demme1 Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 En sak jag funderat mycket på senaste tiden är hur stora bet jag vill skjuta iväg mot potentiella dragare. Ett exempel; NL Hold'em 8-manna €0.25/0.5 HERO i tidig position [Ad,Jc] Du har tre motståndare, inga höjningar. Samtliga har ~€30 i stacken. Pot = €2 Flop [Js,7s,3d] Kort och gott kan vi kalla detta toppar med bästa kickern. Givetvis vill du ju beta, men hur mycket? Vi får anta att motståndarna är "but they are suited!" och du känner dig tämligen säker på ett färgdrag. Du betar av vald stolek och får syn av knappen, de andra foldar. Du blir ännu mer övertygad om färgdrag. Turn [Js,7s,3d,10c] Nu helt plötsligt har vi inte bara ett färgdrag utan även J-10 vilket inte är en alldeles omöjlig Fi-hand, även om färgdraget är troligare. Eller kanske färgdraget bestod av KQs? Hjälp! River [Js,7s,3d,10c] [2s]/[2c] Det finns alltså två tänkbara utfall. 1. Färgen läggs på bordet. 2. Rivern är ofarlig. Hur betar du? Varför just så mycket? Av vilken anledning? Vi behöver inte fokusera på odds/sannolikhet eftersom Fi i de allra flesta fall aldrig hört talas om det. Citera
Nidson Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Kort och gott kan vi kalla detta toppar med bästa kickern. Givetvis vill du ju beta, men hur mycket? Vi får anta att motståndarna är "but they are suited!" och du känner dig tämligen säker på ett färgdrag. Hur kan man någonsin vara "tämligen säker" på ett färgdrag givet att enda informationen är att några fi har limpat in preflop? De kan ju ha i princip vad som helst förutom höga PP. (och även det är inte omöjligt) Citera
Nusseman Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Det finns alltså två tänkbara utfall. 1. Färgen läggs på bordet. 2. Rivern är ofarlig. Hur betar du? Varför just så mycket? Av vilken anledning? Check/syn såklart. Då minimerar du förlusten mot en flush (och de gånger han höjer som en bluff) och drar in lite bluffstålar när han bluffar. Citera
Magaluf Raider Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Om du inte känner din motståndare & vill kartlägga: Lägg en insats så att det med råge inte lönar sig att försöka köpa in stegen/flushen. Är det en någon du ibland råkar ut för vid bordet så är det bra att veta om denne respekterar potodds eller ej. Citera
Nusseman Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Det finns alltså två tänkbara utfall. 1. Färgen läggs på bordet. 2. Rivern är ofarlig. Hur betar du? Varför just så mycket? Av vilken anledning? Check/syn såklart. Då minimerar du förlusten mot en flush (och de gånger han höjer som en bluff) och drar in lite bluffstålar när han bluffar. Vidareutveckla gärna detta.... är det ev. färg på river eller ofarlig river ? som han ska check/syna ? Aha, jag läste lite snabbt... Vid färg på river såklart. Om han är helt hundra på att river är ofarlig (jag är tveksam till att han kan vara det) så ska han såklart betta så mycket som möjligt och ändå få syn. Jag tippar att det är nära minibet. Citera
demme1 Postad 18 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 18 Januari , 2005 Det finns alltså två tänkbara utfall. 1. Färgen läggs på bordet. 2. Rivern är ofarlig. Hur betar du? Varför just så mycket? Av vilken anledning? Check/syn såklart. Då minimerar du förlusten mot en flush (och de gånger han höjer som en bluff) och drar in lite bluffstålar när han bluffar. Vidareutveckla gärna detta.... är det ev. färg på river eller ofarlig river ? som han ska check/syna ? Aha, jag läste lite snabbt... Vid färg på river såklart. Om han är helt hundra på att river är ofarlig (jag är tveksam till att han kan vara det) så ska han såklart betta så mycket som möjligt och ändå få syn. Jag tippar att det är nära minibet. Interesting. Givetvis VET man aldrig. Det är ju poker. Man får ju gå efter det som är bästa alternativet/gissningen. Hursomhelst. Vad gör gränsen mellan check/syn check/fold? Ponera att Fi betar €4-5 med en pot på ~€18. Syn? Även om kortet känns ofarligt? Citera
Nusseman Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Hursomhelst. Vad gör gränsen mellan check/syn check/fold?Ponera att Fi betar €4-5 med en pot på ~€18. Syn? Även om kortet känns ofarligt? Svårt. Det beror ju på hur stark din read är. Om jag känner mig väldigt säker på att jag har rätt så synar jag ett väldigt stort bet. Är jag lite säker synar jag ett litet bet Höja känns aldrig som ett alternativ, eftersom du definitivt inte får syn av en sämre hand men du öppnar upp för en all-in bluff (eller valuebet), som du inte kan syna. Citera
hazeelnut Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Det finns alltså två tänkbara utfall. 1. Färgen läggs på bordet. 2. Rivern är ofarlig. Hur betar du? Varför just så mycket? Av vilken anledning? Check/syn såklart. Då minimerar du förlusten mot en flush (och de gånger han höjer som en bluff) och drar in lite bluffstålar när han bluffar. Vidareutveckla gärna detta.... är det ev. färg på river eller ofarlig river ? som han ska check/syna ? Aha, jag läste lite snabbt... Vid färg på river såklart. Om han är helt hundra på att river är ofarlig (jag är tveksam till att han kan vara det) så ska han såklart betta så mycket som möjligt och ändå få syn. Jag tippar att det är nära minibet. Det där undrar jag om det stämmer. Om färgen kommer har du mer anledning att betta eftersom fi väldigt sällan kommer bluffa om det checkas till honom. Du ska då betta så mycket som du hade varit beredd att syna. På så sätt tappar du inte värde mot t.ex KJ och QJ som ju sannolikt kommer checka efter om färgen kommer. Jag kan tänka mig att ett rimligt bet ligger på runt 1/3 pot. Det här beror iofs en hel del på. Saker som hur troligt det är att fi sitter på färgen, hur troligt det är att fi synar ett bet med sämre händer och hur sannolikt det är att han skulle checka ner händer som är bättre än din spelar ju in. Ju sannolikare det är att fi sitter på färgen desto mer som talar för en checkfold. Om vi tar denna hand ser jag inte hur man kan vara speciellt säker på att fi satt på färgdraget. Han kan lika gärna sitta på en sämre knekt varför jag förespråkar att man ska betta. Hade man haft två synare hela vägen hade nog en check/fold varit bättre. Hmm, det känns lite som att jag tänker fel här men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Om rivern däremot är ofarlig finns ju ett par alternativ beroende på motståndare och beroende på vad man tror de sitter på. Tror man att han satt på färgdraget och att han tycker om att bluffa är ju check/call bäst. Här skulle jag nog vara beredd att syna en all in. Är han passiv är det bättre att betta. Jag skulle gissa på att 1/3 pot är bra här med. I exemplet ovan mot en okänd skulle jag definitivt betta eftersom knekten är rätt trolig och att det är långt ifrån säkert att fi bettar ett bustat färgdrag. Citera
Hjort Postad 19 Januari , 2005 Rapport Postad 19 Januari , 2005 Hmm, det känns lite som att jag tänker fel här men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Kostnaden för att eventuellt bli bortbluffad nämner du inte alls, vilket iofs kan avhjälpas genom att spela färgen likadant. Citera
Recommended Posts