånger han inte träffar. :?

Postad
Känner du dig slagen, lägg dig, känner du att han har AK eller liknande så får du ju dänga in en raise, han kommer antagligen att syna men du kan ju inte låta honom fiska ut dig med något sjukt, säg att en dam eller knekt kommer på river då får han dessutom chansen att bluffa ut dig totalt ur potten.

Så om man tror att motståndaren har 2 outs så ska man dänga in en raise så han foldar och inte får chansen att beta bort resten av stacken dom 44 av 46 gånger han inte träffar. :?

Din signatur säger det mesta om hur de flesta som svarat tänker i den handen... ;)

Postad

Din signatur säger det mesta om hur de flesta som svarat tänker i den handen... ;)

å vad din signatur säger är i säg lite oklart :lol:

Postad

Att inte Raisa på floppen kan jag köpa. Men du måste förstå att du inte väljer den enklast linjen i handen genom att bara syna.

Som sagt förut är inte AA "nuts". Jag hade nog i de flesta fallen -mot en som du säger normalbra NL50 spelare- raisat.

Nu har du återigen ett svårt beslut på turn som du kunde besparat dig. Men att du återigen väljer den klurigaste och antagligen sämsta linjen förstår jag inte. Ställ eller fold tycker jag.

Rivern är ju given fold. Du har själv satt dig i situationen genom att spela tricky.