ZILLOW Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Skillnaden är ju enkel. För varje nivå du går upp kommer du stöta på fler folk som kan spela poker. Fiskarna finns ju fortfarande. Men det svåra är att anpassa sitt spel när man spelar mot såna som är lika bra eller bättre än dig själv. Och som du märker själv är ju aggresiviteten något av det första man märker. Jag tycker det är större skillnad på 100 till 200, än från 50 till 100. Har aldrig spelat NL400 själv men jag antar att steget bör vara ännu större. Hur många händer bör man slå en nivå innan man tar steget till nästa? Har spelat 7500händer och plussat typ 10BB/100H med rätt table selection rätt table selection? tittar du på flopp% och snitt potterna då el? jag väljer alltid så lösa bord som möjligt och med höga snitt potter Citera
wheelinho Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Skillnaden är ju enkel. För varje nivå du går upp kommer du stöta på fler folk som kan spela poker. Fiskarna finns ju fortfarande. Men det svåra är att anpassa sitt spel när man spelar mot såna som är lika bra eller bättre än dig själv. Och som du märker själv är ju aggresiviteten något av det första man märker. Jag tycker det är större skillnad på 100 till 200, än från 50 till 100. Har aldrig spelat NL400 själv men jag antar att steget bör vara ännu större. Hur många händer bör man slå en nivå innan man tar steget till nästa? Har spelat 7500händer och plussat typ 10BB/100H 50k händer, har du 10BB/100H då så kan du gå upp. Citera
heltok Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 vandrar man i nivåer tycker jag 10inköp på varje nivå är full acceptabelt. dvs plussa 10, gå upp, plussa 10. backar du, gå ner och vinna tillbaka det du backade. Citera
heltok Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 med rätt table selection rätt table selection? tittar du på flopp% och snitt potterna då el? jag väljer alltid så lösa bord som möjligt och med höga snitt potter jag letar edge. Citera
ZILLOW Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Skillnaden är ju enkel. För varje nivå du går upp kommer du stöta på fler folk som kan spela poker. Fiskarna finns ju fortfarande. Men det svåra är att anpassa sitt spel när man spelar mot såna som är lika bra eller bättre än dig själv. Och som du märker själv är ju aggresiviteten något av det första man märker. Jag tycker det är större skillnad på 100 till 200, än från 50 till 100. Har aldrig spelat NL400 själv men jag antar att steget bör vara ännu större. Hur många händer bör man slå en nivå innan man tar steget till nästa? Har spelat 7500händer och plussat typ 10BB/100H 50k händer, har du 10BB/100H då så kan du gå upp. edit: alltså inte 2x10BB/100H stat i PO visar 4.71BB/100 men man tar väll det x2? Citera
ZILLOW Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 med rätt table selection rätt table selection? tittar du på flopp% och snitt potterna då el? jag väljer alltid så lösa bord som möjligt och med höga snitt potter jag letar edge. Hur gör du då? vad e det du söker precisera dig gärna skulle behöva bättra mig på det området Citera
obby Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Vad gäller table-selection så är det väldigt fint med avg.potter som är över 30xBB... Ganska svårt att hitta nuförtiden, men visst finns dom. Sen om det är höga %/flop men låga avg.potter spelar ju folk lös-tight, vilket gör ett sexmanna-bord väldigt enkelt att slå med aggressivitet. Vilket säger sig själv. Citera
heltok Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 jag letar edge. Hur gör du då? vad e det du söker precisera dig gärna skulle behöva bättra mig på det området analysera motståndarna. se om deras stats avviker mycket från bra stats, har de någon svaghet du kan utnyttja etc etc. hittar du ett bord med 5st 90/10/0 spelare stanna kvar, är alla 30/20/2, byt bord. där har du principen, sedan är det bara att förfina skillzen och bli bättre på att jaga edge. Citera
baloobas Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 vandrar man i nivåer tycker jag 10inköp på varje nivå är full acceptabelt. dvs plussa 10, gå upp, plussa 10. backar du, gå ner och vinna tillbaka det du backade. Heltok: Jag har ju kollat på dina filmer, och vet sen tidigare att du är bra limit spelare. Du är duktig helt enkelt. Men tro inte att det kommer fortsätta lika enkelt. Du har antagligen spelat jättebra, inget snack. Men du har haft tur också!! 30ptBB/100 är totalt orealistiskt på sikt. Om vi antar att du i längen kommer ligga på 10BB/100 vilket jag tror är en ganska bra siffra bör en som krossar motståndet. Om någon ligger på mer än så över ett större antal händer får ni gärna säga till. Vore roligt att veta. Som sagt detta är ett antagande. Men om du nu ska ner till snittet på 10 så kommer det innebära: a) Du kommer förlora en jävla massa b) Du kommer stå still väldigt länge. c) kombinera bägge. Med det sagt så menar jag att du kan verka lite väl optimistisk. Att vinna 10 inköp och gå upp i nivå är ju lite extremt. Det händer ju att man vinner 10 inköp på en kväll. Men det händer även att man förlorar åtminstonde 5-6 inköp på en session. Häromdagen förlorade jag nästan 5 inköp på ett bord! och sen vann tillbaka 7. Detta är extremfall. Men återigen, variansen är sjuk. Du är säkerligen regular på NL1000 in notime. Och jag är kvar på lowstakes för att jag är så jävla feg. GL /Balobas Edit: Du har ju också en BR sen limit tiden som inte alla andra har. Då går det såklart att skynda på lite extra. Citera
