Gå till innehåll

FL - 99 hur ska jag spela denna hand?

Recommended Posts

Postad

FL 1/2 Pacific

Har lyckats få 99 flera ggr idag och det har endast slutat bra en gång.

Nu till min fråga. Alla ggr som jag fick 99 så var det ca 4 st som såg flopen med mig. Hur ska jag egentligen spela mina nior i detta läge?

Helst vill jag ju ha med många el kanske max två med mig på flopen.

Vad gör jag om flopen inhåller tex Q?

Postad

För att spela en sån här hand är det bra att veta lite om motståndarna.

Mot bara fyra motståndare och ett överkort på bordet skulle undertecknad lite beroende på hur man känner sitt bord antagligen spela aggressivt.

- Om överkortet inte är A (på Unibet köper så många på Axo så att det är ett bra statistiklägg)

- Om inte alltför många, typ 5-6 inkl. en själv har sett floppen

- Om floppen i övrigt är snäll, helst inga flush & straightdrag

Men på de bord jag spelar är det alltså aggressivt försvarande av min hand alt. halvlägg, viker mig vid första bet som gäller beroende på känsla för bordet/medspelarna och hur floppen ser ut.

Postad

Gdaily besvarade frågan om 99 i en annan tråd.

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=2584&highlight=starthandskrav

Att syna med 8-8 och 7-7 i EP med endast 1 synare tycker jag verkar väldigt löst.

Då du i princip MÅSTE förbättra din hand för att vinna.

Ja, men kanske slå om på det låga paret är korrekt spel?

Lågt par är marginell favorit mot exakt en spelare (som förutsätts ha två överkort men inget högre par). Låga par skall alltså spelas mot antingen exakt en motspelare eller mot så många som möjligt. Man vill inte spela det mot 2-3 stycken.

/Ola

Postad

Fast 99 är inte direkt ett litet par, jag skulle antagligen värdehöja mot fyra motståndare preflopp. Åtminstone skulle jag aldrig lägga 99 för ett bet preflopp, vilket jag skulle kunna göra med exempelvis 66 vid fullbord.