Hjort Postad 16 Maj , 2004 Rapport Postad 16 Maj , 2004 HĂ€r foldas det fram till mig pĂ„ knappen och jag beslutar mig för att göra ett stealförsök mot matteprof och spud. I tidigare turneringar har jag gjort observationen att matte brukar vĂ€nta pĂ„ stĂ„l innan han bryr sig om att försvara sin mörk (faktiskt sĂ„ har jag rĂ€tt ofta sett honom ge upp stora mörken mot en minimiraise vilket minst sagt lockar fram tjuven i mig) och tenderar att inte syna eller betta för mycket post-flop om man sĂ„ sĂ€ger (vilket jag nog gör).  Game # 007,762,629 - Texas Hold'em No Limit 50/100 - Table "POKERFORUM.nu 12851 3" Game ended Sunday 2004-May-16 7:32:18 PM GMT  Players: Ector (3,270.00 in seat 1) NoSense (2,750.00 in seat 2) JohanHjort (3,860.00 in seat 3) matteprof (3,990.00 in seat 5) Spud (6,345.00 in seat 6) Cain42 (3,910.00 in seat 7) QoS (3,415.00 in seat 8) SouthPaw (4,460.00 in seat 9)  Dealer: JohanHjort Small Blind: matteprof (50) Big Blind: Spud (100)  JohanHjort was dealt: 7d - 9d  fold fram till mig pĂ„ knappen. JohanHjort 3,560 kvar Raise (300) matteprof 3,160 Raise (850)  Aj fan, nu sitter matte pĂ„ AK eller JJ+. 600 Ă€r i högsta laget för att syna, och jag Ă€r inte alls sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r rĂ€tt gjort av mig. Men jag tror mig ha en viss bluffequity och schyssta implicta odds nĂ€r jag trĂ€ffar eftersom den floppen nog kommer att se ofarlig ut för matte nĂ€r han har överpar (vilket Ă€r hans troligaste hand). Vidare sĂ„ vill jag helst inte verka som att jag gillar att steala med skrĂ€p sĂ„ oavsett vad jag kommer bestĂ€mma mig för tĂ€nker jag en stund innan jag agerar.  JohanHjort 2960 Call (600)  Flop 4h - 9s - Ad Pott: 1,900  matteprof 3160 Check HĂ€r verkar det ju som matte inte alls trĂ€ffat floppen, möjligen sĂ„ slowplayar han AK, men det kĂ€nns inte som hans stil i en sĂ„ hĂ€r stor pott. Fast det vore nog ett rĂ€tt bra move att göra mot mig.  Hur som helst sĂ„ bluffar jag in 1,7k eftersom det Ă€r att likstĂ€lla med all-in för matte. Har han AK sĂ„ fĂ„r jag omslag och dĂ„ foldar jag, fĂ„r jag det inte sĂ„ check-foldar jag och försöker göra come-back pĂ„ det viset. Hursomhelst nyckeln hĂ€r Ă€r att matte mĂ„ste riskera alla sina marker om han vill ha ta reda pĂ„ om hans par Ă€r good, medan jag bara behöver riskera 1,7k för att bluffa. It's good to bet helt enkelt.  JohanHjort Bet (1,700) matteprof Fold JohanHjort Payback (1,700)  Tja det hela funkade, och jag Ă€r rĂ€tt nöjd med floppbetet. Vad jag Ă€r tveksam till Ă€r om jag kunde syna pre-flop omslaget frĂ„n matteprofs sida. Synpunkter?  * Ăndrar lite i rubriken - QoS * Citera
NoSense Postad 16 Maj , 2004 Rapport Postad 16 Maj , 2004 Tycker du spelade bra dÀr Johan. Men jag blir ju lite nyfiken pÄ vad Matte hade för hand dÀr? Han brukar ju inte vara den som höjer med skrÀp som sagt. Möjligtvis visste han att du skulle no hans blind, och försökte skrÀmma dig lite. Tror han hade lyckats med det rÀtt bra om han hade gÄtt all in mot dig direkt?  SÄ om lÀser du det hÀr Matteprof, berÀtta gÀrna vad du hade och hur du tÀnkte.... Citera
Hjort Postad 16 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 16 Maj , 2004 Matte sa att han hade QQ, och han hade fÄtt ut mig om han bara höjt ett par hundringar till eftersom mina implicita odds dÄ hade varit för uppenbart dÄliga till och med för mig. Fast det visste ju inte han förstÄs. Som sagt sÄ Àr jag redan rÀtt tveksam till min PF-syn.  Men ett tema i den hÀr turneringen tycker jag har varit smÄ höjningar och re-raisar vilka stÀller till problem för mig och som jag tror Àr en lucka i mÄngas spel. Citera
