Gå till innehåll

ARTIKEL: Pokervinster lockar mer än framtida jobb


Stahl

Recommended Posts

Systemet är illegitimt. Att förstöra för ett illegitimt system kan inte vara annat än rätt. Jag har inget intresse av att medverka till upprätthållandet av det gigantiska svulst till statsapparat som vi har. Om det hjälper till att få omkull systemet, så är inte jag främmande för att lyfta bidrag. Men jag tänker inte göra det, för det är för mycket trassel för för lite pengar. Sedan ligger det för mig också viss stolthet i att hålla mig utanför statens förehavanden i så stor utsträckning jag kan.

 

Ett av få vettiga inlägg i denna debatt. Bra skrivet.

 

Suck...

 

Nej, det följer inte av att system är illegitimt att alla försök att förstöra detta är rätt. ("Kriminalitet är bra för det krossar staten" säger vissa omogna anarkister, och det finns en poäng i det, men det legitimierar inte våld och skadegörelse. Varken i en diktatur eller demokrati. Bara som exempel då.)

 

Nej, du kommer garanterat inte att få omkull några system genom att lyfta bidrag.

 

Jag håller med om att staten är på tok för stor, men ditt resonemang är verklighetsfrämmande och felaktigt.

 

Och för att återgå till ämnet: Jag anser att det både är moraliskt fel och bör vara straffbart att söka a-kassa o. dyl. om man har en stabil inkomst och försöker dölja denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 284
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I övrigt borde vissa människor lära sig skillnaden på att sänka TAKET I a-kassan och att "sänka a-kassan". De som får allra mest a-kassa i Sverige lider knappast någon ekonomisk nöd.

 

Och om det är nån som på fullt allvar tror att det vore förenligt med vare sig Alliansens arbetsmarknadspoltik eller svensk grundlag att "ta bort" fackföreningar är det ju direkt sorgligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck...

 

Nej, det följer inte av att system är illegitimt att alla försök att förstöra detta är rätt. ("Kriminalitet är bra för det krossar staten" säger vissa omogna anarkister, och det finns en poäng i det, men det legitimierar inte våld och skadegörelse. Varken i en diktatur eller demokrati. Bara som exempel då.)

 

Nej, du kommer garanterat inte att få omkull några system genom att lyfta bidrag.

 

Jag håller med om att staten är på tok för stor, men ditt resonemang är verklighetsfrämmande och felaktigt.

 

Och för att återgå till ämnet: Jag anser att det både är moraliskt fel och bör vara straffbart att söka a-kassa o. dyl. om man har en stabil inkomst och försöker dölja denna.

 

1) Jag är inte anarkist. 2) Jag håller med dig; det finns betydligt vettigare sätt att motarbeta det rådande systemet.

 

Å andra sidan kan man fråga sig om individer som utsätts för stöld inte har rätt att ge tillbaka med samma medel. Och att våld och skadegörelse inte skulle vara legitimt i en diktatur är ju bara ett pinsamt påstående. Hade alla resonerat som du, så hade vi fortfarande lytt under "upplysta despoter".

 

Och jo, det här systemet KOMMER att fallera förr eller senare på grund av den ständiga ineffektiviseringen och utslagningen av de enda krafter som kan upprätthålla en vettig hushållning av resurser: marknadskrafterna. Det måste finnas någonstans att ta alla dessa bidrag och subventioner ifrån, och när näringen till dessa transfereringar upphör på grund av att tillväxten avstannar, ja då är vi kokta. Den krassa verkligheten har varit på väg ifatt oss i flera decennier nu. Snart biter den oss i röven, och då gäller det att ha ordentligt med sittfläsk, vill jag lova.

 

EDIT: Och jag håller mig från OT i fortsättningen också. Ursäkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: Jag menar inte att våld och skadegörelse aldrig är legitimt i en diktatur. Jag menar bara att påståendet "kriminalitet krossar staten" inte AUTOMATISKT legitimerar våld och skadegörelse i en diktatur. Och då tänkte jag i första hand på brott riktade mot privatpersoner och företag, inte mot regimen.

 

Men whatever, nu är jag väldigt OT. Ursäkta den lite onödigt hårda tonen förresten, dåligt humör just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta på ni, det tycker jag om att höra! :D

 

Just nu har musen slut på batterier så jag sitter med Windows Hjälpgrej så att jag styr muspekaren med tangentbordet, annars hade jag delat av tråden och satt in den i Val-tråden!

 

Fortsätt där nu hur som helst om eran diskussion om allt vad det nu var så håller vi oss till Artikeln och diskussionen runt den här!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Jaha, så om du skulle ta bidrag så skulle nån som behöver det mer behöva avstå?