ZILLOW Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 jag letar edge. Hur gör du då? vad e det du söker precisera dig gärna skulle behöva bättra mig på det området analysera motståndarna. se om deras stats avviker mycket från bra stats, har de någon svaghet du kan utnyttja etc etc. hittar du ett bord med 5st 90/10/0 spelare stanna kvar, är alla 30/20/2, byt bord. där har du principen, sedan är det bara att förfina skillzen och bli bättre på att jaga edge. När man väljer stat i overlayen villket e bäst? saw flopp total %, pf rasie toltal%, agg factor postflopp total. session eller total det e frågan? använder förövrigt PO men antar att det e samma stat vi pratar om Citera
baloobas Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 När man väljer stat i overlayen villket e bäst? saw flopp total %, pf rasie toltal%, agg factor total postflopp... session eller total det e frågan? använder förövrigt PO men antar att det e samma stat vi pratar om Dom flest brukar väl ha /Volput$inpot/PreflopRaise/Aggfactor-Postflop/ Sen kan du ju lägga till saker som du själv tycker är intressant. Citera
obby Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Jag använder Poker Office för att föra statistik. Enligt http://www.svenskpoker.com/math.php vill dom ha en parameter Standard Deviation BB/100. I Poker Office får man under 'Performance' veta Std/hour. För att överföra det värdet till den sökta parametern (Standard Deviation BB/100): Data: Hands/hour = 72 Stds/hour = $234 BB = 4 (visst är det Bigblind för NL-spel dom frågar efter?) Uträkning: 72 hands/hour = 1,2/min. 100 hands spelas då på 83 minuter. Stds/min = $234/60min = $3,9/min Standard Deviation / 100 = 3,9x83 = $323/100 händer ($323/4)/100 = ca. 80BB/100 händer... Har jag missuppfattat allt helt fel? [/b] Citera
obby Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Såg när jag scrollade ner på sidan att man kunde använda /hour istället för 100 haha Citera
heltok Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 .... mm. jag är väldigt grön på NL. försöker vara ödmjuk inför all kunskap jag får och är tacksam för de som orkar ta sig tid att förklara basic-begrepp för mig. toppace openess-artikel är sjukt bra btw och unreal skrev en del vettigt långt bak i tiden. jag vet att jag har madplussat, men jag upplever att jag spelar bättre än mina motståndare iaf upp till NL200, NL400 klarar jag inte i dagsläget att knäcka, kommer nog behöva någon månad innan jag gör det. tycker 10inköp duger gott när man prövar på NL. jag har rulle för en bra bit mer än NL400, men spelar ändå NL200 medan jag försöker lära mig grundläggande spel. ken lenaard sa väl på seminariumet att han kan tänka sig spela NL med 10inköp OM han har stor edge. vet ännu inte om jag tänker byta, ville bara snabbt få en känsla NL innan jag stack till bangkok, men om det fortsätter såhär så kan jag tänka mig det. även om det inte framgår av det jag skriver här, så lägger jag ner grymt massa tid på pokern. har läst 100tals hh på 2+2, läst många långa artiklar om allt möjligt, sett hur mycket filmer som helst, frågat NL-spelare hur man spelare alla standard-händer, kört hypnos(fan vad ballt det är btw) och fokus-podcasts och allt annat. jag är halvtokig här, men under ytan så offrar jag vänner och hälsa för att påskynda min utveckling aja, snart börjar livet igen. livet på pokerkollo.blogspot.com Citera
ZILLOW Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 När man väljer stat i overlayen villket e bäst? saw flopp total %, pf rasie toltal%, agg factor total postflopp... session eller total det e frågan? använder förövrigt PO men antar att det e samma stat vi pratar om Dom flest brukar väl ha /Volput$inpot/PreflopRaise/Aggfactor-Postflop/ Sen kan du ju lägga till saker som du själv tycker är intressant. Yepp men jag menar villket som är bäst? session eller total man kan ju välja Citera
heltok Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 När man väljer stat i overlayen villket e bäst? saw flopp total %, pf rasie toltal%, agg factor postflopp total. session eller total det e frågan? använder förövrigt PO men antar att det e samma stat vi pratar om ta total så du får stort sampel. sedan analyserar du hans stats som du analyserar dina egna och försöker hitta läckor. är de för tighta har du edge, är de för lösa har du edge. foldar han river för mycket, för lite? tar han för få händer till showdown, för många? är han för aggro? vpip, pfr, aggfaktor är ju en bra ända att börja att kolla. Citera