Matteprof Postad 17 Maj , 2004 Rapport Postad 17 Maj , 2004 Jag har varit upptagen i vÄr huvudstad idag och kan berÀtta lite hur jag resonerade. Jag satt med J,J i handen sÄg jag...  Hjorten raisar upp till 300 vid 50/100 blinds. Jag sitter med den ruggigt svÄrspelade J,J. Jag vill köpa potten hÀr och nu, men fÄr jag en syn Àr inte min hand sÄ stark som man kanske tror den Àr. En all in med 4k i stacken och en 300 raise frÄn höger gör jag bara inte. Det Àr vad David Sklansky skulle sagt att förvandla mina J,J till 2,7 off eftersom det enda Hjorten callar mig med Àr AA eller KK. Jag raisar istÀllet upp till 850. Dvs 550 över Hjortens raise. Har hjorten försökt en blindsteal vet jag att han mÄste gambla 25% av sin stack för att syna, det gör man inte med pure garbage. Min höjning Àr i minsta laget (kunde skickat in 100-200 till), men samtidigt vill jag kunna ta beslut efter floppen om han gÄr med. DÀrför skickar jag inte in mer. J,J Àr en hand som kan skicka mig ut ur turnerningen om jag fÄr in för mycket pengar pre-flop och vid leveln 50/100 spelar jag inte en all in om inte floppen trÀffar. En call av hjorten tycker jag representerar "underpar" 8-J, A + mellankicker (8-J), eller möjligtvis KQs. Jag vill med andra ord inte se ett A pÄ bordet. En K pÄ bordet kommer jag att betta men ett A Àr en check-fold/call beroende pÄ hjortens bet.  Floppen med ett A gör mig passiv i potten. Jag checkar för att jag vill inte gamla bort turneringen pÄ J,J med ett A pÄ brÀdan. Hjorten bettar pot 1700 och jag kastar handen. Finns för mÄnga hÀnder som redan har mig slagen för att jag ska ta chansen nÀr ett A trÀffar bordet. I princip Àr jag ju all in om jag ska spela den och att gÄ in med en hand som redan kan vara slagen gör jag inte i ett tidigt stadium i turnerningen. BÀttre lÀgen att dubbla upp stacken kommer och fÄr du cred för ditt spel med 7,9 och jag slÀpper handen.  Jag har fortfarande 3100 chips kvar och det finns mycket tid att jobba upp den.  Hade jag suttit med A,J-K eller A,A hade jag nog kunnat spela potten pÄ samma sÀtt och valt en checkraise pÄ floppen som Àr A + 2 rags. GÄr hjorten i den fÀllan och pot-bettar sÄ tjÀnar jag betydligt mer Àn jag förlorar pÄ en check-fold/call.  Cut your losses, ride your winners!  NÄja, det var hur jag tÀnkte i den handen i allafall Citera
Nusseman Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Matte, Mot de flesta motstÄndare resonerar du ganska rÀtt, men kanske inte mot trixar-Johan  Hans raise behöver inte betyda nÄgot, eller rÀttare sagt, den betyder ingenting förutom att han vill ha din mörk. NÀr du sedan slÄr om lite för lite sÄ ser han sin chans; du har visat att du vill spela, men du har ingen riktigt bra hand, eftersom du inte vÄgar ta i med din höjning. Johan kan alltsÄ ganska lÀtt syna, fullt medveten om att du ganska lÀtt slÀpper allt som inte Àr minst toppar pÄ floppen.  Du har dessutom en liten lÀcka, precis samma lÀcka som jag haft tidigare och ibland fÄr problem med fortfarande: Du checkar dina svaga hÀnder för ofta pÄ floppen och du checkraisar för lite i förhÄllande till det. En check frÄn din sida betyder alltsÄ med ganska stor sÀkerhet att du inte Àr riktigt nöjd med floppen och det Àr precis den informationen Johan hoppas pÄ. Nu kan ju han köpa potten av dig hur lÀtt som helst.  SÄ, vad du skulle ha gjort Àr helt enkelt att antingen ta i mer preflopp, för dÄ kan inte Johan syna, eller syna preflopp och betta ut pÄ alla floppar som inte ser allt för lÀskiga ut. Kort sagt, spela tvÀrtemot hur du brukar spela. Citera
Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 Jag börjar ju undra vilken image jag hÄller pÄ att bygga inför nÀsta POKERFORUM.nu-turnering... Citera
parre Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 En sÄdan som gör att alla utgÄr ifrÄn att du har skitkort nÀr du egentligen hÄller AA? Citera
Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 En sÄdan som gör att alla utgÄr ifrÄn att du har skitkort nÀr du egentligen hÄller AA?  Vilket förstÄs bygger pÄ att jag fÄr AA. Nej, hÀdan efter lovar jag att aldrig mer steala med skrÀp.  TÀnk pÄ det, det vore ju helt irrationellt av mig att göra sÄ eftersom ni nu vet att jag gör det. AlltsÄ kan ni nu med gott samvete lÀgga er nÀr jag höjer, eftersom jag numer kommer ha en legetim hand. Fast nu vet jag förstÄs att ni vet att jag inte kommer att höja med annat Àn kvalité, alltsÄ höjer jag med skrÀp! D'oh, kanske inte skulle sagt det, nu vet ni ju att jag höjer med skrÀp, alltsÄ höjer jag istÀllet enbart med kvalité. Vilket gör att ni nu kan lÀgga er med gott samvete, eftersom jag inte kommer att höja med skrÀp. And so on... Citera