 

årets mest pantade inlägg

 

Det jag menar är att man ska inte skulla på enskilda människor för dem gör ingen störra skillnad, utan det är systemet det är fel på! Men nu kommer det säkerligen bli ändring på detta då det kommer in högertänkande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jaha, så om du skulle ta bidrag så skulle nån som behöver det mer behöva avstå?

 

årets mest pantade inlägg

 

Det jag menar är att man ska inte skulla på enskilda människor för dem gör ingen störra skillnad, utan det är systemet det är fel på! Men nu kommer det säkerligen bli ändring på detta då det kommer in högertänkande...

 

men vad är det som säger att just du ska vara den "enskilda individen" som tar bidrag fast du inte behöver? Tänker många så så gör det ju verkligen skillnad.

 

Håller med om att det kan vara fel på systemet, men det är ju ändå fel att utnyttja det. Det är ju som att säga att det inte är något fel i att utnyttja handikappade för att det är lätt, göra inbrott för att det går, våldta för att man kan komma undan o.s.v

 

Blir ledsen när jag hör åsikter som dina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jaha, så om du skulle ta bidrag så skulle nån som behöver det mer behöva avstå?

 

årets mest pantade inlägg

 

Det jag menar är att man ska inte skulla på enskilda människor för dem gör ingen störra skillnad, utan det är systemet det är fel på! Men nu kommer det säkerligen bli ändring på detta då det kommer in högertänkande...

 

Det är ju dom enskilda människorna som GÖR skillnad.

Som tidigare talare jag blir så trött... hur kan folk... jag fattar bara inte...

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om de planerat att uppträda spydigt borde de väl planerat lite motargument så de inte uppstår som värsta idioterna

 

“Uppstår?” Att du lever på poker är för mig en gåta. Jag tror du menar ”framstår”...

 

har själv svårt att tacka nej till bostadsbidrag på 500kr/månaden, men att gå till a-kassan eller klanka ner på samhället som hjälper en när man har det svårt är ju helt stört

 

Men för h-lvete! Det är ju DU som är helt störd! ”Klanka” ner på samhället. Din femhundralapp som du har svårt att tacka nej till är inte tänkt att gå till dig, fattar du inte det? Varje månad är det någon som verkligen behöver det som får mindre än de skulle haft om inte du hade varit en tjuv.

 

Exakt vad är det för skillnad på att gå till Arbetsförmedlingen och be om A-kassa och att lyfta bostadsbidrag? På vilket sätt har du högre moral än en vinnande pokerspelare som går på A-kassa eller soc?

 

 

bra stor skillnad på 500kr och 3000-5000kr (eller vad nu A-kassan och soc är)

 

är ju upp emot en halv vanlig månadslön

 

 

jag är ingen tjuv, jag gick ner till försäkringskassan och frågade om jag kunde få bostadsbidrag. De ställde några frågor och gav mig ett papper att fylla i (fyllde i allt utan att ljuga), några veckor senare fick jag hem ett brev där det stod att jag var berättigad till 500kr i månaden.

 

"En tjuv är en person som stjäl andra människors tillhörigheter. Stjäla, att stjäla är att olovligen beslagta något från någon. Brottet som man åstakommer när man stjäl något kallas stöld. "

 

Zyr-nollan verkar inte fatta de grundläggande principerna om rätt och fel. Moral är antagligen ett ord som inte finns med i den underutvecklade gummihjärnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moral, stöld, etik...

 

Att ta emot ett bidrag man inte BEHÖVER är omoraliskt och lågt. Helt ointressant om det är lagligt eller inte. Urholkar systemet och de som är i behov får mindre att dela på, alternativt att jag som skattebetalare ska ge bort av mina pengar till någon som inte förtjänar det.

 

De som tar emot bidrag utan behov är samhällsfiender och är bara snäppet under rent kriminella.

 

Ovannämnda är inte ett debattinlägg utan enbart fakta som inte kan diskuteras.

 

Du som tar bidrag utan behov måste fråga dig själv vad du vill i detta samhälle. Känns det bra att blåsa hederligt folk? Känns det bra att stå längst ner på samhällsstegen? Känns det bra att veta att ytterst få människor är sämre än du? Samhällets patrask och paria.

 

Om ni Ändå vore konsekventa så skulle ni nånstans ha mitt tysta gillande, dvs jag betalar (mycket) skatt för att jag tilltalas av tanken att det är som en försäkring i fall jag råkar illa ut eller blir sjuk, att jag deltar i omsorgen av sjuka och svaga, att vi har en allmän skola och barnomsorg, att vi uppräthåller någn form av infrastruktur.