obby Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Alltså nu blev jag väldigt snurrig efter min förra uträkning och när jag nu upptäckte att jag kunde använda mig av BB/hour istället för BB/100 för alla värden. Men BB/hour får man fint i PO, men Std/hour ges i dollar. Om jag spelar NL400 med blinds på 2/4, ska jag inte dela De dollarna jag får där med 4 för att få StdBB/hour? Jag gör det och får väldigt konstiga värden från http://www.svenskpoker.com/math.php?bb100=2.34&std100=58.5&btnCalc2=calculate Citera
baloobas Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Yepp men jag menar villket som är bäst? session eller total man kan ju välja Ja du, nu får du allt fundera lite själv. Bägge är ju bra på olika sätt. Jag har ju total. Men det kan såklart vara intressant hur fi spelar under aktiell session. Han kan ju vara packad eller nått. Citera
baloobas Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 ... Var inte ödmjuk för dina skillz. Det behöver du inte. Men var ödmjuk inför variansen. För den är brutal. Btw... Vadå för hypnos? Och heltok, du får gärna posta lite länkar om du hittar nått bra. /Balobas Citera
ZILLOW Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Yepp men jag menar villket som är bäst? session eller total man kan ju välja Ja du, nu får du allt fundera lite själv. Bägge är ju bra på olika sätt. Jag har ju total. Men det kan såklart vara intressant hur fi spelar under aktiell session. Han kan ju vara packad eller nått. hehe ja men jag har precis skaffat mig proget så då e jag frågvis alltid bra att få en knuff i rätt riktning Citera
heltok Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 ... Var inte ödmjuk för dina skillz. Det behöver du inte. Men var ödmjuk inför variansen. För den är brutal. Btw... Vadå för hypnos? Och heltok, du får gärna posta lite länkar om du hittar nått bra. /Balobas jag är ödmjuk. har bara spela 30k händer, är ju inget, har haft downswings i FL som varit flera gånger längre. jag har en del verktyg från min FL-karriär och men man famlar ju mörket. sitter som ett fån och försöker pröva mig fram hur stor min cb ska vara. men motståndarna verkar ju vara större fån som springer med huvudet före i totalt mörker. jag körde en hypnos som heter sphinx of imagination. står lite om den här: http://www.cdbaby.com/cd/hypnotica fina reviews den hade fått =) Citera
wingman Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 ken lenaard sa väl på seminariumet att han kan tänka sig spela NL med 10inköp OM han har stor edge. vilket borde innebära att han aldrig spelat med 10 inköp...eller Citera
obby Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 Ingen som kan svara på mina simpla frågor ovan? Citera
Gyre Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 När det kommer till att gå upp i nivå tycker jag det är helt fel att säga något i stil med "har du xBB/100 efter 15k händer kan du gå upp". Titta istället först på din bankrulle och väg in hur risktollerant du är. Känner du att du utan problem kan spela NL100 med 20 inköp och har en rulle på 30 just nu, ja då kan du ju faktiskt skotta NL200 med 5 inköp, eller hur? När du har kommit fram till om du har råd att sätta av lite pengar för en högre nivå, öppna då några bord på den nivån och kolla in spelet lite. Hur ser motståndet ut? Hur är fisk/haj-ration jämnför med nivån du brukar spela på? Gör spelarna misstag du vet att du kan tjäna pengar på? Hittar du misstag du kan exploatera så ge det ett försök. Det är detta heltok menar när han säger att han "letar egde". Stirra dig inte blind på nivån i säg, utan kolla på motståndarna och deras spel för att se om du kan vinna här eller inte. Något som kan vara skönt att ha innan man går upp i nivå är stats på sina motståndare, så om du har möjlighet så är det en god idé att datamina nivån du siktar på. När jag börjar snegla på nivån ovanför min vanliga börjar jag genast att datamina den för att ha lite bättre underlag för table/seat-selectin den dagen jag verkligen går upp och testar. Okej. Nu är det dags. Du har kommit fram till att du kan sätta av 5 inköp för nästa nivå, du har sett misstag du kan exploatera till din fördel och du har dataminat nivån ett tag och ska nu börja spela. Satsa då stenhårt på table/seat-selection! Det går inte att göra detta för noga och man vinner så mycket på att lägga 10 min i början på sessionen att hitta bra bord och platser. Jag är övertygad att man dubblar sin förväntade vinst genom att ha bra koll på detta jämnfört med att bara starta upp 4 bord och börja spela. Lycka till Citera
MoonKenny Postad 25 September , 2006 Rapport Postad 25 September , 2006 HjortAvancerad pokerskribent Sedan: 14 Jan 2004 Inlägg: 9806 Från: Kalmar, bor i Lund Skrivet: 2006-09-25 01:51:48 Tråd: -------------------------------------------------------------------------------- Menar du på allvar att du skulle kunna observera en spelare under 6k händer och sen inte ha en bra idé om han var förväntade vinnare eller ej? Det har jag väl aldrig sagt? Han frågade om han hade onormalt höga swings och det är alldeles för tidigt att säga på 6 K händer enligt mig. Ibland kan man få en bra uppfattning av en spelare på 20 händer. Men det är i detta fall helt ointressant. Citera
Recommended Posts