Nusseman Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Jag börjar ju undra vilken image jag hÄller pÄ att bygga inför nÀsta POKERFORUM.nu-turnering...  Jag citerar mina egna notes (gÀller bara POKERFORUM.nu-turneringspoker eftrsom jag inte spelat nÄt annat mot dig):  "TÀnker för mycket och spelar sÄ trixigt att de han trixar mot inte fattar vad han gör. LÄt honom trixa bort sig sjÀlv ur turneringen"  Vad jag menar Àr ungefÀr att: Ditt spel funkar bra mot spelare som Àr pÄ nivÄn "hmm, undrar var han menar med den dÀr höjningen? det borde betyda si eller sÄ, bÀst att jag foldar"  En typisk POKERFORUM.nuare Àr mer pÄ nivÄn "Hmmm, jag har tvÄ bra kort... syn!" eller pÄ nivÄn "Hmmm, Johan utger sig för att ha nÄt bra nu, men det fattar ju jag att han inte har, eftersom han inte alls behöver ha det och hade han haft det sÄ borde han som Àr sÄ pass duktig spelat sÄ hÀr istÀllet. Hmm. jag stÀller in tror jag." Citera
Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 En all in med 4k i stacken och en 300 raise frÄn höger gör jag bara inte. Det Àr vad David Sklansky skulle sagt att förvandla mina J,J till 2,7 off eftersom det enda Hjorten callar mig med Àr AA eller KK. Jag raisar istÀllet upp till 850. Dvs 550 över Hjortens raise.  Nej, det Àr inte vad Sklansky skulle kallat "making a good hand into 27o". Det fenoment beskriver att höja med en hand som du fÄr ett vÀldigt svÄrt beslut med om nÄgon slÄr om, vilket ju inte kan ske om du stÀllt in. Att stÀlla in med JJ Àr sÄledes "making JJ into JJ - guaranteed", dÄ gÄr det inte lÀngre att trixa med dig. Om du hade nÄgra planer pÄ att folda JJ pre-flop sÄ var ju dÀremot "making a good hand into 27o" precis vad du gjorde. Personligen sÄ skulle jag nog inte riktigt kunnat slÀppa JJ i det hÀr lÀget, Àven om jag nu borde. At any rate, om du mot omslag tÀnkte folda JJ preflopp sÄ kan ditt omslag ha varit fel och en syn varit bÀttre.  Jag tror att en all-in frÄn din sida hade varit fel, men inte mycket. Efter att du synat mitt bet sÄ lÄg det ju 700 marker i potten och du hade 5,2 ggr det beloppet kvar att betta. Citera
Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 "TÀnker för mycket och spelar sÄ trixigt att de han trixar mot inte fattar vad han gör. LÄt honom trixa bort sig sjÀlv ur turneringen" Ugh, stÀmmer rÀtt bra. Jag mÄste lÀra mig att slappna av mer i turneringar helt enkelt, men det kommer nog... Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Hans raise behöver inte betyda nÄgot, eller rÀttare sagt, den betyder ingenting förutom att han vill ha din mörk. NÀr du sedan slÄr om lite för lite sÄ ser han sin chans; du har visat att du vill spela, men du har ingen riktigt bra hand, eftersom du inte vÄgar ta i med din höjning. Johan kan alltsÄ ganska lÀtt syna, fullt medveten om att du ganska lÀtt slÀpper allt som inte Àr minst toppar pÄ floppen..  Jag tror ni missat att jag sa att jag förmodligen kunnat spela AA eller KK pÄ samma sÀtt sÄ hÀr tidigt in i turnerningen. Med de hÀnderna vill jag ju fÄ in mer pengar i potten för att kunna öka upp min stack. Hade blindsen varit högre hade jag gÀrna köpt potten rakt av med bÄde JJ och KK,AA och sett till sÄ att det ska kosta om man vill spela. DÀrför en raise. Men pÄ lÄg level tidigt i turnerningen ville jag inte betta sÄ mycket att det kostar för mycket av min stack. DÄ vill jag gÀrna fÄ syn med AA eller KK och bettar för att ta beslut efter floppen. Att köpa smÄblinds med stora hÀnder kÀnns lite onödigt och som missad möjlighet om tex Hjorten skulle sitta med en marginell hand som A,J och trÀffa top-par pÄ floppen. DÄ kan jag ta hela hans stack med en checkraise. Att jag bettade JJ lite svagt tycker jag dÀrför inte var ett tecken pÄ svaghet i handen, men det var och Àr ju min Äsikt.  