 

Ni som ställer er utanför skattesystemen kan väl få göra det men då ska ni banne mig inte ha del av Skattefinansierade trygghetssystem. Jag jobbar inom sjukvården (landstinget) som ortopedkirurg och jag förväntar mig att du söker en privatläkare och betalar själv om du någon gång får problem med skelett, leder eller muskler. Kom inte till mig om du har någon moral. Om dina barn ska gå på samma dagis som mina kommer du att få betala lägre avgift än jag trots att du kanske tjänar ohyggligt mycket mer. I "systemet" är du låginkomsttagare. Varför ska jag betala för dina ungar? skaffa privat barnpassning.

Detta är bara ett fåtal exempel som kan utvecklas ytterligare.

 

Om du (to whom it may concern) inte förstår hur pass rutten du är så är nästa steg att träffa en psykiater som kan diagnosticera din personlighetsstörning så att du kan få rätt psykofarmaka

 

/Hising

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om den här bostadsbidragsdebatten är infekterad av stort okunnande i om vem den är till för och vem som har rätt till den här typen av bidrag.

 

Har zyr sökt bidraget och fått det (utan att ljuga etc) är han tilltänkt att kunna få ta del av detta bidrag och han BEHÖVER det bidraget enligt rådande praxis.

 

Det samma gäller iofs A-kassa, då han faktiskt är arbetslös. Han spelar lotto på heltid, det är för fan inget jobb.

 

Om samhället "bara" betalar 500sek för att få en "arbetslös" att försörja sig själv kommer man JÄVLIGT billigt undan. Skulle han istället sluta och bli arbetslös på riktigt det är då ni kan börja gasta om hur han belastar systemet och tar era surt inbetalda skattepengar.

 

Ska det vara så, nä det ska det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som argumenterar mot att INTE ta bidrag nar chansen finns ar ju allmant nerpundade. sjalvklart tar man emot pengar nar man far det gratis... sicket javla skamt att disskutera det.. ni forsoker ju maximera era vinster nar ni lirar poker. var lite schysst och inte gor det och ta ett bidrag istallet sa jamnar det ut sej + att dom andra spelarna far behalla sina pengar om ni inte maximerar, och det ar val lite av det ni vill nar ni argumentarar pa att man inte ska ta bidrag nar maninte behover det..Ni ar ju for fan pinsamma, moral och etik har inget att gora med det har,, under tiden ni har skivit era meningslosa inlagg hade ni kunnat gjort ett julbord at alla hemlosa luffare i eran stad.. det ar moral , ta hand m dina medmanniskor... era javla fitthorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som argumenterar mot att INTE ta bidrag nar chansen finns ar ju allmant nerpundade. sjalvklart tar man emot pengar nar man far det gratis... sicket javla skamt att disskutera det.. ni forsoker ju maximera era vinster nar ni lirar poker. var lite schysst och inte gor det och ta ett bidrag istallet sa jamnar det ut sej + att dom andra spelarna far behalla sina pengar om ni inte maximerar, och det ar val lite av det ni vill nar ni argumentarar pa att man inte ska ta bidrag nar maninte behover det..Ni ar ju for fan pinsamma, moral och etik har inget att gora med det har,, under tiden ni har skivit era meningslosa inlagg hade ni kunnat gjort ett julbord at alla hemlosa luffare i eran stad.. det ar moral , ta hand m dina medmanniskor... era javla fitthorer

 

då skulle du alltså fuska i poker om, som du sa det, "chansen finns"?

 

om svaret på frågan är nej, förklara då gärna varför det är mer rätt att bidragsfuska än att fuska i poker. För fusk är precis vad det handlar om om man inte deklarerar de pokerpengar man har när man söker bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om den här bostadsbidragsdebatten är infekterad av stort okunnande i om vem den är till för och vem som har rätt till den här typen av bidrag.

 

Har zyr sökt bidraget och fått det (utan att ljuga etc) är han tilltänkt att kunna få ta del av detta bidrag och han BEHÖVER det bidraget enligt rådande praxis.

 

Det samma gäller iofs A-kassa, då han faktiskt är arbetslös. Han spelar lotto på heltid, det är för fan inget jobb.

 

Om samhället "bara" betalar 500sek för att få en "arbetslös" att försörja sig själv kommer man JÄVLIGT billigt undan. Skulle han istället sluta och bli arbetslös på riktigt det är då ni kan börja gasta om hur han belastar systemet och tar era surt inbetalda skattepengar.

 

Ska det vara så, nä det ska det inte...