Du har dessutom en liten lÀcka, precis samma lÀcka som jag haft tidigare och ibland fÄr problem med fortfarande: Du checkar dina svaga hÀnder för ofta pÄ floppen och du checkraisar för lite i förhÄllande till det. En check frÄn din sida betyder alltsÄ med ganska stor sÀkerhet att du inte Àr riktigt nöjd med floppen och det Àr precis den informationen Johan hoppas pÄ. Nu kan ju han köpa potten av dig hur lÀtt som helst.  Till viss del sant. Skillnaden nu och normalt Àr att om jag Àr första raiser ut i potten och nÄgon callar gÄr jag oftast ut och bettar efter floppen oavsett flop för att kunna stjÀla (gÀller h2h spel). Nu hade ju Hjotern raisat, jag re-raisat och han callat. I en sÄdan pot har jag inte det riktiga övertag som man har som första raiser med en caller bakom. Jag sÀtter ju Hjort pÄ en betydligt bÀttre hand Àn om han limpar in och lÄter mig ha hela kommandot i potten.  SÄ, vad du skulle ha gjort Àr helt enkelt att antingen ta i mer preflopp, för dÄ kan inte Johan syna, eller syna preflopp och betta ut pÄ alla floppar som inte ser allt för lÀskiga ut. Kort sagt, spela tvÀrtemot hur du brukar spela.  Hade jag tagit i mer pre-flop hade Hjorten foldat och jag hade tjÀnat blindsen + hans raise. Dvs: En avkastning pÄ min stack med 10% dÄ jag mÄste satsa 30% av min egen stack. KÀnns inte som att J,J Àr vÀrt att lÀgga det förhÄllandet avkastning/risk. Jag spelar gÀrna ut floppen pÄ den handen vid smÄ blinds för att ta beslut dÀr. Hade hjorten foldat hade jag givetvis tyckt att det var helt ok.  Well jag kan ju prova i nÄn freeroll att spela helt tvÀrtemot men samtidigt mÄste man ju tro pÄ sin spelstil. Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004  Nej, det Àr inte vad Sklansky skulle kallat "making a good hand into 27o". Det fenoment beskriver att höja med en hand som du fÄr ett vÀldigt svÄrt beslut med om nÄgon slÄr om, vilket ju inte kan ske om du stÀllt in. Att stÀlla in med JJ Àr sÄledes "making JJ into JJ - guaranteed", dÄ gÄr det inte lÀngre att trixa med dig. Om du hade nÄgra planer pÄ att folda JJ pre-flop sÄ var ju dÀremot "making a good hand into 27o" precis vad du gjorde. Personligen sÄ skulle jag nog inte riktigt kunnat slÀppa JJ i det hÀr lÀget, Àven om jag nu borde. At any rate, om du mot omslag tÀnkte folda JJ preflopp sÄ kan ditt omslag ha varit fel och en syn varit bÀttre.  Well det var ju egentligen det hÀr jag Äkte ut mot nÀr jag satt med QQ och inte hade planer pÄ att folda handen. à kte mot nÄn tomte som trÀffade set i 7or pÄ floppen... Jag kÀnde att jag skulle slÀppa QQ för att jag var slagen men synade lik förbaskat och Äkte ut eftersom jag nÀstan var drawing dead. NÀ usch, man mÄste kunna göra lite Lay Downs ocksÄ. Gift dig inte med korten bara för att de ser bra ut tillsammans Citera
Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 Jag tror ni missat att jag sa att jag förmodligen kunnat spela AA eller KK pÄ samma sÀtt sÄ hÀr tidigt in i turnerningen. Med de hÀnderna vill jag ju fÄ in mer pengar i potten för att kunna öka upp min stack. Hade blindsen varit högre hade jag gÀrna köpt potten rakt av med bÄde JJ och KK,AA och sett till sÄ att det ska kosta om man vill spela. DÀrför en raise. Men pÄ lÄg level tidigt i turnerningen ville jag inte betta sÄ mycket att det kostar för mycket av min stack. DÄ vill jag gÀrna fÄ syn med AA eller KK och bettar för att ta beslut efter floppen. Att köpa smÄblinds med stora hÀnder kÀnns lite onödigt och som missad möjlighet om tex Hjorten skulle sitta med en marginell hand som A,J och trÀffa top-par pÄ floppen. DÄ kan jag ta hela hans stack med en checkraise. Att jag bettade JJ lite svagt tycker jag dÀrför inte var ett tecken pÄ svaghet i handen, men det var och Àr ju min Äsikt. Nej, som sagt sÄ trodde jag att du hade JJ+ eller AK (med tonvikten pÄ den lÀgre Ànden av skalan), sÄ jag var fullt medveten om att du hade kunnat ha nÄgon av de hÀnderna. Men jag trodde att min position skulle kunna hjÀlpa mig en hel del, eftersom jag tyckt mig mÀrkt att du kan vara lite vÀl försiktig i de hÀr lÀgena. DÀrmed inte sagt att jag tror att min pre-flop syn var helt rÀtt, den kan mycket vÀl varit fel. Men det hade varit mer uppenbart fel om lagt in en hundring eller tvÄ extra pÄ din höjning.  NÀr esset kom sÄ minskade ju sannolikheten att du hade en sÄdan hand, det finns ju dÄ 18 sÀtt att ha JJ-KK och 15 sÀtt att ha AK eller AA. DÄ satsade jag ju 1 för att vinna 1,11 och hade vinstodds pÄ 1:1,2. Jag trodde vidare att mina vinstodds var lite högre Àn sÄ eftersom du först checkat. Jag rÀknade lite som sÄ att du aldrig skulle bluffa, men en del gÄnger betta med en riktig hand nÀr du var först ut. SÄ jag trodde att din check indikerade svaghet en stor del av alla gÄnger du gör den. Sen kan det ju förstÄs vara sÄ att du aldrig bettar ut med dina bra hÀnder och dÄ stÀller det ju till det för mig (fast inte tillrÀckligt för att göra det betet helt olönsamt). Vad du mÄste göra i det lÀget Àr nog helt enkelt att ibland betta ut för value och ibland betta ut som bluff (eller kanske aldrig betta ut för value mot en spelare som mig), och en stor del av tiden checka (eftersom du kan rÀkna med aggression frÄn mitt hÄll) vare sig du trÀffat eller ej.  För övrigt sÄ hade jag nog varit mindre benÀgen att syna med en hand som AJ, just pÄ grund av dominationsproblem. Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Ja du ska ha cred för your balls att betta pot pÄ en semibluff dÀr du iofs ÀndÄ hade mÄnga outs för att slÄ mig med de antaganden om min hand som du gör. I princip sÄ var du ju i och med potbettet pÄ 1700 sÄ comitted att du var all in vid omslag av mig. SÄ gillar inte Ätminstone inte jag att spela tidigt i en turnerning dÀr man gÄr all in pÄ en semibluff. Du hade haft 1300 kvar att syna en pot pÄ 6500 och den handen slÀpper ju inte du nÀr du faktiskt trÀffat paret i 9or. (Satsa 1300 till för att vinna upp sig till 7800) Du har ju mÄnga outs till alla hÀnder utom nÀr jag har AA.  Detta spelsÀtt skiljer sig ju en del frÄn cashgame och turnerningsspel. I cashgame hade jag haft betydligt svÄrare att slÀppa handen och sÀkert gÄtt ut och bettat men tidigt i turneringsspel vill jag inte riskera att mÄste tok-gambla för att jobba upp mig till averagestack.  SÄ Àr min turneringsstrategi i allafall. Man öpnnar med en ganska tight spelstil och blir aggresivare ju lÀngre turnerningen lider. Jag ser ingen anledning till att riskera hela turnerningen pÄ ett tidigt stadium genom att bara gÄ ut för att köpa blinds som pÄ tex 50/100 nivÄn som den hÀr handen utspelades. Citera
Nusseman Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Jag tror ni missat att jag sa att jag förmodligen kunnat spela AA eller KK pÄ samma sÀtt sÄ hÀr tidigt in i turnerningen.  Nej dÄ, det sÄg jag att du skrev, men mina notes sÀger nÄgot helt annat Med de hÀnderna vill jag ju fÄ in mer pengar i potten för att kunna öka upp min stack. Hade blindsen varit högre hade jag gÀrna köpt potten rakt av med bÄde JJ och KK,AA och sett till sÄ att det ska kosta om man vill spela. DÀrför en raise. Men pÄ lÄg level tidigt i turnerningen ville jag inte betta sÄ mycket att det kostar för mycket av min stack. DÄ vill jag gÀrna fÄ syn med AA eller KK och bettar för att ta beslut efter floppen. Om du har AA eller KK i det lÀget sÄ tror jag mer pÄ en syn och lÄte Johan ge bort sina pengar efter floppen. Om du Höjer med AA eller KK och Johan synar, samt betalar av dig floppen sÄ Àr det för att du Àr slagen... Har du AA eller KK sÄ vinner du det om ligger i potten + eventuell prefloppsyn, eller sÄ torskar du hela din stack till Johan nÀr han floppar en triss, tvÄpar eller stege. Att köpa smÄblinds med stora hÀnder kÀnns lite onödigt och som missad möjlighet om tex Hjorten skulle sitta med en marginell hand som A,J och trÀffa top-par pÄ floppen. DÄ kan jag ta hela hans stack med en checkraise. Om du har JJ och Johan trÀffar toppar med AJ sÄ tar han din stack, inte tvÀrt om... Att jag bettade JJ lite svagt tycker jag dÀrför inte var ett tecken pÄ svaghet i handen, men det var och Àr ju min Äsikt. Ok, jag köper att det Àr din Äsikt. Problemet Àr bara det att den Äsikt som gÀller Àr den som din motspelare har. Om han eller hon tycker att ditt spel indikerar svaghet sÄ gör det det. Du mÄste spela pÄ ett sÀtt sÄ att dina motspelare uppfattar