 

Håller med om att vinsterna bör räknas som lotterivinster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som argumenterar mot att INTE ta bidrag nar chansen finns ar ju allmant nerpundade. sjalvklart tar man emot pengar nar man far det gratis... sicket javla skamt att disskutera det.. ni forsoker ju maximera era vinster nar ni lirar poker. var lite schysst och inte gor det och ta ett bidrag istallet sa jamnar det ut sej + att dom andra spelarna far behalla sina pengar om ni inte maximerar, och det ar val lite av det ni vill nar ni argumentarar pa att man inte ska ta bidrag nar maninte behover det..Ni ar ju for fan pinsamma, moral och etik har inget att gora med det har,, under tiden ni har skivit era meningslosa inlagg hade ni kunnat gjort ett julbord at alla hemlosa luffare i eran stad.. det ar moral , ta hand m dina medmanniskor... era javla fitthorer

 

då skulle du alltså fuska i poker om, som du sa det, "chansen finns"?

 

om svaret på frågan är nej, förklara då gärna varför det är mer rätt att bidragsfuska än att fuska i poker. För fusk är precis vad det handlar om om man inte deklarerar de pokerpengar man har när man söker bidrag.

 

 

klart man hade fuskat om det gick, sålänge man inte känner "offren",

 

vi människor är egoistiska och tänker nästan bara på oss själva..

 

det är mkt snack om att folk bryr sig o så, men visst fan köper ni hellre en ny meningslös pryl än ger bort till de som behöver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle fuska om chansen fanns utan att jag blev pakommen???? Utan tvekan. Onlinepoker for mej handlar bara om pengar, kan jag oka min winrate genom fusk utan nan risk att bli pakommen sa gor jag det.

 

Sitter jag och slaskar live med kompisar, nej... for da handlar et inte om pengar da handlar det om det sociala och gemenskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart man hade fuskat om det gick, sålänge man inte känner "offren",

 

vi människor är egoistiska och tänker nästan bara på oss själva, är det så jävla fel? det är ju så universum fungerat får år noll

 

Seriöst?

Kul inställning i så fall...

 

Hoppas någon (som du inte känner) snor din cykel eller bil, länsar ditt konto och snor alla dina möbler i lägenheten. För det är ju okey...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart man hade fuskat om det gick, sålänge man inte känner "offren",

 

vi människor är egoistiska och tänker nästan bara på oss själva, är det så jävla fel? det är ju så universum fungerat får år noll

 

Seriöst?

Kul inställning i så fall...

 

Hoppas någon (som du inte känner) snor din cykel eller bil, länsar ditt konto och snor alla dina möbler i lägenheten. För det är ju okey...

 

 

har redan hänt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som argumenterar mot att INTE ta bidrag nar chansen finns ar ju allmant nerpundade. sjalvklart tar man emot pengar nar man far det gratis... sicket javla skamt att disskutera det.. ni forsoker ju maximera era vinster nar ni lirar poker. var lite schysst och inte gor det och ta ett bidrag istallet sa jamnar det ut sej + att dom andra spelarna far behalla sina pengar om ni inte maximerar, och det ar val lite av det ni vill nar ni argumentarar pa att man inte ska ta bidrag nar maninte behover det..Ni ar ju for fan pinsamma, moral och etik har inget att gora med det har,, under tiden ni har skivit era meningslosa inlagg hade ni kunnat gjort ett julbord at alla hemlosa luffare i eran stad.. det ar moral , ta hand m dina medmanniskor... era javla fitthorer

 

Jag hoppas verkligen jag missförstår varenda mening i ditt inlägg eller att jag missar nån dold ironi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi hittat en beröringspunkt bland de som inte ser något moraliskt problem med att utnyttja systemet:

 

De är också beredda att stjäla av individer, enbart för egen vinning. Och de skäms inte ens för att säga det.

 

Härligt sällskap man är i som pokerspelare...

 

 

pokerspelare är ett jävla pack, utnyttjar de svaga i samhället (spelberoende) för egen vinning

 

om detta inte är att sjunka lågt så vet jag inte vad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pokerspelare är ett jävla pack, utnyttjar de svaga i samhället (spelberoende) för egen vinning

 

om detta inte är att sjunka lågt så vet jag inte vad

 

Liksom alla klädaffärer utnyttjar shoppingberoende, alla mataffärer utnyttjar bulimiker osv osv. Eget ansvar för sina handlingar är ju trots allt överskattat, man måste fatta beslut åt alla andra eftersom de inte förstår bättre :roll:

 

Hur du kan jämföra en öppen, frivillig överenskommelse med stöld övergår mitt förstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...