rÀtt signaler, Àven om du sjÀlv inte hÄller med. Om du tycker att en höjning med x kronor signalerar en stark hand, medan Fi tycker att Y kronor signalerar en stark hand sÄ Àr det y kronor som gÀller. Just i det hÀr fallet fick du fram budskapet om vilken typ av hand du hade, men Johan lÀste in en hel del svaghet i ditt bet och dÄ tog han ett skott pÄ att kunna köpa potten av dig. Hade du tagit i mer hade du skickat samma typ av signal om din handstyrka, men ocksÄ budskapet att "den hÀr potten ska JAG ha, bara sÄ du vet det Johan" och dÄ hade han lÄtit bli att sno din pott. Till viss del sant. Skillnaden nu och normalt Àr att om jag Àr första raiser ut i potten och nÄgon callar gÄr jag oftast ut och bettar efter floppen oavsett flop för att kunna stjÀla (gÀller h2h spel). Nu hade ju Hjotern raisat, jag re-raisat och han callat. I en sÄdan pot har jag inte det riktiga övertag som man har som första raiser med en caller bakom. Jag sÀtter ju Hjort pÄ en betydligt bÀttre hand Àn om han limpar in och lÄter mig ha hela kommandot i potten. Varför tycker du att du har ett sÀmre lÀge bara för att trixar-Johan synar en reraise? Det luktar ju "Jag synar vÀl dÄ, men bara för att jag kanske kan köpa potten pÄ floppen om nÄt bra scare card kommer" lÄng vÀg. Har han en hyfsat stark hand typ AK eller KK-JJ sÄ stÀller han in om han vill spela dÀr, han slÀpper inte en flopp till dig om han tror att han leder nu, men Àr kÀnslig för överkort ju.  Har han AA sÄ Àr det inte mycket du kan göra om han synar och inga lÀskiga kort kommer pÄ floppen. NÄn gÄng mÄste ju Hjortens trixarspel betala sig.  Hade jag tagit i mer pre-flop hade Hjorten foldat och jag hade tjÀnat blindsen + hans raise. Dvs: En avkastning pÄ min stack med 10% dÄ jag mÄste satsa 30% av min egen stack. KÀnns inte som att J,J Àr vÀrt att lÀgga det förhÄllandet avkastning/risk. Jag spelar gÀrna ut floppen pÄ den handen vid smÄ blinds för att ta beslut dÀr. Hade hjorten foldat hade jag givetvis tyckt att det var helt ok.  Som sagt, kan du glida igenom en hel turnering utan att fÄ syn mer Àn i sista handen sÄ Àr det guld. Det Àr inte cash game du spelar. Well jag kan ju prova i nÄn freeroll att spela helt tvÀrtemot men samtidigt mÄste man ju tro pÄ sin spelstil.  Absolut, och det Àr inget större fel med din spelstil, men den kanske behöver finslipas lite. Du har, enligt min ringa Äsikt, lite för mycket cash game-tendenser kvar i ditt turneringsspel. Citera
Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 Nope jag hade inte tÀnkt syna om du slagit om. Det hade kanske varit fel, men dÄ jag i bÀsta fall suttit pÄ en sex-outare sÄ hade jag istÀllet satsat pÄ att leva vidare med 13bb kvar. Möjligen sÄ hade det varit en bÀttre semi-bluff om jag stÀllt in helt, fast dÄ hade jag ju och andra sidan tappat imagen av att ha valuebettat. Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Nope jag hade inte tÀnkt syna om du slagit om. Det hade kanske varit fel, men dÄ jag i bÀsta fall suttit pÄ en sex-outare sÄ hade jag istÀllet satsat pÄ att leva vidare med 13bb kvar. Möjligen sÄ hade det varit en bÀttre semi-bluff om jag stÀllt in helt, fast dÄ hade jag ju och andra sidan tappat imagen av att ha valuebettat.  Well , jag tycker det Àr svÄrt att se ett bet av 60% av sin stack som ett valuebet. Jag betalar som sagt av dig dÀr.  Men men det Àr nyttigt att fÄ höra era Äsikter Nusse och Hjort. Det Àr möjligt jag har för tight spelstil i början av en turnerning och spelar som cash-game dÀr det inte Àr lika viktigt att köpa blinds, men samtidigt Àr jag glad över att ni tror det för jag köper faktiskt vÀldigt mÄnga potter av dom jag spelar just pga eran uppfattning. Sen hÀnder det ju som sagt ocksÄ att jag gör en felaktig laydown men man kan ju inte vinna varje pot man spelar. Jag ska banne mig börja visa korten varenda gÄng ni foldar i nÀsta turnering bara för att motbevisa er tro att jag bara spelar fundamentala hÀnder. Ges lÀge i position nÀr blindsen börjar betyda nÄgot sÄ kan jag köpa med i princip vad som helst (om man nu lyckas överleva sÄ lÀnge). hehe det trodde ni inte va? För det Àr dÄ aldrig nÄn som synar dÄ Citera
Nusseman Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 SÄ Àr min turneringsstrategi i allafall. Man öpnnar med en ganska tight spelstil och blir aggresivare ju lÀngre turnerningen lider.  Agressiv ska du vara hela tiden, men tightheten kan du slÀppa pÄ lÀngre in i turneringen. Du spelade inte speciellt agressivt i den hÀr handen och det var det som gjorde att Hjorten kunde ta potten frÄn dig. I mina notes (och jag gissar i Hjortens notes) stÄr du sorterad som tight/passiv och det Àr aldrig ett bra fack att hamna i, oavsett vad du sjÀlv tycker om din spelstil. Du bör försöka bygga upp en mer aggressiv spelstil genom hela turneringarna, t ex genom att betta ut pÄ floppen i denna typ av hÀnder. Jag ser ingen anledning till att riskera hela turnerningen pÄ ett tidigt stadium genom att bara gÄ ut för att köpa blinds som pÄ tex 50/100 nivÄn som den hÀr handen utspelades.  Du köper inte blindsen pÄ 50/100, du köper en pott pÄ 450 om du smackar pÄ. Det Àr jÀmförbart med att sno blindsen pÄ 150/300 med skillnaden att du bara har en motstÄndare att oroa dig för. Varför skulle du inte vilja köpa den potten? Risken Àr ju mindre att Äka ut hÀr, eftersom Johan gör en raise frÄn stealposition och du gör en höjning (om du hade tagit i mer) som signalerar en jÀkla massa styrka, jÀmfört med om du hade suttit pÄ Johans plats och varit först in i en 150/300 pott, eller hur? Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Du köper inte blindsen pÄ 50/100, du köper en pott pÄ 450 om du smackar pÄ. Det Àr jÀmförbart med att sno blindsen pÄ 150/300 med skillnaden att du bara har en motstÄndare att oroa dig för. Varför skulle du inte vilja köpa den potten? Risken Àr ju mindre att Äka ut hÀr, eftersom Johan gör en raise frÄn stealposition och du gör en höjning (om du hade tagit i mer) som signalerar en jÀkla massa styrka, jÀmfört med om du hade suttit pÄ Johans plats och varit först in i en 150/300 pott, eller hur?  Ja det stÀmmer absolut, under förutsÀttning att jag sÀtter Hjort pÄ en ren blind-steal vid det hÀr tillfÀllet. Jag satte honom pÄ en blindsteal men att han callade mitt bet pÄ 850 (det lÄg 450 i potten dÄ) tyckte jag tydde pÄ att han hade en hyfsat fundamental hand vilken han ville se en flop med. Det var det mina beslut grundade sig pÄ vilket var fel av mig i detta exempel. Att jag sedan slÀpper aggresiviteten i den hÀr potten genom att checka och att Hjort bettar pot 1700 vilket gör att han bettat 2/3 av sin stack i den hÀr potten gör att jag slÀpper potten. Nu var det en bluff och dÄ Àr det alltid lÀtt att vara efterklok. Hade Hjort suttit med A,9-J hade jag genom att checka sluppit Äka ur. Thats poker... man kan inte göra rÀtt beslut hela tiden.  Jag ska bÀttra mig... lovar! Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Jag fÄr nog börja kolla igenom WSOP2003 som Chris Moneymaker vann. Han var ju hyperaggresiv och det rÀckte ju för att bli vÀrldsmÀstare. En klart vinnande spelstil jÀmfört med tex Dewey Tomko som spelar lite tightare Citera
Nusseman Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Well , jag tycker det Ă€r svĂ„rt att se ett bet av 60% av sin stack som ett valuebet. Jag betalar som sagt av dig dĂ€r.  Som sagt, trixar-Johan spelar lite överkomplicerat ibland Men samtidigt Ă€r jag glad över att ni tror det för jag köper faktiskt vĂ€ldigt mĂ„nga potter av dom jag spelar just pga eran uppfattning.  HĂ€rligt, dĂ„ fĂ„r vi hoppas att de du köper potter av inte lĂ€ser det hĂ€r dĂ„. Jag ska banne mig börja visa korten varenda gĂ„ng ni foldar i nĂ€sta turnering bara för att motbevisa er tro att jag bara spelar fundamentala hĂ€nder. Ges lĂ€ge i position nĂ€r blindsen börjar betyda nĂ„got sĂ„ kan jag köpa med i princip vad som helst (om man nu lyckas överleva sĂ„ lĂ€nge). hehe det trodde ni inte va? För det Ă€r dĂ„ aldrig nĂ„n som synar dĂ„  Gör för guds skull inte det! Det Ă€r vĂ€l perfekt om vi foldar för mycket mot dig? Ă terigen vill man helst aldrig ha syn i en turnering, eftersom risken att busta Ă€r 0 dĂ„.  Om jag talar för mig sjĂ€lv sĂ„ kan jag sĂ€ga att jag ganska ofta foldar för stealraisar sent i turneringar, bara jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att kunna steala tillbaka mina stĂ„lar senare. Det Ă€r nĂ€stan alltid bĂ€ttre att vara först in. Ăr jag inte sĂ€ker pĂ„ att kunna sno tillbaka sĂ„ blir det Ă„ka av, förr eller senare Mycket av min turneringsstrategi gĂ„r ut pĂ„ att sno potter nĂ€r situationen talar för att det gĂ„r (ungefĂ€r som Johan gjorde i denna pott), samt att dubbla upp med stĂ„lhĂ€nder mot motstĂ„ndare som Ă€r sĂ„ upptagna med sitt eget spel att de inte fattar att TT,JJ AQ eller vad de nu kan tĂ€nkas ha, inte Ă€r nĂ„t att ha nĂ€r jag stĂ€ller in mot dem. Citera
Matteprof Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Hehe givetvis skojade jag om att visa mina hÀnder. Jag fÄr börja visa mina spelade hÀnder i hÀr i Hand History istÀllet . Citera
Hjort Postad 18 Maj , 2004 Författare Rapport Postad 18 Maj , 2004 Well , jag tycker det Àr svÄrt att se ett bet av 60% av sin stack som ett valuebet. Jag betalar som sagt av dig dÀr. Jag försöker fÄ det att se ut som att jag vill bli synad, och jag trodde att du skulle uppfatta det sÄ mer Àn om jag stÀllt in. Plus som sagt att jag var villig att lÀgga mig mot omslag. FrÄgan Àr om jag hÀr kunnat komma undan med att betta sÄ pass lite att jag inte hade odds för att se ett omslag. Tror du att du kunnat folda mot sÀg en 1/2 pottbet?  Men men det Àr nyttigt att fÄ höra era Äsikter Nusse och Hjort. Jo, det har ju blivit rÀtt bra diskussion i den hÀr trÄden. SÀrskilt om attityd och liknande. Jag fÄr nog jobba lite med mitt FPS (fancy play syndrome), som blir etter vÀrre i en POKERFORUM.nu-turnering Àn annars.   Ges lÀge i position nÀr blindsen börjar betyda nÄgot sÄ kan jag köpa med i princip vad som helst (om man nu lyckas överleva sÄ lÀnge). hehe det trodde ni inte va? För det Àr dÄ aldrig nÄn som synar dÄ Nej det förvÄnar mig inte sÄ mycket (eftersom jag vet att du Àr spelar bra dÄ och det vore vansinnigt att inte göra det), men av nÄgon anledning sÄ Àr jag aldrig kvar sÄ pass lÀnge pÄ de nivÄerna att jag kan utnyttja det...  Agressiv ska du vara hela tiden, men tightheten kan du slÀppa pÄ lÀngre in i turneringen. Du spelade inte speciellt agressivt i den hÀr handen och det var det som gjorde att Hjorten kunde ta potten frÄn dig. En sak som jag tycker att mÄnga missar Àr att försiktigt spel oftast innebÀr agressivare spel Àn den vÄghalsiga diton (det Àr nÀmligen mer vÄghalsigt att ta floppar nÀr man ligger före). Sen innebÀr det förstÄs ocksÄ att man tightar upp, inte överbettar helt galet, och kan lÀgga sig. Men, det Àr mÄnga som inte tar agressionsbiten tillrÀckligt lÄngt ut.  I mina notes (och jag gissar i Hjortens notes) stÄr du sorterad som tight/passiv och det Àr aldrig ett bra fack att hamna i, oavsett vad du sjÀlv tycker om din spelstil. Du bör försöka bygga upp en mer aggressiv spelstil genom hela turneringarna, t ex genom att betta ut pÄ floppen i denna typ av hÀnder. tight/passiv/weak nÀrmare bestÀmt, Àven om mina noteringar mestadels Àr mentala. "weak" betyder förresten inte att du spelar som en tomte, utan att du Àr fullt kapabel att göra korrekta laydowns, men tar det hela för lÄngt. Hela den hÀr kombinationen gör dig relativt "enkel" att lÀsa och förutse vad du gör med olika hÀnder, eftersom du till att börja med har ett ganska litet utbud av hÀnder att vÀlja mellan och vidare spelar dessa rationellt pÄ ett lite för förutsÀgbart sÀtt. Om jag istÀllet tyckte att du var en ultratomte sÄ skulle jag inte vÄga mig pÄ sÄnt hÀr eftersom du dÄ vore för oförutsÀgbar.  SÄ slÀng in lite bestÀmdare höjningar och bluffa lite mer mot spelare som mig (alltsÄ de som funderar över vad du gör och inte tror att du Àr kapabel till det) sÄ tror jag att du kommer tÀta lite luckor i det omrÄdet av ditt turneringsspel. Citera
parre Postad 18 Maj , 2004 Rapport Postad 18 Maj , 2004 Man blir ju rÀdd nÀr man mÀrker vilken koll Nusseman har pÄ oss andra dödliga stackare Citera
Recommended Posts